M-Power en drijfstanglagers

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 18 dec 2011, 18:26

Niels v/d burgh schreef:Goed nieuws Han !!

Nu het circuit weer op ?? :df:
Ik weet niet of ik dat aandurf, Niels.
Aangezien de krukas provisorisch hersteld is (en er geen schotten of 3.2 carterpan op zitten) denk ik dat circuitwerk de goden verzoeken is (en dat terwijl de remmerij er pas op aangepast is...)
Dus een paar opties:
- M3 verkopen, E39 zoeken
- M3 ophokken, 850 blijven rijden,
- M3 als daily inzetten (en soms een gokje wagen op het circuit?)
Maar eigenlijk wil ik wel weer een cabrio....
Zucht... cabrio? Circuit?
Ik denk dat ik wel zie wat er in een opwelling gebeurt. Ophokken is op dit moment de meeste reele optie....

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Erik dB » 18 dec 2011, 18:30

Hier een zelfbenoemende BMW - vanosspecialist:

http://link.marktplaats.nl/513051077" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen idee van hoe-en-wat, maar ik kwam ze toevallig tegen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door steve smith » 19 dec 2011, 01:45

raymondw schreef:Toen ik 2,5jaar geleden de motor van mijn E28 M5 uit elkaar trok had deze net iets meer dan 155k km gelopen en de oorspronkelijke (4-85) drijfstanglagers zagen er als nieuw uit. Er was totaal geen slijtage op de lagers en krukas te zien.

De S38B36 van de E34 M5 heeft een 2,0mm grotere slag dan de M88/3. Mijn E34 M5 heeft nu 190k km achter de kiezen zonder dat de motor ooit open is geweest. Gisteren heb ik deze uit noodzaak (zo af en toe moet je wat) koud gestart en er is in zijn geheel geen tik o.i.d te horen. Ik heb niet de indruk dat deze lagers slecht zijn, maar aangezien ruim 50k km van de door mij gereden kilometers (95k km) tijdens Alpentoertochten en meetings op a.a de Nordschleife zijn verreden denk ik er ook over de drijfstang lagers te vervangen, maar ik twijfel nog; Niet vanwege het materiaal; dat stelt geen drol voor, maar wel vanwege de rondheid van de krukas die op BDP en ODP het meeste belast wordt. @Bert, @Steve; hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Koud gestart als in droog gestart? Why? Zeker op een 3.6 is het een kleine moeite om ff de bobinekabel los te trekken en oliedruk te draaien vantevoren. Die 1 minuut maakt dan ook niet meer uit, na meer dan een maand stilstaan doe ik dat eigenlijk altijd....

Vwb je slijtagevraag: je weet wat een revisie kost, je weet wat schalen kosten. Als er ovaliteit is (wat ik betwijfel) heb je die nu ook. Dus zolang er normaal gesleten schalen uitkomen die er niet uitzien zoals die van Spijkerhard zou ik er geen probleem mee hebben enkel nieuwe schalen te plaatsen. For The record: mijn e21 323i heeft ze bij 2 ton ook preventief gehad.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door markm » 19 dec 2011, 14:12

steve smith schreef:
raymondw schreef:Toen ik 2,5jaar geleden de motor van mijn E28 M5 uit elkaar trok had deze net iets meer dan 155k km gelopen en de oorspronkelijke (4-85) drijfstanglagers zagen er als nieuw uit. Er was totaal geen slijtage op de lagers en krukas te zien.

De S38B36 van de E34 M5 heeft een 2,0mm grotere slag dan de M88/3. Mijn E34 M5 heeft nu 190k km achter de kiezen zonder dat de motor ooit open is geweest. Gisteren heb ik deze uit noodzaak (zo af en toe moet je wat) koud gestart en er is in zijn geheel geen tik o.i.d te horen. Ik heb niet de indruk dat deze lagers slecht zijn, maar aangezien ruim 50k km van de door mij gereden kilometers (95k km) tijdens Alpentoertochten en meetings op a.a de Nordschleife zijn verreden denk ik er ook over de drijfstang lagers te vervangen, maar ik twijfel nog; Niet vanwege het materiaal; dat stelt geen drol voor, maar wel vanwege de rondheid van de krukas die op BDP en ODP het meeste belast wordt. @Bert, @Steve; hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Koud gestart als in droog gestart? Why? Zeker op een 3.6 is het een kleine moeite om ff de bobinekabel los te trekken en oliedruk te draaien vantevoren. Die 1 minuut maakt dan ook niet meer uit, na meer dan een maand stilstaan doe ik dat eigenlijk altijd....

Vwb je slijtagevraag: je weet wat een revisie kost, je weet wat schalen kosten. Als er ovaliteit is (wat ik betwijfel) heb je die nu ook. Dus zolang er normaal gesleten schalen uitkomen die er niet uitzien zoals die van Spijkerhard zou ik er geen probleem mee hebben enkel nieuwe schalen te plaatsen. For The record: mijn e21 323i heeft ze bij 2 ton ook preventief gehad.
Steve, hoe kan ik dat het beste doen met een e36 M3 3.2?
Auto staat nu paar maanden stil en komt pas in maart weer buiten denk ik.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door steve smith » 19 dec 2011, 22:52

Bert zal zo vast wel vertellen welke zekering je los moet trekken om de brandstofpomp te onderbreken. Da's waarschijnlijk minder werk dan 6 bobinestekkers onderbreken... Als die onderbroken is gewoon ff starten tot je oliedruk hebt, de zekering terugstoppen, en dan echt starten.

(de geniaalste feature aan een DB9: kickdown schakelaar intrappen en dan starten, inspuiting en ontsteking zijn onderbroken en je kan rustig oliedruk opbouwen. Vervolgens contact uit, weer aan en starten zonder gas. Ding slaat na 6 maanden stilstand aan alsof er gisteren nog mee gereden is...)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door GTRene » 19 dec 2011, 23:12

zou het ook nr 1 kunnen zijn zoals bv bij zit overzicht wat je dan eruit kan trekken? het relais.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2011, 01:14

Die kan je inderdaad trekken, of zekering F18 er uit en dan doen ze het ook niet.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 20 dec 2011, 07:30

Thnx super duidelijk!
Alleen hoe vaak moet je dan starten om oliedruk te krijgen? of zie je dit vanzelf in het dashboard?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2011, 08:59

Gewoon even een paar keer starten, half minuutje misschien.

Je hebt al heel snel oliedruk als je zoiets doet, bij een normale koude start heb je dat ook. Als je een M3 motor zonder oliedruk hoort lopen dan weet je meteen dat er wat loos is.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door maarten22 » 20 dec 2011, 11:54

steve smith schreef:Bert zal zo vast wel vertellen welke zekering je los moet trekken om de brandstofpomp te onderbreken. Da's waarschijnlijk minder werk dan 6 bobinestekkers onderbreken... Als die onderbroken is gewoon ff starten tot je oliedruk hebt, de zekering terugstoppen, en dan echt starten.

(de geniaalste feature aan een DB9: kickdown schakelaar intrappen en dan starten, inspuiting en ontsteking zijn onderbroken en je kan rustig oliedruk opbouwen. Vervolgens contact uit, weer aan en starten zonder gas. Ding slaat na 6 maanden stilstand aan alsof er gisteren nog mee gereden is...)
Heb je toevallig ook zo een trucje voor Ferrari? Of kan je daar ook het beste de zekering van de brandstofpomp eruit trekken?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door GTRene » 20 dec 2011, 12:11

het mooiste zou zijn dat de stroom naar de bougies eraf kan, immers stel je zet hem per ongeluk even op contact en de inspuitrail komt op druk, dan ga je bv het brandstofpomp relais/zekering eruit halen echter dan staat er nog wat druk op de rail of mis ik iets? stel das net genoeg om hem ff aan te pruttelen of kan dat niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2011, 12:26

Nee die druk is dan meestal al weg.

Als je het contact aanzet, dus van nul naar alleen toebehoren dan springt de brandstofpomp al aan om de rail op druk te brengen, draai je door naar start dan pas start je motor. Dus als die zekeringen gewoon los zijn dan gebeurd er niks. Alternatief kan je ook de injectoren loskoppelen als je wilt natuurlijk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door GTRene » 20 dec 2011, 12:37

ah mooi, dan is het dus relatief simpel door bv alleen die zekering of dat relais voor de brandstofpomp er even uit te halen, je hoort het snel genoeg als ie niet doet zonder het gezoem normaal als je hem op contact zet.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door G Kolkman » 20 dec 2011, 13:30

Bert ///M3 schreef:Nee die druk is dan meestal al weg.

Als je het contact aanzet, dus van nul naar alleen toebehoren dan springt de brandstofpomp al aan om de rail op druk te brengen, draai je door naar start dan pas start je motor. Dus als die zekeringen gewoon los zijn dan gebeurd er niks. Alternatief kan je ook de injectoren loskoppelen als je wilt natuurlijk.
Nou Bert dan zou ik toch maar 'ns m'n brandstofslang lostrekken als een auto stil staat (bij zowel m'n E30 als m'n mx-5 zit er namelijk gewoon druk op het systeem, ik vermoed vanwege een terugslagklep ergens in de leiding).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Bert ///M3 » 20 dec 2011, 14:04

Kan best hoor, bij mijn M3 eigenlijk niet als ik de slangen los haal bijvoorbeeld van de filters. Er loopt wel wat uit maar dat is zeker geen 5 bar.

Ook startte de auto niet toen ik er een dubbel benzine systeem inzette en de zekeringen sprongen bij omdraaien van het contact :)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Erik dB » 20 dec 2011, 17:36

Erik dB schreef:Hier een zelfbenoemende BMW - vanosspecialist:

http://link.marktplaats.nl/513051077" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen idee van hoe-en-wat, maar ik kwam ze toevallig tegen.
@Fabian, bovenstaande sheriff vraagt 550 euro voor de vanosrevisie (incl "anti-rattle kit") van een S50B32.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 21 dec 2011, 08:24

Bert ///M3 schreef:Gewoon even een paar keer starten, half minuutje misschien.

Je hebt al heel snel oliedruk als je zoiets doet, bij een normale koude start heb je dat ook. Als je een M3 motor zonder oliedruk hoort lopen dan weet je meteen dat er wat loos is.

Is dit niet slecht voor de startmotor?
Paar x starten, dus niet in de aanslag houden om te starten?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door steve smith » 21 dec 2011, 12:02

maarten22 schreef:
steve smith schreef:Bert zal zo vast wel vertellen welke zekering je los moet trekken om de brandstofpomp te onderbreken. Da's waarschijnlijk minder werk dan 6 bobinestekkers onderbreken... Als die onderbroken is gewoon ff starten tot je oliedruk hebt, de zekering terugstoppen, en dan echt starten.

(de geniaalste feature aan een DB9: kickdown schakelaar intrappen en dan starten, inspuiting en ontsteking zijn onderbroken en je kan rustig oliedruk opbouwen. Vervolgens contact uit, weer aan en starten zonder gas. Ding slaat na 6 maanden stilstand aan alsof er gisteren nog mee gereden is...)
Heb je toevallig ook zo een trucje voor Ferrari? Of kan je daar ook het beste de zekering van de brandstofpomp eruit trekken?
Gast, als je wat wil weten stel dan gewoon een vraag. Heb je het over een Daytona of een 430? Je antwoord verschilt nogal.....

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 02 jan 2012, 07:13

GTRene schreef:zou het ook nr 1 kunnen zijn zoals bv bij zit overzicht wat je dan eruit kan trekken? het relais.

Afbeelding

Plaatje klopt niet.
heb gister nr 1 dr uit getrokken en hij sloeg gewoon aan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door GTRene » 02 jan 2012, 10:14

denk ook dat je sowieso dat van je eigen auto moet bekijken in het boekje wat bij jou auto zit, en dubbel checke dat je niet de pomp hoort als je hem op contact zet (voordat je doordraaid) staat ook een overzicht bv aan de binnenkant van het zekering kastje, en dan wel zo houden dat het overeenkomt met dat wat je ziet.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 02 jan 2012, 11:46

GTRene schreef:denk ook dat je sowieso dat van je eigen auto moet bekijken in het boekje wat bij jou auto zit, en dubbel checke dat je niet de pomp hoort als je hem op contact zet (voordat je doordraaid) staat ook een overzicht bv aan de binnenkant van het zekering kastje, en dan wel zo houden dat het overeenkomt met dat wat je ziet.
Zie het al, heb nr 7 getrokken.... :?

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Spijkerhard » 08 jan 2012, 20:55

M'n Mdrietje deze week opgehaald.
De motor draaide wel, maar absoluut niet lekker. horten, stoten en stotteren.

Volgende dag maar weer naar Uden terug, want het werd erger en erger...

En onderweg ook nog 3 maal het "vol inhouden secondetje" gevoeld, dus het orginele probleem lijkt nog niet verholpen. :?

Zucht.

:'(

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Reind » 09 jan 2012, 09:12

Ik zou er ook eens mee naar Bas Roos in Oss rijden. Is ook wel ee goede goede trouble shooter.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Danish » 08 dec 2013, 17:49

Net het hele topic doorgelezen... Binnenkort toch maar eens de lagerschalen preventief (laten)vervangen van mijn M3 e46.

Heb verschillende bmw specialisten gevraagd en Bas Roos had de leukste offerte. Zijn er tevens leden die het ook doen ? Mag via pm.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 09 dec 2013, 08:02

heb het in april laten doen bij Bas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten