Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%

Totaal aantal stemmen: 148

RVV

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door RVV » 06 dec 2011, 15:21

Nu moet ik zeggen dat ik dit wel weer kansloos marketinggelul vind.. ToySuutje aanprijzen daaraan toe, maar dan in een paar zinnen gelijktijdig Porsche en Ferrari noemen en daar je ToySu aan optrekken..pphffff

Dat heeft de auto helemaal niet nodig.

Toyota likes to point out that this is lower than the C-of-G of a Porsche Boxster, Subaru preferred to tell us that the figure was better than that of 458 Italia

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 06 dec 2011, 15:47

RVV schreef:Nu moet ik zeggen dat ik dit wel weer kansloos marketinggelul vind.. ToySuutje aanprijzen daaraan toe, maar dan in een paar zinnen gelijktijdig Porsche en Ferrari noemen en daar je ToySu aan optrekken..pphffff

Dat heeft de auto helemaal niet nodig.

Toyota likes to point out that this is lower than the C-of-G of a Porsche Boxster, Subaru preferred to tell us that the figure was better than that of 458 Italia
Of wel. Het is bekend dat de 458 Italia en de Cayman goed sturende auto's zijn. Als deze auto, tests zullen het uitwijzen, in hetzelfde rijtje geplaatst kan worden, dan is dat een knappe prestatie.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 dec 2011, 18:07

Ik ben het wel met Rico eens. Een los staand technisch feit zegt niets over het geheel van een auto.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 dec 2011, 19:21

RVV schreef:
Arthur schreef:Maar, rechtvaardigt dat een prijs van bv >40k?

Wat enigzins de prijs rechtvaardigd (is het argument van ToySu) is dat de auto helemaal opzich zelf staat. Motor, onderstel, chassis, RWD etc.. allemaal zaken die speciaal voor deze auto zijn ontwikkeld. Feit dat Subaru en Toyota samen die auto uitbrengen geeft al aan hoeveel geld er met de ontwikkeling is gemoeid. Noch Toyota noch Subaru zou deze auto (financieel) alleen hebben ontwikkeld.

In tegenstelling tot bv een VW Scirocco of andere bouwsteenfabrikant kan er geen leentjebuur worden gespeeld bij andere modellen binnen het concern.

Is natuurlijk wat voor te zeggen. Neemt niet weg dat een plus 40K prijs garant staat voor marginale verkopen.
Of het commercieel te verkopen is voor die prijs zal zeker de grote vraag in NL zijn, maar dat dit zoals rico zegt geen van het schap in elkaar geschroefde auto is, maar men eerst een doel heeft gedefinieerd en toen van bijna scratch zijn begonnen is redelijk uniek in de hedendaagse marketing, alle onderdelen moeten in tig auto's passen aandeelhouders slaven fabrikanten.

Hier spreekt passie uit wat nog maar bij erg weinig en misschien we geen betaalbare merken te vinden is.

Ik kan dit erg waarderen, gewoon het niet 13 in een dozijn denken.

Michel

Enrico

Bericht door Enrico » 06 dec 2011, 21:34

Michel P schreef:maar dat dit zoals rico zegt geen van het schap in elkaar geschroefde auto is, maar men eerst een doel heeft gedefinieerd en toen van bijna scratch zijn begonnen is redelijk uniek in de hedendaagse marketing, alle onderdelen moeten in tig auto's passen aandeelhouders slaven fabrikanten.
Hier spreekt passie uit wat nog maar bij erg weinig en misschien we geen betaalbare merken te vinden is.
Ik kan dit erg waarderen, gewoon het niet 13 in een dozijn denken.
Michel
niet alles geloven? 45,000 is te veel voor een RWD impreza...
Subaru’s 4-cylinder boxer engine was chosen because it’s more compact than a “vertical” engine and can be positioned lower to drop the vehicle’s center of gravity as an aid to handling. Not surprisingly, then, the BRZ/FR-S chassis takes advantage of this by being an adaptation of Subaru’s front/all-wheel-drive Impreza platform.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 dec 2011, 08:34

Interessante draad, interessante auto. Dus niet alleen 1M's worden aanbeden. :D
Maar tegenover aanbidden staat haten, maar dat maak ik hier (nog) niet mee. TOTDAT de prijs van 40 mille of meer bekend wordt(of boven de 35k wat mij betreft zoals Hielke en Dennis al schreven) .

Dan gaat 'n groep followers er tegenaanschoppen van heb ik jou daar. :kikker:

De tijden van de Impreza GTT zijn voorbij. Ik was één van de gelukkigen toendertijd. Prijs/prestatie.

Hoe sneu het is om iemand uit hun droom te halen, liever niet, maar ik denk dat dit niks wordt tussen al het Prius en Verso gezeik en CO2 gedoe. Dus dan wordt ie knap dur en maar 'n handjevol die 'm daadwerkelijk gaat kopen werelwijd. Allemaal leuk, maar dat wordt verlies draaien op zo'n dingen en dat wil Toyota(groter dan BMW) niet. Snap ik ook.

Als ie 30/32k in de UK kost? Dan doet ie hier 40k. Kijk naar de concurrentie en de Britse prijzen.

Zouden we allemaal in de rij staan als ie nieuwe 30k zou kosten? Misschien, maar ik vraag me af wat moeder de vrouw en de kids ervan vinden. Ik ken ook praktischer autos.

35-40k prijs.
Dan wordt iedereen hier weer moedeloos en kunnen we ook naar 'n prima Golf GTI of Megane RS whatever, want dan is de rwd opeens niet zo belangrijk meer.

200 atmo pk's/1210kg is niet denderend voor 'n funcar anno 2011. Wie anders vindt/zegt heeft en klap van de molenwiek gehad of rijdt een trage k*tdiesel. :D
3020pk op 1300kg. Boxster Spyder. Centenkwestie. :D
(Probeer maar 'ns op 'n normale manier mee te komen met het turbodieselverkeer anno nu in je E30 M3)

Ik zie het 'n beetje als de (grote broer van) MX5/Miata, prachtig/leuk/onpraktisch. Wat kost dat ding eigenlijk? En dat is 'n cultkarretje, maar worden die dingen nu nog als broodjes verkocht?

Dan die marketing hierboven met een lager centre of gravity dan een Boxster /458.

Wat een onzin. Die twee zijn middenmotor rwds.

Jongens laten we dit vooral nuchter bekijken.
Hoe mooi het concept is(vind ik ook) en over vormgeving valt te twisten:
De PRIJS moet vooral de doorslag geven om niet in dezelfde vijver als de GTI/Megane/weetikveel terecht tre komen. Ik zou in de prijscategorie 30-35k meteen 'n Golf GTI doen, meteen. Benchmark. En dat zeg ik als rwd liefhebber.

Als ie nou 8:22 ofzo op de Ring doet of 1:18 op Kurz Hockenheim, maakt geen FLUIT UIT als ie 35/40k in NL kost. Dan wordt 't nóg niks.
Alsof de Megane RS als broodjes wordt verkocht.

Alweer die centenkwestie.
(zucht)

Maar ik hoop 't. Maar zie 't duister in.

Michel P

Bericht door Michel P » 08 dec 2011, 09:05

@Robin, jij kiest de GTI omdat je dan je gezin mee kan nemen, prima, maar daarom laat jij een 1M ook staan toch?

Ik heb 2 impreza's GTT gehad, bang for the buck in de gloria, en ook nog een praktisch.

Waarom kiezen in NL de meesten voor een Golf GTI t.o.v. een Megane RS, waarbij de laaste qua rijden toch veel leuker is, heeft IMO met de invloed van marketing te maken, VW roept bij velen een betrouwbaar gevoel op, en de illusie van een hogere restwaarde t.o.v. de Megane RS. Tel daarbij de nuchterheid van NL koper op en men kiest de Golf GTI.

De coupe zal door velen idd niet gezien worden als eventuele gezinsauto, want een 2+2 is natuurlijk beperkt in het gebruik. En praktische bruikbaarheid is voor velen een zwaar wegend punt bij de auto keuze.

De Engelsen zijn wat dat betreft veel meer autogek t.o.v. de gemiddelde Nederlander, DF gaat voor praktische bruikbaarheid bij de echter petrolheads.

Het concept van de 200pk sterke NA t.o.v. de knup er voor het gemak en theoretische uitstoot en verbruikscijfers maar een turbo op tendens die nu volop heerst is dit een verademing, een auto die vanaf de eerste schets bedoeld is om weer echt te genieten van het auto rijden.

Als de prijs enig sinds binnen de perken blijft zijn er in Europe hopelijk genoeg helden die er een kopen, zodat toekomstige liefhebbers zo'n auto ooit 2e hands als 2e auto kunnen aanschaffen.

Ben er van overtuigd dat het een liefhebbersauto zal worden, de prijs zal echter bepalend zijn hoeveel je er in NL op de weg gaat zien. Zelfs met een prijs van tussen de 30 en 35k zal die zeker niet op elke straathoek staan. Daar is het A label virus al te ver voor heen, maar het zal de ware liefhebber goed doen er af en toe een te zien. Dat kan je niet zeggen van een Golf GTI.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 08 dec 2011, 09:08

Als er wel 1 auto is die me de zeik niet lauw maakt is het wel een Golf GTI. Dat is de slagersleverworst onder de sportieve auto's. 35k voor een FWD betalen ammenooitniet.nl. 35k voor de ToySu betalen? Misschien, maar dan zou de auto mij qua rijden moeten overtuigen. Conceptueel doet die dat iig al wel. Maargoed het zal dik 40k plus worden. En aangezien ik mijn auto's prive koop en zeker niet zoveel privegeld er voor over heb zal die wel voorbij gaan. Zakelijk kopen/leasen doe ik zeker niet voor zo'n auto. Puur hobby ding daar ga ik mijn balans niet mee lastig vallen (over de bijtelling over een hobbywagen nog maar te zwijgen).

Snipe

Bericht door Snipe » 08 dec 2011, 09:10

Robin schreef:200 atmo pk's/1210kg is niet denderend voor 'n funcar anno 2011. Wie anders vindt/zegt heeft en klap van de molenwiek gehad of rijdt een trage k*tdiesel. :D
3020pk op 1300kg. Boxster Spyder. Centenkwestie. :D
Overdrijven is ook een vak natuurlijk. Of heeft Ferdi je echt wijsgemaakt dat zo'n Boxster 3020 pk heeft?

allen

Bericht door allen » 08 dec 2011, 09:16

Ferdi had een molenwiek in z'n handen. :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2011, 09:58

Ik zat nog even te denken aan 'n S2000, prachtig, maar wie rijdt dat hier nou op DF laat staan in de rest van de wereld?
Dan nog de sublieme 350/370Z, same story.

En de Impreza GTT was dan amper 50.000 GULDEN. zo'n 13/14 jaar geleden, maar je had wél 218 TURBO PK's op 1230(?) kilo. Genoeg om toendertijd 540i's en A8 4.2 q 's het leven zuur te maken op bijv de Autobahn.

Dit wordt gewoon helemaal niks in Nederland.

En dan nog iets. De TUNEBAARHEID van de GTT's en EVo's (en de 1M's en RS3's) is legio. PK's /Nm's ohne Ende. Goed voor de tuningscene.

Dit ding, hoe leuk ook, is atmosferisch amper tunebaar.

Maar een realistische kijk op zaken is ver te zoeken, lees ik hier.

IK kies geen 1M vanwege m'n gezin, klopt, dus kies ik 'n 335i, bijvoorbeeld .Ding rijdt rondjes om dit ding natuurlijk.

:D

Tom

Bericht door Tom » 08 dec 2011, 10:15

Met 200pk moet je anno 2011 genoeg anderen voor laten gaan, maar het enthousiasme in dit topic gaat ook niet om het vermogen of het sneller zijn dan pietje of jantje. Bekijk ff die filmpjes die michel postte.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 08 dec 2011, 10:25

Las in het VW-lijfblad AutoBild bij de Toyota niet eens vermeld staan dat het eenRWD betreft... Angstgegner dus? Wel dat er voor Duitsland (ook door AM&S) nog op een Duitse prijs onder de 30k gerekend wordt...

Als ie echt richting 45k in Nederland gaat, stel ik m'n vriendin voor om nog even door te sparen voor de sexy Alfa 4C...(45k€ vóór belastingen)

Tristan

Bericht door Tristan » 08 dec 2011, 10:27

Leuk die pk's maar ben allang niet meer opzoek naar auto voor meeste Euro's per pk, maar meer D-F per Euro. Ik denk dat met deze gedachtegang deze auto op de markt gaan zetten. Mensen die voor pk's gaan, zullen al gauw bij STI/Evo uitkomen.

En zoals Robin zei, de meeste turbodiesels zullen het de E30 M3 moeilijk maken, tot de 1e bocht. En qua fun kan een leasebak natuurlijk niet tegen op.

Uiteindelijk draait het of de auto een lacht op je gezicht tovert, dan is het pas D-F in mijn ogen. En een auto met 200pk N/A, RWD en relatief licht gewicht gaat natuurlijk fun worden. Voor onder 40K een bargain.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 dec 2011, 10:29

De mensen die zich hier blindstaren op de 200pk hebben het gewoon echt helemaal niet begrepen. De pk's zijn bij deze auto niet het belangrijkste dat is het algehele plaatje van de auto en als je geen lol meer kunt hebben met "maar" 200 pk en geen drift kunt leggen omdat hij "maar" 200 pk heeft dan wordt het snel tijd voor een rijcursus.

Andre

Bericht door Andre » 08 dec 2011, 10:52

Stel die auto gaat 37500 euro kosten.

Wie gaat hem nieuw kopen?

1.
2.
3.
Laatst gewijzigd door Andre op 08 dec 2011, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 dec 2011, 10:53

Petrolhead Tom schreef:De mensen die zich hier blindstaren op de 200pk hebben het gewoon echt helemaal niet begrepen. De pk's zijn bij deze auto niet het belangrijkste dat is het algehele plaatje van de auto en als je geen lol meer kunt hebben met "maar" 200 pk en geen drift kunt leggen omdat hij "maar" 200 pk heeft dan wordt het snel tijd voor een rijcursus.
zo is dat Tom, das wel dubbel zoveel als 100pk :mrgreen: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 08 dec 2011, 10:53

Michel P schreef:@Robin, jij kiest de GTI omdat je dan je gezin mee kan nemen, prima, maar daarom laat jij een 1M ook staan toch?

Michel
Een gezin gaat toch net zo makkelijk mee in een 1M als in een GTI :kikker:

(geintje, een 1 Coupé achterin is een crime)

Maargoed, 200pk wel of niet genoeg in de GT 86. Blijft lastig in te schatten op dit moment. Eenmaal verwend met genoeg pk's ter beschikking dan lijkt alles wat minder is al gauw te weinig. Aan de andere kant ik stapte terug van 507pk naar 265pk , maar nog nooit een seconde die 242pk die ik zogenaamd tekort kom gemist. pk's kun je nooit opzich als een vaste waarde beoordelen als je het hebt over verschillenden auto's. Als je als Robin de laatste jaren 306pk in .35's bent gewend en de bijkomende kracht onderin, dan zal de GT 86 onder die 3500 toeren als een slap vaatdoekje aanvoelen bij autobahn sessies. Maar daar is nou die ToySu nou net niet voor gemaakt. Een verkooptopper zal de auto nooit worden, of die nou 30K zal gaan kosten of 45K. Alleen zullen bij die laatste prijs er minder liefhebbers zijn. Om de doodsimpele reden dat er meer mensen zijn die 30K kunnen uitgeven dan 45K.

Maar los van de prijs.. geweldig toch dat we dit nog mogen meemaken in het C02, lage uitstoot, alleen nog maar turbo tijdperk.

ATMO RWD RULLZZZZ

Rupie

Bericht door Rupie » 08 dec 2011, 10:54

allen schreef:Ferdi had een molenwiek in z'n handen. :mrgreen:
Ik moest even nadenken, maar toen had ik 'm door :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 08 dec 2011, 10:56

Idd Tristan en Tommen!!

Snipe

Bericht door Snipe » 08 dec 2011, 10:58

Tristan schreef:Leuk die pk's maar ben allang niet meer opzoek naar auto voor meeste Euro's per pk, maar meer D-F per Euro. Ik denk dat met deze gedachtegang deze auto op de markt gaan zetten. Mensen die voor pk's gaan, zullen al gauw bij STI/Evo uitkomen.

En zoals Robin zei, de meeste turbodiesels zullen het de E30 M3 moeilijk maken, tot de 1e bocht. En qua fun kan een leasebak natuurlijk niet tegen op.

Uiteindelijk draait het of de auto een lacht op je gezicht tovert, dan is het pas D-F in mijn ogen. En een auto met 200pk N/A, RWD en relatief licht gewicht gaat natuurlijk fun worden. Voor onder 40K een bargain.
Inderdaad. De kofferbak is zo gemaakt dat er precies een extra setje wielen in past; handig voor trackdays en driftdagen. Kom daar maar eens om bij een Golf of een turbodiesel die in rechte lijn misschien wat harder kan.

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2011, 10:59

Hrt loopt nog niet echt storm, Andre. :D
RVV schreef:. Om de doodsimpele reden dat er meer mensen zijn die 30K kunnen uitgeven dan 45K.

Maar los van de prijs.. geweldig toch dat we dit nog mogen meemaken in het C02, lage uitstoot, alleen nog maar turbo tijdperk.

ATMO RWD RULLZZZZ

*Gaat weer naar het Bratwursten deel kijken naar de GT3 4.0 en zwijmelt verder over 'n 458*

*wordt opeens wakker met 't zweet op 't voorhoofd, mompelend: Centenkwestie....*

Hebben jullie gelezen dat ik 't had over een auto die 13 jaar geleden met 218 pk veel grotere auto's het leven zuur maakte voor een derde(niet helemaal waar) van de prijs van 'n E30 M3.

Die had 'n TURBO en heette GTT.

Jongens droom lekker verder.

*dingdong* (bel gaat)

Jehova's getuigen?! Nee flikker 'n end op. :kikker:
Laatst gewijzigd door Robin op 08 dec 2011, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 dec 2011, 11:01

:lol:

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2011, 11:03

Snipe schreef:
Tristan schreef:Leuk die pk's maar ben allang niet meer opzoek naar auto voor meeste Euro's per pk, maar meer D-F per Euro. Ik denk dat met deze gedachtegang deze auto op de markt gaan zetten. Mensen die voor pk's gaan, zullen al gauw bij STI/Evo uitkomen.

Inderdaad. De kofferbak is zo gemaakt dat er precies een extra setje wielen in past; handig voor trackdays en driftdagen. Kom daar maar eens om bij een Golf of een turbodiesel die in rechte lijn misschien wat harder kan.
Voor onder de 40k een bargain zeg je. En nog loopt 't hier niet storm met aanvragen/degenen die ervoor willen tekenen. Vreemd he. :D

RVV

Bericht door RVV » 08 dec 2011, 11:07

En de Impreza GTT was dan amper 50.000 GULDEN. zo'n 13/14 jaar geleden, maar je had wél 218 TURBO PK's op 1230(?) kilo. Genoeg om toendertijd 540i's en A8 4.2 q 's het leven zuur te maken op bijv de Autobahn.
13/14 jaar geleden koste een colaatje ook maar fl 1,75 nu €2,20.. inflatiecorrectie toepassen op de GT 86!

540i's en A8 4.2q achtige auto's worden nu toch al niet meer verkocht.. is ook geen argument.. indertijd was het ook een een bijkomstigheid bij die GTT. Maar die bijkomstigheid werd een USP bij de GTT.. Porsche snelheid voor de brave huisvader (en petjesvolk) en ook nog als 4 deurs te verkopen naar moeder de vrouw.

Conceptueel moet de ToySu daar toch al afhaken. De GTT van toen met de ToySu van nu vergelijken slaat ook als een tang op een varken :zwijntje:

Plaats reactie