Ik heb de auto ongeveer een jaar geleden gekocht met 155.000 op de teller. Nu staat ie op bijna 170k. De kleur is het alom bekende, maar niet zo heel bescheiden Mugello Rot. Ik moet zeggen dat ik het wel mooi vind staan, en iedereen weet natuurlijk dat rode wagens altijd sneller zijn.

Afijn, al met al heb ik er in dit jaar best veel aan gedaan, ondanks dat alle Inspecties netjes in het boekje waren afgestempeld. De wagen had immers in de laatste 5 jaar heel weinig gereden, dus er was gewoon extra (preventief) onderhoud nodig. Nieuwe olie, bougies, vanosfiltertje, K&N vervangingsfilter, bobines doorgemeten, bezinefilter, lampje van de lichtknop (ik wed dat veel mensen niet eens weten dat hier een lampje achter hoort te zitten. Deze is namelijk 'altijd' aan met het contact en het originele lampje is vaak doorgebrand vanwege de vele branduren), nieuwe gordelafdekkapjes en ander klein spul.
Ik had besloten om ook de solenoid O-ringen te vervangen van de vanos, dus dat heb ik ook maar meteen meegepakt, samen met een nieuwe kleppendekselpakking. Om de M3 in perfecte staat te krijgen en te houden heb ik ook een aantal sensoren vervangen, zoals:
- TPS, de oude had ik doorgemeten en zat buiten het weerstandsgebied
- Koelwatertemperatuursensor voor DME (de blauwe dus)
- Luchtmassameter schoongemaakt
Op een gegeven moment (rond juli, vlak voor de APK natuurlijk weer...

Nou, weer even terug naar de remvloeistof...dat bleek dus uiteindelijk een lekkende koppelingscylinder te zijn. Dit hebben ze bij de APK direct vervangen, samen met:
- Gloednieuwe M3 draagarmen
- Nieuwe draagarmrubbers
Even fast forward naar dit weekend...er was bij de APK een lekkende linkervoordemper geconstateerd, maar goed, ik wilde toch het hele onderstel verversen. Dit heb ik dit weekend flink aangepakt:
- Rondom nieuwe Koni Geel (alles 1/2 slag vanuit soft. Ik moest de achterdempers trouwens iets verschillend stellen, aangezien ze wat verschilden in rebound)
- Nieuwe RSM's van de E46 M3 plus Z3 verstevigingsplaatjes
- Nieuwe bumpstops rondom, aangezien de oude of uit elkaar vielen, of half verdwenen waren.
Ik heb direct de gelegenheid aangegrepen om de voordempers netjes schoon te maken, te schuren en te schilderen. De poten waren toch wel hier en daar wat aangetast door 18 jaar weer en wind. Wat waren de dempers die eruit kwamen gaar zeg!

Bewust heb ik er voor gekozen om de originele veren terug te monteren, aangezien ik de auto al laag genog vindt, en er niet te veel aan wil verspijkeren. In originele staat vind ik de E36's gewoon het mooist.

Voorlopig kan ik dus wel weer even vooruit, al moet ik binnenkort alleen nog even nieuwe remblokken hebben en 2 nieuwe voorbanden. Maar er kan weer heerlijk gecruised worden.

Zo, da's weer een lang genoeg openingsdraadje. Het enige wat ik nu eigenlijk nog moet doen is de dynamo/spanningsregelaar vernieuwen (heeeeeel af en toe bij starten brandt het laadlampje) en bak en diff olie vervangen. Maar dat komt allemaal wel.
Nu eerst even genieten van de Koni's. :boogie:
Edit: Lijstje van nieuwe onderdelen vanaf aankoop in december 2010 tot 5 augustus 2013:
Motorblok en koeling
- Olie Castrol Magnatec 5W40
- Oliefilter Mahle
- Bougies Bosch Y5DDC
- VANOS filter
- Olievuldop
- VANOS solenoid O-ringen en deksel pakking
- Kleppendekselpakking
- Bougiegatenpakkingen
- Rubber ringetjes voor kleppendeksel bouten (20 stuks)
- Gasklepsensor
- Brandstoffilter
- Koelvloeistof temperatuursensor (DME, de blauwe dus)
- Waterslang achterop blok onder inlaat
- ICV + carterventilatie gereinigd
- Dynamo gereviseerd (K&K Eindhoven)
- Spanrollen dynamo, riemspanner en luchtpomp vervangen (SKF)
- Riemen luchtpomp en multiriem vervangen (Contitech)
- VANOS gereviseerd met nieuwe o-ringen van Beisan Systems
- AVA Radiateur
- Waterslangen radiateur onder/boven plus verloopslang waterpomp
- Meyle waterpomp
- Microfilter vervangen (Bosch)
- Alle vloeistoffen ververst (stuurbekrachtiging, versnellingsbak, diff, motorolie)
- Stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir vervangen (vanwege inwendig filtertje)
- Constant pressure valve o-ring vervangen
- ICV slangen preventief vervangen
- O-ringen inlaatkelkjes/gasklephuis vervangen
- Gaskleppen gesynchroniseerd (mechanisch)
- Kleppen gesteld (4 shims vervangen)
- Lambdasensoren vervangen
Ophanging en remmen
- Schokdempers Koni Geel, 1/2 slag van SOFT
- Bumpstops voor/achter
- Draagarmen
- Draagarmrubbers voor (FCAB)
- Draagarmrubbers achter (RTAB)
- Achterdemper top mounts E46 M3 (RSM)
- Z3 verstevigingsplaatjes voor topmounts achter
- Top mount pakkingen
- Stabilisatorstang rubbers voor/achter
- Stabilisatorstang beugels achter
- Stabilisatorstang end links voor/achter
- Remblokken voor/achter (Jurid)
- Spoorstangen en stuurstangen links/rechts incl klemplaatjes
- Stuurstanghoezen links/rechts
- Continental SportContact 3 voorbanden + 4 wiel uitlijning
- Nieuwe koppelingscylinder
Body en accessoires
- Voorruit
- Koplamppakkingen (plus binnenste lenzen opnieuw gekit)
- Gordel afdekkapjes
- Lampje hier en daar
- Verbandtasje
- Gevarendriehoek
- ADS B100 scanner
- Verlichte pookknop aangesloten met OEM kabelboom
- Velgen DS1 (Styling 22) restyled
Short list:
- Niets
Long term:
- Remschijven V/A