BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door romo » 28 jan 2012, 15:21

In het verleden heb ik veel ervaring op gedaan met;

Eibach

H&R

Koni

Remus

Sebring

ja ja, ik heb ik wilde tijden meegemaakt en veel karren getweaked met bovenstaande merken.......................dus het JRZ verhaal is niet zo raar als menigeen hier denkt.............het past in een lange traditie........ :kikker:

@ Leen, ik begrijp je...........

RVV

Bericht door RVV » 28 jan 2012, 16:11

Het tunen, aanpassen van de 1M en wat daar voor een prijskaartje aanhangt daar heb ik geen waardeoordeel over. Ieder zijn ding. Alleen dit is wel BMW's godenzoon (hence sarcasme) out of the box het beste wat BMW ooit heeft neergezet. Terechte kritiek van mijn kant op het rijgedrag werd weggehoond een half jaar geleden. Nu blijkt dat de auto aangepast moet worden om hem 100% naar het zin te maken. Alsof het een fast & the furious project is, ook mede gezien de honderden wanstaltige tuningsobjecten van de 1M die je voorbij ziet komen en bijna verafgod worden. Ik snap best dat Andre net een stapje meer wil op rijtechnisch gebied. Maar de weegschaal begint wel aardig door te slaan. Het is wachten op de volgende upgrade; ik zeg een high reving S54 blok er in :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 jan 2012, 16:16

:wave: Daar gaan we weer :wave:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jan 2012, 16:18

Joy schreef:Oh, en heeft JRZ een Europese leverancier? Hoe doe je dat met reviseren en dergelijke?
Hoofdkantoor zit in Uden.

Joy

Bericht door Joy » 28 jan 2012, 16:41

Ok thanks Bert. Ik heb ze gevonden. Even een mailtje sturen.

Will F.

Bericht door Will F. » 28 jan 2012, 17:36

Bert ///M3 schreef: Hoofdkantoor zit in Uden.
Moton zit daar ook, wel apart. Moton is na een faillisement vorig jaar overgenomen door AST lees ik nu.
Zit er nog veel (prijs)verschil tussen JRZ RS1 en vergelijkbare Moton (clubsport?)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 28 jan 2012, 17:38

Leen schreef:Bart, alleen de slip-on demper met carbon tips en het wireless valve systeem , voorste stuk en downpipes zouden me nog eens 2000 euro, + ecu aanpassing lichter maken . Voor de slipon moest ik al genoeg
Thx, logische zet, kost genoeg en doel imho bereikt (mooiere sound), was wel nieuwsgierig of ecu aanpassing wel of niet moest bij de downpipes, want dan gaat het p&p-gehalte wel ff voorbij ;).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jan 2012, 18:45

Will F. schreef:
Bert ///M3 schreef: Hoofdkantoor zit in Uden.
Moton zit daar ook, wel apart. Moton is na een faillisement vorig jaar overgenomen door AST lees ik nu.
Zit er nog veel (prijs)verschil tussen JRZ RS1 en vergelijkbare Moton (clubsport?)
JRZ RS1 is goedkoper maar een Moton clusport is ook 2way verstelbaar met remote reservoirs.

RVV

Bericht door RVV » 28 jan 2012, 18:59

Robin schreef::wave: Daar gaan we weer :wave:

Leen vond het wat rustig worden :whistle:

Tom

Bericht door Tom » 28 jan 2012, 19:15

RVV schreef:Alleen dit is wel BMW's godenzoon (hence sarcasme) out of the box het beste wat BMW ooit heeft neergezet. Terechte kritiek van mijn kant op het rijgedrag werd weggehoond een half jaar geleden. Nu blijkt dat de auto aangepast moet worden om hem 100% naar het zin te maken.
Hadden ze beter een 135i kunnen kopen. :sealed: ;)
Alleen mis je dan de uitgeklopte wielkasten en M badge. :ga weg:

Andre

Bericht door Andre » 28 jan 2012, 19:51

JRZ zit in uden.

Ik heb een test set van JRZ onder me auto. Ze hadden zelf een setting voor de dempers. Na vele straat en circuit km heb ik mijn mening gegeven en verteld waar verbetering nodig was. Dit hebben ze aangepast, opnieuw getest en ik vindt het nu perfect.

Op setiing 1 meer comfort dan orgineel maar ook dan gaat ie niet grof overhellen zoals standaard dempers. Voor de Nring zal de midden setting goed genoeg zijn. Voor vlakke circuits ga je naar setting 20 toe. En kan je evt achter iets lager naar bijv setting 15 wil je meer overstuur ga je achter hoger zitten.

Voor de straat rij ik altijd op setting 1 voor en achter.

Moton en JRZ komen veel overeen qua demping karakter. Moton was ik ook altijd een groot fan van.

Wij rijden in de Aprisco cup met AST en dat is een redelijke demper maar qua nivo onvergelijkbaar met JRZ. Nu Moton naar AST verkocht is moet ik nog maar zien dat ze het nivo wat Moton ooit was kunnen vasthouden.

Ik heb het bedrijf JRZ gezien en het is ongelooflijk wat ze daar kunnen maken. Heel mooi bedrijf met veel technische kennis. Prachtig om mee samen te werken.

De RS1 dempers zijn de perfecte mix voor straat en circuit. Je kan met orginele topmounts rijden, zodat je ook geen last hebt van gerammel. Ik heb ooit met verstelbare alu topmounts gereden wil je gewoon niet op je straat auto hebben. De jongens van JRZ hebben dit heel goed doordacht en ik vindt het leuk dat ik ook wat kon meedenken. Ik heb geen spijt van mijn aankoop.

Rico met zijn tunings verhalen prima. Maar als je ooit met dit soort dempers hebt gereden is er geen weg terug. Romo was dit ook niet van plan totdat ie in de 1M met aangepaste dempers zat. Is zelf merkbaar voor mensen die geen coureur zijn.

Ik wil mijn auto aan de buitenkant ook zo orgineel mogelijk houden. Ik verander de zaken die de auto naar een hoger nivo brengen qua sturen.

Joy

Bericht door Joy » 28 jan 2012, 19:57

Bedankt Andre. Ik ga die heren eens vragen wat een set dempers moet kosten voor mijn auto.

Tom

Bericht door Tom » 28 jan 2012, 19:58

Andre schreef:
Rico met zijn tunings verhalen prima. Maar als je ooit met dit soort dempers hebt gereden is er geen weg terug. Romo was dit ook niet van plan totdat ie in de 1M met aangepaste dempers zat. Is zelf merkbaar voor mensen die geen coureur zijn.
Daar ben ik het trouwens mee eens. Viel mij ook positief op bij die Alpina van Femme.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 jan 2012, 20:33

Mooi verhaal Andre.....

Zo is het gegaan, het verschil is, ook voor een leek als ik, merkbaar en voelbaar...........meer rust, minder stuiterig, enfin, alles is er reeds over verteld............

Rico`s insteek dat het dan voor 80K niet goed genoeg is, is te kort door de bocht en ook bezijden de waarheid..............het kan beter, maar is dat niet met elke auto het geval? Ook een M3, ook een M5, ......

Zoals de 1M rijdt en op korte oneffenheden reageert is exact maar dan ook exact het zelfde als een E46 M3, die kon die ribbels ook slecht verwerken, een E92 M3 is over de hele linie niet zo hard, ook nog een grotere wielbasis, hence meer comfort en minder stuiterig, maar ook minder agiel.

Ik heb direct aangegeven dat ik het gat in de voorste wielkasten niet erg fraai vond, dus direct geopteerd voor een Eibach Pro Kit, maar die was niet leverbaar (moest nog ontwikkeld worden), maar Eibach veren bij de originele dempers geeft precies het probleem waar Joy het over heeft; dat gaat niet goed samen gezien de kortere veerweg. Dus was er maar 1 optie, ook een andere demper...........toen heb ik even mogen proeven bij Andre.....................de rest is geschiedenis..............

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 28 jan 2012, 20:36

Joy schreef:Bedankt Andre. Ik ga die heren eens vragen wat een set dempers moet kosten voor mijn auto.
Dat zal al snel tussen de 4 en 6 duizend gaan denk ik.............

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jan 2012, 20:49

Goedkoper als dat Hans. RS1 zijn de instap van JRZ.

Je kan de RS en RS Pro zelfs voor minder als dat krijgen.

De 2way motorsport dempers zitten volgens mij rond de 6000 euro.

Qua prijs zitten die RS1 dempers een beetje tussen Intrax 1K2 en AST Sportline II in.

Joy

Bericht door Joy » 28 jan 2012, 20:51

Ja ik las iets in de richting van 2000 dollar in USA. Dus ergens in die richting in euro's zal wel kloppen.

RVV

Bericht door RVV » 28 jan 2012, 20:55

Nee Romo het zit toch iets anders.. dat zo'n (semi) pro setje zoveel beter is dan een standaard setje.. (plus 2,5K vs 50 euro fietspompen, hoewel dat ook relatief is gezien de tienduizenden testkilometers die ze steken in onderstelafstemming).. dat snap ik echt wel.

Mijn punt is dat toen de 1M net uitkwam er gereden werd met het standaard fabrieks onderstel, het WEL allemaal koek en ei was.

Hoe :ongeveer als: durfden :ongeveer als: mensen hiero dat fabrieksonderstel zo te bekritiseren :coffee: ..

Overigens vind ik wel dat BMW het voor 80K plus beter voor elkaar kan hebben. Andere BMW's bewijzen dat HET wel kan.

Nogmaals, doe wat je wilt om hem beter te maken.. DAAR heb ik geen commentaar op.. maar misschien is het ook eens tijd om de :hungry: godenzoon :hungry: status van de 1M in het juiste perspectief te plaatsen.

romo

Bericht door romo » 28 jan 2012, 20:57

Kostprijs incluis Eibach pro Kit en montage;

€3100,--

romo

Bericht door romo » 28 jan 2012, 21:00

Rico, dat Godenzonen perspectief heb ik er niet op geplakt, dat moet je de internationale pers dan maar aanwrijven.................

Voor mij waren er een paar redenen om over te stappen, de agiliteit tov de M3 was voor mij het belangrijkst en heeft mij doen overstappen........

Het is dezelfde discussie als destijds met de M3.............slap onderstel , dito remmen, niet geschikt voor het circuit.................dus tweaken die hap........................en aldus geschiedde..................andere fietspompen, dikke BBK`s, nog dikker Akra`s er onder, en vooral 22" jetsers, met 335 breed rubber............

Tja, ik lig er verder niet wakker van.............

RVV

Bericht door RVV » 28 jan 2012, 21:06

Rico, dat Godenzonen perspectief heb ik er niet op geplakt, dat moet je de internationale pers dan maar aanwrijven
Klopt, jij niet maar wel bakken met meelopers die met een plank in de broek lopen vanwege de dikke bumpers en uitgeklopte wielkasten.. :kikker:

Overigens ben je helemaal geen verantwoording verschuldig waarom je een 1M heb gekocht. Die auto is je gegund. Het is ook een leuk ding. Maar deels dor de mythe ook over het paard getild.

k33z

Bericht door k33z » 28 jan 2012, 21:08

Maar welke BMW heeft standaard het onderstel dan wel helemaal voor elkaar?

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jan 2012, 21:16

Joy schreef:Ja ik las iets in de richting van 2000 dollar in USA. Dus ergens in die richting in euro's zal wel kloppen.
prijzen zijn idd :shock: en je hebt 4 types...type 1 is goedkoopst en 4 is euh koop je een nwe auto voor :D

trouwens deze lijkt redelijk geprijst, incl eronder schroeven en uitwegen...wel ex btw.
U heeft een set JRZ schokdempers inclusief montage, uitwegen ex. BTW vanaf: euro 3.333,00
http://www.rostoff.be/page47.html

maar euh type 1 (basis) is dus meer dan genoeg voor een goede set voor straat en wat trackdays? en simpele bediening ook voor de mensen die niet het uiterste hoeven en de niet zo sleutelaars

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jan 2012, 21:27

Idd Rene.

1 stelknop is voor de meesten wel genoeg.

Die lui die met 3 of 4 voudig verstelbare dempers op circuits rijden gebruiken dat zelfs nauwelijks, simpelweg omdat je zo veel mogelijkheden hebt dat de meesten al niet snappen aan welk knopje je draaien moet. Heb je het vervolgens uitgevonden ga je weer ergens anders rijden of andere omstandigheden en kan je weer overnieuw beginnen.

Dat 3 en 4 way spul is alleen leuk als je een WTCC team hebt met een legertje engineers en een auto vol met datasensoren zodat je ook weet wat er daadwerkelijk gebeurd.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jan 2012, 21:34

is dat dan bv bij de JRZ de RS1 verzie?
neem aan met alles aan die veerpoot waar je die wiel dingen (ah King-pin) op vast kan schroeven? dus geen inserts oid... :D

Plaats reactie