Harrie schreef:Ik vraag me wel af hoe DF omgaat met de Supertest van Autovisie. Volgens mij is dat toch ook een soort van "driving-fun" verkiezing.
Goede vraag. Bij Autovisie komt de 1 M er niet zo goed uit. Maar dat is wel wat verwarrend, want ze hebben de 1 M drie keer getest en drie keer zeiden ze er wat anders over.
Supertest: "Het is geen echte M, laten we daar duidelijk over zijn." En Peter Kox voegt eraan toe: "De motor laat zich moeilijk doseren door zijn vlakke karakter. De gasrespons is niet optimaal. (...) De remmen zijn erg goed en bleven dat ook."
In het Autovisie Jaarboek: "M-puristen zijn misschien minder te spreken over de dubbele turbo's van de 1 M, want de geblazen zespitter biedt niet die hoogtoerige uitgelatenheid die de oude E46 M3 wel bood. Evenmin kan hij tippen aan het acceleratievermogen bovenin dat de V8-motor van de huidige E92 kenmerkt. Maar dankzij deze turbo's is de 1 M wel een uitmuntende inhaalmachine. Zijn explosieve kracht is verslavend en indrukwekkend tegelijk." Verslavend en indrukwekkend, maar geen woord over die gasrespons.
En die remmen die volgens Peter Kox erg goed zijn? Het Jaarboek: "De enige kritiek die we op deze 1 M hebben, betreft zijn remmen." Overbekrachtigd, wordt even verderop uitgelegd.
Een aantal pagina's verderop in het Jaarboek staat nog een test van de 1 M. Daar worden de remmen weer 'bijzonder goed' genoemd, "waardoor je met de 1 M Coupé zo kunt deelnemen aan een vrijrijdensessie".
In het Jaarboek wordt gemeld dat de 1 M "verbijsterend veel grip" heeft. In de Supertest wordt juist gezegd dat hij behoorlijk duikt; "Bij gas lossen en hard remmen wordt de achterkant daardoor onrustig en een snufje gas is dan voldoende om de grip te verbreken."
In de ene test: "Hij helt iets over, maar heeft vrijwel geen tijd nodig om zich te zetten." In de andere test zegt Peter Kox er weer heel iets anders over: "Op de lastwissel breekt hij ineens uit als hij zich nog aan het zetten is op zijn veren."
Maar gelukkig stuurt hij wel goed - of toch niet? In de ene test is de besturing 'prachtig van gewicht', met 'handenvol informatie', het stuurgevoel is 'puur van smaak en perfect uitgewogen'. Dan verwacht je niet dat in een volgende test wordt gemeld dat de besturing 'een randje wolligheid' heeft.
Mooi gemaakt, die supertest, en knap dat ze die auto's bij elkaar hebben gekregen en alle importeurs en fabrikanten zo ver hebben gekregen dat die auto's het circuit op mochten. De dvd die erbij zit met een hot lap in elke auto is ook leuk natuurlijk. Maar naar mijn smaak hadden ze iets meer aandacht mogen geven aan wat er buiten het circuit gebeurt. CAR had afgelopen jaar een supertest waarbij ze met een groep gave auto's de Route Napoleon in Frankrijk reden - dat vond ik een mooie test.
Maar je ziet dat Autovisie andere criteria hanteert. Ze hebben eigenlijk gewoon de beste/gaafste/spectaculairste auto voor dát circuit gekozen. Wij hebben meer gekeken naar de auto waar je zo vaak mogelijk zo veel mogelijk rijplezier uit kunt halen.
Met een zwarte 1 M kun je nog een beetje onopvallend rijden, onder de radar, met een Aventador val je altijd en overal op. Dan kun je er wel mee het circuit op gaan, maar dat doe je ook niet dagelijks. Dus waar je met zo'n supercar misschien eens per maand uit je dak gaat, kun je je met de 1 M een paar keer per week vermaken. Misschien heb je dan 150 keer per jaar plezier met je auto en met zo'n Aventador of GT3 RS 4.0 misschien 12 keer per jaar. Onder de streep heb je met je 1 M dan waarschijnlijk meer plezier gehad. Dat was voor ons een belangrijk argument. Dat een GT3 RS 4.0 op de Ring een betere auto is dan een 1 M snappen we echt wel, maar hoe vaak doe je dat?