Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmiddelen'

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: Jos Verstappen: 'Schumacher gebruikte verboden hulpmidde

Bericht door Niels » 09 dec 2011, 12:32

Daar heb je een punt idd. Hij zal benaderd zijn a.d.h. van die docu en geeft zijn mening om vervolgens afgeschoten te worden....

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 09 dec 2011, 12:39

///Joost schreef:Ik denk dat het wel duidelijk is dat Jos zeker ballen had in de racerij en (soms wat overmoedigende) acties uithaalde, wat hem niet altijd populair maakte in 'het peloton'. En ook ik heb vroegah zitten juichen voor de TV als ie weer eens een fantastische regenrace reed. Dat is denk ik ook niet de discussie.
Het gaat er hier om dat hij jaren later nog steeds zit te janken dat ie 2e viool moest spelen. Alsof ie dat niet van tevoren wist toen ie dat contract bij Benetton tekende. Dat klokkenluiden bereik je echt niets mee. Zie Bernhard Kohl, die wordt nu ook uitgekotst door iedereen. Ja, het is een publiek geheim, dus houdt gewoon lekker je mond. Dit lijkt meer op opgekropte frustratie, en dan roep je die negatieve media aandacht gewoon op jezelf af. En daar speelt een journalist als Kamphues dan ook op in, puur omdat het mooie TV geeft. En Jos werkt er (onbewust) lekker aan mee.

Dit staat allemaal buiten zijn goede rijderskwaliteiten, want rijden kan ie wel. Als ie nou eens wat minder mediageil zou worden (geen colums, want actie = reactie), normale interviews waarin hij over zichzelf praat (wees een vent, geef je eigen fouten ook eens toe) ipv over anderen, en zich lekker met z'n zoontje bezighoudt (die tijd krijg je nooit meer terug), dan is alles nog wel recht te breien. Jos, laat dat ego eens varen!
Ik ben het totaal niet eens met jouw visie. Ieder zijn mening maar ik wil er toch even op reageren.

Ik heb werkelijk absoluut niet het idee dat hij zit te janken over toen. Heb je toevallig de recente 6-delige reportage gelezen in RTL GP Magazine? Daar geeft hij zelf ronduit toe dat Benetton welicht te vroeg kwam voor hem. En dat hij nu in Nusport aangeeft dat Schumacher een illegale auto had... wat is daar mis mee? Dat was toch ook gewoon zo, waarom mag je dat niet noemen (zoals André ook aangeeft). Het is niets nieuws. Daarbij komt ook nog dat je de vraagstelling van de journalist ook niet weet. Misscihen zie jij dat als janken, ik zie het gewoon als het vertellen van de waarheid.

En mediageil? Jos Verstappen? Sorry maar dat raakt naar mijn mening kant noch wal. Ik denk dat Jos juist één van de minst mediageile coureurs is. Het is en blijft een jongen uit een ietwat achtergesteld milieu (zoals Dennis aangeeft) die in vergelijking met PR poppetjes als Doornbos juist weinig de camera's opzoekt. Hij is liever aan het sleutelen aan een kart voor zijn zoon of aan het racen, de onzin eromheen interesseert hem weinig. Ik vermoed dat hij daar ook een hekel aan heeft. Wat dat betreft heeft hij een hoop overeenkomsten met een andere echte racer: Kimi Raikkonen.

En die Telegraaf column... ik lees ze allemaal maar daar spreekt nooit enige verongelijktheid uit. Het zijn juist zeer oppervlakkige stukjes over het reilen en zeilen in de F1. Geen briljante stukjes (een goede columnschrijver is het niet) maar bepaald geen arrogante verhalen.

Over Kamphues zullen we het helemaal maar niet hebben. Die man is niet serieus te nemen.

En nogmaals... geef mij maar een 'gewone jongen' als coureur met soms een domme actie dan PR-gedrilde praatpoppen. Ik ben geen PR manager van een grote multinational die op dat laatste geilt, ik ben een race-liefhebber. Verstappen is gewoon echt en authentiek, hij zegt wat hij denkt. Dat vind ik verfrissend. Wat hij privé uitspookt moet hij zelf weten. Fraai is het allemaal niet maar het interesseert mij persoonlijk verder ook niet. Nogmaals: het is hier geen RTL Boulevard maar een forum van autosportliefhebbers. Dan zouden de professionele prestaties en het talent van Verstappen de boventoon moeten voeren en niet de roddel en achterklap. En grindbakgrappen zijn zooo 1994.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 12:48

Tjsa, vrijheid van meningsuiting wordt in NL anno 2011/2012 al gauw in de kiem gesmoord(zie Den Haag), en dat wordt door politiek correcte neuzelaars die net zoveel verstand hebben van racen als 'n koe van warm eten(c Advevo) als janken gezien vaak. En ze voelen zich roomser dan de Paus LOL.

Kortom laat Jos lekker en met Wouter cs eens inderdaad.
Hij ziet zelf wel dat/of ie er negatiever uitkomt. Maar hij spreekt wel duidelijke taal. Maak ikzelf hier op DF ook wel eens mee. Jos heeft 't er blijkbaar voor over. Ik ook. :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2011, 13:13

Op speciaal verzoek van Niels: http://www.driving-fun.com/2531/the-kno ... artje.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos neuriet: "Don't cry for me Argentina" :df:

Macboy

Bericht door Macboy » 09 dec 2011, 13:38

Dennis je had hem al gepost maar ik had hem ook even opgezocht. KIPPEVEL moment voor mij als liefhebber van de autosport. Elke keer weer.

Dutch

Bericht door Dutch » 09 dec 2011, 13:40

Wouter81 schreef:En nogmaals... geef mij maar een 'gewone jongen' als coureur met soms een domme actie dan PR-gedrilde praatpoppen. Ik ben geen PR manager van een grote multinational die op dat laatste geilt, ik ben een race-liefhebber. Verstappen is gewoon echt en authentiek, hij zegt wat hij denkt. Dat vind ik verfrissend. Wat hij privé uitspookt moet hij zelf weten. Fraai is het allemaal niet maar het interesseert mij persoonlijk verder ook niet. Nogmaals: het is hier geen RTL Boulevard maar een forum van autosportliefhebbers. Dan zouden de professionele prestaties en het talent van Verstappen de boventoon moeten voeren en niet de roddel en achterklap. En grindbakgrappen zijn zooo 1994.
Hear hear...

En Jos is helemaal niet aan het 'klokkenluiden', althans niet vanuit zijn perspectief. Waarschijnlijker dat die journalist van toeten noch blazen weet ('t is wel nu.nl, zegt dat niet genoeg?) en nu voor het eerst van deze zaak hoort, mogelijk via de Senna-documentaire, en denkt dat hij 'nieuws' te pakken heeft.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 dec 2011, 14:12

Tsja racen en illegale auto's.

Ik denk dat als je in die tijd (en nu nog) de hele top 10 liet onderzoeken er geen 1 auto legaal was ook die van Jos niet. In die wereld geld niet de regel legaal volgens regelement maar iets is pas illegaal als je auto bij de TC afgekeurd word :)

Kijk eens op een paddock zoals hier op Zandvoort, in een cupklasse waar mensen voor de lol rijden kan het al niet normaal laat staan als het over miljarden gaat. Senna vermoed dat Schumi zijn auto illegaal is maar dient geen klacht in, rara. Als je dat doet moet je wel zeker van je zaak zijn en zorgen dat je zelf 100% vrij bent van dat soort praktijken anders pakken ze je gewoon terug.

Dan word er gezegd zie je nu wel Schumi wint ook niet meer. Nee maar die rijd ook al 20 jaar F1, hij is 2x zo oud als de nieuwe lichting en dat ga je op een gegeven moment ook wel zien natuurliijk.

///Joost

Bericht door ///Joost » 09 dec 2011, 14:21

Leuk draadje wordt het zo. Verschillende mensen, verschillende meningen. Ook leuk dat niemand elkaar veroordeelt, dat is op andere fora wel eens anders.

:wave:

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 14:28

///Joost schreef:Leuk draadje wordt het zo. Verschillende mensen, verschillende meningen. Ook leuk dat niemand elkaar veroordeelt, dat is op andere fora wel eens anders.

:wave:
bokkenloel! :tong:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2011, 14:30

Ah joh, het is toch net als vroeger met het opvoeren van je brommer. Het is een kat- en muisspel. Mijn brommer had een schroef in de gashendel waarmee ik 't vermogen 80% kon terugdraaien. Als een slimme agent aan mijn gaskabel had getrokken was 'ie zwaar illegaal geweest. Nu werd ik gemaand om dat ding eens fatsoenlijk af te stellen. lol

Ik hou van eerlijkheid. Ook in de autosport. Het is helaas een illusie om te denken dat dat echt bestaat.

Omkopen, paaien, het hoort er helaas allemaal bij.

Hoe denk je dat bijvoorbeeld een KTM X-bow ooit mee kon doen in het DSC?

Terwijl de controleurs links de gewichten op de weegschalen invulden op hun staatje, stonden 2 monteurs rechts op de auto te duwen. En toen ze rechts de gegevens neerpenden, stonden die monteurs links met al hun gewicht op de X-bow geleund. Intussen grapjes maken en lachen, zodat 't niet opviel dat er een KTM met 1000 kilo aan de start kwam.

Ik kan daar eigenlijk wel om lachen.

Of iemand die jarenlang E30-kampioen werd. Als hij bij de keuring kwam dan zei hij steevast als ze aan de pook rommelden: "Ze hebben mij een verkeerde bak gegeven, van een 316, een 4-bak". Terwijl zijn 1e versnelling linksachter zat, want 't was gewoon een sportbak.

De andere kant is ook waar. Zo stond ik ooit naar Albert Priem te kijken op Spa in 't DSC. Die reed de snelste tijden in zijn klasse. PK - Gewichtsverhouding klopte precies. De klagers? Die hadden gewoon te weinig pk, of teveel gewicht (of allebei). Tja, wat heb je dan te klagen? Zorg gewoon dat je je spullen op orde hebt!

Van de Volvo 360 cup t/m de F1 en alles wat ertussen zit: Overal wordt gesjoemeld. De één is daar beter in dan de ander. Als je allemaal sjoemelt, heb je gelijke kansen. Als kijker moet je daar dus wel een beetje doorheen kunnen prikken. Als sjoemelaars gepakt worden, dan moeten ze op de blaren zitten. Of de regels moeten worden aangepast, want die zijn soms ruim te interpreteren. Juristen in de F1 hebben derhalve een goeie baan. Lees je mee Macboy? :ongeveer als:

Hielke

Bericht door Hielke » 09 dec 2011, 15:20

In Schumachers beste tijd werden al zijn teamgenoten op een beestachtige manier afgedroogd. Verstappen alleen wat meer dan de anderen.

Van Verstappen was bekend dat ie graag overstuur en onderstuur over de boordradio riep. Eenmaal in de pits wist ie de engineers maar een honderdste te melden van wat Schumacher kon overbrengen. Dan doe je op het hoogste niveau niet meer mee.

In de teams waar Verstappen instapte ging het gedurende het seizoen alleen maar slechter, nooit beter.

Als racer had ie een groot hart. Maar voor de ideale coureur had ie teveel tekortkomingen. Zonder Rothengatter had ie al jaren eerder afscheid van de F1 mogen nemen.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 09 dec 2011, 15:25

Media kunnen iemand maken en kraken en dat laatste heeft voornamelijk betrkking op Jos. Het is geen lieverd maar het is allemaal niet zo slecht als het lijkt. Een interview geven is altijd gevaarlijk, stel wat suggestieve vragen, noteer de antwoorden en op kantoor rustig kijken welk verhaal het beste wegleest c.q. verkoopt. Een negatief verhaal over Jos wordt makkelijk geaccepteerd en leest men graag dus een tekst die leest als zwartmakerij van Schumi is snel gehaald uit het interview. De vraagstelling en de context waarin antwoorden zijn gegeven heb je als lezer niet.

Kamphuus, sorry maar ik vind dat goedkope media. Tegenwoordig wordt maar van iedereen verwacht dat hij de kont van de media likt zodat zij avondvullende tv hebben. Als je daaraan niet meedoet wordt je afgeserveerd.

Mbt Jos, het is steeds de media die hem opzoekt wetende dat er een relletje in zit of om de cliche's nog maar eens uit de kast te halen. Zoals Wouter ook al schrijft, mediageil en Jos zijn twee tegengestelden. Zijn afkeer van die media heeft er m.i. ook voor gezorgt dat e.e.a. negatiever is gemaakt dan het is en uitspraken breed worden uitgemeten.

@Hielke: zover ik weet heeft Verstappen juist een heel goede kijk op de techniek. Wat jij schrijft klinkt mij nieuw in de oren maar daarmee niet gezegd dat het niet zo is.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 dec 2011, 15:27

Dat is wel een punt waar het publiek ook geen weet van heeft Hielke. Zo nam Suzuki voor hun 500cc als opvolger van K. Schwantz een zekere Antony Gobert in de arm. Mijn god wat een spectaculair talent was dat!

Afbeelding Afbeelding

Punt alleen was dat hij absoluut niet kon aangeven hoe de motor afgesteld moest worden, laat staan deze verder te ontwikkelen. Leuk voor de eerste races van het seizoen maar wat een drama jaar.....

Verder wel eens met Cav en Bert. Je kunt iets bouwen wat aan de regelementen voldoet maar ook iets bouwen wat volgens de regelementen niet kan worden afgekeurd :) Met die eerste ga je geen kampioen worden...

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 dec 2011, 15:31

Macboy schreef:Dennis je had hem al gepost maar ik had hem ook even opgezocht. KIPPEVEL moment voor mij als liefhebber van de autosport. Elke keer weer.

Eens ja, dit is echt fantastisch :wave:

Dutch

Bericht door Dutch » 09 dec 2011, 15:45

Yep, Jos is eigenlijk in de verkeerde tijd geboren. Wat was 't - voor zolang hij 't had overleefd - een held geweest in de sixties of seventies. Echt een old-school-talent à la Rindt of Peterson: instappen en de wielen eraf rijden (figuurlijk dan, hopelijk), puur op instinct.

(En puur met de ouderwetse manier van rijden, sturend op de achterwielen, niet die moderne stijl die Schumacher zichzelf eigen had gemaakt, juist glijdend over de achterwielen. Niet zo gek dus dat Jos totaal niet overweg kon met die raar afgestelde Benetton van Schumi.)

Is-ie niet de enige in, hoor. Zelfs in de huidige F1 heb je nog van die instinctief rijdende jongens, maar die krijgen 't wel steeds moeilijker. Ik hoor achter de schermen weleens wat van teams over bepaalde coureurs en hoe ze wanhopig van hen worden. En als dan hun contract niet wordt verlengd terwijl ze het van de buitenkant toch aardig gedaan leken te hebben, dan kun je raden waar dat door komt.

't Is ook lastig: tot aan de F3 en zelfs GP2 is 't het team dat de auto grotendeels voor je afstelt. Zit je in een topteam, dan zit je gebakken, nog los van de dealtjes en de belangenverstrengeling van de topteams met de organisatie (some are more equal than others). In de GP2 zit bijvoorbeeld een team dat structureel wordt bevoordeeld (zo klagen de andere teambazen althans) omdat de teambaas dikke maatjes is met de organisator van het kampioenschap.

Maar dan kom je in de F1 en moet je vol aan de bak in de samenwerking met je engineers. Dat is niet iedereen gegeven. Zeker niet in een tijd waarin het testen zo aan banden is gelegd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 09 dec 2011, 16:00

Hielke schreef:In Schumachers beste tijd werden al zijn teamgenoten op een beestachtige manier afgedroogd. Verstappen alleen wat meer dan de anderen.

Van Verstappen was bekend dat ie graag overstuur en onderstuur over de boordradio riep. Eenmaal in de pits wist ie de engineers maar een honderdste te melden van wat Schumacher kon overbrengen. Dan doe je op het hoogste niveau niet meer mee.

In de teams waar Verstappen instapte ging het gedurende het seizoen alleen maar slechter, nooit beter.

Als racer had ie een groot hart. Maar voor de ideale coureur had ie teveel tekortkomingen. Zonder Rothengatter had ie al jaren eerder afscheid van de F1 mogen nemen.
Vertel, vertel, vertel, van wie heb je dit vernomen?
Reuze benieuwd waar de info vandaan komt. Rob Kamopheuiaus :ongeveer als:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 09 dec 2011, 16:04

Mathieu schreef:
Hielke schreef:In Schumachers beste tijd werden al zijn teamgenoten op een beestachtige manier afgedroogd. Verstappen alleen wat meer dan de anderen.

Vertel, vertel, vertel, van wie heb je dit vernomen?
Reuze benieuwd waar de info vandaan komt. Rob Kamopheuiaus :ongeveer als:
Ben ook wel benieuwd. :) Misschien ergens opgevangen aan de bar van café It Houtsje in Heerenveen? :kikker:

Als Verstappen een dusdanig waardeloze testcoureur was als Hielke schetst, dan denk ik niet dat Honda hem in 1999 benaderd had om hun nieuwe Formule 1 auto te testen en te ontwikkelen.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 09 dec 2011, 16:11

Ik denk Anne-jan van Café de Swetser, die staat bekend om het gezwets.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 09 dec 2011, 16:27

Als Jos de techniek niet beheerst haal hem dan wel snel van de kart van Max af want hij prepareert ze voor zoonlief.

Ik ben ook benieuwd naar het verhaal hierachter want ik ken alleen het tegenovergestelde verhaal = techneut

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 16:33

LOL @ Houtsje en De Swetser alhier.

Hielke zit daar nooit! Lid van de blauwe knoop. :beer:

MartijnS

Bericht door MartijnS » 09 dec 2011, 16:36

Organisatie Dakar bevestigt net de deelname van Jos met de vrachtauto van van Eerd :)

http://www.dakar.com/dakar/2012/fr/hors ... age-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

JP

Bericht door JP » 09 dec 2011, 16:38

Lekker met de vrachtwagen in de zand spelen... :sealed:

Gelukkig is hij wel beter te verstaan dan Jan de Rooy. :duck:

Elise

Bericht door Elise » 09 dec 2011, 16:44

Niels schreef:Dat is wel een punt waar het publiek ook geen weet van heeft Hielke. Zo nam Suzuki voor hun 500cc als opvolger van K. Schwantz een zekere Antony Gobert in de arm. Mijn god wat een spectaculair talent was dat!

Punt alleen was dat hij absoluut niet kon aangeven hoe de motor afgesteld moest worden, laat staan deze verder te ontwikkelen. Leuk voor de eerste races van het seizoen maar wat een drama jaar.....
"The Go Show", zoals zijn bijnaam was, had een probleem met drugs en juist die drugs zorgde voor de drama jaren.

En zoveel talent als Gobert had heeft "Jos de Boss" helaas nooit gehad.....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 dec 2011, 16:53

MartijnS schreef:Organisatie Dakar bevestigt net de deelname van Jos met de vrachtauto van van Eerd :)

http://www.dakar.com/dakar/2012/fr/hors ... age-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Stond al in mijn column :)

Erg leuk voor Jos, dit wilde hij al heel lang.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 dec 2011, 16:58

Apolo2 schreef:Als Jos de techniek niet beheerst haal hem dan wel snel van de kart van Max af want hij prepareert ze voor zoonlief.

Ik ben ook benieuwd naar het verhaal hierachter want ik ken alleen het tegenovergestelde verhaal = techneut
Met de techniek van een F1 auto heeft een rijder niets te maken. Schumacher weet alles van karts, en zonder enige twijfel wil ik geloven dat dit ook voor Verstappen geldt. Maar voor het kunnen afstellen van een auto (veren, dempers, vleugels, wielgeometrie, etc.) gelden hele andere regels. Ik heb tijdens race-uitzendingen hem zelf meermaals over de radio horen roepen dat de auto een vorm van onder of overstuur had. Dat verhaal is zeer aannemelijk. Het is ronduit knullig om over de boordradio iets over het afstelkarakter van de auto te roepen. Dat doe je in de pits met je engineers.

Het is natuurlijk een uit de duim gezogen verhaal van Verstappen dat Schumacher een andere (illegale) auto had. Iedere coureur weet dat de interne strijd om de seconden met de eigen teammaat een carriëre kan maken of breken. Verstappen zou dat nooit hebben toegestaan. Schumacher wel en hij niet met die techniek mogen rondrijden. Een totaal onlogische gedachte.

Plaats reactie