Bladveren
- Downforce Hans
Ja,van carbon.
Het is trouwens maar 1 veer.
Alleen achter, voor zijn het gewone schokbrekers.
Grtz,Hanz06
Het is trouwens maar 1 veer.
Alleen achter, voor zijn het gewone schokbrekers.
Grtz,Hanz06

Laatst gewijzigd door Downforce Hans op 13 mar 2007, 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Downforce Hans
- Maik
Toevallig heb ik zondag nog onder Hans z'n Z06 gelegen om dit eens goed te bekijken
Ik betwijfel trouwens of het systeem wat de Z06 heeft zwaarder zal zijn dan een conventionele veer, het zag er zo simpel en behoorlijk compact en dus licht uit!
Het is een rechthoekige staaf die van het linker naar het rechterwiel loopt, vastgemaakt aan de onderste draagarmen, afgesteund op het chassis net naast de draagarmen als ik mij goed herinner. De foto zal het later wel duidelijk maken...

Ik betwijfel trouwens of het systeem wat de Z06 heeft zwaarder zal zijn dan een conventionele veer, het zag er zo simpel en behoorlijk compact en dus licht uit!
Het is een rechthoekige staaf die van het linker naar het rechterwiel loopt, vastgemaakt aan de onderste draagarmen, afgesteund op het chassis net naast de draagarmen als ik mij goed herinner. De foto zal het later wel duidelijk maken...
- Damir Vukovic
De bladveren onder de ZO6 zijn lichter dan een conventionele setup volgens de ingenieurs. Daarnaast worden ze niet gebruikt voor de dwarslocatie van een starre as, het grootste nadeel van veel oudere wagens die bladveren gebruikten.
Gewoon een nette compacte ophanging die het gewicht onder in de auto concentreert zonder rockers of andere exotica te hoeven gebruiken (zie onderstaande foto voor een voorbeeld van een rocker-puchrod ophanging)
[img:150:200]http://kitcarmag.com/featuredvehicles/0 ... ension.jpg[/img]
Gewoon een nette compacte ophanging die het gewicht onder in de auto concentreert zonder rockers of andere exotica te hoeven gebruiken (zie onderstaande foto voor een voorbeeld van een rocker-puchrod ophanging)
[img:150:200]http://kitcarmag.com/featuredvehicles/0 ... ension.jpg[/img]
- Peter Tunissen
Is een nadeel van bladveren ook niet dat dingen als caster en camber minder precies te regelen zijn, dat het wiel gaat 'bewegen' onder zware belasting?
Geen idee hoe dat met carbon bladveren zit, dat is misschien wel stijf genoeg om dat onder controle te houden.
Grootste nadeel lijkt me de vooroordelen; het klinkt Europese autoliefhebbers toch een beetje Fred Flintstone in de oren, hoe goed het intussen ook werkt.
Geen idee hoe dat met carbon bladveren zit, dat is misschien wel stijf genoeg om dat onder controle te houden.
Grootste nadeel lijkt me de vooroordelen; het klinkt Europese autoliefhebbers toch een beetje Fred Flintstone in de oren, hoe goed het intussen ook werkt.
- Mathieu
[img:650:487]http://www.turbosynergy.com/image/corve ... 0turbo.jpg[/img]
- Wim te Riet
- Auto: Saab 9-3
- Damir Vukovic
Kijk goed naar de geposte foto. Caster, Camber etc alles wordt geregeld via de erg nette alu-wishbones.. Waar jij naar verwijst is alweer een karakteristiek van starre achterassen die ALLEEN aan de bladveren zijn opgehangen.Peter Tunissen schreef:Is een nadeel van bladveren ook niet dat dingen als caster en camber minder precies te regelen zijn, dat het wiel gaat 'bewegen' onder zware belasting?
Dat het Flintstone achtig klinkt voor de meeste Europese autoliefhebbers is een gevolg van het feit dat de meeste auto liefhebbers gewoon een tikkeltje dom zijn (met dank aan Maxima voor de quote).
- RVV
Damir Vukovic schreef:
Dat het Flintstone achtig klinkt voor de meeste Europese autoliefhebbers is een gevolg van het feit dat de meeste auto liefhebbers gewoon een tikkeltje dom zijn (met dank aan Maxima voor de quote).
Eh omdat je iets niet weet ben je dom ? Forum dan maar op slot gooien stel je voor dat je wat leert

Nooit mensen afrekenen op kennis die ze niet hebben maar kennis die onjuist word gebracht

- Peter Tunissen
Nee, maar ik zeg toch ook dat het vooroordelen zijn.Wim te Riet schreef:Dat ziet er toch niet echt Fred-Flintstone-achtig uit. Best een mooie constructie eigenlijk...
Vraag 100 Porsche/Ferrari/M3 rijders naar hun mening over bladveren en ik weet wel wat je 99x als antwoord zult krijgen.
Ik ben wel overtuigd van de kwaliteiten van de Z06 nadat dat ding in 7:49 of wat was het de Ring rond ging.
Als je geen goed onderstel hebt haal je dat met 1000pk nog niet, of er dan gewone veren, bladveren, geen veren of ganzenveren in de ophanging zitten zal me jeuken; als het werkt, werkt het.

- Damir Vukovic
Wow, felle reactie. Je moet het wel in een "Maxima richting Wim Lex" stemmetje voorlezen he..dan heb je een beetje de juiste intonatie te pakken.Rico v Velzen schreef: Eh omdat je iets niet weet ben je dom ? Forum dan maar op slot gooien stel je voor dat je wat leertJuist leerzaam dit soort threads. Nu ik die constructie zo zie heb ik ook een goed beeld van de techniek, en inderdaad ik had ook ergens een idee hangen van grote roestige bladveren van 70 cm lang, die de evolutie van de postkoets hadden overleefd.
Nooit mensen afrekenen op kennis die ze niet hebben maar kennis die onjuist word gebracht
- Mari Oh Oh!
- Dennis Cavallino
- Dennis Cavallino
-
Rijd zo'n Corvette cup auto ook met bladveren of is dat niet te vergelijken?
[img:240:160]http://static.flickr.com/3/5005773_070d0b6450_m.jpg[/img]
[img:240:160]http://static.flickr.com/3/5005773_070d0b6450_m.jpg[/img]
- Dennis Cavallino