Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmiddelen'

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmiddelen'

Bericht door ///Joost » 07 dec 2011, 09:10

AMSTERDAM - Jos Verstappen denkt dat Michael Schumacher in zijn eerste kampioensjaar (1994) gebruik maakte van destijds verboden elektronische hulpmiddelen. De Limburger was in zijn debuutseizoen in de Formule 1-teamgenoot van de Duitser bij Benetton.
ANP

Verstappen doet zijn uitspraken in een interview met het NUsport-magazine waarin hem wordt gevraagd wat hij tot dusver van de terugkeer van de zevenvoudig wereldkampioen vindt. Schumacher maakte in 2010 zijn rentree en wist sindsdien met de Mercedes nog geen podiumplaats te bemachtigen.

"Je ziet nu: Michael is ook gewoon afhankelijk van het materiaal. Voor de meeste mensen was hij God. Dat is nu toch een beetje aan het verdwijnen. Hij is geen superman. Nooit geweest", zegt Verstappen.

"Als ik met hem ging karten won hij nooit van mij. Ik weet wat er is gebeurd toen wij in 1994 samen bij Benetton reden."

Excuus

Verstappen gaat liever niet te diep in op het jaar waarin hij een bijrol vertolkte binnen het Benetton-team. "Dan denken de mensen dat ik een excuus aan het zoeken ben. Ik weet gewoon dat zijn auto destijds anders was dan mijn auto."

"Ik dacht steeds: dit kan gewoon niet! Ik rem op de limiet en ga zo hard mogelijk de bocht in. Wat moet ik nog meer doen? Bij Schumacher lukte het wel en bij mij niet. Dat klopte niet."

Niet over praten

De Limburger weet wel in welke hoek hij de verschillen moet zoeken: "Elektronische hulpmiddelen. Ze zullen dat nooit toegeven, maar ik ben daar van overtuigd. Ik heb het later nog eens aan Flavio Briatore gevraagd, die mij naar Benetton had gehaald en daar toen teammanager was. Hij zei: 'Laten we er maar niet over praten.' Dan weet ik genoeg."

"Ik heb dat jaar een paar keer in Michaels auto gereden, zoals in Hockenheim, toen ik er af spinde. Zoals die auto was afgesteld, kon hij nooit zo hard gaan. Maar ja, dat systeem waar hij dan mee reed, zat er toen net even niet in."

Hulpmiddelen als tractiecontrole, ABS en actieve vering waren met ingang van het seizoen 1994 verboden.

bron: NU.nl
Vroeger was Verstappen echt mijn held in de F1, maar nu ik zie wat voor nieuws er de laatste jaren om hem heen hangt, krijg ik steeds minder symphatie voor 'm. Dit lijkt me meer een gevalletje :'(

Wat denken jullie?

Knot

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Knot » 07 dec 2011, 09:14

Zou niet de hard tegen m in gaan, hij vloert je zonder pardon ;)

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2011, 09:22

Knot schreef:Zou niet de hard tegen m in gaan, hij vloert je zonder pardon ;)
Lol
En als die van jouw niet kan winnen, slaat die gewoon je vriendin neer :tong:

Aan de ander kant vond ik hem op de baan altijd spectaculair en met betere begeleiding had die denk ik een stuk verder kunnen komen.

Maar naast de baan echt een Hork eerste klas, heb met een neefje van hem gewerkt, als je die verhalen hoort zijn de dingen die over hem in de pers komen het topje van de ijsberg :coffee:

Mark N

Bericht door Mark N » 07 dec 2011, 09:25

Sorry, maar je bent echt een triest geval als je daar nu nog zo over moet praten om jezelf maar op te kunnen hemelen....

Hij zelf denkt trouwens wel dat hij god is als je de verhalen over hem hoort hoe hij zich gedraagt bij de kartbaan o.a.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 dec 2011, 09:39

Maar hij heeft wel gelijk natuurlijk en vertelt weinig nieuws. Het is en was allang publiek geheim dat die auto van MSC niet legaal was en vol verborgen electronica, tractioncontrol etc. zat.

Enrico

Bericht door Enrico » 07 dec 2011, 09:43

Niemand goed geluisterd bij de docu van Senna.... hij vermoeden het ook toen.... maar williams wou geen klacht bij de FIA indieen.... Shummis auto was zwaar illegaal bij benneton... bij Ferrari, denk ik niet, maar bij Benneton met "flavio" de heks waas het wel zekker. kon je bij de starts zien, in die tijd had zelf de F1 commentatoren hun bedenkingen over de Benneton. (1994)

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 dec 2011, 09:48

Enrico schreef:Niemand goed geluisterd bij de docu van Senna.... hij vermoeden het ook toen.... maar williams wou geen klacht bij de FIA indieen.... Shummis auto was zwaar illegaal bij benneton... bij Ferrari, denk ik niet, maar bij Benneton met "flavio" de heks waas het wel zekker. kon je bij de starts zien, in die tijd had zelf de F1 commentatoren hun bedenkingen over de Benneton. (1994)
Tsja, in iedere sport zijn de regels er om gebroken te worden. Zeker in de racerij. Iedereen weet dit, al blijft het natuurlijk speculeren.
Het mij erom dat als je bij Benetton zit als 2e rijder, je niet jaren later moet gaan zitten janken dat je auto anders was afgesteld. Ben dan een vent en houdt gewoon je mond. Hij moet blij zijn dat ie die kans bij Benetton uberhaupt heeft gekregen.
Hij zal die kartraces vroeger inderdaad ook wel allemaal 100000000% eerlijk gewonnen hebben...sure. :sealed:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 07 dec 2011, 09:59

///Joost schreef:
AMSTERDAM - Jos Verstappen denkt dat Michael Schumacher in zijn eerste kampioensjaar (1994) gebruik maakte van destijds verboden elektronische hulpmiddelen. De Limburger was in zijn debuutseizoen in de Formule 1-teamgenoot van de Duitser bij Benetton.
ANP

Verstappen doet zijn uitspraken in een interview met het NUsport-magazine waarin hem wordt gevraagd wat hij tot dusver van de terugkeer van de zevenvoudig wereldkampioen vindt. Schumacher maakte in 2010 zijn rentree en wist sindsdien met de Mercedes nog geen podiumplaats te bemachtigen.

"Je ziet nu: Michael is ook gewoon afhankelijk van het materiaal. Voor de meeste mensen was hij God. Dat is nu toch een beetje aan het verdwijnen. Hij is geen superman. Nooit geweest", zegt Verstappen.

"Als ik met hem ging karten won hij nooit van mij. Ik weet wat er is gebeurd toen wij in 1994 samen bij Benetton reden."

Excuus

Verstappen gaat liever niet te diep in op het jaar waarin hij een bijrol vertolkte binnen het Benetton-team. "Dan denken de mensen dat ik een excuus aan het zoeken ben. Ik weet gewoon dat zijn auto destijds anders was dan mijn auto."

"Ik dacht steeds: dit kan gewoon niet! Ik rem op de limiet en ga zo hard mogelijk de bocht in. Wat moet ik nog meer doen? Bij Schumacher lukte het wel en bij mij niet. Dat klopte niet."

Niet over praten

De Limburger weet wel in welke hoek hij de verschillen moet zoeken: "Elektronische hulpmiddelen. Ze zullen dat nooit toegeven, maar ik ben daar van overtuigd. Ik heb het later nog eens aan Flavio Briatore gevraagd, die mij naar Benetton had gehaald en daar toen teammanager was. Hij zei: 'Laten we er maar niet over praten.' Dan weet ik genoeg."

"Ik heb dat jaar een paar keer in Michaels auto gereden, zoals in Hockenheim, toen ik er af spinde. Zoals die auto was afgesteld, kon hij nooit zo hard gaan. Maar ja, dat systeem waar hij dan mee reed, zat er toen net even niet in."

Hulpmiddelen als tractiecontrole, ABS en actieve vering waren met ingang van het seizoen 1994 verboden.

bron: NU.nl
Vroeger was Verstappen echt mijn held in de F1, maar nu ik zie wat voor nieuws er de laatste jaren om hem heen hangt, krijg ik steeds minder symphatie voor 'm. Dit lijkt me meer een gevalletje :'(

Wat denken jullie?
Vijftien jaar later hoeren wij Webber een soortgelijk verhaal vertellen over Vettel... Hoe doet hij dat toch?!
Dit is van alle tijden imho..

Mathieu

Bericht door Mathieu » 07 dec 2011, 10:01

Er wordt hem gevraagd wat hij van Schumacher vind?
Hij zegt dat nu blijkt dat Schumi geen superman is en dat nooit is geweest.

Wat moet je dan zeggen.

"Hij was superman in een Benneton, zie de resultaten maar de sleet zit er nu aardig op?"

Volgens mij verteld hij wat iedereen al weet. Je hebt de beste auto nodig om wereldkampioen te worden in de F1.

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2011, 10:02

Dat is waar, nu wordt die door Rosberg om zijn oren gereden :D

Mathieu

Bericht door Mathieu » 07 dec 2011, 10:16

Volgens mij werkt het echt zo in de F1.

Je hebt één lievelingetje van de teambaas cq teameigenaar.

Schumacher in het verleden
Vettel heden ten dage

De tweede man dient echt de tweede viool te spelen.
Pas als het lievelingetje in onmin is gevallen, wat voor reden dan ook, dan pas mag nummer twee opstaan en laten zien wat hij waard is.

Met andere woorden, je krijgt een leuk maandelijks loonzakje je kant opgegooid en hou vooral je smoel.
Want helaas zijn de teams verplicht twee auto's aan de start te laten verschijnen.

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2011, 10:18

Ja en als je gaat klagen dat je teammaat (lievelingetje van de baas) de betere auto krijgt, moet je gewoon opzouten.

JP

Bericht door JP » 07 dec 2011, 10:23

Toen ze nog allebei een beetje konden rijden, och wat waren ze goede vrienden.... :tong uitsteken:

Lijkt me nu een verwaterde vriendschap, waar het wachten is op de eerste die met modder gaat gooien, en dat diegene Jos is, dat zag een blinde nog aankomen.....

Elise

Bericht door Elise » 07 dec 2011, 10:28

Jos Verstappen? :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 07 dec 2011, 10:31

JP schreef:Toen ze nog allebei een beetje konden rijden, och wat waren ze goede vrienden.... :tong uitsteken:

Lijkt me nu een verwaterde vriendschap, waar het wachten is op de eerste die met modder gaat gooien, en dat diegene Jos is, dat zag een blinde nog aankomen.....
Volgens mij zijn ze al vele jaren geen vrienden meer.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 dec 2011, 10:45

Ach ja. Alle Verstappen h@t0rs... jullie hebben misschien wel gelijk, het is geen lieverdje, is buiten de baan nogal vaak betrokken bij twijfelachtige incidenten maar het is en blijft mijn favoriete Nederlandse coureur. De dingen die hij met waardeloze F1 auto's liet zien, de LMP2 winst met van Merksteijn... dat is fantastisch. Vind het mooi dat ik 2 F1 GP's heb kunnen bezoeken destijds waarin Verstappen meedeed.

De rest van de nationale coureurs heb ik dan weer niets mee. Albers was niks, uitstraling van een pak vla. Robert Doornbos doet tegenwoordig ook niets anders dan modeshows en feestjes aflopen en klef doen richting zijn wijf op Twitter. Junior Strous is de arrogantie ten top.... en zo kan ik wel even doorgaan.

Geef mij Verstappen maar. Dat was en is een coureur die altijd iets extra's bracht en soms zijn briljante momenten had. Een echte racer en daar kijk ik graag naar, liever dan naar van die gelikte PR mannetjes die in een interview 33x hun sponsors bedanken en je meer in driedelig pak in media ziet dan in race-overall. Dat Verstappen in zijn privéleven er vervolgens een zooitje van maakt, dat maakt mij persoonlijk niets uit.

Het is hier toch geen RTL Boulevard?

Joy

Bericht door Joy » 07 dec 2011, 10:47

+1 Wouter. De inhaalraces op nat deden mij altijd op het puntje van de stoel zitten.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 dec 2011, 11:03

Ik denk dat er elk seizoen weer maar bar weinig auto's zijn die 100% legaal zijn.

Tegenwoordig komt Verstappen alleen nog maar negatief in het nieuws. Als ik hem was ging ik lekker van het leven genieten en dingen doen die die leuk vind. Kunnen wij gewoon vrolijk die ouderwetse regenraces van hem terug kijken, heerlijk.

Wat Verstappen nu eigenlijk beweerd is dat Schumi altijd met illegaal spul heeft gereden en dat Verstappen zelf dus eigenlijk ook wel 7x wereldkampioen had kunnen worden.......... :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Enrico

Bericht door Enrico » 07 dec 2011, 11:13

Ron Dennis heeft volgens mij geen lievelings coreur Button en Hamilton zijn gelijkwaardig en daarom is de Mclaren ook de second best op dit moment. Hamilton de hard driver en button de steady boy.... sammen goed voor veel punten en met name Button makde een serieuse comeback van de middelmoot naar plekje 2 !! ook dankzij een ENORME blunder van vettel in Canada... dat mag gezegd worden. :D

steve smith

Bericht door steve smith » 07 dec 2011, 11:40

Die Grindbakkoning uit Liwbabwe zou er goed aan doen gewoon rustig, zonder verdere tekst, uit de media te verdwijnen. Faalhaas.

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2011, 11:40

steve smith schreef:Die Grindbakkoning uit Liwbabwe zou er goed aan doen gewoon rustig, zonder verdere tekst, uit de media te verdwijnen. Faalhaas.
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

dvh

Bericht door dvh » 07 dec 2011, 11:56

Hoeveel flauwe moppen er over Verstappen en de grindbak zijn gemaakt is onbekend. Een heleboel, ongetwijfeld.
Grindbakgrapjes stonden lange tijd in hetzelfde rijtje als dommeblondjesmoppen en Belgenbakken. Hoe langer de carrière van Verstappen duurde, hoe meer er werden gemaakt.
Het begon zo mooi. Een jonge Nederlander in een Formule 1-auto, die reed zonder een spoor van angst of respect voor grote namen. Hij overleefde crashes en vuurzeeën op miraculeuze wijze, hij scoorde WK-punten, hij reed agressief en aanvallend.

Jos werd The Boss. Hordes racefans liepen er rond in Nederland, met een Jos The Boss-petje op hun hoofd. Bij Grand Prix-races in België en Duitsland puilden de tribunes uit met Jos-juichers. Maar een echte doorbraak bleef uit. Eerst vanwege zijn auto. Die was te slecht. Met een houtje-touwtje auto kun je niet winnen van een Ferrari, zeiden zijn fans.
Ze vergeleken zijn prestaties met die van zijn teamgenoot, wezen op zijn startsnelheid en op zijn kwaliteiten in regenraces. En op de pech die hem vrijwel permanent achtervolgde en inhaalde alsof hij stil stond.
Zeepkisten
En stilstaan deed hij. Steeds meer. Zelden werd soms. Soms werd vaak. En vooral in de grindbak. De grappen begonnen rond te zingen, de twijfel knaagde, zijn talent vervaagde. De gloed van oranje trots en hoop op succes dimde naarmate de jaren vorderden. Seizoen na seizoen streed Verstappen achterhoedegevechten met zeepkisten die de naam Formule 1-auto nauwelijks waard waren.
In 2004 kreeg hij geen stoeltje meer in de meest prestigieuze raceklasse. Hij begon op te vallen door zijn gedrag buiten het circuit. Hij sloeg om zich heen op de kartbaan en hij liet geen gelegenheid onbenut om af te geven op racende landgenoten, organisatoren of Formule 1-bazen. Uit zijn houding sprak frustratie. Pure, pijnlijke, niet in te houden frustratie, die onder zijn schedeldak knarste zoals het grind onder zijn wielen deed.
Mishandeling
Afgelopen maandag verscheen hij voor de rechter in Tongeren. De aanklacht: mishandeling van zijn vrouw, met wie hij al enige tijd overhoop ligt. Hij zou haar hebben geslagen en bedreigd. En de banden van haar auto drie keer hebben lek gestoken. Verstappen ontkent. In het AD deed hij zijn verhaal, huilend.
The Boss is de controle over de situatie volkomen kwijt. Hij zei dat hij zich behandeld voelt als een crimineel. En dat hij in de steek gelaten is. Door zijn vrouw, door zijn vrienden, door zijn vader. Tot mijn verbazing kondigde hij ook aan dat hij overweegt te stoppen met zijn racecarrière. Ik dacht dat hij al jaren geleden gestopt was.
Er hangt hem een scheiding boven het hoofd, een celstraf van acht maanden, en de rekening van een stapel lekke banden. Donkere wolken pakken zich samen. Het leven van The Boss staat op de plek waar hij zijn bolide al zo vaak parkeerde. In de grindbak.

steve smith

Bericht door steve smith » 07 dec 2011, 12:02

I rest my case. Tijd om the verdwijnen in de duisternis en over 15 jaar met een paar grijze haren mooie herinneringen op te halen.

SvB

Bericht door SvB » 07 dec 2011, 12:10

Dit ken ik me ook nog herinneren, wat een Bokkelul !!

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 dec 2011, 12:11

Nu bedenk ik me...Ik heb nog de handtekeningen van hem samen met Sophie op een bierviltje van de kartbaan in Echt waar hij (en ik) toentertijd was...Zou dat nog ooit iets gaan opbrengen? lol...

Plaats reactie