Bladveren

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bladveren

Bericht door Mathieu » 13 mar 2007, 09:37

Heeft de Z06 nog steeds bladveren :?:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 13 mar 2007, 09:47

Ja,van carbon.
Het is trouwens maar 1 veer.
Alleen achter, voor zijn het gewone schokbrekers.

Grtz,Hanz06 :wink:
Laatst gewijzigd door Downforce Hans op 13 mar 2007, 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 13 mar 2007, 09:52

Thank, jij.

Iemand ook een idee waarom hiervoor is gekozen?
Wat zijn de voor- en de nadelen hiervan?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 13 mar 2007, 10:02

Voordelen:
- sterker en steviger
- degelijker
- duurzamer
- goedkoper (?)

Nadelen:
- zwaarder dan spiraalveren (met carbon heffen ze een deel van dit probleem op, wordt alleen wel stuk duurder natuurlijk)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 13 mar 2007, 10:24

Als er bijna alleen maar voordelen zijn waarom maakt alleen (?) Corvette hier nog maar gebruik van.....................?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 mar 2007, 10:38

Kan iemand mij laten zien hoe ze er onder de Corvette er uit zien ?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 13 mar 2007, 10:42

Ik zal 1 dezer dagen wel ff een foto maken en naar je mailen.

Grtz,Hanz06

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 mar 2007, 11:03

Toevallig heb ik zondag nog onder Hans z'n Z06 gelegen om dit eens goed te bekijken :)
Ik betwijfel trouwens of het systeem wat de Z06 heeft zwaarder zal zijn dan een conventionele veer, het zag er zo simpel en behoorlijk compact en dus licht uit!
Het is een rechthoekige staaf die van het linker naar het rechterwiel loopt, vastgemaakt aan de onderste draagarmen, afgesteund op het chassis net naast de draagarmen als ik mij goed herinner. De foto zal het later wel duidelijk maken...

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 13 mar 2007, 11:19

De bladveren onder de ZO6 zijn lichter dan een conventionele setup volgens de ingenieurs. Daarnaast worden ze niet gebruikt voor de dwarslocatie van een starre as, het grootste nadeel van veel oudere wagens die bladveren gebruikten.
Gewoon een nette compacte ophanging die het gewicht onder in de auto concentreert zonder rockers of andere exotica te hoeven gebruiken (zie onderstaande foto voor een voorbeeld van een rocker-puchrod ophanging)
[img:150:200]http://kitcarmag.com/featuredvehicles/0 ... ension.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 13 mar 2007, 11:24

Is een nadeel van bladveren ook niet dat dingen als caster en camber minder precies te regelen zijn, dat het wiel gaat 'bewegen' onder zware belasting?
Geen idee hoe dat met carbon bladveren zit, dat is misschien wel stijf genoeg om dat onder controle te houden.

Grootste nadeel lijkt me de vooroordelen; het klinkt Europese autoliefhebbers toch een beetje Fred Flintstone in de oren, hoe goed het intussen ook werkt.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 13 mar 2007, 11:24


Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 13 mar 2007, 11:52

Dat ziet er toch niet echt Fred-Flintstone-achtig uit. Best een mooie constructie eigenlijk...

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 13 mar 2007, 12:18

Peter Tunissen schreef:Is een nadeel van bladveren ook niet dat dingen als caster en camber minder precies te regelen zijn, dat het wiel gaat 'bewegen' onder zware belasting?
Geen idee hoe dat met carbon bladveren zit, dat is misschien wel stijf genoeg om dat onder controle te houden.

Grootste nadeel lijkt me de vooroordelen; het klinkt Europese autoliefhebbers toch een beetje Fred Flintstone in de oren, hoe goed het intussen ook werkt.
Kijk goed naar de geposte foto. Caster, Camber etc alles wordt geregeld via de erg nette alu-wishbones.. Waar jij naar verwijst is alweer een karakteristiek van starre achterassen die ALLEEN aan de bladveren zijn opgehangen.

Dat het Flintstone achtig klinkt voor de meeste Europese autoliefhebbers is een gevolg van het feit dat de meeste auto liefhebbers gewoon een tikkeltje dom zijn (met dank aan Maxima voor de quote).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 mar 2007, 12:27

Damir Vukovic schreef:
Dat het Flintstone achtig klinkt voor de meeste Europese autoliefhebbers is een gevolg van het feit dat de meeste auto liefhebbers gewoon een tikkeltje dom zijn (met dank aan Maxima voor de quote).

Eh omdat je iets niet weet ben je dom ? Forum dan maar op slot gooien stel je voor dat je wat leert :wink: Juist leerzaam dit soort threads. Nu ik die constructie zo zie heb ik ook een goed beeld van de techniek, en inderdaad ik had ook ergens een idee hangen van grote roestige bladveren van 70 cm lang, die de evolutie van de postkoets hadden overleefd.

Nooit mensen afrekenen op kennis die ze niet hebben maar kennis die onjuist word gebracht :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 13 mar 2007, 12:38

Wim te Riet schreef:Dat ziet er toch niet echt Fred-Flintstone-achtig uit. Best een mooie constructie eigenlijk...
Nee, maar ik zeg toch ook dat het vooroordelen zijn.
Vraag 100 Porsche/Ferrari/M3 rijders naar hun mening over bladveren en ik weet wel wat je 99x als antwoord zult krijgen.

Ik ben wel overtuigd van de kwaliteiten van de Z06 nadat dat ding in 7:49 of wat was het de Ring rond ging.
Als je geen goed onderstel hebt haal je dat met 1000pk nog niet, of er dan gewone veren, bladveren, geen veren of ganzenveren in de ophanging zitten zal me jeuken; als het werkt, werkt het. ;)

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 13 mar 2007, 13:37

Rico v Velzen schreef: Eh omdat je iets niet weet ben je dom ? Forum dan maar op slot gooien stel je voor dat je wat leert :wink: Juist leerzaam dit soort threads. Nu ik die constructie zo zie heb ik ook een goed beeld van de techniek, en inderdaad ik had ook ergens een idee hangen van grote roestige bladveren van 70 cm lang, die de evolutie van de postkoets hadden overleefd.

Nooit mensen afrekenen op kennis die ze niet hebben maar kennis die onjuist word gebracht :wink:
Wow, felle reactie. Je moet het wel in een "Maxima richting Wim Lex" stemmetje voorlezen he..dan heb je een beetje de juiste intonatie te pakken.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 mar 2007, 14:12

Ik wist niet dat de veer zo laag zat. Lijkt me alleen maar goed voor de bereikbaarheid, controleerbaarheid, de plaats die de constructie inneemt, het gewicht èn het zwaartepunt

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 mar 2007, 14:22

Damir Chill, zo ernstig bedoelde ik het ook weer niet hoor :wink: Maar jij hebt een technische achtergrond en je ziet bepaalde technische concepten veel logischer/vanzelfsprekender als een leek.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mar 2007, 17:16

Ik neem dan even aan dat de foto met die bladveer van een C5 is? Je ziet daar namelijk de voortrein.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 13 mar 2007, 17:21

Lijkt wel of er een soort van by-pass zit op iedere kant van het uitlaatspuitstuk.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 13 mar 2007, 17:41

Het is een foto van een turbo(systeem).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 13 mar 2007, 22:23

Elmar schreef:Ik neem dan even aan dat de foto met die bladveer van een C5 is? Je ziet daar namelijk de voortrein.
Weet je dat ik vanmiddag echt een minuut lang heb gedacht: wat doet dat spruitstuk daar nou? :oops: :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 16:40

15 juni kan ik tijdens de Corvette Driving days kennismaken met de nieuwe Vette. Ben benieuwd, heb alleen gereden met oude Stingray en de C5. Maar die maakten beiden best indruk (understatement).

Tom
Berichten: 22279
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 15 mar 2007, 17:19

Rijd zo'n Corvette cup auto ook met bladveren of is dat niet te vergelijken?

[img:240:160]http://static.flickr.com/3/5005773_070d0b6450_m.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mar 2007, 17:33

Ja waarom niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten