Ben afgelopen zaterdag naar Jeroen (E21) geweest om de M3 af te laten stellen.
Eerst lekker bakkie koffie waarbij het gesprek al gauw over (hoe kan het ook anders) BMW's ging.

Daarna mocht ik de garage in. Luchtfilterhuis en LHM demonteren en daarna de airbox. Op het oog gingen de gaskleppen te ver open. Voor de rest zag alles er gelukkig nog goed uit zoals slangen etc. Daarna begon Jeroen met de afstelling van de gaskleppen. Nadat alle gaskleppen gelijk stonden, werden de nieuwe O-ringen geplaatst en werd de airbox en LHM weer gemonteerd. Toen een stukje rijden en merkte bovenin (4000+ rpm) dat de auto makkelijk door de toeren heen liep. Daarna weer terug en het vacuüm gedeelte afstellen. Auto liep bijna perfect na de vacuüm afstelling maar nog niet naar Jeroen z'n zin. Dus toch ook maar even kijken naar de LHM en deze 2 standjes rijker gezet. Auto liep daardoor strakker stationair. Nadat dit gereed was weer testrijden en wat een verschil! Voor mijn gevoel zat er 20pk extra bij. Vanuit lage toerental was er zeker meer koppel en bovenin trok de auto vele malen harder.
Dus over de vraag of het afstellen van het inlaatgedeelte zin heeft? JA!
Bedankt Jeroen. Het was leerzaam en ook gezellig!
Nu heb ik voor de komende wintermaanden de volgende op de to-do lijstje staan:
- tectyleren van onderkant
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe gereviseerde injectoren
- nieuwe krukassensor
- verse 10W60 met bijhorende filter
- nieuwe onderstelrubbers
Dan is voorlopig het op orde brengen van het motorische, mechanische en body klaar (en wat Euro's ook).