BMW e36 328i racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gert.

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Gert. » 14 dec 2011, 23:47

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar van welk merk is de schroefkooi?
Hij ziet er netjes uit.

Reind

Bericht door Reind » 15 dec 2011, 09:05

Het is een schroefkooi van Wiechers. Super goed spul alleen wat lange levertijd.....

Bert nog even een vraagje. Je zei dat je van andere had vernomen dat e46 draagarmen op de vooras niet ideaal werken. Ik zou graag willen weten wat er dan niet ideaal aan is.

De hoofdrede om e46 draagarmen te monteren is om de auto meer vierkant te maken en proberen het onderstuur eruit te halen. Op het eerste gezicht lijkt de wielgeometrie niet veel te veranderen met de aanpassingen.

Dit weekend gaan er nieuwe rubbers in het achtersubframe en als het meezit las ik de verstevigingsplaten op de carros.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2011, 13:00

Nou het past wel die E46 armen maar per saldo lijken ze er niet veel sneller door te worden tov een auto die gewoon op normale M3 draagarmen staan.

Bekende van mij heeft het onlangs met zijn auto gedaan en daar werkte het ook nog niet zoals het hoorde.

Ik geloof meer in de juiste uitlijning en veerbalans eigenlijk. Bij mijn auto was het een kwestie van een zachtere voorveer gebruiken dan was het onderstuur al een heel eind weg. Ik rij nu met -4,5 camber & uitspoor voor en -3 plus wat toespoor achter, waar ik nog even wat aan moet doen is dat ie nogal snel overstuurd in snellere bochten maar aan de hand van de slijtage ga ik de achterkant op -3,5 camber zetten en meer toespoor. Dan zou ik ook wat meer tractie bocht uit moeten hebben.

Volgens mij is het verschil in spoorbreedte op een E36 M3 voor/achter ergens tussen de 2 en 3 cm, ik heb zelf voor 28mm spoorverbreding (moet ivm wielen en remklauwen) en door de negatievere camberstand voor heb ik eigenlijk al meer spoorbreedte aan de voorkant.

Daarom haalde ik die combi van een Pro-Street-S onderstel en die H&R stabi eerder al aan. Ik denk dat je dan zo veel gewicht op de voorkant verplaatst dat onderstuur eigenlijk de enige uitkomst kan zijn. Als je even snel een back of the envelope berekening doet dan gaat bijna driekwart van het totaal verplaatste gewicht bij jou naar de vooras.

Een E36 voorophanging is een beetje beperkt door het McPherson ontwerp, camber curves zijn niet echt ideaal dus een vrij stijf geveerde voorkant helpt daar wel bij, maar ik denk dat de balans ook zoek raakt als je de ophanging voor te stijf maakt tov de achterkant. Ik heb op de M3 circuit auto een veel neutralere veersetting bijvoorbeeld maar die staat ook rondom veel harder geveerd plus meer statisch camber dus dan speelt dat wat minder. Op de gewone M3 met Eibach schroefset en stabi's heb ik daarom Eibach stabi's rondom op hard staan. Dan ligt hij wat neutraler in de bocht maar omdat die auto rondom veel zachter is reageert die wat trager op bewegingen. Die auto heeft ook zo'n -3 camber voor en -2,5 achter op Federal 595 RSR banden.

Uiteindelijk blijf je wel houden dat die auto's veel zwaarder zijn aan de voorkant natuurlijk, dus ideaal word het nooit.

Reind

Bericht door Reind » 15 dec 2011, 13:30

Code: Selecteer alles

Ik geloof meer in de juiste uitlijning en veerbalans eigenlijk. Bij mijn auto was het een kwestie van een zachtere voorveer gebruiken dan was het onderstuur al een heel eind weg. Ik rij nu met -4,5 camber & uitspoor voor en -3 plus wat toespoor achter, waar ik nog even wat aan moet doen is dat ie nogal snel overstuurd in snellere bochten maar aan de hand van de slijtage ga ik de achterkant op -3,5 camber zetten en meer toespoor. Dan zou ik ook wat meer tractie bocht uit moeten hebben.
Dit is ook de juiste afstelling voor een e36. Die heb ik ook op de aprisco auto en werkt goed. Echter ben ik bij de cup gebonden aan reglementen en mag ik dus de spoorbreedte niet aanpassen. Daarom zou ik de spoorbreedte bij de ringauto graag WEL willen veranderen. En waarom niet met aluminium draagarmen van een e46. Daarbij met de m3 topmount ook wat meer caster en theoretisch moet hij dan nog minder onderstuur moeten hebben.

Dat is het uitgangspunt en waarom zou het niet werken? Even los van het Eiback pro street setje.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2011, 14:06

Het valt mij op foto's wel eens op dat die Aprisco auto's erg laag bij de grond liggen vooral aan de achterkant. Ik nam eigenlijk al aan dat dat was om toch genoeg camber te krijgen op de achteras, want daar moeten ook standaard delen zitten niet? -3 is wat ik maximaal halen kan anders moet ik nog een eind lager.

Als je het gaat doen is een E46 draagarm inderdaad wel the way to go. Ik weer er ook die het geprobeerd hebben met een 25mm spacer en ET15 wielen op een widebody en dat stuurt op een gegeven moment helemaal niet meer.

Het is ook wel te doen alleen wat ik tot nog toe gezien heb brengt het bij de meesten heel weinig. Proberen kan altijd natuurlijk :) Ik heb er ook wel eens over nagedacht en 1 van de dingen die de meesten vergeten (denk ik) is dat als je de achteras breder maakt om de voorkant te matchen bij zo'n widebody of met verbrede schermen je de overbrenging tussen wiel en veer ook veranderd, dat zou dan nog een aanpassing vragen omdat de achterkant relatief slapper word.

Reind

Bericht door Reind » 15 dec 2011, 15:15

Dat is idd een gevalletje kracht x arm. Maar dat is met hardere veren weer op te lossen. Gewoon even de verhouding berekenen.

De Aprisco's staan achter idd erg laag om extra camber te zetten. Kost wel aandrijfassen want die staan dan ook onder een grotere hoek. Ik ben afgelopen seizoen iets hoger gegaan om de aandrijfverliezen iets te verminderen en om aandrijfassen te sparen. Ik zit nu op -3,2 (uit mijn hoofd).

Ik wil er zo'n rieger verbredingsset onder zetten. Volgens mij rijd er ook een e36 met S54 bij de dnrt die dat heeft. Vind die set overigens wel aan de prijs voor een beetje poly.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2011, 15:36

Klopt da's Mick, een bekende. Daar sta ik wel eens mee in een pitbox op open dagen.

Afbeelding

Die heeft ook E46 draagarmen voor.

Reind

Bericht door Reind » 15 dec 2011, 15:45

Die set lijkt me ideaal. Niet te opzichtig maar toch mooi en effectief.

Mooie auto trouwens, niet bepaald met wisselgeld opgebouwd. Heb die wagen begin van het jaar gezien op een circuitdag op Assen. Ik heb hem toen ook iets uit de category NOT DONE zien doen. Namelijk plankgas achteruit in de pitstraat op Assen :bag: Toen dacht ik nog, die heeft vast geen licentie want daar staat bij de knaf de D..dstraf op.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2011, 16:23

Hij heeft hem dit jaar gehaald :)

Verder heeft hij ook de S54 in mijn auto gehangen. Beide auto's zijn verder een beetje naar eigen filosofie opgebouwd, maar we zaten dit jaar een beetje rond dezelfde tijden en dat maakt het ook weer leuk, genoeg voer ter discussie meestal.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 15 dec 2011, 19:09

WOW. Die verbredingsset is echt STOER.

Over wegligging. Ik heb niet veel verstand van E36's en wegligging maar wel proefondervindelijk dingen ondervonden.

Ik rijd met 18 inch 8.5J ET 38 wielen. Op het laatst ivm de 3.2 fusee's reed ik met 20mm spacers. Kortom, ET18, eigenlijk. Das echt overdone en je stuur slaat je uit handen, stuurt onprettig.

Ik stop altijd excentrische rubbers in de voorophanging. Later heb ik 3.2 topmounts gemonteerd voor nog meer caster. Toen werd het echt te gek. Enorme bandenslijtage en zeer onprettig sturen --> zwaar.

Nu excentrische powerflexen voorin, normale topmounts, 3.2 fusee's en 15mm spoorverbreders met dezelfde wielen. Gaat al stukken beter. Veersterktes heb ik geen idee van aangezien het een el cheapo set is. Volgende week uitlijnen. Ik ben benieuwd!

Verder, tja, erg mooie auto, gezellige eigenaar en een mooi project! :D

Reind

Bericht door Reind » 19 dec 2011, 21:44

He Sieger, ik zag je zaterdag nog langsdriften in Lochem. Of althans, je probeerde onderstuur om te zetten in overstuur. Wat deels lukte :D Ding ziet er wel lekker opzichtig uit in het oranje :kikker:

Tot op heden nog niet zoveel gedaan aan de ringtool. Ik wou zaterdag de achteras gaan doen maar kreeg dus een lekke band met de daily en daarna maar besloten de werkplaats een beetje op te ruimen. Zo'n achteras moet je gewoon in 1 dag doen vind ik. Alle delen zijn wel binnen voor de achteras zijn wel binnen. Dus de 4 rubbers, diff rubber incl bout (die breken nogal tijdens circuit gebruik zie filmpje 0:30) de bovenste kogels van de langsdraagarm en wat bouten. Komt gewoon origineel in. Die zijn behoorlijk stug van zichzelf en je hebt wat minder kabaal in de auto. De voorste rubbers van de langsdraagarmen zijn overigens wel van powerflex (zwart).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0uVxo8-t ... ature=plcp[/youtube]

Dit is dus de sloopslet waar de S50 in zit. Met daarin 294pkjes.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga volgende week eerst een op vakantie en daarna aan de slag.

Mbt het onderstel ben ik bang dat mijn huidge Eibach Pro Street niet aan mijn wensen gaat voldoen. Het is echt een heerlijk onderstel voor stevig straat gebruik maar ik ga nu echt wel een stapje verder. Ik ben dus al een beetje aan het orienteren voor een meer hardcore onderstel. Iets in de trant van KW competition V2 ofzo. iemand suggesties?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2011, 01:09

Ik denk dat het qua onderstel een beetje om het even is eigenlijk, of je nu Intrax, AST, KW of wat koopt.

Bij die onderstellen is het gewoon zo dat bijna niks out of the box goed is, er zit altijd wel wat eigen ontwikkeling aan. Blijft toch een kwestie van net zo lang schroeven en veren wisselen etc tot het goed is en ook eigen voorkeur. Die M3 3.0 uit dat filmpje gaat loeihard op KW 2way maar bijvoorbeeld Dick Hoekendijk was er weer niet zo over te spreken geloof ik op zijn E34 M5.

En het ligt er ook aan wat het kosten mag. Bij een hoog budget zou ik tegenwoordig bij JRZ shoppen denk ik maar de competitiedempers beginnen pas bij setjes van 6000 euro en dat vind ik ook nogal overdreven voor wat hobby rijden. Andre heeft dan onlangs test gereden op JRZ RS1 dempers welke eigenlijk een soort straat/trackday demper zijn met 1 verstelling en aan de video op Zandvoort te zien deden die het ook prima.

Persoonlijk zou ik in jou geval misschien overwegen om er zo'n AST Competition kit onder te schroeven omdat je daar al afstelervaring mee hebt uit de Aprico cup en bij Bas Roos / Caspers Track doen ze daar ook veel mee. Dat scheelt gewoon het wiel overnieuw uitvinden maar ik weet niet hoe tevreden je bent met die dempers. Je kan het waarschijnlijk toch niet 100% overnemen, ander circuit en heel simpel gesteld een auto die 100 PK meer heeft heeft een hogere gemiddelde snelheid dus worden de eisen aan demping veren etc anders.

Ander voorbeeld is ik rij op Intrax 1K2 en de rest van de E36 S54 brigade op AST, 1 op tweevoudig verstelbaar en 1 op drievoudig verstelbaar. En dan zie je gewoon aan de onderlinge verschillen dat het niet zozeer in de dempers zit maar meer in alle andere zaken die met auto afstelling te maken hebben, veren uitlijning etc. Enige voordeel wat ik dan nog heb met die set is dat bij mij de veersterktes zelf verstelbaar zijn maar hoeveel je daar uiteindelijk mee gaat doen is nog maar de vraag, het scheelt alleen dat het minder werk is als je aan het zoeken bent. Ik reed een keer op Assen, hadden we de auto op superhard staan, 190 N/mm voor en iets van 100 N/mm achter en dat werkte in mijn geval totaal niet. Dan kon ik hem dus in 10 minuten terug zetten op 180/80 en tegenwoordig rij ik op 160/80.

Maw als je technologisch de allerbeste demper hebt dat is wel leuk maar dat is geen garantie voor een direct goed resultaat. Afstellen zal jij sneller kunnen ivm Aprisco ervaring maar als het eenmaal een beetje goed staat dan denk ik eigenlijk dat de onderligge verschillen tussen merken niet altijd even groot zijn.

PS over die achterassen. Als je toch alle bussen vernieuwen gaat, dan kan je voor de buitenste op de onderdraagarm (waar de camberverstelling zit) een bus van een M3 3,2 nemen. Dat is daar namelijk net als de bovenste een echte ball joint en geen rubber bus. Dat is een update die BMW dus zelf ook doorgevoerd heeft op de M3 3,2, E46 M3 & CSL.

ErikS

Bericht door ErikS » 20 dec 2011, 08:08

Is dat dan toch die cabrio van die jongen uit het oosten ergens? Waar ik je toen op had gewezen?!

Ziet er hetzelfde uit! :thumbup:

Reind

Bericht door Reind » 20 dec 2011, 09:39

Klopt Erik. Ik was al op een paar engelse aan het bieden op Ebay.co.uk toen ik deze weer zag staan op MP. Ding was al 2x verkocht maar nooit opgehaald :bag: Scheelde een rit naar Engeland en daarnaast kon ik de motor testen voor aankoop. Als je nog een mooie achterruit nodig hebt? Of andere delen. Veur weinug mag je alles eraf schroeven.

Bert, duidelijk verhaal. Bij mijn zoektocht naar een ander onderstel heb ik de volgende voorwaarden gesteld:
- Instelbaar;
- Max 2K
- Niet te hardcore (AST competition op de ring is gewoon te heftig)
- Duurzaam

Ik weet hoe snel het in de papieren kan lopen wanneer je een raceauto aan het opbouwen bent. En dat wil ik dus absoluut voorkomen bij deze. Niet dat ik het niet grondig wil aanpakken maar vaak kosten al die extra aanpassingen het meest en brengen niet eens zoveel. Ik ga er op korte termijn toch geen competitie mee rijden. Daar heb ik de Aprisco auto voor. Die is altijd spik en span en daar telt de laatste tiende. Of ik met de ringauto op Zandvoort een 1:58 of 1:55 rij boeit me niet zoveel. Als ik maar lol heb.

Ik geloof dat zo’n KW competition 2way set onder de €1500 zit. Plus die is ontwikkeld op de ring, waar ik veel wil gaan rijden. En zal waarschijnlijk iets minder hardcore zijn dan al het AST/Intrax spul die ook allemaal bij 2K begint. Dus deze set voldoet het best aan mijn voorwaarden. Ik heb er alleen 0 ervaring mee. Maar die e36 in dat filmpje ging als op rails.

Ik vind persoonlijk jou veren set up een beetje verkeerd om. Wij rijden met de aprisco’s veel met achter hardere veren dan voor. Nu snap ik dat je extra gewicht op de vooras hebt, maar dan nog. Ik zou Voor 150N/mm en Achter 160N/mm eens proberen. Je zult merken dat in vooral langere bochten het gewicht aan de voorkant beter met je gaspedaal/of links remmen kan beïnvloeden en over de hele linie meer mechanische grip krijgt. Plus, met uitaccelereren zou ik de achterkant ook wel lekker hard willen hebben met 350Pk. Anders verlies je ineens teveel wieldruk op de vooras.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2011, 10:01

Klopt maar ik rij achter met coil over veren en dan veranderd het verhaal iets :) Als je dat terug rekent naar de normale situatie zoals het bij een E36 zit dan kom je al over de 180 N/mm denk ik.

Die KW die jij bedoeld is Clubsport denk ik? Competition 2way heb je niet voor 1500 in elk geval denk ik. Ik geloof dat die KW clubsport kits al richting de 2K gaan. Zijn op zich ook prima dempers niks mis mee. Mick met die blauwe E36 S54 die had dat eerst op zijn auto zitten, heeft bij Caspers zo'n AST 3way kit gekocht die normaal op een Aprisco auto zit, maar daar zaten nagenoeg dezelfde veren op en de balans veranderde bij hem niet echt zei hij. Bij Bas is het vaak ook zo dat die er een eigen verencombi op sleuteld dus ik weet niet of het scheelt als je die 3way dempers via bijvoorbeeld Bas koopt of via de normale ACNN wegen of Caspers oid.

H&R deed ook altijd een set, de RSS Nurburgring kit. Die hebben volgens mij 110 N/mm voorveren en 120 N/mm achterveren, zelfde wat er op een KW Clubsport kit zit volgens mij. Alleen zijn die H&R dempers niet verstelbaar. Ter info en vergelijk die Pro-Street-S kits hebben 70 N/mm voor en 75 N/mm achter, alle straatsetjes voor een E36 zitten eigenlijk een beetje rond die waarden.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 20 dec 2011, 10:54

Reind schreef:Klopt Erik. Ik was al op een paar engelse aan het bieden op Ebay.co.uk toen ik deze weer zag staan op MP. Ding was al 2x verkocht maar nooit opgehaald :bag: Scheelde een rit naar Engeland en daarnaast kon ik de motor testen voor aankoop. Als je nog een mooie achterruit nodig hebt? Of andere delen. Veur weinug mag je alles eraf schroeven.

Bert, duidelijk verhaal. Bij mijn zoektocht naar een ander onderstel heb ik de volgende voorwaarden gesteld:
- Instelbaar;
- Max 2K
- Niet te hardcore (AST competition op de ring is gewoon te heftig)
- Duurzaam

Ik weet hoe snel het in de papieren kan lopen wanneer je een raceauto aan het opbouwen bent. En dat wil ik dus absoluut voorkomen bij deze. Niet dat ik het niet grondig wil aanpakken maar vaak kosten al die extra aanpassingen het meest en brengen niet eens zoveel. Ik ga er op korte termijn toch geen competitie mee rijden. Daar heb ik de Aprisco auto voor. Die is altijd spik en span en daar telt de laatste tiende. Of ik met de ringauto op Zandvoort een 1:58 of 1:55 rij boeit me niet zoveel. Als ik maar lol heb.

Ik geloof dat zo’n KW competition 2way set onder de €1500 zit. Plus die is ontwikkeld op de ring, waar ik veel wil gaan rijden. En zal waarschijnlijk iets minder hardcore zijn dan al het AST/Intrax spul die ook allemaal bij 2K begint. Dus deze set voldoet het best aan mijn voorwaarden. Ik heb er alleen 0 ervaring mee. Maar die e36 in dat filmpje ging als op rails.

Ik vind persoonlijk jou veren set up een beetje verkeerd om. Wij rijden met de aprisco’s veel met achter hardere veren dan voor. Nu snap ik dat je extra gewicht op de vooras hebt, maar dan nog. Ik zou Voor 150N/mm en Achter 160N/mm eens proberen. Je zult merken dat in vooral langere bochten het gewicht aan de voorkant beter met je gaspedaal/of links remmen kan beïnvloeden en over de hele linie meer mechanische grip krijgt. Plus, met uitaccelereren zou ik de achterkant ook wel lekker hard willen hebben met 350Pk. Anders verlies je ineens teveel wieldruk op de vooras.
Reind, wij rijden met een Bilstein B16 PSS9, die set heb je ook voor +/- 1.600 euro. Voor op de ring is die prima, omdat ie niet zo hard is. Op andere circuits zoals Zolder, Zandvoort en Spa vinden wij hem dan vaak weer wat soft, daarom denken wij erover om naar een AST Sportline II oid te gaan (zodra het budget het toelaat :-)). De B16 is volgens mij overigens ook gewoon een straatset.
Wat betreft die KW, volgens mij koop je voor 1.500 euro geen competition set, maar een KW variant 2. En die variant 2 staat zoals ik het altijd begrepen heb wel een stukje lager op de ladder dan een Bilstein B16, maar dit is van horen zeggen, wij hebben geen ervaring met KW.

Reind

Bericht door Reind » 20 dec 2011, 11:54

Met coilover heb je een andere verhouding idd.

Ik vraag me ook wel af wat er gebeurt wanneer je hardere veren op de eibach dempers monteert. Misschien ook nog een optie.

Een KW 3 way set kun je bij Dirftking kopen voor €1600. Weet ik alleen niet of dat nieuw of gebruikt is.

http://www.driftking.nl/productenbekijk ... rstel.html

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2011, 12:20

Hm met die prijs lijkt mij dat eerder KW variant 3, dat is een straat onderstel met tweevoudige verstelling. Dat klopt wel redelijk met de prijsstelling ook denk ik, ik ben er achteraan geweest ter vervanging van mijn Pro-Street-S kit en kwam op ongeveer gelijke prijzen uit.

KW Competition 3Way is een set met remote reservoirs, upside down enzovoort.

jarno1979

Bericht door jarno1979 » 22 dec 2011, 21:13

Mooi project,blijf ik volgen.

ga je nog iets aan de motor doen(lagers oid)of monteren en rijden.

Groet jarno

Reind

Bericht door Reind » 03 jan 2012, 17:58

@Jarno Ik ga inderdaad preventief de slijtdelen in de motor vervangen.

Ben afgelopen weekend toch nog even aan de gang geweest met de Ringtool. Doelstelling was om achterste subframerubbers te vervangen en de carroserie te verstevigen op het punt waar het subframe tegenaan word geschroeft. Bij een M3 is dit standaard en bij een elke vermogende e36 eigenlijk een must ivm uitscheuren.

Heb de doestelling niet gehaald maar wist dat het qua tijd ook niet mogelijk was. Daarnaast nog de daily goed gewassen. Die was na de wintertrip behoorlijk dirty zegmaar.......

Hoever ben ik dan wel gekomen.. Nou
- Uitlaat eronderuit
- Isolotie gebeuren eronder uit
- Langsdraagarmen incl aandrijfassen gedemonteerd (worden gewisseld voor die onder de M3 sloop)
- Tank gedemonteerd ivm lassen van verstevigings platen
- En nog wat klein spul

Work in progress
Afbeelding

Tankloos
Afbeelding

De delen
Afbeelding

Uitlaat is overigens te koop. Het betreft een Supersprint (in goede staat)
Afbeelding

Bodem van de auto ziet er ondanks de leeftijd redelijk goed uit. Dit in tegentelling tot van e30 van die tijd. Zondag ga ik de boel afmaken en beginnnen met het demonteren van de motor.

Ook heb ik een BMW CDA luchfilter besteld. Er zat helemaal geen filter op de M3 dus moest toch wat. Er zit een soort van venturi in wat de luchtsnelheid moet doen versnellen (net als in caburateurs), en de aanzuigbuis loopt helemaal door naar de voorbumper. Ik denk niet dat het wat gaat brengen maar het geluid zal er wel op vooruit gaan.

Heeft iemand ervaring met BMC. Schijnen in de autopsort redelijk veel te doen.

ErikS

Bericht door ErikS » 03 jan 2012, 20:26

Heb je de instaplijsten, en dan de binnenste van de cabrio nog?
Zeg maar degene waarmee je je tapijt 'afdekt'?

Zo ja; dan heb ik daar wel interesse in! :wave:

pimini

Bericht door pimini » 03 jan 2012, 21:32

Instaplijsten liggen hier nog.

Succes met de ombouw Reind

Reind

Bericht door Reind » 09 jan 2012, 20:19

Afgelopen zondag weer een dagje met de BMW bezig geweest.

Het subframe is er onderuit en ben begonnen aan de versteviging van de carrosserie. 3 van de 4 platen zitten er al onder en nog 1 te gaan. Ik ben precies op tijd want ik heb al een paar kleine haarscheurtjes kunnen ontdekken.

Subframe gedemonteerd
Afbeelding

Stukje kaal maken
Afbeelding

Plaatje erop
Afbeelding

Aan de rechterkant zie je al wat haarscheurtjes
Afbeelding

Bij de achterste punten moet je wat meer kaal maken en zie je ook wat scheurtjes
Afbeelding

Plaatje erop
Afbeelding

En klaar is Kees
Afbeelding

Afbeelding

Een stuk bodem moet ook vervangen worden. Ik denk dat hij ertik op de bodem heeft gehad waardoor de bodemlaag beschadigd is en wat is gaan roesten. Omdat de tank eronderuit is kan ik er nu goed bij. Wel weeer extra werk maar dan is het weer netjes.

Kijken hoever ik dit weekend ga komen.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jan 2012, 20:54

mooi werk :clap:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 jan 2012, 21:05

Absoluut, top hoe je de auto nu aanpakt!

Plaats reactie