BMW E34 530iA V8 sedan

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door raymondw » 24 dec 2011, 12:24

Het is bekend dat de M60/M62 veel reserves hebben; maar voor een standaard motor hanteer ik toch het principe ANNA.

Altijd Nagaan Nooit Aannemen.

Vooral wanneer uitspraken van een onbekende bron komen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 24 dec 2011, 12:45

Oke, maar het is dus idd niet zo'n verhaal als de 328i met 1pk meer t.o.v. zijn voorganger wat er veel meer blijken te zijn.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door raymondw » 24 dec 2011, 22:43

Hoi Rody.

Binnen serie-productie heb je te maken met toleranties en afwijkingen. Het is nou eenmaal niet zo dat elke motor precies dat vermogen levert dat de fabrikant beweert. Deze waarde is in de meeste gevallen de mediaan van een standaardnormale verdeling, waarbij de standaard deviatie (sigma) bepalend is voor de afwijkingen. M.a.w, de kans dat een motor veel meer (of veel minder) vermogem levert dan wat gespecificeerd wordt is behoorlijk klein. De meesten zullen dicht rondom de fabrieks specs zitten.

Dat gezegd hebbende is het best mogelijk dat een fabrikant niet besluit de mediaan als specificatie aan te houden, maar een andere waarde. Het kan goed zijn dat dat bij sommige motoren is toegepast, maar hebben we daar bij de M52B28 of de M62B44TU ooit enig bewijs van gezien ?

Als een meting van een enkele M52B28 laat zien dat deze ver naar boven strooit zegt dat dus nog niets ovet de gehele populatie. Heb je een steekproef van 10 van die dingen, kun je wat meer zeggen, maar heb jij ooit een meting gezien waar dat op een wetenschappelijk verantwoorde wijze is uitgevoerd? Dat zelfde geldt voor de S62B50 waarvan ook geschreven is dat deze naar beneden strooit.

In het geval van mijn eigen M54B30 kan het zomaar zijn dat er geen 231pk meer inzit, maar slechts 220pk. Dat is amper 4,7% minder en dat kun je gewoon verwachten. Maar aan de andere kant is het goed mogelijk dat deze 242pk levert. Wat het precies is boeit me niet zo; de auto rijdt er even goed om.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 24 dec 2011, 22:55

Over het algemeen hebben de M52B28 motoren tussen de 205 en de 210pk, dat is eerder regel dan uitzondering maargoed, geen idee hoe dat bij de M60 en M62 motoren zit.

Zat net nog wat te lezen over de 5HP18 revisie, die kit die ze op bimmerforums noemen die gebruiken ze bij ZF ook als revisie. Geen idee wat die onderdelen los kosten maar ik vond 400 euro nog best een schappelijke prijs al je bedenkt dat ze er bijna een dagdeel mee bezig zijn.

"I think the 2-3 flare is caused by something as simple as a weak return spring. I've a seen a 'flare correction kit' under part 5HP18.SK01. But its not in the official ZF parts list and the ZF stockists I spoke to in the past claimed not to have heard of it. The full VB repair kit is 5HP18VBK and contains all the springs, check balls, gaskets etc."

Had me er nog niet dermate in verdiept maar wel grappig als dat ie in NKFT tot 5500rpm gaat en pas als je m doortrapt of in SD gaat dan gaat ie wel naar 6200rpm.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Macboy » 25 dec 2011, 01:08

Prachtige aanknop Knot :thumbup:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door raymondw » 25 dec 2011, 08:42

Knot schreef:Zat net nog wat te lezen over de 5HP18 revisie, die kit die ze op bimmerforums noemen die gebruiken ze bij ZF ook als revisie. Geen idee wat die onderdelen los kosten maar ik vond 400 euro nog best een schappelijke prijs al je bedenkt dat ze er bijna een dagdeel mee bezig zijn.
Dat vindt ik zelf ook; ik zit sterk te overwegen dit voor de 5HP19 in mijn 530 ook te laten uitvoeren want als ik de diverse ervaringsberichten goed begrijp herken je daarna je eigen bak niet meer.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 29 dec 2011, 17:27

Wat ik ook her en der lees (maar niet tot in details beschreven) is dat er met de 5HP18 en de 5HP19 een onderdeel van de bak zelf is wat slijt en dat los je niet op met die 400 euro revisie.

Verder vandaag afgetankt, op de tank BP Ultimate 98 heb ik weer 1 op 7,7 gedaan (vorige tank met Belgische 98 die al in de auto zat hetzelfde). Nu Shell FuelSave 95 erin gegooid (scheelt maar een halve cent met de witte pomp als je Shell Express pakt) dus ben benieuwd. Het is niet de 1 op 10 a 1 op 11 die de vorige eigenaar ermee reed maar bij mij ziet ie als ie lekker opgewarmd is ook nog wel eens de 5500 en 6200 aan de naald.

Inmiddels een ruime 1000km gereden en de auto bevalt nogsteeds super, heerlijk die automaat met mini v8 voor dagelijkse sleur.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 02 jan 2012, 07:55

Kan van iemand een OBC4 met bijbehorend (dieper) frame overnemen. Gaat dat simpel werken als ik die erin klik of is er geen voorbereiding voor verbruik, rijbereik etc?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Downforce Hans » 02 jan 2012, 09:10

Ik weet niet wat je er voor moet betalen maar in mijn 5 serie zat het ook en ik gebruikte het nooit........

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 02 jan 2012, 10:13

Iets van 2 of 3 tientjes, geen geld en maakt de auto wel meer af vond ik.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Downforce Hans » 02 jan 2012, 10:46

Knot schreef:Iets van 2 of 3 tientjes, geen geld en maakt de auto wel meer af vond ik.
Ok als dat de kosten zijn dan is het overwegen wel waard en het staat wel leuk.
Toen ik mijn 5 serie kocht vond ik het een leuke optie alleen achteraf gezien heb ik het twee keer gebruikt.
Dus ik zou er niet veel geld aan uitgeven maar voor die 3 tientjes zouik het er ook inzetten.

delanom5
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 nov 2011, 15:17

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door delanom5 » 02 jan 2012, 11:00

Knot schreef:Kan van iemand een OBC4 met bijbehorend (dieper) frame overnemen. Gaat dat simpel werken als ik die erin klik of is er geen voorbereiding voor verbruik, rijbereik etc?

Afbeelding

wat heb je nu erin zitten een klokje?

de hendel zou je ook erbij moeten hebben, die bij je richtingaanwijzer zit.
en voor de rest is het oude eruit, (via de radio kant kan je erbij) de obc4 stekker klikken.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 02 jan 2012, 11:08

Zit nu een kleine BC in met digitale klok en buitentemperatuur. Hendel is toch niet persé nodig?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3807
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Paskal » 02 jan 2012, 11:11

Dit zijn uiteraard vragen die je via 34.nl eenvoudig kunt achterhalen :)
Zie bijvoorbeeld hier en hier. Daaruit blijkt dat het zeker niet altijd eenvoudig plug and play is. Hoe e.e.a. bij jou 530 zit kun je uit beide gelinkte documenten wel opmaken....

Hendel is niet nodig, maar wel leuk doordat je daarmee ook de data van je BC onderin je tellerunit te zien krijgt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 13 jan 2012, 18:03

Had nog helemaal niet gereageerd zag ik... bedankt voor de info maar blijkt toch niet zo simpel als ik dacht...

Maar even wat anders....

Gisteravond stond de auto (afgesloten en al een paar uur geparkeerd) spontaan te knipperen kwam mijn buurman melden. Niet synchroon de alarmlichten maar wisselde af, links soms op halve kracht, rechts normaal, soms alleen rechts.

Heb de alarmlicht schakelaar 3x aan/uit gezet en probleem leek verholpen, ik dacht vuiltje ofzo. Een uur later was het weer feest maar nu helpt de alarmlicht schakelaar maar voor een paar seconden. De auto begint dan met rechts snel te knipperen en daarna links erbij etc. Zal zo een filmpje uploaden naar youtube.

Heb zekering 6 er maar uit getrokken om de accu niet leeg te laten gaan. Helaas heb je dan ook geen richtingaanwijzer meer. Die hoor je overigens wel netjes uitslaan etc met de zekering eruit.

Onder die zekeringbak voordat ik 6 eruit trok hoorde je wel continu het bimetaal klikken, wist niet helemaal zeker waar te zoeken (donker, moest even snel) maar kan het zijn dat daar een onderdeel defect is? Ik weet niet zeker of mijn auto alarm heeft mocht het in die hoek zitten.


Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Joy » 13 jan 2012, 18:48


Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 13 jan 2012, 19:28

Hmmz, lijkt er verdacht veel op, thx!

Zit volgens mij gewoon bij de zekering kast erin, ga morgen meteen kijken!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 13 jan 2012, 20:33

Die dingen in de zekeringkast lijken erop maar Ivo van e34 forum wist te melden dat ie onder de achterbank zit... even knutselen dus.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Joy » 14 jan 2012, 13:07

Crashbox is iets anders dan een crash alarm relais. De crashbox zit bij mij ook onder de achterbank maar deze dient ter aansturing van de airbags en geeft een signaal aan bijvoorbeeld het relais dat er een ongeval is gebeurd. Volgens mij zit het relais gewoon bij de andere relais' onder je zekeringenkast en moet je daar zijn om het probleem te verhelpen.

delanom5
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 nov 2011, 15:17

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door delanom5 » 16 jan 2012, 13:59

Knot schreef:Die dingen in de zekeringkast lijken erop maar Ivo van e34 forum wist te melden dat ie onder de achterbank zit... even knutselen dus.
Ja klopt bestuurderskant zit die, naast je gm module!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 16 jan 2012, 14:06

Krijg van Ivo een 94xxx module onderdeel 732 opgestuurd als het goed is, kan ie weer rijden straks hopelijk.

delanom5
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 nov 2011, 15:17

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door delanom5 » 16 jan 2012, 14:30

Knot schreef:Krijg van Ivo een 94xxx module onderdeel 732 opgestuurd als het goed is, kan ie weer rijden straks hopelijk.
Hij komt toevallig vandaag bij mij langs, e34 m5 kofferbak bekleding ophalen, had hij het net zo goed de module mee kunnen nemen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 16 jan 2012, 17:20

Als het goed is gaat ie zsm op de post kan ik weer genieten van de V8 roffel.. die 3 en 6 in lijn is het allemaal niet hoor...

Net even gekeken en ik had inderdaad een versie van voor 8e week 93.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 19 jan 2012, 19:42

Heb vanmiddag de andere module erin gezet die ik van Ivo via de post gehad heb. Wat me trouwns opviel is dat er een type 1 384 761 uit kwam, dat is niet de juiste module volgens de link die ik eerder gepost had!

" If the unit was built before the eighth week of 1993, replace it. Use Part No. 61 35 1 384 761 for 318i, 318iS, 325i and 325iS models. Use Part No. 61 35 1 384 732 for the 525i, 530i, 540i, 740i, 740iL, 750iL, 840Ci, 850Ci and 850CSi."

Nu dus wel een 1 384 732 erin en hij knippert weer op commando en niet automatisch (vooralsnog). Was wel weer even lekker dat V8 geluid na een week lijn3 en lijn6 gereden te hebben.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Joy » 19 jan 2012, 19:47

Eenvoudige fix gelukkig. Lang leve internet, anders kun je je eigen lam zoeken naar zoiets simpels.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten