Normaal had ik niet zo snel een calypsorode sedan met stoffen interieur zonder schuifdak en clima genomen maar aan de andere kant vond ik het weer eens wat anders en ook wel deftig staan. Vrijdagmiddag de verkoper gemaild en na wat heldere emails heen en weer meteen voor zaterdagochtend een afspraak gemaakt. Verkoopverhaal was eerlijk en duidelijk, ondanks dat de auto nog geen jaar in bezit was heeft hij er alles aan gedaan om de auto perfect te maken. Ze bestaan dus echt, mensen die net zo gek zijn als ikzelf!
Rondje om de auto gelopen, roest viel erg mee, minimaal aan de deuren, auto zag er voor zn leeftijd erg goed uit, interieur zelfde verhaal, niets op aan te merken. Koude start ook erg netjes, blok liep meteen strak rond. Proefrit gemaakt van een kilometer of 30 en na kort onderhandelen de deal rond gemaakt en naar het postkantoor gereden.
Hier de gegevens en optielijst die bij de auto zat:
Voertuiggegevens:
Typecode HE21
Type 530I (EUR)
E-serie E34
Serie 5
Type LIM
Stuur LL
Portieren 4
Motor M60/1
Cilinderinhoud 3.00
Vermogen 160KW
Aandrijving Heck
Versnellingsbak AUT
Kleur Calypsorot Metallic (252)
Bekleding Silbergrau Stoff (0407)
Productiedatum 1993-02-15
Speciale uitrusting:
S240A Leather steering wheel
S288A LT/ALY wheels
S302A Alarm System
S303A Innenraumschutz
S423A Floor mats velour
S428A Warning triangle
S437A Fine-wood trim
S465A Through-load system
S494A Seat heating driver/front passenger
S498A Headrest in rear mechanic adjustable
S510A Headlight beam-throm contr. f low beam
S528A Automatic air recirculation control (auc)
S530A Air conditioning
S660* BMW bavaria reverse rds
L801A Germany version
De auto is van een Duitse bankdirecteur geweest (geboortejaar 1940) die de auto al die tijd in zijn bezit heeft gehad. Vervolgens in april 2011 door een e34.nl forumlid geimporteerd naar Nederland en ik ben nu de 3e eigenaar.
Wat de vorige eigenaar direct na import heeft gedaan aan onderhoud:
- Waterpomp
- 2 Multiriemen
- Oliepomp gechecked en bouten aangedraaid, alle bouten zaten er nog in en nu nog vaster dan voorheen.
- Carterpan pakking vernieuwd
- Motor gevuld met nieuwe olie, Magnatec van Castrol. Sinds 10.000 amper een verandering in het peil.
- 8x Bougies
- 2x Lambdasensoren
- Luchtfilter
- Oliefilter
- Interieurfilter
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Achterdifferentieel vloeistof ververst
- Aircosysteem opnieuw laten afvullen
- Versnellingsbakolie + filter vervangen
- Hardyschijf
- Pitmanarmen
- Rubbers en armen van stabiliastorstang
Precies zoals je het zou willen zien dus. Enige punt van aandacht was volgens hem dat de automatische versnellingsbak nog soepeler zou kunnen schakelen dus een breinrevisie bij ZF zou de auto helemaal af maken, iets wat ik nog een keer moet doen als ik een dagje vrij heb. Kosten zijn ongeveer 400 euro maar dat schijnt normaal te zijn voor elke E34 V8 automaat die rond de 2 ton staan.
Vanmiddag de auto helemaal netjes gestofzuigd, ramen gezeemd en gewassen. Foto's zeggen natuurlijk meer dan woorden:
De E39 M5 was natuurlijk gewoon een brute brul en oerkracht uit die 5 liter. Dit blok heeft volgens mij geen vanos en bemeet slechts 3 liter inhoud, toch vind ik het een prachtige zuivere loop hebben. Je zou haast zeggen dan deze V8 gewoon netter loopt. De automaat is even wennen maar ik vind het wel heerlijk rustig cruisen. Het nodigt niet uit om te gaan trappen en/of te gaan driften. Op de snelweg is het ook prachtig, je rijdt 160 op de teller met 3100 toeren, rustiger wordt het niet volgens mij in deze klasse. Even lopen spelen met de sportstand, winterstand en vastzetten in 4/3/2 etc. In sport laat ie de overdrive voor wat het is en komt met meer slip als je gasgeeft. Wel mooi is het vastzetten in de winterstand, dan blijft de bak ook in dat verzet en gaat ook niet in de kickdown.
Bij aanschaf had er natuurlijk een clima en schuifdak in gemogen etc etc maar wat wel fijn is is dat er stoelverwarming op zit. Leder is natuurlijk helemaal koud als je instapt maar ook op stof is het toch wel fijn in deze koudere dagen, werkt prima en je stoel is vrij snel op temperatuur.
De bandenmaat is wel wat vreemd, 225/60/15, heb even online gekeken maar er is niet veel te vinden en het is al snel 135 euro per band voor een Conti. Je kunt ook terug naar 205/65/15 wat ook geleverd is maar dan is ie niet meer origineel.
Het standaard onderstel is natuurlijk heerlijk als je AST gewend bent, heb gisteravond gewoon expres door een woonwijk lopen schommelen over al die drempels, heerlijk zoals dat gaat, lijkt wel of je op zee bent! De combinatie in zn geheel klopt gewoon, de automaat, de zachte v8 roffel op de achtergrond, het onderstel wat lekker meeschommelt, ik voel me als een vorst in die auto zeg!
Heb sinds gistermiddag bijna 500km met de auto gereden en ben er echt onwijs tevreden over. Wat loopt die mini V8 prachtig zeg en wat krijg je veel auto voor die paar centen! Ook de tankinhoud is lekker met 80 liter, even slikken als je m vol moet gooien maar je kunt wel even vooruit ermee.