Jeep TJ Rubicon - Move to the darkside? Filmpje P2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
JWD

Jeep TJ Rubicon - Move to the darkside? Filmpje P2

Bericht door JWD » 23 jan 2012, 15:26

Mensen die mij enigszins kennen zullen waarschijnlijk 2x hebben moeten kijken naar de titel.
Ja het is waar, ik heb nu ook een Amerikaan, gelukkig zonder bladveren!
In het verleden heb ik nog weleens gezegd "Ik koop NOOIT een Amerikaan!" maar niets is zo veranderlijk als een mens blijkbaar.
In feite heb ik hem overigens niet zelf gekocht, het zit namelijk zo.....

2 Jaar geleden heb ik op Curacao gereden met een afgeragde Wrangler YJ (voorloper van de TJ) ik heb me toen zo verbaasd over het feit dat zo'n afgeragd ding wat altijd in weer en wind open stond, al 10 jaar niet meer gewassen was of normaal onderhoud gehad had nog best redelijk reed en vooral de funfactor, kapje open parkeren op plaatsen waar een normale auto nooit zou komen etc......

Dus.... heb ik toen iets gemompeld tegen mijn vriendin van 'zo iets wil ik ook nog weleens'.

Enfin ik werd 30 in december (hebben we het niet over) en ik kreeg de opdracht om een mooie Wrangler te zoeken want die zou ik voor mijn verjaardag krijgen :crazy: .

Na lang zoeken en veel slechte NL exemplaren gezien te hebben en gereden een perfect exemplaar gevonden precies zoals ik wilde, namelijk volledig stock.
Geen gerommel en ook geen off-roader, van de eerste eigenaar en die had hem altijd binnen staan behalve de weekenden wanneer hij hem als cabrio gebruikte....
56000km op de teller en hij stond bij de Jeep dealer in Dusseldorf met de complete onderhoudshistorie netjes in het boekje.

Lang verhaal weer... dus tijd voor de eerste foto's;

Gekocht vanuit de kelder want hij was eigenlijk al verkocht toen we aankwamen op zaterdag, de koper kwam echter de papieren pas op maandag inleveren dus als we even tekenden was hij van ons. :duh:
Dus zonder proefrit of hem überhaupt met daglicht gezien te hebben gekocht....

Afbeelding

Vorige week gehaald en terug gereden, buiten een spannend momentje met een begrenzer op 150kmh (voelt alsof hij uit de versnelling klapt) een superrit gehad en nog best relaxed kunnen rijden in de toch wel verder spartaanse Jeep.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus nu kan het modden beginnen, ik heb nog nooit een auto gezien waar zo bizar veel aftermarket voor beschikbaar is.
En hopen op nog wat sneeuw deze winter, de Rubicon kan al zijn diffs locken voor-tussen-achter dus dat kan nog weleens leuk zijn in een dikke laag sneeuw :).
Laatst gewijzigd door JWD op 06 feb 2012, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen K.

Re: Jeep TJ Rubicon - Move to the darkside?

Bericht door Jeroen K. » 23 jan 2012, 15:51

gaaf! ik wist niet wat rubicon was maar het is dus gewoon een andere naam voor wrangler :) gave wagens en idd heel veel mods voor te krijgen!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jan 2012, 15:53

Ik vind em vet! :strong:
JWD schreef:2 Jaar geleden heb ik op Curacao gereden met een afgeragde Wrangler YJ
Ben je niet een beetje bang dat een groot deel van die charme in ons koude kikkerlandje verloren gaat?

Joy

Bericht door Joy » 23 jan 2012, 15:58

Leuk ding! Ik hou wel van dat soort auto's al worden ze in NL zelden tot nooit gebruikt voor wat ze kunnen. Misschien een keertje aan zo een offroad dag mee doen?

In Knokke stond een keer een Jeep als ware het een conceptcar. Een soort lange lage Wrangler met hele grote wielen+banden. Ik weet het type niet uit het hoofd maar gaaf was ie zeker.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jan 2012, 16:08

De Jeepster?

Afbeelding

JWD

Bericht door JWD » 23 jan 2012, 16:18

@Jeroen K. - In feite is het een TJ Wrangler Rubicon, Rubicon is zeg maar de AMG onder de Jeeps waarbij ze alle opties van de Mopar divisie installeren.

Belangrijkste verschillen met een niet Rubicon;
-Schijfremmen achter
-Zwaardere tussenbak
-Instelbare lockers op de voor en achteras.
-Optionele Dana44 assen/difs met ook nog eens een LSD op de achteras wanneer hij niet gelockt is.
-Standaard extra bodemplaat bescherming.
-Verzwaarde aandrijfassen
-Rubicon 16" velgen
-De garantie dat je de extreme Rubicon trail in de US ermee kan bedwingen :strong: .

Je hebt ook andere uitrustingniveaus zoals de Sport en de Sahara.

@MartijnGizmo Haha, daar heb ik ook aan gedacht maar toen ik van de week met 2C top down door het dorp reed wist ik wel beter, helemaal te gek, dikke jas aan en tuffen maar.
Als het gaat sneeuwen trek je gewoon de pluggen uit de bodem als hij weer in de garage staat, het hele interieur is water resistent :).

@Joy Deze? >
Afbeelding

Dan moet ik nog even sleutelen maar het is te doen, het onderstel is waarschijnlijk dezelfde :P

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 jan 2012, 17:20

Grappig. Tijdens mijn studententijd kreeg mijn huisgenoot zo'n ding nieuw van zijn ouders toen hij net zijn rijbewijs had - althans een soortgelijke Wrangler. Was best lachen om dit dat ding rond te crossen ;)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 jan 2012, 17:23

Gaaf ding! Dat moet wel fun geven! Ik help je hopen op sneeuw. Heeft zoiets nog een beetje pk's?

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 jan 2012, 17:38

Veel plezier mee. In een Wrangler kun je veel lol hebben! :df:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jan 2012, 17:46

En als offroaden saai blijkt kan er altijd nog een V8 in...

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 jan 2012, 17:56

Ga je wel opzij als zo`n Suzuki jeepie van een paar knaken MET bladveren je voorbij komt in het terrein................. :lol:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 23 jan 2012, 19:06

Stoer ding. Je ziet er opvallend vaak vrouwen in rijden.
Ding van mij haalt 160 voor de begrenzer werkt. :tong: :)

JWD

Bericht door JWD » 24 jan 2012, 11:30

@Downforce Hans, volgens mij heb jij een standaard highlight op bladveren staan, ik wist dat je zou happen :tong: .

De YJ heeft wel bladveren en de meest gehoorde klacht daar is dat de 'flex' beperkt is door de bladveren.
Dit is flex btw.;

Afbeelding

Met het 4.0 blok kom je goed uit de startblokken, hij is lichter dan 1500kg en met ongeveer 190 standaard pk's en een berg aan koppel onderin trekt hij goed weg, natuurlijk is hij niet heel aërodynamisch maar 't is best een pittig ding.

Peric

Bericht door Peric » 24 jan 2012, 12:57

MartijnGizmo schreef:En als offroaden saai blijkt kan er altijd nog een V8 in...

[youtube]Wheelie maken[/youtube]
Pas nádat 'ie geploft is natuurlijk.. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 jan 2012, 09:40

Hey, nog een Jeep. :df:

Gefeliciteerd. Erg net exemplaar.

Zoals je misschien weet kijk ik met een schuin oog naar een nieuwe Wrangler Unlimited Rubicon CRD. Voor de niet-kenners, dat is een Jeep Wrangler in 5-deurs uitvoering (=Unlimited) in Off-Road uitvoering (=Rubicon). Mijn moeder zat een tijdje terug te kijken naar zo'n ding als opvolger voor haar Cherokee en pas toen kwam ik erachter hoe cool, goed en relatief betaalbaar die nieuwe Wranglers eigenlijk zijn.

Ten opzichte van voorgaande modellen zijn ze een stuk minder spartaans, maar nog wel kan de kap er helemaal af, dus ook bij de 5-deurs, dat wist ik dus niet. Ook kun je de deuren eruit halen en de voorruit omlaag klappen.

Dus voor het geld dat je betaalt heb je een alles-in-1-auto. De beste Jeep die er is, een echte off-roader, een familycar, een cabrio en dus is +-60 mille een koopje. Aangezien wij hier allemaal Jeep rijden op de zaak (dat is meer toeval dan wijsheid) past 't ook nog eens in 't plaatje.

Als je een echte fun-auto zoekt, dan is zo'n Wrangler als jij hebt veel leuker dan mijn Jeep Cherokee XJ. Terwijl ze in de basis nog wel een aantal zaken gemeen hebben (gewicht, motor, 4x4 met hoge en lage gearing etc.). De Cherk is veel meer een geciviliseerde auto, de Wrangler zoals jij hebt is meer hardcore. Dus daar moet je wel erg veel plezier aan gaan beleven.

Ennuh, diffs locken in de sneeuw is echt niet nodig. Tenzij je een steile berg op rijdt. Met off road of M&S banden kom je zonder je diffs te locken echt overal waar je wilt. Diffs locken doe je volgens mij alleen bij extreme modder en zand (en/of steile stukken).

Kun je bij jouw Rubicon de sway bars vanuit de auto ontkoppelen zoals bij de nieuwe Rubicon modellen kan? Of moet je net als ik bij mijn XJ dan gewoon ff sleutelen?

Ga je ook meedoen met off road ritten? Veel plezier in ieder geval met je Wrangler.

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 25 jan 2012, 13:15

Gaaf ding, m`n opa (71 lentes jong!) is altijd jeep liefhebber geweest en heeft er ook zo een gehad, top ding! Hij heeft `m pas met pijn in het hart weg gedaan, was wel wat voor je geweest misschien? Helemaal standaard en letterlijk van een oud mannetje geweest, was nog als nieuw!

Veel plezier ermee iig, heb je nog serieuze off-road / mod plannen?

JWD

Bericht door JWD » 25 jan 2012, 16:51

@Dennis ik had ook al naar jouw Jeep draadje gekeken, je ziet gek genoeg dat Jeeps bij veel mensen dezelfde gevoelens losmaken, daarom is het gezegde "It's a Jeep thing, you wouldn't understand" ook zo treffend, je moet een Jeep hebben wil je die gekte snappen :P.
Dat de diffs niet gelocked hoeven te worden in de sneeuw is een feit.... maar het kan wel.
Maar ik zeg ook als.... want er moet een dik pak liggen wil je niet ineens op asfalt grippen en je aandrijflijn om zeep helpen.
Swaybars zijn niet automatisch maar ik zit er wel aan te denken om een quick release versie te installeren.

Off road ritten staan natuurlijk op de planning alleen moet ik even over een drempel heen, ik ben normaal altijd superzuinig op mijn auto's en dat gaat niet echt samen met goed off-roaden, kwestie van tijd denk ik :)

De eerste mods zijn sinds vandaag een feit, de wielen en chroomranden van de koplampen zijn ge-PlastiDipped.(tm)
De Rubicon velgen staan bekend om het feit dat ze snel last van corrosie krijgen dus zo 2 vliegen in 1 klap, zwarte velgen en ze zijn ook nog eens beschermd, ben erg onder de indruk over wat 3 busjes PlastiDip met een auto doen.

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 25 jan 2012, 16:58

Wat is dat precies, plasti-dip? Spuitbare plastic coating?

Ziet er wel dik uit zo. Stuk beter dan eerst.

JWD

Bericht door JWD » 25 jan 2012, 17:03

Klopt, het is een beetje rubberachtig als je het verwijderd maar opgebracht ziet het er uit of het normaal gespoten is..
Vroeger werd het gebruikt om onderdelen e.d. waterdicht te maken maar tegenwoordig dus bijv. voor velgen en er zijn zelfs al hele auto's mee gespoten.
Het grootste voordeel bij deze toepassing is dat het heel sterk is maar dat je het toch vrij gemakkelijk kan verwijderen (zonder resten) mocht je het zat zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jan 2012, 08:56

Staat 'm goed. Ik wil tzt ook een extra setje velgen scoren en die hebben allemaal last van corrosie (aluminium). Dan is dit wel een leuke toevoeging, al vind ik mijn proud-to-be-vaud-gouden details ook wel cool op mijn Jeep.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 28 jan 2012, 19:50

Plasti-Dip lijkt me ideaal om chrome sierlijsten shadowline te maken. Goedkoper dan een setje shadowline van de dealer.

JWD

Bericht door JWD » 28 jan 2012, 23:59

Zjeraaar schreef:Gaaf ding, m`n opa (71 lentes jong!) is altijd jeep liefhebber geweest en heeft er ook zo een gehad, top ding! Hij heeft `m pas met pijn in het hart weg gedaan, was wel wat voor je geweest misschien? Helemaal standaard en letterlijk van een oud mannetje geweest, was nog als nieuw!

Veel plezier ermee iig, heb je nog serieuze off-road / mod plannen?
Toch niet toevallig een rode 2001 Wrangler Sport bij een Audi dealer met een belachelijk lage kilometerstand?

JWD

Bericht door JWD » 01 feb 2012, 13:12

Die van mij staat nog niet op kenteken of het Jeep virus is al overgeslagen naar een collega. :clap:

Afbeelding

De 'Flame Red Wrangler Sport' is een 2001 met 28000km op de teller en van de eerste eigenaar (een oudere heer van in de 80) die hem alleen heeft gebruikt op zijn landgoed in Frankrijk.
Buiten wat stof hier en daar is hij compleet nieuw.
Alle boekjes erbij inclusief de 2001 brochure met aantekeningen van de eigenaar bij de opties en de originele factuur van meer dan 80000 gulden, alleen de (ongebruikte) lier kostte toen al 5k florijnen :duh: .
We dachten, zo'n mooie vinden we niet meer na de Rubicon... toch wel :P.
Op naar nummer 3?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 feb 2012, 13:26

Wat een gave dingen zeg! Veel plezier ermee.

Van welk bj is die zwarte eigenlijk? En waar zoek je op, wil je de specs bekijken van zo'n ding? Ik vind, bv vai AW, alleen de "hard top" en Hard top sahara".

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2012, 14:01

Gave vondst ook weer die rode. Zeldzaam in zo'n staat.

Met die lier erop móet je wel off road gaan.

Die Sport heeft altijd een handbak toch? Die van jou heeft ook een handbak?

Plaats reactie