BMW chiptuning?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW chiptuning?

Bericht door RVV » 18 okt 2011, 11:00

romo schreef:
FerdiACS1 schreef:Ik ben bij Schnitzer geweest voor de BMW 135i.

standaard vermogen: 306pk/400nm
Schnitzer upgrade: 360pk/450nm

Op twee vermogensbanken geweest na tuning (Beek en Ruud Fredriks) :
375pk/565Nm (Dyno van Fredriks geeft wielpk's. dus x 1,15 grofweg krukas pk's)

Volstrekt betrouwbaar, rijdt als een zonnetje. Heb alles laten doen bij Schnitzer in Aken. Profi club. Lekker duur, maar dan krijg je ook wat :)


Echt mega cijfers............. :thumbup:


Denkt stiekem aan 420pk bij >600Nm voor €5K....................... :hmmm:

5K betalen voor een software aanpassing vind ik nogal wat. Of ben je nu al ontevreden over het vermogen van de 1M?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW chiptuning?

Bericht door GTRene » 18 okt 2011, 11:25

RVV schreef:
romo schreef:
FerdiACS1 schreef:Ik ben bij Schnitzer geweest voor de BMW 135i.

standaard vermogen: 306pk/400nm
Schnitzer upgrade: 360pk/450nm

Op twee vermogensbanken geweest na tuning (Beek en Ruud Fredriks) :
375pk/565Nm (Dyno van Fredriks geeft wielpk's. dus x 1,15 grofweg krukas pk's)

Volstrekt betrouwbaar, rijdt als een zonnetje. Heb alles laten doen bij Schnitzer in Aken. Profi club. Lekker duur, maar dan krijg je ook wat :)


Echt mega cijfers............. :thumbup:


Denkt stiekem aan 420pk bij >600Nm voor €5K....................... :hmmm:

5K betalen voor een software aanpassing vind ik nogal wat. Of ben je nu al ontevreden over het vermogen van de 1M?
Ik geloof dat er meer bijzit, o.a. het uitlaatsysteem en nog wat zaken als grotre intercooler e.d. geloof ik?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW chiptuning?

Bericht door romo » 18 okt 2011, 15:46

Heeft niets met ontevredenheid te maken............de kar is standaard uitstekend, meer geredeneerd vanuit het standpunt "dat het kan".....

Uiteraard om die dikke baffers van diesels achter je te laten....... :lol:

De kans is erg klein dat ik er iets aan verander,.......

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW chiptuning?

Bericht door RVV » 18 okt 2011, 15:52

Ik zou het ook niet doen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW chiptuning?

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 23:02

330deetje schreef:RS Tuning :wave:
Ik zou zeggen open een commercial topic op ons forum. Kun je met open vizier je eigen bedrijf promoten.


Email adres + RS tuning = facebook profiel.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW chiptuning?

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 23:05

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 29&t=20954" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Marsnel » 06 dec 2011, 15:13

Iemand hier ervaring met Beek Autoracing in Den Haag?

Geen auto specifieke tuning, maar standaard programma vanaf 325,- en test op de bank kost 75,-.

Volgens mij zijn ze wel bekend op auto race gebied.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Marsnel » 14 dec 2011, 21:32

Ik ben dus gister bij Beek Auto Racing geweest om de 120d onder handen te nemen.
De resultaten waren nogal verassend.

Volgens het boekje: 177 pk / 350 NM
Meting voor tuning: 196 pk / 405 NM
Meting na tuning: 226 pk / 510 NM

Nu loopt de BMW best heel aardig :D , maar de resultaten lijken me toch wel heel optimistisch.
Op verschillende fora's had ik gelezen dat de testbank van Beek wel redelijk betrouwbaar zou zijn, maar heb er nu een beetje m`n twijfels bij. De monteurs bij Beek zeiden dat de 2.0 diesels van BMW wel vaker hoge waardes scoren.

Kan iemand er wat zinnigs over zeggen?

Misschien binnenkort maar eens ergens anders laten rollen, ben wel benieuwd wat er uit komt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW chiptuning?

Bericht door MartijnGizmo » 14 dec 2011, 22:08

Ook mijn Mini is bij Beek gechipt, dat was een hele verbetering. Over de waardes die hun bank uitspuugt is ook op het Mini-forum wat discussie, maar daar is het iig nog een aardige standaard om Mini's onderling te kunnen vergelijken...

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: BMW chiptuning?

Bericht door @iko » 14 dec 2011, 22:15

Marsnel schreef:
Afbeelding
Het lijkt wel of die grafieken met een lineaal gemaakt zijn.

Liep er ook een kind in de rondte?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW chiptuning?

Bericht door GTRene » 14 dec 2011, 22:35

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Arthur » 15 dec 2011, 02:35

Boeit op zich niet zo heel erg natuurlijk. Als de stijging wel enigszins klopt dan is het een mooi resultaat. Als je dan van de standaardspecs uitgaat heb je nog altijd 207pk met rond de 450nm. Leuk :P

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Reind » 15 dec 2011, 09:48

Grappig. Ik heb dezelfde motor in mijn 320d zitten en die is twee weken geleden gechipt bij OBD tuning. Die van mij was weleenswaar een duitse met gedowntunede software maar in de basis gewoon een 177pk. Ik kwam uit op 215pk/430Nm. Dat BMW's vaak meer hebben dan in de folder klink mij heel bekend in de oren en is eigenlijk een feit. Maar 20pk/45Nm is wel heel erg veel meer. En het eindresultaat van 226pk/510Nm is praktisch wel mogelijk maar dan zit je wel aan de max en vraag me af of het duurzaam is. Bij OBD zijn diesel race auto's gechipt waar deze vermogens uitkomen maar hij rade het mij af om die software in mijn auto te zetten. dat Vooral die 510Nm lijkt me wat veel voor een 2.0 4cilinder.

Als het klopt heb je een bommetje onder je kont waarmee je de straatstenen uit de stoep trekt :kikker: Ik weet niet hoe hij rijd maar 510Nm op 1350kg moet heel indrukwekkend aanvoelen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Tristan » 15 dec 2011, 09:54

Ik zit van 204pk / 400Nm naar 250pk en 480Nm. Dus een 120d die 30Nm meer heeft heb ik m'n twijfels over.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: BMW chiptuning?

Bericht door PD power » 16 dec 2011, 19:35

Verschil zit hem ook in de manier van meten, bij Beek meten ze statisch,(vandaar excel achtige grafiek) dan heeft zeker bij een turbo motor , de turbo altijd de tijd heeft om de gevraagde druk te draaien, bij dynamisch meten (rolling road) simuleer je het acceleren, dan zal bij de lagere toerentallen, de turbodruk, achterblijven bij de gevraagde waarde, waardoor een lagere koppel waarde wordt afgegeven (gemeten).

M.a.w. bij een turbo motor, zegt een statische meting ook heel weinig, afstellen met alleen een statische meting, kan ook niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2011, 19:53

Nee maar het is wel de meest nauwkeurige manier om vermogen te meten. Op een rollebank dan. De enige manier om het echt te weten is je motor er uit sleutelen en op een vermogenstestbank zetten. Dan kan je dus ook brake horsepower meten want dat is volgens de norm zonder verliezen op je waterpomp, dynamo enz.

Bij een 'rolling road run' geven ze vol gas tot aan redline, en declutchen ze om het aandrijfverlies te meten. Hier zit een catch in, namelijk ze vergeten de inertia verliezen in het motorblok zelf en elke versnelling heeft een ander aandrijfverlies.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Joy » 16 dec 2011, 20:08

Daarom heeft het eigenlijk weinig zin om die krukasvermogens te hanteren. Maak een uitdraai van het vermogen aan de wielen voor het chippen en na het chippen. Dat is je winst, klaar. Door al die correcties en het terugrekenen naar kom je op elke bank weer anders uit. Het blijft een benadering.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2011, 20:14

Klopt maar feitelijk is vermogen aan de wielen ook onzin.

Het maakt bijvoorbeeld al uit hoeveel brake load ze toepassen en in wat voor versnelling je staat ivm het opspinnen van de aandrijflijn. Dus wat pen je dan neer als waarheid ? Het maakt notabene al uit of je banden op 1,5 of 3 bar staan bij wijze van spreken.

Het is inderdaad alleen maar goed om even te laten zien hoeveel vermogen je extra hebt mits alle omstandigheden gelijk zijn. En dan getal is dus eigenlijk ook alleen maar natte vingerwerk maar je kan er groefweg uithalen wat de vermogensstijging is.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW chiptuning?

Bericht door romo » 16 dec 2011, 20:23

Blijkbaar is er veel discussie over hoe te meten danwel het interpreteren van de meetwaardes.............

Wat dan gelijk in mij opkomt............hoe meet de fabrikant eigenlijk?? Dus hoe doen ze dat, is dat dan een betrouwbare maat?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW chiptuning?

Bericht door dvh » 16 dec 2011, 20:31

Niet echt.
Zo zijn er fabrikanten die meer of minder pk's op papier zetten.
Of het bewust of onbewust is laat ik in het midden. Maar steekproeven , rollerbanktesten hebben vaak genoeg uitgewezen dat de fabrieksaf pk's niet kloppen.

Net zo goed als het gemiddeld verbruik nooit klopt :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2011, 20:40

romo schreef:Blijkbaar is er veel discussie over hoe te meten danwel het interpreteren van de meetwaardes.............

Wat dan gelijk in mij opkomt............hoe meet de fabrikant eigenlijk?? Dus hoe doen ze dat, is dat dan een betrouwbare maat?
Een fabrikant meet niet op een rollebank.

Die zetten een motorblok op een proefstand onder gecontroleerde omstandigheden. Of zelf of ze laten het doen en daar komt dan een gecertificeerd testrapport uit waarbij alle condities (denk temperaturen van de koeling etc) vermeld worden. Betrouwbaarder als dat word het niet.

Als een fabrikant BHP opgeeft dan betekend dat zonder randapparatuur, er zit dan dus geen dynamo, stuurbekrachtiging, AC en dergelijke op. Ook geen waterpomp er gaat dan gewoon een koelslang op een motorblok.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Martijn_bmw » 16 dec 2011, 20:52

BHP wordt alleen door USA merken gedaan toch??

alle andere doen naar mijn mening DIN PK/KW meten wat incl alle randapparatuur is...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2011, 20:57

Klopt. Meestal noem je dat SAE HP en met randapparatuur is het DIN PK.

Er zit ook nog een verschil in PK/PS en HP omdat ze ze in de UK iets anders rekenen volgens mij. Om het nog overzichtelijker te maken :lol:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW chiptuning?

Bericht door Martijn_bmw » 16 dec 2011, 21:38

die Engelse altijd met hun aparte maatvoering :lol:

1kW is dus niet 1,36PK daar??

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW chiptuning?

Bericht door MartijnGizmo » 16 dec 2011, 22:24

Bert ///M3 schreef:Klopt. Meestal noem je dat SAE HP en met randapparatuur is het DIN PK.

Er zit ook nog een verschil in PK/PS en HP omdat ze ze in de UK iets anders rekenen volgens mij. Om het nog overzichtelijker te maken :lol:
Wettelijk gezien is de pk al sinds 1978 niet meer toegestaan... ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie en 17 gasten