BMW E34 530iA V8 sedan

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 22 dec 2011, 11:10

Voor mij is het gewoon een echte M5 hoor, berg koppel, vermogen, styling, uitlaten. Als je toeren wil hebben moet je bij Honda shoppen ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 22 dec 2011, 11:15

Maar over de 530i... beste is zo laten en gewoon rijden (met evt. die bakrevisie dan) dan blijft het goedkoop.

Als je bijvoorbeeld deze 540i ziet die wordt gesloopt voor onderdelen, het ziet er wel sportiever uit met blackline en zwart leder maar volgens mij is de bekleding om de tunnel ook donkerder bij die sloopauto ivm mijn grijze stof.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de ene kant is het mooi maar aan de ander kant, blackline overzetten breekt/krakt er vast wel weer iets, of het sluit niet goed meer aan... ik heb er geen ervaring mee in ieder geval. Zelfde voor deurpanelen, als dat net zo brak zit als bij de E36 dan haal ik liever niks los.

Stoelen/bank lijkt me dan wel simpel over te schroeven al zit je ook weer met die electrische verstelling/stroom etc.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43200
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Arthur » 22 dec 2011, 11:18

Zou hem ook zo laten. Misschien die andere wielen.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Xave30 » 22 dec 2011, 11:18

Zag ik vanmorgen ja.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 22 dec 2011, 11:26

Die 16inch E31 8 serie wielen kunnen er sowieso onder als je ze voor normaal geld kunt vinden, anders gewoon Turanza ER300 in 15inch om deze wielen.

Die 540i H6 had eigenlijk nooit gesloopt mogen worden natuurlijk, zijn er niet veel van over.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7254
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Fabian » 22 dec 2011, 11:29

Dikke 540. Reden van sloop?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 22 dec 2011, 11:36

Gebrek aan tijd zegt de verkoper om dingen in orde te maken.. maargoed, las net dat het van oorsprong een automaat was en deze is omgebouwd naar handbak, dat maakt het verhaal minder natuurlijk.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door raymondw » 22 dec 2011, 11:44

In losse onderdelen brengt een E34 540i meer op dan de gehele auto; dus daar zal het wel om gaan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door GTRene » 22 dec 2011, 12:04

zonde idd, doch zo worden de echte overblijvers des te unieker :df:

is een e34 altijd M60B40 en pas bij de E39 M62?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door FreudeamFahren » 22 dec 2011, 12:14

Yup. E38s zijn er wel met allebei.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door GTRene » 22 dec 2011, 12:25

FreudeamFahren schreef:Yup. E38s zijn er wel met allebei.
thx, dus bij de E38 740i kan de vroege een M60B40 zijn en de M62B44 een latere uit de serie doch beide op papier dacht ik 286pk?
nah, weten we dat ook weer, nu nog onthouden :hot:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Elmar » 22 dec 2011, 12:56

Knot schreef:. Zelfde voor deurpanelen, als dat net zo brak zit als bij de E36 dan haal ik liever niks los.

Stoelen/bank lijkt me dan wel simpel over te schroeven al zit je ook weer met die electrische verstelling/stroom etc.
De deurpanelen krijg je met beleid er wel heel af. Een plastic clipje zal hier en daar wel afbreken, maar je hebt ze ook nog van je eigen auto.

Grote kans dat er al stroomvoorziening onder je stoelen zit. Al zou ik eerder voor sportstoelen gaan.

Dickh.
Berichten: 1717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Dickh. » 22 dec 2011, 13:36

Uitlaat van die 540 ligt hier al als reserve.

delanom5
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 nov 2011, 15:17

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door delanom5 » 23 dec 2011, 10:02

Dat is een 6 bak 540i, ik had die nooit gesloopt!!



Een m62 motor bestaat weer uit 2 versies.


p.s.

M62b44 tot 98
vanaf 98 M62b44TU met vanos.

Ik kan me nog vaag herinneren, dat de TU versie express tot 286 pk's zijn gehouden, omdat de 750i toen maar 300 pk's hadden en die ook verkocht moest worden, maar kan het mis hebben.

Maar op de duitse forum word er ook verteld, dat de eerste M62B44 (non vanos) blokken standaard op de rollenbank meer paardenkrachten dan 286 hadden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 23 dec 2011, 12:15

Dickh. schreef:Uitlaat van die 540 ligt hier al als reserve.
Oke, gaat dat zo hard dan? Gezien mijn 328i nog de originele uitlaat heeft en daarmee na 15 jaar en 280.000km niks aan de hand is, oersterk is dat spul!

Was de rest van de auto nog wat?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 23 dec 2011, 12:16

Niels schreef:
Paskal schreef: Er zijn hier meerdere mensen die dure nieuwe wagens aanschaffen waar ze zo maar 10k per jaar op afschrijven...Over gek gesproken ;)
Zakelijk ja, de mensen die dat prive doen zijn op een hand te tellen :wink: 10K zakelijk afschrijven of prive uitgeven dat is nogal een verschil imho. Natuurlijk moet Rody dat zelf weten, daar heb ik absoluut geen oordeel over. Ook niet over het zakelijk afschrijven trouwens, iedereen moet doen waar die zelf zin in heeft :)
Aan de andere kant, als je zakelijk niet die 10k afschrijft op een nieuwe dikke auto dan kan je wel 5k op je eigen rekening bijboeken, net hoe je het bekijkt toch.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door raymondw » 23 dec 2011, 16:08

delanom5 schreef:Dat is een 6 bak 540i, ik had die nooit gesloopt!!
Als je goed leest, weet je dat deze auto oorspronkelijk als automaat geleverd is. In principe ben ik het met je eens dat het zonde is deze te slopen, maar aan de andere kant weet je niet hoe goed of slecht de carros is. E34's die dagelijks gebruikt worden hebben echt niet het eeuwige leven. Het gaat heel lang goed, maar als de rotterij eenmaal toeslaat bij de kriksteunen is dat het begin van het einde.
delanom5 schreef:Ik kan me nog vaag herinneren, dat de TU versie express tot 286 pk's zijn gehouden, omdat de 750i toen maar 300 pk's hadden en die ook verkocht moest worden, maar kan het mis hebben.
Op dat moment leverde BMW al lang de M73B54 en die hadden wel wat meer paardjes (326pk) dan de M70B50 (300pk), Bovendien wordt een V12 bijna nooit om rationele argumenten gekocht. Die mensen die een V12 wilden hebben kochten hem om andere redenen dan die paar extra paarden.
delanom5 schreef:Maar op de duitse forum word er ook verteld, dat de eerste M62B44 (non vanos) blokken standaard op de rollenbank meer paardenkrachten dan 286 hadden.
Heb je daar ooit echt bewijs van gezien ?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door steve smith » 24 dec 2011, 00:44

raymondw schreef:
delanom5 schreef:Maar op de duitse forum word er ook verteld, dat de eerste M62B44 (non vanos) blokken standaard op de rollenbank meer paardenkrachten dan 286 hadden.
Heb je daar ooit echt bewijs van gezien ?
Geen papieren bewijs. In de 6 jaar dat ik de 540i gereden heb is de enige 3.8 die in een rechte lijn ooit voorbij gekomen is een leeggehaalde Veilchenblaue. 286 om 340 my ass.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door FreudeamFahren » 24 dec 2011, 08:13

Dan doel jij op jouw e34 540 die nu onder Dicks hoede is? Da's dan weer een M60 (want e34) en de stelling was juist dat een M62 "nach oben streut" qua vermogen ;-) Kan bij een M60 natuurlijk ook, maar bij een M62 zou die 0,4 liter meer echt uitmaken.

Ik ken een e30 340i en e30 344i (non Vanos) die op dezelfde rollenbank hebben gestaan, met een zelfde uitlaatlijn (X5 spruitstukken, 200 cells racekats, e36 M3 midden- & einddemper), OEM luchtfilterhuis en een maatgesneden chipje. De 340i deed 302 pk, de 344i 318 pk, waarbij de 344i meer koppel met name onderin leverde.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door GTRene » 24 dec 2011, 09:11

nu heb ik dat wel eens vaker gelezen onlangs, maar zijn die X5 met M62 (4.4 en 4.6) motor, die uitlaatspruitstukken beter qua doorstroming of qua inbouwruimte dan de E39 540i M62 en M5 (zelfde spruitstukken)

edit, wel heel anders, betere doorstroming of vanwege de enkele aansluiting zie X5 (4.4 en 4.6)

Afbeelding

en 540i & M5 E39>>

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTRene op 24 dec 2011, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28637
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Martijn_bmw » 24 dec 2011, 09:13

FreudeamFahren schreef:Dan doel jij op jouw e34 540 die nu onder Dicks hoede is? Da's dan weer een M60 (want e34) en de stelling was juist dat een M62 "nach oben streut" qua vermogen ;-) Kan bij een M60 natuurlijk ook, maar bij een M62 zou die 0,4 liter meer echt uitmaken.

Ik ken een e30 340i en e30 344i (non Vanos) die op dezelfde rollenbank hebben gestaan, met een zelfde uitlaatlijn (X5 spruitstukken, 200 cells racekats, e36 M3 midden- & einddemper), OEM luchtfilterhuis en een maatgesneden chipje. De 340i deed 302 pk, de 344i 318 pk, waarbij de 344i meer koppel met name onderin leverde.
dat zullen leuke e30's zijn :df: :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 24 dec 2011, 10:13

Alleen dan zullen die M60 standaard dus wel op hun normaal vermogen zitten (en niet erboven) als er even 300pk uitkomt met headers, racekats etc.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door FreudeamFahren » 24 dec 2011, 11:34

GTRene schreef:(...) zijn die X5 met M62 (4.4 en 4.6) motor, die uitlaatspruitstukken beter (...) qua inbouwruimte dan de E39 540i M62 en M5 (zelfde spruitstukken)
Yup. Ruimte issue. X5 is zo goed als plug & play in een e30.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door Knot » 24 dec 2011, 11:44

Oke, dan komt daar geen vermogenswinst uit dus, hooguit door de racekats en middendemper etc. Dan is het toch wel oke dat ze een dikke 15pk pakken.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E34 530iA V8 sedan

Bericht door FreudeamFahren » 24 dec 2011, 12:21

Volgens de bouwer (eigenaar is hij niet meer; de 340i & 344i staan in een Spaanse verzameling nu) is het de uitlaat in combinatie met de chip die het hem doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Mark 320iS, maurizio, ron36 en 9 gasten