E30 bakvraag
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
E30 bakvraag
Afgelopen week heb ik in diverse E30 325i modellen gereden. Buiten het feit dat de verschillen kwa onderstel e.d. groot waren viel me ook op dat er diverse waren met een gewoon H-patroon, maar ook met een dogleg. Hoe zit dat?
- GTRene
kan, had je niet ook een 325i en een 325e die blokken van die laatste gebruikten ze ook in de tuning om een 2.7L van te maken? anyway dat was al erg lang geleden dus ik weet het niet meer zo:(
kan je dus niet echt helpen...
ah het was een soort optie, lees hier;
http://e21.tricord.be/e21/about/m20/gearbox-info.php
GTRene
kan je dus niet echt helpen...
ah het was een soort optie, lees hier;
http://e21.tricord.be/e21/about/m20/gearbox-info.php
GTRene
- Niels
- Auto: Prius+
- Bert ///M3
- Peter Tunissen
- Dennis Cavallino
Voor de M20 (o.a. de 320 en 325) motor is ook gewoon een sportbak geleverd als optie. Net als veel andere originele BMW 'race' goodies (lichtgewicht vliegwiel, sper, Mtech spullen).
Er zit inderdaad veel verschil in de onderstellen. Ook qua loop verschillen ze. De mijne is een hoog compressie blok, die zijn tot '87 geleverd volgens mij, zonder kat. Dat loopt echt lekker.
Diffs schelen ook veel.
Er zit inderdaad veel verschil in de onderstellen. Ook qua loop verschillen ze. De mijne is een hoog compressie blok, die zijn tot '87 geleverd volgens mij, zonder kat. Dat loopt echt lekker.
Diffs schelen ook veel.
-
- GTRene
[img:525:352]http://www.bmwmregistry.com/faq/E30_M3_Euro_Shifter.jpg[/img]
- Sjef
- MartijnGizmo
http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_leg_gearboxMathieu schreef:Heeft er iemand een plaatje zodat ik het eindelijk eens visueel heb wat een dogbox/dogleg versnellingsbak is.
Want synchromessen, schuine en rechte vertanding etc. zegt me geloof ik niet zoveel.
- Michel P
Nee, het schakelpatroon is alleen anders. De 1e versnelling zit links onder, waarna je na de 2e versnelling schakelt door de pook naar voren, naar rechts en omhoog te verplaatsen, waarna de 3e versnelling precies paralel onder de 2e vernelling zit.Rene / Hazze schreef:Maakt enorm veel lawaai toch zo'n bak?
--- 2 - 4
1 - 3 - 5
Michel
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
voor al uw bakvragen: www.croma.nl 

- GTRene
Ik moet je wel eerlijk vertellen dat ik geen voorstander ben van de dog-leg box, je althans ik kan er niet zo snel mee schakelen als met een H-box en omdat 1 altijd al kort is en je b.v een sprintje gaat trekken tegen iemand is een H-box echt fijner:D
Ik had in de Alpina B6S(e30 M3 met 3.5 motor) ook een gewone bak, en in de E30 M3 met E36 M3 6 cilinder had ik ook een gewoon H profiel, veel fijner vind ik...
Ik had in de Alpina B6S(e30 M3 met 3.5 motor) ook een gewone bak, en in de E30 M3 met E36 M3 6 cilinder had ik ook een gewoon H profiel, veel fijner vind ik...
- Mari Oh Oh!
Maakt een E30 dogleg dan zoveel meer lawaai dan in een 6 serie? Volgens mij zijn de verschillen niet heel groot en ik kan niet zeggen dat ik hem hoor namelijk.
Nou kan dat ook komen door mijn overweldigende motorgeluid natuurlijk.
Ik vind het patroon overigens wel veel fijner alleen schakelen ze wat hakeriger. Met sprintjes zijn ze niet ideaal, maar dat was juist één van de redenen om een dogleg te maken: de 1 gebruik je alleen bij de start.
Nou kan dat ook komen door mijn overweldigende motorgeluid natuurlijk.

Ik vind het patroon overigens wel veel fijner alleen schakelen ze wat hakeriger. Met sprintjes zijn ze niet ideaal, maar dat was juist één van de redenen om een dogleg te maken: de 1 gebruik je alleen bij de start.
- Bert ///M3
Idd.
Al denk ik dat je met een gewone bak ook wel voordelen hebt, als je bijvoorbeeld over CPZ rijd met een E36 325i / M3 dan zit je het meeste in 3 en 4, dan is een conventioneel systeem fijner.
Ga je naar een korter diff dan heeft een sportbak voordeel omdat je bijvoorbeeld het meeste in 4 en 5 zit.
Al denk ik dat je met een gewone bak ook wel voordelen hebt, als je bijvoorbeeld over CPZ rijd met een E36 325i / M3 dan zit je het meeste in 3 en 4, dan is een conventioneel systeem fijner.
Ga je naar een korter diff dan heeft een sportbak voordeel omdat je bijvoorbeeld het meeste in 4 en 5 zit.
-
Haha, een dog leg wordt nu juist gebruikt om sneller te kunnen schakelen op het circuit. Daar heb je de 1 niet zo vaak nodig schijnt het...GTRene schreef:Ik moet je wel eerlijk vertellen dat ik geen voorstander ben van de dog-leg box, je althans ik kan er niet zo snel mee schakelen als met een H-box en omdat 1 altijd al kort is en je b.v een sprintje gaat trekken tegen iemand is een H-box echt fijner:D
En de 1 is natuurlijk niet ALTIJD korter in een dog leg t.o.v. van een H. Tenslotte had de B6S de standaard E30 M3 bak, dus met de dog leg. Was ie wel origineel? :twisted:
Groet,
Adwo
- Dennis Cavallino
- GTRene
Op het cirquit inderdaad, maar hoe vaak kom je daar, en vandaar dat ze die dingen ook niet meer gebruiken haha...Adwo schreef:Haha, een dog leg wordt nu juist gebruikt om sneller te kunnen schakelen op het circuit. Daar heb je de 1 niet zo vaak nodig schijnt het...GTRene schreef:Ik moet je wel eerlijk vertellen dat ik geen voorstander ben van de dog-leg box, je althans ik kan er niet zo snel mee schakelen als met een H-box en omdat 1 altijd al kort is en je b.v een sprintje gaat trekken tegen iemand is een H-box echt fijner:D
En de 1 is natuurlijk niet ALTIJD korter in een dog leg t.o.v. van een H. Tenslotte had de B6S de standaard E30 M3 bak, dus met de dog leg. Was ie wel origineel? :twisted:
Groet,
Adwo
De B6S was kwam niet uit de Alpina fabriek maar was volledig nagebouwd alleen met een betere bak voor op de weg

En de spatbordranden nog breder gemaakt van de M3 wat ze zo mooi kunnen in DLD...het bleek alleen dat de motor z'n beste tijd had gehad in die wat ik had maar wel lekker doe torque:D
Alles was trouwens wel zo ingevoerd op de fahrzeugbrief, maar miste dus het Alpina nummer qua originaliteit.
- Mari Oh Oh!
Ik vind een dogleg toch echt fijner rijden. Een lekker lange 1 en lekker korte verhoudingen daarboven. Vooral met een koppelbeest als een M90 gewoon ideaal. Het patroon is ook bij dagelijks verkeer veel fijner dan een standaard H-patroon. Maar ja, ik ben dan ook geen stoplichtsprinter. Enige nadeel is dat je nogal veel toeren draait in de hoogste versnelling en dat ie wat hakeriger is dan een standaard bak. Daar kan ik echter prima mee leven.
- Dennis Cavallino