DF-Auto van het jaar 2011

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wat zou volgens jou de DF-Auto van het jaar 2011 moeten zijn?

Audi RS5
2
3%
BMW 1 M Coupé
20
27%
BMW M3 Coupé Track Edition
1
1%
Citroën DS3 Racing
2
3%
Ford Mustang Boss 302
0
Geen stemmen
Mercedes C63 AMG
6
8%
Mini Cooper S Coupé
0
Geen stemmen
Lamborghini Aventador LP700-4
11
15%
Porsche 911 GT3 RS 4.0
22
30%
Porsche Cayman R
9
12%
 
Totaal aantal stemmen: 73

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Snipe » 22 dec 2011, 20:31

De DF-redactie heeft in de afgelopen tijd heftige discussies gehad, want we wilden de DF-Auto van het jaar kiezen. Deelnemers? Alle auto's waarvan in 2011 een test op DF is verschenen.
De winnaar? http://www.driving-fun.com/2583/the-kno ... oriet.aspx

Afbeelding

Een lijst met alle auto's die we getest hebben vind je hier: http://www.driving-fun.com/2568/home/te ... n-rij.aspx

Een terechte winnaar of had toch de Punto van Hielke met de titel aan de haal moeten gaan?

Richardt.
Berichten: 6764
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Richardt. » 22 dec 2011, 20:35

Nouja, niet echt een verrassing hier op DF natuurlijk.

Maar eerlijk is eerlijk (en ik heb geen chronische roze BMW bril op) denk ik wel dat het een goede allrounder is. Een family car die ook z'n mannetje staat op een sportief rondje om en desnoods op het circuit. Jammer alleen van de prijs.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Rupie » 22 dec 2011, 21:44

Wacht ff, een verkiezing waarvan de winnaar al bekend is? :hmmm:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Rupie » 22 dec 2011, 21:45

Overigens Cayman R gekozen. Centenkwestie, want had natuurlijk de 4.0 moeten zijn :tong:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door steve smith » 22 dec 2011, 21:46

Waarom staat er geen Boxster Spyder tussen?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door WJ » 22 dec 2011, 21:51

Ik had die Megane RS er ook wel tussen verwacht.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door steve smith » 22 dec 2011, 21:53

WJ schreef:Ik had die Megane RS er ook wel tussen verwacht.
Je ziet toch wie de topicstarter is? Die heeft helaas niks met burgerlijke auto's die toevallig heel erg snel rond de Eiffel gaan. Ik zie'm alleen maar met kansloze rotary-hokken op trackdays verschijnen: Saab, LandRover, etc.

:popcorn:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Rupie » 22 dec 2011, 21:59

De topicstarter die DF vertegenwoordigt? Waar gaat het heen met de wereld!

Ik ben overigens voor een aantal criteria die onderbouwd moeten worden bij de keuze. Lijkt me een goed uitgangspunt. Anders weet ik al waar het eindigt (met een t ja !) en dat is geen sportwagen!

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Snipe » 22 dec 2011, 22:01

steve smith schreef:Waarom staat er geen Boxster Spyder tussen?
We hebben alleen de auto's bekeken waarvan in 2011 een test op DF heeft gestaan. Daarom zit de Boxster Spyder er niet tussen en de Mégane RS ook niet.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door romo » 22 dec 2011, 22:29

Tot zo ver mijn auto ervaring en geschiedenis reikt is de 1M toch wel het meest aparte gebakje waar ik mee heb mogen rijden..........

Mooi, nou daar kan je over twisten

Dik, dat is ie zeker

Sturen, als een nieuwe Gillette over je ruige bakkes

Schakelen, beter dan het warmste mes door de dikste boter

Beleving, sprakeloos..............



Nadelen;

Erg opvallend gezien de stance

Koppeling zwaarte en gevoel die ik als zeer positief heb ervaren in de persslet, mis ik een beetje in mijn eigen kar......hoe dat kan weet ik ook niet, maar de persslset was zoals het moest zijn.......misschien moet ik toch de CDV verwijderen............

Ik rijd er nog sneller illegale snelheden meer dan met de M3, want het kost zo weinig moeite (lees; bij lage toerentallen) dat je niet eens door hebt.......

Ik moest ook erg wennen aan het andere motor karakter, want trappen is niet ndig, ook bij het sturen is dat het geval geweest, want lichter wilde ik hem veel te snel insturen terwijl dat veel later kan dan bij de M3........maar je kan hem zo precies zetten, zo strak, dat je niet hoeft te corrigeren...............al met al een SUPER DF GEBAKJE.............

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Niels » 22 dec 2011, 22:31

Tja voor de uitgemolken GT3 gekozen natuurlijk. Wat een porno ding :kikker:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Sperdy » 22 dec 2011, 22:49

.. ken nie kieze ..

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Snipe » 22 dec 2011, 22:54

steve smith schreef:Ik zie'm alleen maar met kansloze rotary-hokken op trackdays verschijnen: Saab, LandRover, etc.
Ik verwacht dat we in de komende tijd wat minder Saabs zullen testen.

Wel op het programma in de komende tijd: Mercedes SLS AMG, Porsche 911 GT3 R Hybrid, Morgan 3 Wheeler, BMW M5 en Saker Rapx.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Steven N. » 22 dec 2011, 23:01

Heb voor de Cayman R gekozen met daarbij in beschouwing de aspecten waar DF mee werkt. In mijn ogen zal de GT3 RS 4.0 de beste DF auto zijn vanwege zijn kwaliteiten.. emotie, geluid, vermogen, precisie, maar natuurlijk ook zijn prijs en bruikbaarheid.

Mocht ik mijn voordeur opendoen en een enorme zak met centen vinden dan zou ik een GT3 Clubsport nemen. Mochten het mijn eigen zuurverdiende centen zijn, dan zou ik een Cayman R kiezen.. No Doubt! Heeft dezelfde kwaliteiten van een GT3 maar dan (ietsje pietsje) bruikbaarder, betere layout en vooral toegankelijker.

Tom
Berichten: 22287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Tom » 23 dec 2011, 00:46

Cayman R omdat de Boxster Spyder er niet tussen staat.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Andre » 23 dec 2011, 01:03

Terechte winnaar!!!

Laatst een uur aan de telefoon gezeten met leen. Die kon zijn gsm wel een meter van ze oor houden dan kon ie mijn enthousiastme nog horen.

Vanavond ook weer even gestuurd. Een smile van oor tot oor. Het glijden van onder naar overstuur op de balans sturen. Wat een feest. Tuurlijk is een GT3 qua motor emotie veel groter. Maar dat verrekte onderstuur van zo n porsche nekt voor mij echt het plezier. Ik ga voor sturen en glijden en de balans opzoeken. Na de E46 CSL de stuurauto van het moment die ook nog dagelijks inzetbaar is. Heerlijke compromis zoals ik het graag zie.

De 1M is voor mij de Escort MK2 rally auto in een nieuw jasje.

Robin
Berichten: 55216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Robin » 23 dec 2011, 08:07

Mooi allemaal. :wave:

Van die hele club de Aventador natuurlijk. Gevolgd door de GT3 4.0 in dit geval.

Maar het is DF auto van het jaar. Driving Fun. Dat kan 'n sportwagen zijn, een hothatch, een racertje, een sportsedan, supercar etc etc.
Compromisloos of niet.
Daar moet je 't mee doen.
En met 'n lijstje.

Ik had me in kunnen denken dat het de GT3 4.0 of Cayman R was geworden. Prima snap ik. Snap ik aan de hand van het discussieren over bepaalde auto's dit jaar maar al te goed.

Wat zijn de criteria eigenlijk?
Moeilijke vraag I know.

Maar toch mooi dat de 1M toch is gekozen. Standvastigheid en niet zwichten. DF was toch te BMW minded voor 'n aantal. Als je dan 'n Cayman had gekozen , kreeg je weer te horen :Jamaar om aan te tonen dat ze niet zo BMW minded zijn doen ze dit, maar ze zijn 't nog steeds.

Dus kies je de 1M.Heb ik ook gedaan. Simple as that.



Hulde.
:coffee:

PS @ Andre, nu zijn er vast wel 'n paar hier die dat 'verrekte onderstuur' in die GT3 bij jou met 'n korrel zout nemen en jou gaan uitleggen dat dat toch echt onmogelijk is. :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Arthur » 23 dec 2011, 08:46

Nou, of Andre z'n mening er nu toe doet? Die wisselt superauto's als wij onderbroeken (zo'n beetje :mrgreen: ) :wink:
Vaak is een auto halleluja en dan is 'ie zomaar weer weg en is de volgende toch weer beter. Maar goed, hij heeft ze tenminste gehad. Zullen we maar zeggen :)

Ik kies gewoon voor de 911, mij om het even in welke uitvoering.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Harrie » 23 dec 2011, 09:08

Ik ben helaas niet in de gelukkige omstandigheid om de meeste van die genomineerde auto's te hebben gereden. Ik moet het dus doen op basis van wat ik zie, lees en hoor.

Ik heb ook gekozen voor de 911. Maar voor Driving-Fun is de 1M gewoonweg de auto van het jaar. Kijk alleen al naar het 1M draadje.

Ik vraag me wel af hoe DF omgaat met de Supertest van Autovisie. Volgens mij is dat toch ook een soort van "driving-fun" verkiezing.

DF-auto van 2012? Als volgend jaar de dikke 1 serie komt dan wordt het die, en anders de M5. :tong:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door RVV » 23 dec 2011, 09:34

Misschien wat tegen de verwachting in heb ik ook gekozen voor de 1M als. DF testauto van het jaar. Ondanks mijn kritiekpunten die ik heb geuit na mijn rijverslag en op het forum. Punten waar ik nog steeds achter sta. Maar geen koe zo bont of er zit wel een vlekje op. Maw geen enkele auto is perfect. Maar de 1M is toch in mijn ogen de terechte DF testauto van 2011. Mijn belangrijkste argumenten; zijn toegangelijkheid, de 1M is een auto die je net als iedere andere 1 serie aantrekt als een handschoen. En hij past altijd. De ergonomie voelt zo vertrouwd aan dat de auto je het gevoel geeft de hele wereld er mee aan te kunnen. De verpakking spreekt daarbij ook nog eens aan. En de 1M laat zien dat je geen dikke sportwagen nodig hebt voor sportwagenprestaties. Tel daarbij ook nog eens de praktische kant er bij op en je hebt een auto waarvan ik denk dat iedereen er plezier van heeft. Zelfs een turbo"hater" zoals ik. Dus een terechte winnaar.

Wouter81
Berichten: 9435
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Wouter81 » 23 dec 2011, 09:55

1) De 1M. Lijkt me een mega fun ding. André, wanneer doen we eens blokje om? :)
2) Cayman-R, een sportauto zoals hij bedoeld is. Zie uitleg Steven.
3) C63 AMG, daar blijf ik stiekem een beetje verliefd op. Heerlijk bruut ding.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Sperdy » 23 dec 2011, 10:07

Voor mij de Cayman R (omdat de Spyder er niet bij staat :tong: )
Kwaliteit steekt met kop en schouders bovenuit. Auto stuurt messcherp en geeft je een heerlijke 'snelheidsflow', schitterend onderstel, schitterende alcantara kuipstoelen, geniale zit achter het stuur, balans is 'best on earth' (middenmotor), 300+pk en <1300kg. Eingelijk te gek voor woorden dat deze auto niet unaniem tot DF kar wordt uitgeroepen. Mensen die de auto NIET kennen kunnen 'm niet beoordelen (of laten meewegen). Dat geldt trouwens voor alle auto's natuurlijk, 'proof of the pudding is in the eating'.

Over de 1M. Ja, hij is leuk maar IEDEREEN die er in stuurt merkt het volgende op (in vergelijk met de Cayman R):
Zwaartepunt ligt veel te hoog (die 1500kg+ voel je gewoon wel). Hooligan gedoe door de bocht is grappig maar ik zie dat niet als exclusieve kwaliteit meer als een karaktereigenschap (niet altijd DF), stuurgevoel is wat vaag, stoelen geven geen zijdelingse steun en blok is .35is is OK, maar niet écht spannend en de uitlaat dreunt.
:coffee:

O jee, ik voorzie een ban ...

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Snipe » 23 dec 2011, 10:10

Harrie schreef:Ik vraag me wel af hoe DF omgaat met de Supertest van Autovisie. Volgens mij is dat toch ook een soort van "driving-fun" verkiezing.
Goede vraag. Bij Autovisie komt de 1 M er niet zo goed uit. Maar dat is wel wat verwarrend, want ze hebben de 1 M drie keer getest en drie keer zeiden ze er wat anders over.

Supertest: "Het is geen echte M, laten we daar duidelijk over zijn." En Peter Kox voegt eraan toe: "De motor laat zich moeilijk doseren door zijn vlakke karakter. De gasrespons is niet optimaal. (...) De remmen zijn erg goed en bleven dat ook."

In het Autovisie Jaarboek: "M-puristen zijn misschien minder te spreken over de dubbele turbo's van de 1 M, want de geblazen zespitter biedt niet die hoogtoerige uitgelatenheid die de oude E46 M3 wel bood. Evenmin kan hij tippen aan het acceleratievermogen bovenin dat de V8-motor van de huidige E92 kenmerkt. Maar dankzij deze turbo's is de 1 M wel een uitmuntende inhaalmachine. Zijn explosieve kracht is verslavend en indrukwekkend tegelijk." Verslavend en indrukwekkend, maar geen woord over die gasrespons.
En die remmen die volgens Peter Kox erg goed zijn? Het Jaarboek: "De enige kritiek die we op deze 1 M hebben, betreft zijn remmen." Overbekrachtigd, wordt even verderop uitgelegd.

Een aantal pagina's verderop in het Jaarboek staat nog een test van de 1 M. Daar worden de remmen weer 'bijzonder goed' genoemd, "waardoor je met de 1 M Coupé zo kunt deelnemen aan een vrijrijdensessie".
In het Jaarboek wordt gemeld dat de 1 M "verbijsterend veel grip" heeft. In de Supertest wordt juist gezegd dat hij behoorlijk duikt; "Bij gas lossen en hard remmen wordt de achterkant daardoor onrustig en een snufje gas is dan voldoende om de grip te verbreken."
In de ene test: "Hij helt iets over, maar heeft vrijwel geen tijd nodig om zich te zetten." In de andere test zegt Peter Kox er weer heel iets anders over: "Op de lastwissel breekt hij ineens uit als hij zich nog aan het zetten is op zijn veren."
Maar gelukkig stuurt hij wel goed - of toch niet? In de ene test is de besturing 'prachtig van gewicht', met 'handenvol informatie', het stuurgevoel is 'puur van smaak en perfect uitgewogen'. Dan verwacht je niet dat in een volgende test wordt gemeld dat de besturing 'een randje wolligheid' heeft.

Mooi gemaakt, die supertest, en knap dat ze die auto's bij elkaar hebben gekregen en alle importeurs en fabrikanten zo ver hebben gekregen dat die auto's het circuit op mochten. De dvd die erbij zit met een hot lap in elke auto is ook leuk natuurlijk. Maar naar mijn smaak hadden ze iets meer aandacht mogen geven aan wat er buiten het circuit gebeurt. CAR had afgelopen jaar een supertest waarbij ze met een groep gave auto's de Route Napoleon in Frankrijk reden - dat vond ik een mooie test.
Maar je ziet dat Autovisie andere criteria hanteert. Ze hebben eigenlijk gewoon de beste/gaafste/spectaculairste auto voor dát circuit gekozen. Wij hebben meer gekeken naar de auto waar je zo vaak mogelijk zo veel mogelijk rijplezier uit kunt halen.
Met een zwarte 1 M kun je nog een beetje onopvallend rijden, onder de radar, met een Aventador val je altijd en overal op. Dan kun je er wel mee het circuit op gaan, maar dat doe je ook niet dagelijks. Dus waar je met zo'n supercar misschien eens per maand uit je dak gaat, kun je je met de 1 M een paar keer per week vermaken. Misschien heb je dan 150 keer per jaar plezier met je auto en met zo'n Aventador of GT3 RS 4.0 misschien 12 keer per jaar. Onder de streep heb je met je 1 M dan waarschijnlijk meer plezier gehad. Dat was voor ons een belangrijk argument. Dat een GT3 RS 4.0 op de Ring een betere auto is dan een 1 M snappen we echt wel, maar hoe vaak doe je dat?

Tom
Berichten: 22287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door Tom » 23 dec 2011, 10:35

Wat is het voordeel van een onopvallende auto? Ik lees dat hier al jaren maar zie niet in waarom je auto onopvallend moet zijn. Ik koop een auto die ik zelf mooi vind en wat de buitenwacht ervan vind moeten zij weten. Als ik ga knallen zoek ik de buitenweggetjes op, als ze je dan pakken ben je toch de lul, met of zonder opvallende auto. Binnen de bebouwde kom rijd ik rustig. Hooguit wat vooroordelen dus, maar lekker belangrijk wat anderen ervan vinden.. wat sterker in je schoenen staan en je niet van elk bekrompen ziel iets aantrekken.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: DF-Auto van het jaar 2011

Bericht door RVV » 23 dec 2011, 10:37

Sportwagen "technisch" zal de Cayman R (en ook de Spyder) een betere auto zijn dan de 1M . Maar dat heeft grotendeels ook met het concept/layout te maken. Mijn eigen Z4 Coupé voelt ook meer sportwagen-achtig aan dan de 1M. Maar in absolute zin is de 1M een veel betere auto. Een Cayman R zal misschien nog meer Driving-fun bieden, en als het op dat vlak aankomt heb ik hem persoonlijk ook hoger dan de 1M. Maar de nadelen die het sportwagen concept met zich meebrengen daar reken ik dat soort auto's toch op af, ook bv mijn eigen Z4 Coupé die dan weer dichter bij de Cayman R staat qua concept als bij de 1M. Natuurlijk is het quats om een sportwagen af te rekenen op dagelijkse praktische futiliteiten zoals het ontbreken van een achterbank. Maar een auto is meer dan alleen maar OF snoeihard door de bocht OF een pakezel te zijn voor een Ikea kast. Ik zie het zo..als je alle hedendaagse autotechnologie in een blender gooit, flinkt mixed.. en uitschenkt in een glas.. dan heb je een 1M shake.. en een shake die ook nog eens lekker smaakt.

Maar ik zeg gelijk erbij.. 2012 mag wel iets minder 1M "achtig" worden.. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten