E30 bakvraag

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

E30 bakvraag

Bericht door Dickh. » 12 mar 2007, 10:08

Afgelopen week heb ik in diverse E30 325i modellen gereden. Buiten het feit dat de verschillen kwa onderstel e.d. groot waren viel me ook op dat er diverse waren met een gewoon H-patroon, maar ook met een dogleg. Hoe zit dat?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2007, 10:26

kan, had je niet ook een 325i en een 325e die blokken van die laatste gebruikten ze ook in de tuning om een 2.7L van te maken? anyway dat was al erg lang geleden dus ik weet het niet meer zo:(
kan je dus niet echt helpen...
ah het was een soort optie, lees hier;

http://e21.tricord.be/e21/about/m20/gearbox-info.php

GTRene

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22520
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 12 mar 2007, 13:11

GTRene schreef:kan, had je niet ook een 325i en een 325e die blokken van die laatste gebruikten ze ook in de tuning om een 2.7L van te maken?
De 325e heeft al een 2.7 liter inhoud maar is teruggetuned en als Economisch in de handel gezet. Interessant om te tunen dus :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 12 mar 2007, 13:22

Volgens mij waren er wel sportbakken in de handel ja, ik weet niet zeker of de E30 M3 dat standaard heeft, maar ik heb ze ook wel van Hartge enz gezien. Als je precieze info zoekt Dick, vraag Batal op het NB.nl forum even, die heeft een zwarte E30 325i waar volgens mij een dogleg bak in zit.

Dickh.
Berichten: 1717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 12 mar 2007, 13:33

OK Bert. PB gaat eruit.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 12 mar 2007, 13:35

E30 M3 heeft standaard een dogleg bak ja.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2007, 13:36

Voor de M20 (o.a. de 320 en 325) motor is ook gewoon een sportbak geleverd als optie. Net als veel andere originele BMW 'race' goodies (lichtgewicht vliegwiel, sper, Mtech spullen).

Er zit inderdaad veel verschil in de onderstellen. Ook qua loop verschillen ze. De mijne is een hoog compressie blok, die zijn tot '87 geleverd volgens mij, zonder kat. Dat loopt echt lekker.

Diffs schelen ook veel.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 12 mar 2007, 13:41

Heeft er iemand een plaatje zodat ik het eindelijk eens visueel heb wat een dogbox/dogleg versnellingsbak is.

Want synchromessen, schuine en rechte vertanding etc. zegt me geloof ik niet zoveel.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 12 mar 2007, 13:48

Maakt enorm veel lawaai toch zo'n bak?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2007, 13:52


Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 12 mar 2007, 13:54

dogbox maakt veel lawaai, waar we het hier over hebben is een dogleg. Pootje vd 1 in de e30 m3 naar je toe, 2 en 3 liggen tegenover elkaar zodat je makkelijk tussen die versnellingen kunt schakelen ipv steeds die brug te moeten oversteken.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 12 mar 2007, 13:54

Kijk, bedankt, ReneGT.
Dat is duidelijk, nu snap ik het.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13021
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2007, 13:56

Mathieu schreef:Heeft er iemand een plaatje zodat ik het eindelijk eens visueel heb wat een dogbox/dogleg versnellingsbak is.

Want synchromessen, schuine en rechte vertanding etc. zegt me geloof ik niet zoveel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_leg_gearbox

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 12 mar 2007, 13:57

Rene / Hazze schreef:Maakt enorm veel lawaai toch zo'n bak?
Nee, het schakelpatroon is alleen anders. De 1e versnelling zit links onder, waarna je na de 2e versnelling schakelt door de pook naar voren, naar rechts en omhoog te verplaatsen, waarna de 3e versnelling precies paralel onder de 2e vernelling zit.


--- 2 - 4
1 - 3 - 5

Michel

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55695
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 12 mar 2007, 14:04

voor al uw bakvragen: www.croma.nl :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2007, 14:04

Ik moet je wel eerlijk vertellen dat ik geen voorstander ben van de dog-leg box, je althans ik kan er niet zo snel mee schakelen als met een H-box en omdat 1 altijd al kort is en je b.v een sprintje gaat trekken tegen iemand is een H-box echt fijner:D
Ik had in de Alpina B6S(e30 M3 met 3.5 motor) ook een gewone bak, en in de E30 M3 met E36 M3 6 cilinder had ik ook een gewoon H profiel, veel fijner vind ik...

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 12 mar 2007, 14:10

Maakt een E30 dogleg dan zoveel meer lawaai dan in een 6 serie? Volgens mij zijn de verschillen niet heel groot en ik kan niet zeggen dat ik hem hoor namelijk.


Nou kan dat ook komen door mijn overweldigende motorgeluid natuurlijk. :)

Ik vind het patroon overigens wel veel fijner alleen schakelen ze wat hakeriger. Met sprintjes zijn ze niet ideaal, maar dat was juist één van de redenen om een dogleg te maken: de 1 gebruik je alleen bij de start.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 12 mar 2007, 14:37

Idd.

Al denk ik dat je met een gewone bak ook wel voordelen hebt, als je bijvoorbeeld over CPZ rijd met een E36 325i / M3 dan zit je het meeste in 3 en 4, dan is een conventioneel systeem fijner.

Ga je naar een korter diff dan heeft een sportbak voordeel omdat je bijvoorbeeld het meeste in 4 en 5 zit.

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 12 mar 2007, 15:08

GTRene schreef:Ik moet je wel eerlijk vertellen dat ik geen voorstander ben van de dog-leg box, je althans ik kan er niet zo snel mee schakelen als met een H-box en omdat 1 altijd al kort is en je b.v een sprintje gaat trekken tegen iemand is een H-box echt fijner:D
Ik had in de Alpina B6S(e30 M3 met 3.5 motor) ook een gewone bak, en in de E30 M3 met E36 M3 6 cilinder had ik ook een gewoon H profiel, veel fijner vind ik...
Haha, een dog leg wordt nu juist gebruikt om sneller te kunnen schakelen op het circuit. Daar heb je de 1 niet zo vaak nodig schijnt het...

En de 1 is natuurlijk niet ALTIJD korter in een dog leg t.o.v. van een H. Tenslotte had de B6S de standaard E30 M3 bak, dus met de dog leg. Was ie wel origineel? :twisted:

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2007, 15:23

De verhoudingen van de M20 sportbak zijn ook anders (korter), dus je kunt met een langer diff rijden geloof ik.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2007, 15:45

Adwo schreef:
GTRene schreef:Ik moet je wel eerlijk vertellen dat ik geen voorstander ben van de dog-leg box, je althans ik kan er niet zo snel mee schakelen als met een H-box en omdat 1 altijd al kort is en je b.v een sprintje gaat trekken tegen iemand is een H-box echt fijner:D
Ik had in de Alpina B6S(e30 M3 met 3.5 motor) ook een gewone bak, en in de E30 M3 met E36 M3 6 cilinder had ik ook een gewoon H profiel, veel fijner vind ik...
Haha, een dog leg wordt nu juist gebruikt om sneller te kunnen schakelen op het circuit. Daar heb je de 1 niet zo vaak nodig schijnt het...

En de 1 is natuurlijk niet ALTIJD korter in een dog leg t.o.v. van een H. Tenslotte had de B6S de standaard E30 M3 bak, dus met de dog leg. Was ie wel origineel? :twisted:

Groet,

Adwo
Op het cirquit inderdaad, maar hoe vaak kom je daar, en vandaar dat ze die dingen ook niet meer gebruiken haha...

De B6S was kwam niet uit de Alpina fabriek maar was volledig nagebouwd alleen met een betere bak voor op de weg :wink:
En de spatbordranden nog breder gemaakt van de M3 wat ze zo mooi kunnen in DLD...het bleek alleen dat de motor z'n beste tijd had gehad in die wat ik had maar wel lekker doe torque:D
Alles was trouwens wel zo ingevoerd op de fahrzeugbrief, maar miste dus het Alpina nummer qua originaliteit.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 12 mar 2007, 16:09

Ik vind een dogleg toch echt fijner rijden. Een lekker lange 1 en lekker korte verhoudingen daarboven. Vooral met een koppelbeest als een M90 gewoon ideaal. Het patroon is ook bij dagelijks verkeer veel fijner dan een standaard H-patroon. Maar ja, ik ben dan ook geen stoplichtsprinter. Enige nadeel is dat je nogal veel toeren draait in de hoogste versnelling en dat ie wat hakeriger is dan een standaard bak. Daar kan ik echter prima mee leven.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 12 mar 2007, 16:19

Doglegg was ook al een optie op mijn eerste auto...een e30 323i uit 1983. Vond het toen gewoon stoer om iets afwijkends te hebben 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2007, 19:01

Nu niet meer? :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], JasperB1983, Majestic-12 [Bot], MarcF, MParallel, Sabberjoch en 3 gasten