twee verschillende BMW E34 M5 velgen
- Remko
twee verschillende BMW E34 M5 velgen
Vorig jaar heb ik een set E34 M5 turbinewielen gekocht. Omdat twee velgen veel stoeprandschade hadden heb ik er twee losse velgen bijgekocht. Nu kom ik er bij het schoonmaken achter dat de velgen van elkaar verschillen. Zijn ze beide origineel BMW of is een van de twee een imitatievelg? Of is de ene een 3.6 velg en de andere een 3.8 velg?
de eerste heeft een rechte velgrand / velgbed en een massa van 10 - 10,5kg
de tweede heeft een ietwat afgeronde velgrand + velgbed en een massa van 8,5 - 9kg....
de eerste heeft een rechte velgrand / velgbed en een massa van 10 - 10,5kg
de tweede heeft een ietwat afgeronde velgrand + velgbed en een massa van 8,5 - 9kg....
- Bijlagen
-
- DF velghart 02.jpg (116.63 KiB) 2112 keer bekeken
-
- DF velgbed 02.jpg (60.01 KiB) 2112 keer bekeken
-
- DF velghart 01.jpg (145.93 KiB) 2112 keer bekeken
-
- DF velgbed 01.jpg (59.45 KiB) 2112 keer bekeken
- GTRene
Re: twee verschillende BMW E34 M5 velgen
I don't know...ik zie wel 2 verschillende onderdeel nummers.
1ste = 2226403
2de = 2226706

1ste = 2226403
2de = 2226706

- GTRene
ah, zie het al...de eerste is een oude niet meer leverbare, en de 2de is de nwe nog leverbare volgens hier.
eerste hier niet meer leverbaar>
http://bmwfans.info/parts/catalog/36112226403/" onclick="window.open(this.href);return false;
2de is de vervanger en meer inzet baar 5 en 7?
http://bmwfans.info/parts/catalog/36112226706/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bmwfans.info/parts/catalog/36112226403/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bmwfans.info/parts/catalog/36112226706/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mischien stom, maar dit kan niks te maken hebben met 'breedset'?
- Remko
Ok, dat verklaart het verschil. De eerste is dan een 3.6 velg en de tweede een 3.8 velg.GTRene schreef:ah, zie het al...de eerste is een oude niet meer leverbare, en de 2de is de nwe nog leverbare volgens hier.
@erik: het zijn allemaal 8J velgen. Er zitten dus geen achterwielen van een breedset bij. Die zijn volgens mij 9J.
Gezien het verschil in massa zet ik de 3.8 velgen voor en de 3.6 velgen achter.
Dank voor de input
Laatst gewijzigd door Remko op 02 okt 2010, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De vroegere velgen zijn 'forged', de latere 'casted'. Het verschil is de productiewijze die Fuchs gehanteerd heeft.Erik Stoffelsen schreef:Mischien stom, maar dit kan niks te maken hebben met 'breedset'?
- Remko
Interessante aanvullende info. Ik heb wel eens gehoord dat de M5 wielen best licht zijn gezien de diameter en breedte.raymondw schreef:De vroegere velgen zijn 'forged', de latere 'casted'. Het verschil is de productiewijze die Fuchs gehanteerd heeft.Erik Stoffelsen schreef:Mischien stom, maar dit kan niks te maken hebben met 'breedset'?
-
Aah okay!:)raymondw schreef:De vroegere velgen zijn 'forged', de latere 'casted'. Het verschil is de productiewijze die Fuchs gehanteerd heeft.Erik Stoffelsen schreef:Mischien stom, maar dit kan niks te maken hebben met 'breedset'?
Ach, dat soort feitjes zegt mij niks, volgens Steve moet ik't bij Kaas houden...

- Tim N
Forged zou naar alle waarschijnlijkheid sterker zijn dan het casted wiel.
Hetzelfde heb je ook met de BBS-en in 15" onder E30 geleverde wielen.
Nieuwer type met schuine kant en oude heeft een velgbed wat meer afgerond is.
Hetzelfde heb je ook met de BBS-en in 15" onder E30 geleverde wielen.
Nieuwer type met schuine kant en oude heeft een velgbed wat meer afgerond is.
- frankv
Eigenlijk wil ik deze onder mijn 730 remko!
Heb je dan 4xforged en 2xcast?
Forged zou lichter moeten zijn idd voor dezelfde sterkte.
- Remko
Klopt Frank, 4x forged en 2x casted. Maar 2 forged velgen hebben een beschadigde velgrand.frankv schreef:Eigenlijk wil ik deze onder mijn 730 remko!
Als ik aan nieuwe banden toe ben dan zet ik ze op mijn 540. Helaas pindakaas. Voor jouw auto vind ik een set styling 32 (radiaalstyling) of 37 (m parallelspaken) erg mooi, maar dat wist je al.
- Tim N
raymondw schreef:De vroegere velgen zijn 'forged', de latere 'casted'. Het verschil is de productiewijze die Fuchs gehanteerd heeft.Erik Stoffelsen schreef:Mischien stom, maar dit kan niks te maken hebben met 'breedset'?
Is dit dan niet net andersom?
De 36.112.226.403 is het oude wiel want vervangen voor de 36.112.226.706 Deze laatste is forged maar dat maakt de eerder genoemde de "cast" versie (staat ook zo in de onderdelen catalogus)
Dat bedenkende is dit opzich ook logisch omdat in de eerst genoemde de nummers meegegoten zijn.
Bij de 2e zijn de nummers ingeslagen.
En wat ook een teken van eerdere velgen zou zijn is dat de pentagon in de spaak bij de cast versie onderbroken wordt nabij het hart, dit is bij de forged versie doorlopend.
- Tim N
Forged links Cast rechts
Pentagon loopt door en velgrand is ronder bij de Forged

Pentagon loopt door en velgrand is ronder bij de Forged
- Remko
Je hebt gelijk.
Het 3.8 wiel met afgeronde velgrand (links) is forged ("getrokken"), het 3.6 wiel is casted (gegoten).
Het forged wiel is een stuk lichter en daardoor te prefereren boven het casted wiel.
Het 3.8 wiel met afgeronde velgrand (links) is forged ("getrokken"), het 3.6 wiel is casted (gegoten).
Het forged wiel is een stuk lichter en daardoor te prefereren boven het casted wiel.
- Tim N
Gelijk heb je scheelt een dikke 1,5kg per wiel.
Echter heb ik al 4x casted liggen dus dan toch maar die opmaken. (waren wel origineel btw met throwing star kappen geleverd.)
Echter heb ik al 4x casted liggen dus dan toch maar die opmaken. (waren wel origineel btw met throwing star kappen geleverd.)
- ///Joost
Ik zou als ik jou was een paar forged velgen erbij zoeken van hetzelfde onderdeelnummer, en de gegoten velgen verkopen. Dan heb je mooi alles compleet, plus gesmede velgen zullen altijd gewilder zijn.
In de Porsche wereld is dat helemaal een item, aangezien er vele imitatie Fuchs velgen geleverd zijn, maar iedereen wil altijd de gesmede originele velgen. Deze houden tevens hun waarde.
In de Porsche wereld is dat helemaal een item, aangezien er vele imitatie Fuchs velgen geleverd zijn, maar iedereen wil altijd de gesmede originele velgen. Deze houden tevens hun waarde.
- Remko
Volgens mij haal je twee termen door elkaar:///Joost schreef:Ik zou als ik jou was een paar forged velgen erbij zoeken van hetzelfde onderdeelnummer, en de gegoten velgen verkopen. Dan heb je mooi alles compleet, plus gesmede velgen zullen altijd gewilder zijn.
De m5 3.6 velg is casted, oftewel gegoten / gesmeed. Deze velg is ouder en zwaarder en heeft een rechte velgrand.
De m5 3.8 velg is forged. Deze velg is nieuwer en lichter en heeft een afgeronde velgrand.
- ///Joost
Volgens mij haal jij het door elkaar...Remko schreef:Volgens mij haal je twee termen door elkaar:///Joost schreef:Ik zou als ik jou was een paar forged velgen erbij zoeken van hetzelfde onderdeelnummer, en de gegoten velgen verkopen. Dan heb je mooi alles compleet, plus gesmede velgen zullen altijd gewilder zijn.
De m5 3.6 velg is casted, oftewel gegoten / gesmeed. Deze velg is ouder en zwaarder en heeft een rechte velgrand.
De m5 3.8 velg is forged. Deze velg is nieuwer en lichter en heeft een afgeronde velgrand.

Cast = gegoten
Forged = gesmeed
Gieten en smeden zijn 2 totaal verschillende productiemethoden.
- Remko
Ok, dank voor het rechtzetten///Joost schreef:Volgens mij haal jij het door elkaar...Remko schreef:Volgens mij haal je twee termen door elkaar:///Joost schreef:Ik zou als ik jou was een paar forged velgen erbij zoeken van hetzelfde onderdeelnummer, en de gegoten velgen verkopen. Dan heb je mooi alles compleet, plus gesmede velgen zullen altijd gewilder zijn.
De m5 3.8 velg is forged. Deze velg is nieuwer en lichter en heeft een afgeronde velgrand.![]()
Cast = gegoten
Forged = gesmeed
Gieten en smeden zijn 2 totaal verschillende productiemethoden.
- Tim N
Blijft het nog steeds zo dat een origineelfreak de 3.6 wielen onder zijn 3.6 wil hebben ivm het model van de velg.
- Remko
Begrijpelijk, het ziet er toch iets scherper uit.
Ik heb een set 3.6 kappen en een set 3.8 kappen liggen.
Ik vind de 3.6 kappen mooier maar die stroken niet met de grille
+ motorkap van de 540. Toch wil ik ze achter de hand houden,
voor het geval ik nog eens tegen een m5 3.6 aanloop.
Ik heb een set 3.6 kappen en een set 3.8 kappen liggen.
Ik vind de 3.6 kappen mooier maar die stroken niet met de grille
+ motorkap van de 540. Toch wil ik ze achter de hand houden,
voor het geval ik nog eens tegen een m5 3.6 aanloop.