Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmiddelen'

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Bert ///M3 » 09 dec 2011, 17:00

Apolo2 schreef:Als Jos de techniek niet beheerst haal hem dan wel snel van de kart van Max af want hij prepareert ze voor zoonlief.

Ik ben ook benieuwd naar het verhaal hierachter want ik ken alleen het tegenovergestelde verhaal = techneut
Eea hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Sowieso geloof ik niet dat er ook maar 1 F1 rijder is die alles van die auto's weet daarvoor zijn ze te complex.

Maar sowieso voor iemand die technisch is aangelegd, je moet het ook over kunnen brengen op een engineer die de setup regelt, die een hoop van setup weet maar misschien zelf niet zo veel rijd. Zit daar al een mismatch (bijvoorbeeld rijder denkt A engineer wil B) dan word het ook niks. Ze werken daar met live data, meer als 128 kanalen waarschijnlijk dus een hoop info. Dat is leuk, data weet alle antwoorden maar je moet wel de juiste vragen stellen. Maw een coureur moet wel aangeven waar ze moeten zoeken en moet dat dus ook over kunnen brengen. Liggen die 2 personen elkaar niet dan heb je weer die mismatch.

Zo kan engineer A rijder A een technisch onbenul vinden en engineer B kan rijder A top vinden omdat ze dezelfde ideeën hebben of gewoon beter met elkaar omgaan. Alle technologie ten top maar het blijft toch mensenwerk.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2011, 17:04

Hielke je lult.

Schumacher heeft zelf aangegeven minder van de techniek te snappen dan Verstappen. Wel zei hij dat hij beter was om de juiste mensen om zich heen te krijgen, mede dankzij budgetten, bewezen prestaties en punten.

Daarnaast is 't gewoon een onbewezen feit dat Benetton een risico nam door Schumi's Benetton te voorzien van illegale goodies en de 2e auto niet.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Hielke » 09 dec 2011, 17:16

Dennis,

zoals Bert ook al aangeeft haal je een aantal zaken door elkaar. Weten hoe de techniek van een auto in elkaar steekt en het vermogen hebben om een bepaalde set technische zaken die met de wegligging van een auto te maken hebben te kunnen doorgronden, zijn verschillende zaken. Zet Schumacher en Verstappen in een Tesla Roadster, geef ze cart blanche om samen met een engineer de auto naar hun hand te zetten, en Schumacher zal opnieuw 2 seconden sneller zijn.

Op de kartbaan bij Andre lopen er ook wat jonge knapen rond die meer van autotechniek afweten dan Andre en mij samen, en die ook van autosport en trackrijden houden. Maar op het moment dat de snelle rondetijden van een goede afstelling van de wagen afhangen, vertrouw ik volledig op Andre.


Oh ja, onbewezen feiten. Het is een onbewezen feit dat ik de 100 meter in 9,48 heb gelopen. Ik was toen 20 jaar jonger en 30 kilo lichter. :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2011, 18:19

Hielke, als Schumacher zegt dat 'ie minder verstand heeft van de techniek dan Jos, wie ben ik dan om daaraan te twijfelen? Schumacher geeft geen cadeau'tjes. Ja, Hongarije, maar dat was in het belang van 't team.

Gebruikersavatar
Apolo2
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 sep 2010, 15:54

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Apolo2 » 09 dec 2011, 19:30

Bert ///M3 schreef:Eea hoeft elkaar niet uit te sluiten.
Maar sowieso voor iemand die technisch is aangelegd, je moet het ook over kunnen brengen op een engineer die de setup regelt
Dennis Cavallino schreef: Wel zei hij dat hij beter was om de juiste mensen om zich heen te krijgen.
Daar zit wat in en dan kan ik me zomaar voorstellen dat je ook mensen voor je moet winnen en geduld moet hebben om met engineers te praten en verbaal sterk genoeg zijn om e.e.a. uit te leggen en dan kan ik me goed voorstellen dat daar een achillishiel zat voor Jos.

Neemt niet weg dat ik hem om zijn rijderskwaliteiten nog steeds waardeer.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22520
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Niels » 09 dec 2011, 20:29

Elise schreef:
Niels schreef:Dat is wel een punt waar het publiek ook geen weet van heeft Hielke. Zo nam Suzuki voor hun 500cc als opvolger van K. Schwantz een zekere Antony Gobert in de arm. Mijn god wat een spectaculair talent was dat!


Punt alleen was dat hij absoluut niet kon aangeven hoe de motor afgesteld moest worden, laat staan deze verder te ontwikkelen. Leuk voor de eerste races van het seizoen maar wat een drama jaar.....
"The Go Show", zoals zijn bijnaam was, had een probleem met drugs en juist die drugs zorgde voor de drama jaren.

En zoveel talent als Gobert had heeft "Jos de Boss" helaas nooit gehad.....

Ah nog een fan :wink: Wat een briljante beelden en wat een prachtige wedstrijden heeft ie op de Kawa gereden. De "Go-Show" vond dat iedereen hard reed maar hij wilde spectaculair hard (en dat lukte :clap: ) vandaar zijn bijnaam. Vanwege vermeend coke gebruik mocht ie uiteindelijk vertrekken bij Suzuki en uiteindelijk heeft ie nog wel eens gezeten vanwege een overval op een oud vrouwtje :sealed: Dat ie aan de coke was geloof ik best maar ik heb ook gelezen dat ie gewoon niet in staat was om met zijn team van Suzuki engineers de RGV verder te ontwikkelen.

Of Hielke zijn verhaal klopt of niet kan ik niet bevestigen maar dat een sport machine van het hoogste niveau alleen al talent nodig heeft om em af te stellen is een feit. Zelfs Barry Veneman die op de IDM S1000RR reed kon met de SBK S1000RR op Assen gewoon niets worden vanwege alle technologie. Dan heb je het over een man met bergen ervaring en op het eerste gezicht een gelijke machine.....

Online
Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 11 dec 2011, 19:01

Jos was in de 1993 auto net zo snel als MS tijdens de tests voorafgaande aan het seizoen. In ieder geval was het gat kleiner. Heb nog ergens een oude AutoSelect waar meer info in stond. Op basis daarvan mocht hij toen rijden nadat Lehto de problemen kreeg met z'n nek. Anders hadden ze dat vast wel anders opgelost. En als je eerst relatief gelijk bent met de '93 auto & vervolgens met de '94 auto 1 - 1.5 seconde toegeeft, is dat wel vreemd.

Een interessant stuk achtergrond-info over de LC / TC perikelen:

"PRESS RELEASE FROM THE FEDERATION INTERNATIONALE DE L'AUTOMOBILE (FIA)

According to LDRA Ltd., the company appointed by the FIA to investigate Formula One electronic systems, the best evidence is that Benetton Formula Ltd. was not using "launch control" (an automatic start system) at the 1994 San Marino Grand Prix. Had the evidence proved they were, the World Motor Sport Council would have been invited to exclude them from the World Championship. Given the evidence available, such a course of action would obviously have been wrong.

To avoid speculation, the report of the FIA Formula One Technical Delegate submitted to the World Motor Sport Council on 26 July is attached

Hockenheim, 29 July 1994

Report by the FIA Formula One Technical Delegate on the investigations carried out on the electrical systems on Car Number 5 in the 1994 San Marino Grand Prix.

An investigation into the software used in the computer systems of the cars finishing in the first three places at the 1994 San Marino Grand Prix was undertaken by Liverpool Data Research Associates Ltd. (LDRA).

LDRA is a company which specializes in the analysis, validation and verification of highly complex computer software such as that used in modern civilian and military aircraft and a wide range of safety critical applications.

On race day (1st May 1994), each of the teams was requested to supply the source code* for the software on board the car and schematic circuit diagrams of the electrical system. (Appendix 1 )

One team complied in full with this request and a demonstration of the complete electrical system was set up with entirely satisfactory results.

Having received nothing from the other two teams, a fax was sent on 9th May (Appendix 2) asking for urgent action.

An alternative suggestion was received from Benetton Formula Ltd. In this letter dated 10th May (Appendix 3), they stated the source codes could not be made available for commercial reasons.

In a fax to Benetton Formula dated 15th May (Appendix 4), we accepted this proposal, on the condition that Article 2.6 of the Technical Regulations was satisfied.

On 27th May we received a detailed program for the demonstration at Cosworth Engineering. (Appendix 5)

The tests which were scheduled to take place on 28th June were canceled, by Benetton, after some discussion between Ford and themselves concerning non-disclosure agreements

By a fax dated 28th June, we again requested the tests take place as a matter of urgency. (Appendix 6)

The demonstration and tests took place on 6th July. We received a report from LDRA on 11th July (Appendix 7) which left a number of unanswered questions which we were advised could only be addressed by close examination of the source code.

In a letter to Benetton dated 13th July (Appendix 8) we made it clear the demonstration had been unsatisfactory and we required the source code for the software.

Following another exchange of letters on the 13th and 14th July (Appendices 9 and 10) a meeting was set up at the Benetton factory on 19th July, an agenda for which was received on 18th July (Appendix 11) which gave our advisors full access to all the source code, but only on Benetton's premises and subject to the instructions set out in Appendix 11.

Analysis of this software, which had been used at the San Marino Grand Prix, revealed that it included a facility called "launch control". This is a system which, when armed, allows the driver to initiate a start with a single action. The system will control the clutch, gear shift and engine speed fully automatically to a predetermined pattern.

Benetton stated that this system is used only during testing. Benetton further stated that "it (the system) can only be switched on by recompilation of the code". This means recompilation of the source code. Detailed analysis by the LDRA experts of this complex code revealed that this statement was untrue. "Launch control" could in fact be switched on using a lap-top personal computer (PC) connected to the gearbox control unit (GCU).

When confronted with this information, the Benetton representatives conceded that it was possible to switch on the "launch control" using a lap-top PC but indicated that the availability of this feature of the software came as a surprise to them.

In order to enable "launch control", a particular menu with ten options, has to be selected on the PC screen. "Launch control" is not visibly listed as an option. The menu was so arranged that, after ten items, nothing further appeared. If however, the operator scrolled down the menu beyond the tenth listed option, to option 13, launch control can be enabled, even though this is not visible on the screen. No satisfactory explanation was offered for this apparent attempt to conceal the feature.

Two conditions had to be satisfied before the computer would apply "launch control": First, the software had to be enabled either by recompiling the code, which would take some minutes, or by connecting the lap-top PC as outlined above, which could be done in a matter of seconds.

Secondly, the driver had to work through a particular sequence of up-down gear shift paddle positions, a specific gear position had to be selected and the clutch and throttle pedals had also to be in certain positions. Only if all these actions were carried out would the "launch control" become available.

Having thus initiated "launch control", the driver would be able to make a fully automatic start. Such a start is clearly a driver aid as it operates the clutch, changes gear and uses traction control by modulating engine power (by changing ignition or fuel settings), in response to wheel speed.

When asked why, if this system was only used in testing, such an elaborate procedure was necessary in order to switch it on, we were told it was to prevent it being switched on accidentally.

A full copy of the LDRA report of the 9 July meeting can be seen in Appendix 12.

In the circumstances, I am not satisfied in accordance with Article 2.6 of the Formula One Technical Regulations that car number 5 (M.Schumacher) complied with the Regulations at all times during the San Marino Grand Prix and I therefore submit this matter to the World Council for their consideration.

Charlie Whiting FIA Formula One Technical Delegate "

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Dennis Cavallino » 12 dec 2011, 12:00

Launch Control is natuurlijk alleen interessant bij de start (duh). Heb je ook zoiets over andere 'stumperhulpjes' toevallig? Traction control werkt 't zelfde, maar Jos heeft 't vooral over het insturen. Dan is een ESP-achtig systeem natuurlijk goed denkbaar.

Zoals 't systeem van Benetton werkt, dus middels een activatie dmv een gecombineerde functie/pedaal/knop-selectie, zou 't ook zo maar ieder willekeurig programma kunnen activeren en de-activeren.

Jos had gewoon wat meer op die pedalen, hendels en knoppen moeten rammen. :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29429
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Luco » 12 dec 2011, 12:35

Dat heeft die gedaan Dennis, alleen trad er bij hem iets anders in werking :whistle:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Bert ///M3 » 12 dec 2011, 16:42

Dennis Cavallino schreef:Launch Control is natuurlijk alleen interessant bij de start (duh). Heb je ook zoiets over andere 'stumperhulpjes' toevallig? Traction control werkt 't zelfde, maar Jos heeft 't vooral over het insturen. Dan is een ESP-achtig systeem natuurlijk goed denkbaar.

Zoals 't systeem van Benetton werkt, dus middels een activatie dmv een gecombineerde functie/pedaal/knop-selectie, zou 't ook zo maar ieder willekeurig programma kunnen activeren en de-activeren.

Jos had gewoon wat meer op die pedalen, hendels en knoppen moeten rammen. :)
Kan, maar het kan ook de combi van zijn.

Je weet dat als je je auto scherper afstelt (bijvoorbeeld met hardere achterveren of stabi) je snelheid bocht in hoger is alleen de trade off is dat je later op het gas kan omdat je sneller spint. Zet er nu een TC systeem op zodat de rijder zonder zorgen op het gas kan staan en dan kan het in je voordeel zijn.

Maar ESP/race ABS zou ook nog kunnen inderdaad.

Online
Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 12 dec 2011, 20:03

LC is uiteindelijk bewezen (zie ook boven). TC is net even wat lastiger en dat is inderdaad nu net het probleem in dit verhaal. Larini heeft in 1994 toegegeven dat hij met TC tijdens een training reed. De FIA heeft er ook naar gezocht

http://www.motorsport.com/f1/news/engin ... ss-release" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit vind ik wel een interessant stukje:

2. If your computer systems do contain such features but they have been disabled, we shall require precise details of each such system and the steps which have been taken to disable it. If you are in any doubt as to whether any of your systems might breach the regulations, you must declare them and provide details so that we can give a ruling. Following the Belgian Grand Prix, all such features must be eliminated from the computer systems on your cars. If, at the Italian or subsequent grands prix, we find such a system in one of your cars, we shall assume it is there to be used and the Stewards or the FIA will act accordingly.

Oftewel: Tot aan de Belgische GP, mocht een dergelijk systeem op de auto aanwezig zijn (zonder het te gebruiken).

Maar goed: Wereldkampioen worden is niet alleen harder rijden, maar ook de beste mensen om je heen verzamelen. Da's ook een kwaliteit - zie Vettel & Button.

Uiteindelijk is het wel vervelend, want er is wel rook (LC), je vermoed vuur (TC), maar echt hard bewijs ontbreekt gewoon. En dat zal Jas Verstoppen ook niet hebben. Daardoor blijven dit soort verhalen een sneu karakter houden, ondanks alle geruchten & (semi-) bewijzen.

Wouter81
Berichten: 9474
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Wouter81 » 13 dec 2011, 21:54

Verstappen naar FIA GT1 met Ford schijnt.... cool!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door dvh » 19 dec 2011, 10:11

MartijnS schreef:Organisatie Dakar bevestigt net de deelname van Jos met de vrachtauto van van Eerd :)

http://www.dakar.com/dakar/2012/fr/hors ... age-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook dat gaat niet door..
Roze papiertje niet behaald.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door steve smith » 19 dec 2011, 11:04

dvh schreef:
MartijnS schreef:Organisatie Dakar bevestigt net de deelname van Jos met de vrachtauto van van Eerd :)

http://www.dakar.com/dakar/2012/fr/hors ... age-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook dat gaat niet door..
Roze papiertje niet behaald.
http://www.telegraaf.nl/telesport/autos ... pen__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fail.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12611
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Downforce Hans » 19 dec 2011, 18:58

Fail!!!!!!!! dat vind ik eigenlijk wel mee vallen.
Denk niet dat hij er iets aan heeft kunnen doen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34666
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door JP » 19 dec 2011, 19:21

Nogmaals wat had hij er dan te zoeken? Kon ie niet gewoon in een auto de Dakar doen? Heeft hij uberhaupt al eens Dakar gereden?

Ook al heb je je papiertje, kan me niet indenken dat je dan zomaar (ook na testen) even Dakar kan gaan rijden. Zo'n vrachtwagen licht sneller op zijn kant dan een auto.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door dvh » 19 dec 2011, 19:24

Zover hij kon zien waren er geen grindbakken in de woestijn, dus durfde hij het wel aan..
* zoekt flauwe grappen smilie *

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12611
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Downforce Hans » 19 dec 2011, 20:41

JP schreef:Nogmaals wat had hij er dan te zoeken? Kon ie niet gewoon in een auto de Dakar doen? Heeft hij uberhaupt al eens Dakar gereden?

Ook al heb je je papiertje, kan me niet indenken dat je dan zomaar (ook na testen) even Dakar kan gaan rijden. Zo'n vrachtwagen licht sneller op zijn kant dan een auto.
Hij heeft er net zoveel te zoeken als ieder ander die gevraagd wordt, beetje rare reactie.
Jij kan je misschien wel meer niet indenken maar voorlopig heeft hij een aardig gevoel voor hard gaan en ik zou me het zomaar voor kunnen stellen dat hij het ook nog eens goed zou kunnen doen op een vrachtwagen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34666
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door JP » 20 dec 2011, 00:16

Downforce Hans schreef:
JP schreef:Nogmaals wat had hij er dan te zoeken? Kon ie niet gewoon in een auto de Dakar doen? Heeft hij uberhaupt al eens Dakar gereden?

Ook al heb je je papiertje, kan me niet indenken dat je dan zomaar (ook na testen) even Dakar kan gaan rijden. Zo'n vrachtwagen licht sneller op zijn kant dan een auto.
Hij heeft er net zoveel te zoeken als ieder ander die gevraagd wordt, beetje rare reactie.
Jij kan je misschien wel meer niet indenken maar voorlopig heeft hij een aardig gevoel voor hard gaan en ik zou me het zomaar voor kunnen stellen dat hij het ook nog eens goed zou kunnen doen op een vrachtwagen.
Ik kan me niet indenken dat iemand zich kan voorstellen dat je zomaar ff Dakar doet. Het is geen oval of een circuit waar je 60 rondjes hetzelfde kunstje flikt en na 1.5uur uitstapt. Oke je kan een aap leren vrachtwagen rijden, maar daarna koud even Dakar doen.... :nah: :duck:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Robin » 20 dec 2011, 08:15

JP schreef:
Downforce Hans schreef:
JP schreef:Nogmaals wat had hij er dan te zoeken? Kon ie niet gewoon in een auto de Dakar doen? Heeft hij uberhaupt al eens Dakar gereden?

Ook al heb je je papiertje, kan me niet indenken dat je dan zomaar (ook na testen) even Dakar kan gaan rijden. Zo'n vrachtwagen licht sneller op zijn kant dan een auto.
Hij heeft er net zoveel te zoeken als ieder ander die gevraagd wordt, beetje rare reactie.
Jij kan je misschien wel meer niet indenken maar voorlopig heeft hij een aardig gevoel voor hard gaan en ik zou me het zomaar voor kunnen stellen dat hij het ook nog eens goed zou kunnen doen op een vrachtwagen.
Ik kan me niet indenken dat iemand zich kan voorstellen dat je zomaar ff Dakar doet. Het is geen oval of een circuit waar je 60 rondjes hetzelfde kunstje flikt en na 1.5uur uitstapt. Oke je kan een aap leren vrachtwagen rijden, maar daarna koud even Dakar doen.... :nah: :duck:
Het is allemaal een vorm van motorsport JP.
Ligt je argumentatie bij Jos in 'n vrachtwagen of bij Jos in Dakar? Omdat je zelf in die wereld zit zal het 't eerste wel zijn denk ik?

Als ie nu in zo'n VW Buggy of BMW lookalike X nogwat had mee willen doen , hadden we deze argumentatie van jouw denk ik niet gehoord.

Niet dat dat niet mag/kan. Mij best hoor. :D

Maar op dit moment denk ik zo als HanZ het zegt.

Wouter81
Berichten: 9474
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Wouter81 » 20 dec 2011, 08:56

Frits van Eldik schreef er wel aardig stukje over: http://fritsvaneldik.nl/webpost/2011/12/ver-stappen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door wim breman » 20 dec 2011, 11:53

Mijn tip voor deelname aan de Dakar ipv Jos Verstappen is Jasper vd Heuvel.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2011, 14:36

Dat was ook al rond toch toen Verstappen het in België niet ging redden met zijn rijbewijs?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door ///Joost » 20 dec 2011, 15:08

Robin schreef:
JP schreef:
Het is allemaal een vorm van motorsport JP.
Ligt je argumentatie bij Jos in 'n vrachtwagen of bij Jos in Dakar? Omdat je zelf in die wereld zit zal het 't eerste wel zijn denk ik?

Als ie nu in zo'n VW Buggy of BMW lookalike X nogwat had mee willen doen , hadden we deze argumentatie van jouw denk ik niet gehoord.
Niet dat dat niet mag/kan. Mij best hoor. :D

Maar op dit moment denk ik zo als HanZ het zegt.
Ook dit gaat niet helemaal op denk ik. Ik trek maar weer even de vergelijking met fietsen; een baanwielrenner kan ook niet zomaar even de Tour de France uitfietsen. Inderdaad...bij beide sporten zit je op een racefiets, bij beide sporten gebruik je de kracht in je benen en je uithoudingsvermogen, maar het zijn totaal verschillende takken.

Dat Jos 'm had kunnen uitrijden twijfel ik niet aan, ik weet echter niet hoe competitief je kunt zijn als je net een blauwe maandag je rijbewijs hebt. Maar goed, mogelijk was zijn doel slechts het 'meedoen' en niet zo zeer een topklassering rijden. 80% Van het veld rijdt immer puur voor spek en bonen.
Misschien weet iemand anders hier meer over?

Evengoed jammer. Ik had graag gezien hoe hij het had gedaan.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Robin » 20 dec 2011, 15:33

///Joost schreef:
Robin schreef:
JP schreef:
Het is allemaal een vorm van motorsport JP.
Ligt je argumentatie bij Jos in 'n vrachtwagen of bij Jos in Dakar? Omdat je zelf in die wereld zit zal het 't eerste wel zijn denk ik?

Als ie nu in zo'n VW Buggy of BMW lookalike X nogwat had mee willen doen , hadden we deze argumentatie van jouw denk ik niet gehoord.
Niet dat dat niet mag/kan. Mij best hoor. :D

Maar op dit moment denk ik zo als HanZ het zegt.
Ook dit gaat niet helemaal op denk ik. Ik trek maar weer even de vergelijking met fietsen; een baanwielrenner kan ook niet zomaar even de Tour de France uitfietsen. Inderdaad...bij beide sporten zit je op een racefiets, bij beide sporten gebruik je de kracht in je benen en je uithoudingsvermogen, maar het zijn totaal verschillende takken.

Dat Jos 'm had kunnen uitrijden twijfel ik niet aan, ik weet echter niet hoe competitief je kunt zijn als je net een blauwe maandag je rijbewijs hebt. Maar goed, mogelijk was zijn doel slechts het 'meedoen' en niet zo zeer een topklassering rijden. 80% Van het veld rijdt immer puur voor spek en bonen.
Misschien weet iemand anders hier meer over?

Evengoed jammer. Ik had graag gezien hoe hij het had gedaan.
Joost ik snap je, je kunt vergelijkingen trekken wat jij wilt, prima, maar dat boeit Jos niet, die 'wilde'Dakar gaan rijden. Kijk naar Jan de Rooij, koning van Dakar 20 jaar ofzo geleden, zwaarder dan zwaarder parcours, en hoe fysiek krachtig was die man nou eigenlijk.

KImi in de WRC, een snelle /rappe F1 jongen, WRC werd niks, achteraf. Maar is ie daarom 'te min'? (insert que Armand) . Hij heeft 't gedaan/geprobeerd. Is toch al wat.

Als ik me inschrijf voor de New York Marathon denk ik dat ik halverwege afhaak, maar ik kan me wél inschrijven omdat me dat wat lijkt/ik dat wil. Niemand houdt me tegen om het zo maar te zeggen.

Of 't handig was is punt twee inderdaad. Maar laat mensen hun ding doen/dromen/ideeen volgen wanneer dat redelijkerwijs kan. Morgen ben je er misschien niet meer. Aan de kantlijn staan is makelijk praten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bombadil, EricYellow, RS-Ron, sitechris, Ti-Tourist (Erik), tomgtr en 10 gasten