BMW 335i VS M3 (Ik wil het nou wel eens weten)
- Femme
Noelle Motors haalt ook 3801k met sportkat en andere zuigers. Max vermogen bij 6250 toeren ipv 5800 dus ook nog iets meer drehfreude:
http://www.noellemotors.de/335i_Bi-Turb ... e00.0.html
En voor wie zijn 335i er wat indrukwekkender uit wil laten zien:
[img:1200:798]http://www.e92kits.com/photo/images/DPP_0245.jpg[/img]
[img:1200:675]http://www.e92kits.com/photo/images/rear2.jpg[/img]
[img:800:529]http://www.technikpower.com/temp/techni ... aser02.jpg[/img]
Dat zijn geen onaangename platen.
http://www.noellemotors.de/335i_Bi-Turb ... e00.0.html
En voor wie zijn 335i er wat indrukwekkender uit wil laten zien:
[img:1200:798]http://www.e92kits.com/photo/images/DPP_0245.jpg[/img]
[img:1200:675]http://www.e92kits.com/photo/images/rear2.jpg[/img]
[img:800:529]http://www.technikpower.com/temp/techni ... aser02.jpg[/img]
Dat zijn geen onaangename platen.
- RVV
Check even je PB want ik heb een bericht gestuurd met een uitnodiging voor de CBR07. Ik wil die 21 inch ook wel eens zien, foto?Mat Firens schreef:Goed... ik heb er 21 inch onder liggen dus dat zal volgens voorgenoemde theorie geen winner zijn. Dan ga ik gewoon mee naar de CBR07. Weten we daarna allemaal hoe het zit.
Ik zit wel te wachten op een NL tuner die de 335i aandurft. Die Vishnu gasten hebben al een ´kit´ maar om zoiets uit de states te halen is me ook weer zowat.
Mat
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Macboy
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ja wel joh, dat ding staat al weken op E90post,( Volgens Scott, insider bij BMW, is de foto shop, zie mijn avatar, zeer dicht bij the real thing), wacht nou maar, volgende week dinsdag, om 16.45 live internet presentatie van de BMW persconferentie met, ik zeg het voorzichtig, de presentatie van de nieuwe M3...................................(bron; Auto Motor und Sport)Macboy schreef:Romo slimmerd. Valt je de photoshop niet op dan?
Maar die filmpjes zijn natuurlijk waardeloos. Wordt niet op exact het zelfde moment gas gegeven.
Dan is er tussen 130pk en 170pk bijv geen verschil als de 130pk 0,3 sec sneller op het gas gaat.
Laat staan dit soort auto's
Kom maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar......................................
- romo
Bij deze de bevestiging;
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... _14973.hbs
Nog wel even een Auto Motor und Sport kopen, voor de juiste code, dat weer wel................................
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... _14973.hbs
Nog wel even een Auto Motor und Sport kopen, voor de juiste code, dat weer wel................................

- Maik
- Erik K.
- Joop
Wordt dit geschil nog eens een keer beslecht, volgens mij maakt het geen klap uit of je met de E92 335i of de E46 M3 rijdt, laat staan dat wielconfiguraties een hele grote rol spelen. Uiteindelijk maakt de bestuurder het verschil. Op de NS gaan ze ook bijna in identieke tijd rond.
Even ter info:
Vol rondje NS:
M3 8'22'' min.
335i 8'26'' min.
Rondje Hockenheim:
M3 1'17,6" min.
335i 1'17,8'' min.
Elandtest:
M3 136km/h
335i 136km/h
36-meter slalom (tien pionnen 36 meter uitelkaar gem. snelheid):
M3 123km/h
335i 130km/h
Ondanks dat de 335i Coupe 1,15 g kan trekken en de M3 tot 1,10g komt, is de M3 op de circuits toch de snellere van de twee.
(Bron: Sport Auto Oktober 2006)
Even ter info:
Vol rondje NS:
M3 8'22'' min.
335i 8'26'' min.
Rondje Hockenheim:
M3 1'17,6" min.
335i 1'17,8'' min.
Elandtest:
M3 136km/h
335i 136km/h
36-meter slalom (tien pionnen 36 meter uitelkaar gem. snelheid):
M3 123km/h
335i 130km/h
Ondanks dat de 335i Coupe 1,15 g kan trekken en de M3 tot 1,10g komt, is de M3 op de circuits toch de snellere van de twee.
(Bron: Sport Auto Oktober 2006)
- Joop
Hier een linkje naar bovengenoemd artikel: "Blaue Runde"
http://www.bmw.com/generic/de/de/produc ... 20335i.pdf
http://www.bmw.com/generic/de/de/produc ... 20335i.pdf
- GTRene
Duidelijke taal..tjonge zeg hij krijgt nog meer punten dan de M3... om dar mee mee te komen moet je al over iets aparts beschikken! en iets snels bovendien! daar kun je je mooi mee vergissen met die auto als je denkt ach een nwe BMW 3 serie... 0 tot 200 iets meer dan 20 sec...das snel! daar komen standaard M3's onder de E46 al niet eens aan...
- romo
- RVV
Hoe zit het nu met die getunde 335i'tjes ? Behalve over vage hier niet bekende Amerikaanse tuners lees ik er nog niks over in de duitse autobladen. Toen de 335i werd aangekondigd gaven duitse tuners hun visie over het tuningspotentieel, maar zijn er al harde onafhankelijke testresultaten ? In sportauto, AMS, Duitse Powercar (sporttieve afdeling van autozeitung, Autobild automobil tuning etc. heb ik nog geen enkele test van een getunde 335i gelezen. Die auto is ondertussen al 3/4 jaar op de weg. Ik begin ondertussen ernstig mijn twijfels te krijgen over het vermeende tuningspotentieel.
Theoretisch zal het allemaal wel, maar krijgen ze de betrouwbaarheid uberhaupt onder controle ? Geen tuner wil verhalen over geplofte turbo's. Slecht voor de zaken. Of kan iemand mij met cijfers overtuigen ? want van die vage internet filmpjes zakken me ondertussen ook alle broeken af.
Theoretisch zal het allemaal wel, maar krijgen ze de betrouwbaarheid uberhaupt onder controle ? Geen tuner wil verhalen over geplofte turbo's. Slecht voor de zaken. Of kan iemand mij met cijfers overtuigen ? want van die vage internet filmpjes zakken me ondertussen ook alle broeken af.
- Maik
-
- RVV
Maik ik weet het niet, wat ik wel weet is dat het 335i blok een evolutie is van de vorige 330i motor, die in de e46 werd geleverd (de nieuwe 3 liter was te zwak vanwege de immense hitte). Dat was ook al een motor waar BMW veel vermogen uit had gepeuterd. Nu heeft datzelfde blok er ineens 75pk bij. Ik lees verhalen over getunde blokken die zomaar zonder moeite naar de 400pk getuned kunnen worden. De oorspronkelijke basismotor in de e46 328i had 192pk. De motor is technisch nauwelijks veranderd. Van 192pk naar 400pk zonder problemen ?
Ik denk zelf dat er momenteel veel gerenomeerde Duitse tuners moeite hebben om de kwaliteit te garanderen. Alpina heeft de eerste stap gezet. Door er andere turbo's er op te plaatsen en waarschijnlijk ook de nodige internals aan te passen komen ze tot 360pk.
Maar de relatief kleine standaard turbo's krijgen het gruwelijk voor de kiezen als je ze flink tuned. Ik denk dat die krengen tot nu toe allemaal kapot draaien op de testbanken bij de tuners. Daar hoor je uiteraard nooit iets van.
Tuners zijn er normaal gesproken als de kippen bij op het moment dat er een nieuwe turbo motor op de markt komt. En de 335i moet toch het ultieme droom project zijn van een tuner. De basis moet zogenaamd ongekend zijn.
Nou waren blijven ze ? De Digi tec's, de Wendlands, de Schnitzers, de SKN's etc. vul maar een zooi in.
Ik zou graag eens lezen hoe sportauto een getunde 335i test, liefst een vergelijkende test tussen verschillende getunde en 1 standaard uitvoering. Aan sportauto zal het niet liggen want die publiceren maar wat graag zulke tests.
Voorlopig zijn het volgens mij nog luchtkastelen en vage internet filmpjes. Anders kan ik er niet van maken.
Ik denk zelf dat er momenteel veel gerenomeerde Duitse tuners moeite hebben om de kwaliteit te garanderen. Alpina heeft de eerste stap gezet. Door er andere turbo's er op te plaatsen en waarschijnlijk ook de nodige internals aan te passen komen ze tot 360pk.
Maar de relatief kleine standaard turbo's krijgen het gruwelijk voor de kiezen als je ze flink tuned. Ik denk dat die krengen tot nu toe allemaal kapot draaien op de testbanken bij de tuners. Daar hoor je uiteraard nooit iets van.
Tuners zijn er normaal gesproken als de kippen bij op het moment dat er een nieuwe turbo motor op de markt komt. En de 335i moet toch het ultieme droom project zijn van een tuner. De basis moet zogenaamd ongekend zijn.
Nou waren blijven ze ? De Digi tec's, de Wendlands, de Schnitzers, de SKN's etc. vul maar een zooi in.
Ik zou graag eens lezen hoe sportauto een getunde 335i test, liefst een vergelijkende test tussen verschillende getunde en 1 standaard uitvoering. Aan sportauto zal het niet liggen want die publiceren maar wat graag zulke tests.
Voorlopig zijn het volgens mij nog luchtkastelen en vage internet filmpjes. Anders kan ik er niet van maken.
- Maik
Het uitblijven van tuningspakketten van de gevestigde tuners is inderdaad wel vreemd, maarja, ik kan er toch niet helemaal bij. Zal BMW een geheime overeenkomst met die tuners hebben gesloten om zo een beetje de E46M3 wat lucht te blijven geven, of de toekomstige E92M3?
Het voorbeeld van Andre, langdurige belasting van een VAG blok is niet echt een argument vind ik. SKN, toch een gerenomeerde Duitse tuner, heeft toch ook een 70pk tuningspakket voor het 2.0tfsi blok? Bij het VAG-blok durven ze het dus wel aan... ook al zou die na een dag circuitwerk ploffen (ik zeg niet of dat echt zou gebeuren).
Het voorbeeld van Andre, langdurige belasting van een VAG blok is niet echt een argument vind ik. SKN, toch een gerenomeerde Duitse tuner, heeft toch ook een 70pk tuningspakket voor het 2.0tfsi blok? Bij het VAG-blok durven ze het dus wel aan... ook al zou die na een dag circuitwerk ploffen (ik zeg niet of dat echt zou gebeuren).
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Rico, de chip upgrades van de EU tuners zijn on it's way. Dat een turbomotor 'zwakker' door tuning kan worden hebben wij beide met de Audi S3 mogen meemaken. Dat een hoogtoerige M motor ook niet altijd helemaal 100 punten betrouwbaar is weten jij en ik en alle M rijders...
Het 192pk naar 400pk peuren is natuurlijk crap wat je daar zegt, maar neem ik je niet kwalijk. Je moet je toch ergens mee verdedigen.
De Procede chip naar 380pk zit al in 10tallen 335i's en nog geen problemen gehad.
Hoeveel problemen had 'onze' 3.2 343pk M motor in den beginne?

Een stock 335i is snel zat om een M3 een beetje belachelijk te maken op de gewone openbare weg in 't dagelijks leven + dat ie op de baan z'n mannetje staat.. Dat is een beetje kut idd. IK heb 't niet uitgevonden. Moet je BMW AG de schuld geven
Het 192pk naar 400pk peuren is natuurlijk crap wat je daar zegt, maar neem ik je niet kwalijk. Je moet je toch ergens mee verdedigen.

De Procede chip naar 380pk zit al in 10tallen 335i's en nog geen problemen gehad.

Een stock 335i is snel zat om een M3 een beetje belachelijk te maken op de gewone openbare weg in 't dagelijks leven + dat ie op de baan z'n mannetje staat.. Dat is een beetje kut idd. IK heb 't niet uitgevonden. Moet je BMW AG de schuld geven

Laatst gewijzigd door Robin op 13 mar 2007, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineHielke
Ik denk dat bij het tunen van de 3 liter turbo de compressie het grootste struikelblok is. 305 pk uit een 3 liter is echt niet veel. Gelijkwaardig of minder aan de oer cosworth uit 1986. De beide turbo's hebben dan ook relatief weinig te doen en de motor draait nog steeds net zo mooi als een atmosferische motor in de toeren.
Wil je met dat blok gaan tunen dan zal de compressie naar beneden geschroefde moeten worden. Dat bereik je alleen met andere zuigers. Daarvoor zal waarschijnlijk de cylinderkop gelicht moeten worden. En dan gaat er veel tijd in zitten, dan is de tuning niet alleen met een andere chip gepiept. Ipv 700 euro kost het verhaal dan minimaal 3000. Als de nieuwe zuigers via de onderkant, door de carterpan te lichten, geplaatst kunnen worden dan ben je voor minder klaar. Deze kans schat ik klein in.
Doe je het wel dan zijn vermogens tot 500 pk volgens mij een peulenschil.
Wil je met dat blok gaan tunen dan zal de compressie naar beneden geschroefde moeten worden. Dat bereik je alleen met andere zuigers. Daarvoor zal waarschijnlijk de cylinderkop gelicht moeten worden. En dan gaat er veel tijd in zitten, dan is de tuning niet alleen met een andere chip gepiept. Ipv 700 euro kost het verhaal dan minimaal 3000. Als de nieuwe zuigers via de onderkant, door de carterpan te lichten, geplaatst kunnen worden dan ben je voor minder klaar. Deze kans schat ik klein in.
Laatst gewijzigd door Hielke op 13 mar 2007, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ZO zit het. Maar dan heb je voor die 3 mille: 480pk. Betrouwbaar.Oliekoeler is std op de 335i. BMW levert geen half werk.Hielke schreef:Ik denk dat bij het tunen van de 3 liter turbo de compressie het grootste struikelblok is. 305 pk uit een 3 liter is echt niet veel. Gelijkwaardig of minder aan de oer cosworth uit 1986. De beide turbo's hebben dan ook relatief weinig te doen en de motor draait nog steeds net zo mooi als een atmosferische motor in de toeren.
Wil je met dat blok gaan tunen dan zal de compressie naar beneden geschroefde moeten worden. Dat bereik je alleen met andere zuigers. Daarvoor zal waarschijnlijk de cylinderkop gelicht moeten worden. En dan gaat er veel tijd in zitten, dan is de tuning niet alleen met een andere chip gepiept. Ipv 700 euro kost het verhaal dan minimaal 3000.
Kijk naar Koenig Specials., Die turbo's op Ferrari's schroeft. Compressie VERLAGEN. Andere(Mahle) Zuigers en 'betrouwbaar' 100den pk's meer en veel draaimoment meer.
En er moet een sperdiff op niet te vergeten. Nu al.
- RVV
Robin even voor de duidelijkheid ik hoef mijn argumenten helemaal niet te verdedigen. betreffende het basisblok wat in de e46 330i zat en aan het eind van zijn evolutie zat voor meer vermogenswinst is dat geen crap. Anders had BMW helemaal geen nieuw 3 liter blok ontwikkeld. Het grote voordeel is dat het een sterker blok is dan de nieuwe 3 liter en dat dat de reden is geweest om er turbo's op te plaatsen.Robin schreef:Rico, de chip upgrades van de EU tuners zijn on it's way. Dat een turbomotor 'zwakker' door tuning kan worden hebben wij beide met de Audi S3 mogen meemaken. Dat een hoogtoerige M motor ook niet altijd helemaal 100 punten betrouwbaar is weten jij en ik en alle M rijders...
Het 192pk naar 400pk peuren is natuurlijk crap wat je daar zegt, maar neem ik je niet kwalijk. Je moet je toch ergens mee verdedigen.![]()
De procede chip ken ik verder niet, Amerikaans product/e90 post favourite waarschijnlijk ? Nouja zal wel. Qua rijden weten we allebei wel hoe die Amerikano's ermee omgaan. Die belasten een auto al vol als ze een sprintje trekken. Bochten kennen ze niet in de states, laat staan dat ze weten wat laterale G krachten zijn. Geloof niet zo dat die gechipte auto's daar zo op de donder krijgen als in die heimatt met de onbegrensde autobahnen.
Vergelijk met de M3 e46 begrijp ik niet zo goed ?
Een atmo die niet gechipt werd, een motor die onder de vlag van BMW sprong en BMW stond daar 100% voor in. Chippen en tunen is nooit aan de orde geweest bij dit blok.
De 335i turbo zal in gechipte uitvoering echt niet gedekt worden door de garantie van BMW. En dat weten die tuners dondersgoed. Netzo goed dat ze weten dat de chipproducten straks aan masse verkocht gaan worden. Met knikkende knieën staan ze straks garantiekaarten uit te schrijven

Ik weet het allemaal nog zo net niet. We wachten gewoon af.
-
Rico, de 'N54' heet ie geloof ik(.35i motor) heeft in de basis dezelfde boring en slag als de E46 .30i motor resulterend in hetzelfde aantal cc's. En that's it.Dus het blok is dat blok. Alleen dat blok. De rest is totaal anders. Thermische belasting is een punt bij turbo's. Om 306pk te halen uit een 3.0 biturbo benzine is een peuleschil. 400 is te doen. EEn van de tecneuten zei dat 480pk en 500+Nm straks 'gewoon' is voor dit type motor. Die 'nieuwe' 750i krijgt ook 'n biturbo zoals de .35i om dat soort waardes te halen en om Merc en Audi voor te zijn...
Over de garantie:Goed punt. Mee eens.
Over die Amerikanen. Ook wel mee eens, maar velen daaro doen nogal eens een 'trackday' of 'autocross'(Da's zoiets als Lelystad gummen pylonnenbaantje)
Over de garantie:Goed punt. Mee eens.
Over die Amerikanen. Ook wel mee eens, maar velen daaro doen nogal eens een 'trackday' of 'autocross'(Da's zoiets als Lelystad gummen pylonnenbaantje)
- RVV
Oke laten we niet teveel mierenneuken over CC/motortype etc. De basis is gewoon een uitstekend blok voor de 335i, ik twijfel ook echt niet aan de kwaliteit van een standaard 335i blok en ik denk ook dat het blok veel betrouwbaarder is dan een e46 M3 blok.
Maar aan de andere kant kan ik me uit uitgangspunt van BMW AG goed voorstellen dat ze het blok niet zo "tunabel" hebben gemaakt als de tuners graag zouden zien. Zeg maar ala VAG. Die 2 kleine turbo's vast aan het spruitstuk en dus niet zomaar te vervangen zonder ingrijpende kosten werken daar ook niet echt aan mee.
Dat de potentie er is geloof ik wel, of de betrouwbaarheid hard gegarandeerd kan worden blijft afwachen. Ik blijf erbei dat ik het vreemd vind dat nu nog geen enkele gerenomeerde Duitse tuner een goed en vooral snel antwoord klaar heeft.
Een 335i met 400pk 0-200 in 14 seconden.. Dat zijn toch droomcijfers dat moet theoretisch ook geen probleem zijn. Daar wil toch iedere tuner zijn concurrenten mee om de oren slaan ?
Maar aan de andere kant kan ik me uit uitgangspunt van BMW AG goed voorstellen dat ze het blok niet zo "tunabel" hebben gemaakt als de tuners graag zouden zien. Zeg maar ala VAG. Die 2 kleine turbo's vast aan het spruitstuk en dus niet zomaar te vervangen zonder ingrijpende kosten werken daar ook niet echt aan mee.
Dat de potentie er is geloof ik wel, of de betrouwbaarheid hard gegarandeerd kan worden blijft afwachen. Ik blijf erbei dat ik het vreemd vind dat nu nog geen enkele gerenomeerde Duitse tuner een goed en vooral snel antwoord klaar heeft.
Een 335i met 400pk 0-200 in 14 seconden.. Dat zijn toch droomcijfers dat moet theoretisch ook geen probleem zijn. Daar wil toch iedere tuner zijn concurrenten mee om de oren slaan ?
-
OnlineTristan
Onzin!Andre schreef:Geef mij maar een 2 liter vag plus gechipte 80pk mee een dagje op het circuit. Maar ik kan je nu al vertellen wat er aan het einde van de dag over is van de motor.
Chippen kan als je zo nu en dan het vermogen gebruikt. Maar ga je het continu belasten. Gaat het gegarandeerd kapot.