'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
///Joost

'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Bericht door ///Joost » 03 dec 2011, 16:23

Na het forum her en der wat bevuild te hebben met foto's en informatie van mijn Beemer, wordt het toch maar eens tijd voor een draadje over m'n E36 M3.

Afbeelding

Ik heb de auto ongeveer een jaar geleden gekocht met 155.000 op de teller. Nu staat ie op bijna 170k. De kleur is het alom bekende, maar niet zo heel bescheiden Mugello Rot. Ik moet zeggen dat ik het wel mooi vind staan, en iedereen weet natuurlijk dat rode wagens altijd sneller zijn. :tong:

Afbeelding

Afijn, al met al heb ik er in dit jaar best veel aan gedaan, ondanks dat alle Inspecties netjes in het boekje waren afgestempeld. De wagen had immers in de laatste 5 jaar heel weinig gereden, dus er was gewoon extra (preventief) onderhoud nodig. Nieuwe olie, bougies, vanosfiltertje, K&N vervangingsfilter, bobines doorgemeten, bezinefilter, lampje van de lichtknop (ik wed dat veel mensen niet eens weten dat hier een lampje achter hoort te zitten. Deze is namelijk 'altijd' aan met het contact en het originele lampje is vaak doorgebrand vanwege de vele branduren), nieuwe gordelafdekkapjes en ander klein spul.

Afbeelding

Ik had besloten om ook de solenoid O-ringen te vervangen van de vanos, dus dat heb ik ook maar meteen meegepakt, samen met een nieuwe kleppendekselpakking. Om de M3 in perfecte staat te krijgen en te houden heb ik ook een aantal sensoren vervangen, zoals:
- TPS, de oude had ik doorgemeten en zat buiten het weerstandsgebied
- Koelwatertemperatuursensor voor DME (de blauwe dus)
- Luchtmassameter schoongemaakt

Op een gegeven moment (rond juli, vlak voor de APK natuurlijk weer... :'( ) zag ik remvloeistof lekken vanaf de schutbord omgeving. Ik ben meteen weer in de motorruimte gedoken om de leidingen te volgen en met wat 'geluk' kwam ik een waterslang tegen achterop het blok, achter het inlaatspruitstuk, die heeeeel langzaam lekte. Nu had ik ook meteen in de gaten waarom ik heel langzaam koelwater verloor...Dus ook meteen maar die slang besteld en vervangen. Omdat alles toen toch open lag heb ik direct de complete carterventilatie schoongeblazen, en de ICV weer netjes gangbaar gemaakt. Ondanks dat de ICV beperkt kon bewegen door het vuil had ik trouwens nooit een stationair probleem. Maar nu was het weer helemaal super.
Nou, weer even terug naar de remvloeistof...dat bleek dus uiteindelijk een lekkende koppelingscylinder te zijn. Dit hebben ze bij de APK direct vervangen, samen met:
- Gloednieuwe M3 draagarmen
- Nieuwe draagarmrubbers

Even fast forward naar dit weekend...er was bij de APK een lekkende linkervoordemper geconstateerd, maar goed, ik wilde toch het hele onderstel verversen. Dit heb ik dit weekend flink aangepakt:
- Rondom nieuwe Koni Geel (alles 1/2 slag vanuit soft. Ik moest de achterdempers trouwens iets verschillend stellen, aangezien ze wat verschilden in rebound)
- Nieuwe RSM's van de E46 M3 plus Z3 verstevigingsplaatjes
- Nieuwe bumpstops rondom, aangezien de oude of uit elkaar vielen, of half verdwenen waren.
Ik heb direct de gelegenheid aangegrepen om de voordempers netjes schoon te maken, te schuren en te schilderen. De poten waren toch wel hier en daar wat aangetast door 18 jaar weer en wind. Wat waren de dempers die eruit kwamen gaar zeg! :shock:
Bewust heb ik er voor gekozen om de originele veren terug te monteren, aangezien ik de auto al laag genog vindt, en er niet te veel aan wil verspijkeren. In originele staat vind ik de E36's gewoon het mooist. :love:

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig kan ik dus wel weer even vooruit, al moet ik binnenkort alleen nog even nieuwe remblokken hebben en 2 nieuwe voorbanden. Maar er kan weer heerlijk gecruised worden. :df:

Zo, da's weer een lang genoeg openingsdraadje. Het enige wat ik nu eigenlijk nog moet doen is de dynamo/spanningsregelaar vernieuwen (heeeeeel af en toe bij starten brandt het laadlampje) en bak en diff olie vervangen. Maar dat komt allemaal wel.

Nu eerst even genieten van de Koni's. :boogie:

Edit: Lijstje van nieuwe onderdelen vanaf aankoop in december 2010 tot 5 augustus 2013:

Motorblok en koeling
- Olie Castrol Magnatec 5W40
- Oliefilter Mahle
- Bougies Bosch Y5DDC
- VANOS filter
- Olievuldop
- VANOS solenoid O-ringen en deksel pakking
- Kleppendekselpakking
- Bougiegatenpakkingen
- Rubber ringetjes voor kleppendeksel bouten (20 stuks)
- Gasklepsensor
- Brandstoffilter
- Koelvloeistof temperatuursensor (DME, de blauwe dus)
- Waterslang achterop blok onder inlaat
- ICV + carterventilatie gereinigd
- Dynamo gereviseerd (K&K Eindhoven)
- Spanrollen dynamo, riemspanner en luchtpomp vervangen (SKF)
- Riemen luchtpomp en multiriem vervangen (Contitech)
- VANOS gereviseerd met nieuwe o-ringen van Beisan Systems
- AVA Radiateur
- Waterslangen radiateur onder/boven plus verloopslang waterpomp
- Meyle waterpomp
- Microfilter vervangen (Bosch)
- Alle vloeistoffen ververst (stuurbekrachtiging, versnellingsbak, diff, motorolie)
- Stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir vervangen (vanwege inwendig filtertje)
- Constant pressure valve o-ring vervangen
- ICV slangen preventief vervangen
- O-ringen inlaatkelkjes/gasklephuis vervangen
- Gaskleppen gesynchroniseerd (mechanisch)
- Kleppen gesteld (4 shims vervangen)
- Lambdasensoren vervangen

Ophanging en remmen
- Schokdempers Koni Geel, 1/2 slag van SOFT
- Bumpstops voor/achter
- Draagarmen
- Draagarmrubbers voor (FCAB)
- Draagarmrubbers achter (RTAB)
- Achterdemper top mounts E46 M3 (RSM)
- Z3 verstevigingsplaatjes voor topmounts achter
- Top mount pakkingen
- Stabilisatorstang rubbers voor/achter
- Stabilisatorstang beugels achter
- Stabilisatorstang end links voor/achter
- Remblokken voor/achter (Jurid)
- Spoorstangen en stuurstangen links/rechts incl klemplaatjes
- Stuurstanghoezen links/rechts
- Continental SportContact 3 voorbanden + 4 wiel uitlijning
- Nieuwe koppelingscylinder

Body en accessoires
- Voorruit
- Koplamppakkingen (plus binnenste lenzen opnieuw gekit)
- Gordel afdekkapjes
- Lampje hier en daar
- Verbandtasje
- Gevarendriehoek
- ADS B100 scanner
- Verlichte pookknop aangesloten met OEM kabelboom
- Velgen DS1 (Styling 22) restyled

Short list:
- Niets

Long term:
- Remschijven V/A
Laatst gewijzigd door ///Joost op 13 okt 2017, 23:34, 35 keer totaal gewijzigd.

Reind

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Reind » 03 dec 2011, 16:54

Mooie auto. Ik zou geen rode auto kopen maar het staat de auto best goed.

Je pakt alles grondig aan. Dat is ook wat deze auto's verdienen maar wat helaas niet vaak voorkomt.
Ik neem aan dat het een blijvertje is.

Keep us posted. Het is leuk om te lezen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 dec 2011, 17:25

Reind schreef:Mooie auto. Ik zou geen rode auto kopen maar het staat de auto best goed.

Je pakt alles grondig aan. Dat is ook wat deze auto's verdienen maar wat helaas niet vaak voorkomt.

Ach, weet je wat het is...Op het moment dat je er een keer flink wat geld tegenaan klapt om de wagen op te frissen, is ie weer perfect en heb je gewoon heel veel DF...plus je weet dat alles goed gedaan is. Ik zou ook niet weten wat ik voor vergelijkbaars terug zou moeten kopen, mocht ik deze verkopen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 dec 2011, 17:52

:shock: :love: :love:

tiemba

Bericht door tiemba » 03 dec 2011, 18:36

wat een schitterende M3
ziet er echt super netjes en verzorgt uit

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 03 dec 2011, 18:45

Nice! Prachtige M3. Oranje knippers zo laten, dat staat hem goed!

Erik dB

Bericht door Erik dB » 03 dec 2011, 18:49

///Joost schreef:
Reind schreef:Mooie auto. Ik zou geen rode auto kopen maar het staat de auto best goed.

Ach, weet je wat het is...Op het moment dat je er een keer flink wat geld tegenaan klapt om de wagen op te frissen, is ie weer perfect en heb je gewoon heel veel DF...plus je weet dat alles goed gedaan is. Ik zou ook niet weten wat ik voor vergelijkbaars terug zou moeten kopen, mocht ik deze verkopen.
Couldn't agree more!

Leroy BMW

Bericht door Leroy BMW » 03 dec 2011, 18:51

Mooi rood is niet lelijk!
Nette wagen en de oranje pinkers staan hem heel erg goed!

Nette auto zo op het eerste gezicht en volgens mij is hij in goede handen.. "Vroegah" heb ik ook een e36 M3 gehad en iedere keer als ik er aan terug denk, krijg ik weer vlinders in m'n buik . Heerlijke auto's voor relatief weinig geld.

Leuk stukje tekst om te lezen, keep us posted!

Michel P

Bericht door Michel P » 03 dec 2011, 19:05

Wow prachtig origineel, en prachtige kleur!

Veel DF met deze fraaie bolide.

Michel

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 03 dec 2011, 19:46

Prachtig zo in het rood!

:cool:

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 dec 2011, 20:23

Leuk om alle reacties te lezen!! Bedankt allemaal! Ik houd dit draadje zeker zoveel mogelijk levend.

steve smith

Bericht door steve smith » 04 dec 2011, 03:15

Mooi man! Zo is een e36 M3 het mooist! Kan het zijn dat je wat speling op de deurschanieren hebt? omdat ze beide een beetje raar in de sponningen staan? Misschien ff een goede plaatwerker opnieuw af laten hangen voor het puntje op de i...

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 04 dec 2011, 10:04

Prachtige M3 :love: :love: en wat blijven het toch mooie auto's die E36's

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 dec 2011, 11:56

steve smith schreef:Mooi man! Zo is een e36 M3 het mooist! Kan het zijn dat je wat speling op de deurschanieren hebt? omdat ze beide een beetje raar in de sponningen staan? Misschien ff een goede plaatwerker opnieuw af laten hangen voor het puntje op de i...
Op de laatste foto hangt de deur aan de bestuurderskant ietjes open (zie raam), dus het kan een vertekend beeld zijn als je dat bedoelt. Maar ze sluiten verder volkomen normaal. Ik zal het eens controleren.

bm-dub

Bericht door bm-dub » 04 dec 2011, 12:08

mooie auto, en goed om te lezen dat je hem goed onderhoud, dat verdienen die E36's wel maar krijgen ze helaas niet altijd. heb je trouwens de drijfstanglagers al eens aangepakt?

Macboy

Bericht door Macboy » 04 dec 2011, 18:35

Prachtige auto !

Mooie kleur en goed verzorgd !

markm

Bericht door markm » 05 dec 2011, 08:03

Mooi ding zeg ! Mooi origieneel.
Houden zo!

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 05 dec 2011, 18:46

:thumbup:

Mooi exemplaar. Vergeet de drijfstanglagers niet! :bag:

///Joost

Bericht door ///Joost » 05 dec 2011, 20:50

Spijkerhard schreef::thumbup:

Mooi exemplaar. Vergeet de drijfstanglagers niet! :bag:
Mjah...dat staat inderdaad op de planning. Het is dat ik er niet heel veel mee rijd, maar dit gaat zeker tzt gebeuren.
Ik las je verhaal...echt balen... :(

///Joost

Bericht door ///Joost » 08 dec 2011, 09:33

Zooo, gisteravond even op alle 4 de hoeken de remblokken vervangen met Jurid (kwam er ook uit). De remklauwen zijn nu weer netjes schoon en ingevet, zodat alles weer soepeltjes loopt.
Waarschijnlijk dat ik er tzt ook even nieuwe schijven op gooi, maar de huidige konden nog wel even mee. Dit was de eerste keer dat ik echt de remmen helemaal los had, dus ik kon alles nu ook inspecteren. Alles ziet er goed uit, geen stofhoesjes gescheurd, dus we kunnen weer vooruit! :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 apr 2012, 11:07

En weer tijd voor een kleine update.

Gisteren heb ik de rubbers van de stabilisatorstangen voor en achter vervangen met nieuwe BMW rubbers. Het onderstel is nu echt zo goed als nieuw en het enige wat wellicht nog een keer aan de beurt komt zijn de RTAB's. Het was wel goed om te zien dat alle rubbers die ik tot nu toe vervangen heb, in nog goede staat waren. Maar nu is alles dus weer lekker fris.

Ook heb ik voor het eerst de standaard krik gebruikt...Damn, wat is dat handig zeg. Gewoon even opkrikken in de daarvoor bestemde gaten en dan kun je zo een assteun eronder plaatsen. Ik zat daar altijd zo mee te worstelen, aangezien je normaliter krikt op het assteunpunt, maar dit werkt wel super.

:D

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 07 apr 2012, 17:08

Mooi hoor! :clap:
Je verzorgt je bolide goed, mooi om te zien.

Moest nog lachen om je startpost: "....van de lichtknop (ik wed dat veel mensen niet eens weten dat hier een lampje achter hoort te zitten. Deze is namelijk 'altijd' aan met het contact en het originele lampje is vaak doorgebrand vanwege de vele branduren)..."

In de 318i is ie ook vervangen, en die van de M3 heeft de geest gegeven.....maar als je niet weet dat ie er zit.... :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 apr 2012, 10:50

Geinig...Laatst kwam ik erachter dat er gewoon nog de originele reserveband in ligt, Een glanzend zwarte nooit gebruikte Michelin met DOT code uit 1993....Hoe origineel wil je het hebben! :duh: De velg is dezelfde Motorsportvelg als er nu op ligt, maar dan echt NAGELnieuw.

Overigens als het allemaal doorgaat, heb ik binnenkort een diagnoseapparaat, en kan ik eindelijk eens het bokken gaan uitzoeken. De auto doet dit af en toe alleen de eerste kilometer na koud starten...net of er 1 cyl een misfire geeft. Op internet staat dat dit een kenmerk is van alle M-motoren, maar ik geloof daar niet zo in.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 24 apr 2012, 17:10

Banden uit 1993 zijn alleen nog te gebruiken om flitspalen mee in de hens te zetten. Tijd voor een nieuwe!

Luc B

Bericht door Luc B » 29 apr 2012, 15:57

Wouw , gewoonweg wouw !

Fantastische kleur , laat alsjeblieft die oranje knippers erin ! Wat een machtig mooi exemplaar !

Plaats reactie