FWD, links remmen met diff.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Harrie

FWD, links remmen met diff.

Bericht door Harrie » 14 mar 2007, 20:44

Linker voet remmen met een quafa diff FWD. Leuk filmpje. Toch eens proberen of het wat leuks brengt.

http://www.autocar.co.uk/VideosWallpape ... 464&Mode=B

Niet geheel ontoevallig een Focus RS. :wink:

HSR

Bericht door HSR » 14 mar 2007, 21:28

Mooi speelgoed, zo'n RS.

De C30 reageerde ook heel goed op leftfoot braking toen ik reed op CPZ.

Geweldig hoe je dan de bocht uit kan acceleren! Echt een handeling die de moeite waard is om te leren.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 14 mar 2007, 21:48

moet ik oook maar eens proberen!

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 14 mar 2007, 22:50

het werkt ook bij een RWD als je na het insturen ineens onderstuur hebt.
Even lichtjes de rem erbij en de neus vindt weer grip en draait ineens keurig naar binnen. Ik gebruik het veel op die kleine minirotondes. (die toch vaak al positief gecamberd zijn aangelegd)

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 09:07

Euhhh, kan aan mij liggen hoor, maar bij een RWD is trailbraking juist een middel om overstuur te controleren... Je gaat namelijk de grip van je voorbanden NOG meer op de proef stellen doordat de remkracht alleen op je onaangedreven wielen worden overgegeven, je voorwielen dus, en die hebben bij onderstuur al een gripprobleem (lateraal), en je krijgt er dan dus nog een krachtcomponent bij (longitudinaal) :arrow: alleen maar nog meer onderstuur dus :idea:

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 09:09

Kleine kanttekening: als je heel lichtjes bijremt zal je neus misschien iets zwaarder weer worden en zal je weer iets meer grip vinden, maar dan moet je ook wel je gas loslaten! Dus dan hoef je ook niet persee met je linkervoet te remmen :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 10:12

Maik, je gaat nu wat dingen door elkaar halen.

Gas los = neus naar beneden = meer grip. nadeel: snelheidsverlies

Links remmen (lichtjes, niet blokkeren uiteraard!!) = neus naar beneden = meer grip: voordeel: linkervoet heb je vrij, plus volgas = snelheidswinst.

Tristan

Bericht door Tristan » 15 mar 2007, 10:18

Hmmm.....binnenkort maar eens oefenen. Ben benieuwd naar het effect.

Andre

Bericht door Andre » 15 mar 2007, 10:25

Links remmen met een seat gaat niet gooit ie het motorvermogen eraf, als je ook gas geeft tijdens het remmen.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 15 mar 2007, 10:29

waar, is bij elk VW product zo, alleen op de nieuwe RS4 kan je het wel toepassen. Ook ieder oudere auto laat het toe.
Zou zo geprogrammeerd zijn op de ECU om de turbo te sparen.

Als je heel snel bent kan je het een halve seconde toepassen op een seat, soms voldoende om iets te helpen, maar het blijft vervelend.

Ook de Franse merken hebben hier last van.

Tristan

Bericht door Tristan » 15 mar 2007, 11:00

:(

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 11:46

Dennis Cavallino schreef:Maik, je gaat nu wat dingen door elkaar halen.

Gas los = neus naar beneden = meer grip. nadeel: snelheidsverlies

Links remmen (lichtjes, niet blokkeren uiteraard!!) = neus naar beneden = meer grip: voordeel: linkervoet heb je vrij, plus volgas = snelheidswinst.
Als je gaat remmen met een RWD auto en je houdt gas, dan ga je niet vertragen (want jij zegt, je hebt snelheidswinst) en zal je neus dus niet naar beneden gaan. Nu haal jij 2 dingen door elkaar Dennis :wink:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 mar 2007, 12:06

@Maik: Jij bedoelt dat je je voorwielen blokkeert en het blokkeren op de achteras voorkomt door gas te geven en daardoor de auto in de glij-richting 'richt'. Is inderdaad een leuke techniek die ik in sims vaak gebruik. In het echt is het niet zo'n goed plan want dan krijg ik ruzie met de ABS(geldt ook in sims met ABS trouwens). :) Bij een FWD bereik je het tegenovergestelde: overstuur, ook soms best handig.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 15 mar 2007, 12:08

Maik schreef:
Als je gaat remmen met een RWD auto en je houdt gas, dan ga je niet vertragen (want jij zegt, je hebt snelheidswinst) en zal je neus dus niet naar beneden gaan. Nu haal jij 2 dingen door elkaar Dennis :wink:
Je hoeft ook niet te vertragen Maik...Ook als je even iets minder accelereert zal de auto minder hard in de achterveren hangen. Een toefje druk op de remmen laat de auto dan iets in de neus duiken (of minder stijgen) en maakt de achterkant iets losser..Dat kun je prima hebben in een situatie van onderstuur aangezien je toch al een gripoverschot hebt op de achteras.

Dit is dus in een steady state bocht..niet trailbraking..

Dacht dat een superieure werktuigbouwer als jij dit wel zou snappen :D :twisted:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 mar 2007, 12:13

@Damir: De bocht inremmen met als doel harder de bocht in te kunnen(door opheffen van een deel onderstuur) is toch trailbraking?

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 13:12

Jullie snappen er allemaal HELEMAAL NIETS van :!: :P
Misschien leg ik het iets verwarrend uit, maargoed :wink:

Maar als jij accelererend een bocht instuurt en je krijgt bakken overstuur, dan weet ik sowieso niet waar je mee bezig bent... 8)

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 13:15

Trailbraken doe je in ieder geval om een overstuursituatie te voorkomen of te corrigeren, en niet om uit je onderstuur te komen. Om uit onderstuur te komen moet je gas loslaten en dan misschien nog een tikkeltje remmen, dus niet gasgeven en remmen! Trailbraken gaat wat ruwer, met flink remmen. Maar het is alletwee duidelijk iets anders, tegenovergesteld eigenlijk.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 15 mar 2007, 14:11

Huh..accelererend een bocht insturen? Waar heb je het over man! :D

En trailbraken is inderdaad een manier om een std ondersturende auto toch nog richting de apex geroteerd te krijgen...Misschien hebben we het over totaal verschillende dingen, maar je gaat absoluut niet trailbraken als je een overstuur probleem hebt....brrrr..de gedachte alleen al.

Gasgeven en remmen is meer iets voor langere doordraaiers waar je niet voor hoeft te remmen...voet blijft op het gas en als de auto toch gaat ondersturen, dan kun je de balans ietsjes in je voordeel corrigeren.
Het krachtenspel blijft hetzelfde, maar bij een RWD wordt de achterkant nog iets lichter dan die zou zijn als je gas los liet, dus de correctie kan feller en korter gemaakt worden. Daarnaast blijft je gasklep vol open staan, zodat de motor gelijk weer oppikt ..alweer winst. Bij een WWD is het weinig logisch om beide tegelijk te doen.

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 14:36

Ik heb thuis een hele mooie instruktie-dvd liggen waarop je juist kan zien dat je in een overstuursituatie de boel met trailbraken onder controle kan houden...

Trouwens, ik had het over deze quote van jou:
Ook als je even iets minder accelereert zal de auto minder hard in de achterveren hangen
Iets minder acceleren is nog steeds acceleren.... En dan ga je dus tegelijk gasgeven en remmen? Dan ga je IMO juist meer ondersturen. Gas los is alleen de remedie dan, maar dan heb je het gewoon over het doseren van gas in de bocht...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 14:50

Maik, je haalt zelf wat dingen door elkaar, echt waar.

Dingen die te maken hebben met onderstuur opheffen in bochten:

- Insturen = trailbraken (kan met links remmen, hoeft niet!) doel: zo min mogelijk onderstuur hebben en toch zo laat mogelijk remmen en insturen en de wagen zo snel mogelijk klaar zetten voor de acceleratie

- Middenstuk = balans zoeken, onderstuur beperken en onderstuur reduceren. Kan met spelen met gaspedaal en/of links remmen.

- Uitsturen = links remmen vind ik de beste optie, gas los vind ik tijdens uitacceleren geen optie.

Wij hebben het over uitacceleren en onderstuur. Daar heb je last van bij bijvoorbeeld 911-jes met veel gewicht in de kont en dus veel grip/tractie achter en een surplus aan vermogen. Maar ook een 3 serie met veel vermogen en een sper kan onderstuur hebben tijdens uitaccelereren in bepaalde bochten. Maar vooral FWD's en 4x4's hebben kans op onderstuur en tractie verlies bij uitacceleren na een bocht. Dan pas je dus left foot braking toe om de auto minder achterover te laten hellen en dus minder onderstuur te creeeren cq. lichte vorm van overstuur op te wekken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 14:53

De kunst is om alle drie de stukken van de bocht zo mooi mogelijk met elkaar te combineren.

In sommige bochten gebruik je geen trailbrake techniek, bijvoorbeeld bij uphill bochten zoals je op de ring hebt. De voorkant heeft dan genoeg grip. Dat los je op door met het gas te spelen, niet met de rem.

Bij downhill bochten heb je bij trailbraken heel veel kans op extreme overstuur momenten, ik pas dit zelf expres toe bij een bocht als de Hugenholtz of Wehrseifen op de Ring. Je kunt daardoor ERG laat remmen en insturen, ideaal als je racelijnen rijdt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 14:58

Maik schreef:Trailbraken doe je in ieder geval om een overstuursituatie te voorkomen of te corrigeren, en niet om uit je onderstuur te komen. Om uit onderstuur te komen moet je gas loslaten en dan misschien nog een tikkeltje remmen, dus niet gasgeven en remmen! Trailbraken gaat wat ruwer, met flink remmen. Maar het is alletwee duidelijk iets anders, tegenovergesteld eigenlijk.
Hier snap ik echt helemaal niets van.

Trailbraken doe je juist om OVERSTUUR op te wekken en onderstuur te reduceren. Je remt laat. Met de traditionele methode zou je dan heel lang rechtdoor moeten en dan rem los en pas daarna insturen. Dit zorgt ervoor dat de neus tijdens het insturen omhoog komt en je dus kans hebt op onderstuur op het moment van insturen (BMW's hebben hier veel last van bij mensen die geen trailbrake techniek beheersen door het gewicht voorin van de dikke 6 cylinder, bijvoorbeeld).

Door te trailbraken (insturen met de rem nog licht ingedrukt terwijl je hem 'langzaam' los laat) blijft de neus naar beneden waardoor je daar gewicht houdt op de voorwielen in tegenstelling tot de traditionele methode.

Met jouw speedster heb je daar veel minder last van natuurlijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 15:02

Op het filmpje in de eerste post zie je goed dat de auto NA de bocht nog zijn remlichten aanheeft. Met zoveel pk's op de voorkant is links remmen tijdens uitacceleren bittere noodzaak voor gevorderde rijder.

Er zijn rijders geweest in de rallysport die met FWD's met deze techniek kampioen zijn geworden. Hoe krapper de bochten en hoe slechter het wegdek, hoe belangrijker dit soort technieken zijn.
---

Nog 2 tips:
Hoe heftiger je de bewegingen met je voeten (en/of stuur, handrem etc.) hoe heftiger de auto reageert.

Hoe subtieler je omgaat met pedalen en stuur (en handrem in rallysport) hoe rustiger de koets reageert (en hoe mooier de auto te controleren is, met name belangrijk op circuit, maar door andere setups in WRC ook in de rallysport).

Als je overal als een idioot gaat gooien en smijten worden je banden snel te heet en word je langzaam. Hoe cleaner je rijdt, hoe beter, dus enige subtiliteit is wel een vereiste (vooral op circuits). Tijdens inhaalacties geldt dat dan weer minder, want dan zit je naast de ideale lijn en moet je je auto in soms onmogelijke bochten wringen (letterlijk!). Dan ga ik altijd heftiger om met pedalen, stuur etc.
Dit geldt ook voor Simracen, in GOEDE sims zoals GTR2 en Live For Speed, Richard Burns Rally etc.

Maik

Bericht door Maik » 15 mar 2007, 15:42

Haal ik dan left-foot braking en trailbraking doorelkaar? Is toch min of meer hetzelfde?
Ik doe het zelf niet met de speedster, maar ik heb het wel eens gedaan tijdens een rijtraining in Engeland. Met constante snelheid (gaspedaal op 1 stand, niet remmen) te hard een bocht in duiken met een kleine oneffenheid was overstuur. Daarna dezelfde bocht, maar dan nog harder, constante snelheid en erbij remmen met linkervoet, GEEN overstuur.
Hoe harder je remt, hoe meer de auto juist wilde gaan ondersturen, rem ietsje lichten en de neus trekt bij, te wild de rem lossen en je gaat weer in overstuur....
Ik zal eens kijken of ik het filmpje daarvan (maar dan met een elise) kan vinden. Werkt het misschien heel anders in zo'n auto?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 mar 2007, 15:56

Gas en rem tegelijkertijd om te stabiliseren(met FWD: destabiliseren :) ) is geen trailbraking in elk geval. Trailbraking is puur een techniek om met minder onderstuur en dus meer snelheid een bocht in te kunnen duiken.

Plaats reactie