remmen en remweg

Dit is ons algemene autoforum.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: remmen en remweg

Bericht door romo » 05 dec 2011, 08:59

Leuk topic..........

+1 @Robin qua argumentatie

Luco

Bericht door Luco » 05 dec 2011, 09:13

Robin schreef:Leuk topic Rene.

@Luco, kan dat niet allemaal wat vriendelijker/minder zeikerig op Rene?

Is toch niet zo moeilijk? Rene heeft prima argumenten en punten.

Botsbestendigheid/voetgangersbestendigheid/milieuvriendelijk weetkveel, maar je ziet wat voor type auto's de relatief langste remweg heeft.

Van die voordeelknallers/kleine karretjes /voor het milieu met weinig bijtelling etc. Ik snap wel dat ze door de keuring komen en dat dat wettelijk bepaald is enzo, maar 'gewone' 3 series/A4s/C Klasses doen ook vaak gewoon rond de 35 meter, terwijl de mindere goden tegen de 40 meter of daarboven zitten, dat scheelt 'n autootje. Kortom, buiten andere statusshit en marketing weet ik naast de NCAP 5 sterren rating ook weer waarom ik mede dat soort karrren koop ja.

Gewoon 'n lekker argument tegen die handzame voordelige kleine karretjes, de keerzijde van de medaille.

Dat de Consumentengids daar geen aandacht aan besteedt? Tja die vertrouwt vol op de wettelijke NL richtlijnen natuurlijk.
Als jij dat zeiken vind , prima, dan zou ik eens naar je eigen reacties kijken af en toe :bag:
Ik zet alleen wat feitjes neer, meer niet.
Maar ja, dat is natuurlijk wat we weer niet willen horen :lollerdelol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 dec 2011, 09:19

En daarom werd ik gebanned inderdaad.

Luco komop man. :devil: Het valt gewoon op naar Rene dus. :beer:

Luco

Bericht door Luco » 05 dec 2011, 09:32

Je hebt gelijk hoor knul :tong uitsteken:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 05 dec 2011, 11:24

Punt is dat het milieu(en tegenwoordig dus de centjes) voor de veiligheid gaan. Gooi er iets bredere bandjes met een iets zachtere compound onder en de remweg gaat aardig omlaag, toch? Maarja, dat verkoopt blijkbaar niet.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2011, 11:31

Is niet tegenwoordig hoor maar what else is new.

Zet een auto op zachte banden die maar 500 km mee gaan en je hebt een hele korte remweg. Alleen als consument wil jij niet elke 500 km nieuwe banden kopen.

Ik ben het dus wel een beetje met Luco eens, je moet dan ook kijken naar banden, afstelling van een onderstel, hoe geavanceerd is je ABS, gewichtsverdeling van een auto etc.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 05 dec 2011, 11:42

Ik bedoelde dat de prijs tegenwoordig gekoppeld wordt aan het verbruik. Waardoor het versterkt wordt.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 dec 2011, 11:47

Robin schreef:Nog wat anders over de eerste auto in deze draad de neue 991 S. Prima kar.
Maar een remweg ligt buiten factoren als remmerij zelf, inderdaad aan het type/breedte band als contact met het al dan niet stroeve wegdek.

Dit heb ik gehaald uit de nieuwe SPORTAUTO waar de 991S wordt getest.

De 991S die 7:44 op 'n droge Ring doet wat uitmuntend is voor z'n pk's en klasse, heeft dit VOORAL te danken aan z'n superbanden (Pirelli P Zero speciaal voor de 991 op drooggrip ontwikkeld), vandar ook 1,4G , voorganger deed 1.35G, 1.4G is GT3 niveau. M3GTS is bijv 1.3G.

De 36 meter slalom is super met 139kmh, de Ausweichtest 110meter met 156kmh ook 'n '10'waard.

Remweg, alduds Rene's bron hierboven 100-0: 32.4. In Sportauto kalt 33.8 en warm 33.5..... :hmmm:
Dezelfde kar als op de foto van Rene, de S-GO 4041 dus....

MAAR dan de Nasshandling op dat achtbaantje.
R8 1:29
GT3 1:29.9
997S 1:30.5
Z06 1:32.7
AM V8 1:33.4
M3 GTS 1:36.8

Nieuwe 991S 1:46.1

Op droog briliante gripeigenschappen, maar de als allrounder P Zero bekend staande heeft xz'n breedte niet mee(maar de bovenstaande rest ook niet echt) , komt SPORAUTO dan tot de conclusie dat dat type Zero onder de 991S eerder 'gaternte'Sporteifen zijn. Vermomde sportbanden.
Komt 't natte wegdek en ook remnweg dus niet ten goede.

Ik heb m'n winterbanden er ook nog niet onder, komt nog wel 'n keertje. :coffee:

In datzelfde blad racet de GT3 4.0 997 tegen de 458/2012 op de Sachsenring. De 4.0 is 'n halve seconde sneller op Pilots Sport Cup N1 met 1:33.8 tov de 458(1:34.3) met straatbanden aldus (SPORTAUTO) PIlot Sport K1.
Mooi overzicht, wat en enorm verschil op dat natte achtbaantje :shock:
banden kunnen inderdaad een groot verschil maken, dat zie je ook op het circuit als de 1 een goede regenband heeft en de ander een allrounder of zomerband :D
of bij koude onder 7 graden temps de 1 een zomerband en de ander een winterband heeft bv..
Toch vind ik dat er beter naar gekeken mag worden bij de kleine autootjes waar er vaak ook de meeste van verkocht worden, daar valt nog veel te halen uit die auto's wat de remweg wat kan verkorten, elke meter is meegenomen, die auto's zijn vaak ook veel lichter, de remweg is niet alleen goede banden maar ook goede remmen (remsysteem/onderstel etc), het gaat om de juiste mix lijkt me.

Wat de 991S Porsche betrefd, toch een knappe prestatie die 7.44 op de Ring, eindelijk onder de 7.50 van de CSL destijds :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2011, 13:58

Daarnaast zou iedereen verplicht een paar keer per jaar een noodstop moeten oefenen.

Mensen kunnen nu eenmaal niet adequaat remmen. Is ze nooit geleerd.
Mensen trappen gewoon niet hard genoeg hun rempedaal in. Een noodstopassistent die de remdruk maximaliseert is dan ook een handig hulpmiddel.

Als mensen zouden weten hoe ze het beste een noodstop kunnen maken...
Als mensen zouden bevatten wat voor invloed andere ondergrond heeft op de remweg (zoab vs beton vs droog vs nat vs sneeuw vs klinkers etc.)
Als mensen zich bewust zouden zijn van de reactietijd in combinatie met snelheid en wat het voor remafstand tot gevolg heeft
Als mensen zouden weten dat ze kunnen blijven sturen met abs
Als mensen zouden bevatten dat als je je auto volgeladen hebt voor de wintersport, of een verhuizing, dat je remweg dan toeneemt
Als mensen zouden snappen dat de auto voor hun weleens beter kan (af)remmen dan hun auto...,

Dan zou men vanzelf wel meer afstand houden, vooral in situaties waarbij dat cruciaal is voor de verkeersveiligheid.

Pas als mensen die een noodstop hebben gemaakt tijdens een rijtraining al lopend de remweg lopend moeten afleggen, raken ze zich bewust van de enorme afstand. Tel daar dan de reactietijd bij op en je hebt een eye-opener eerste klas.

Tot zover mijn gratis advies aan de overheid (Melanie is hiervan al op de hoogte..., maar die moet eerst ff dat hele duffe CBR omzeep helpen imho hehe).

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 dec 2011, 14:11

Als ik net niet zo alert geweest was dan lag er nu een brommerrijder in het ziekenhuis omdat 'ie zonder licht, vol gas (>50km/u) terwijl ik van rechts kwam, toch voor mij langsschoot. In een fijn hagelbuitje. Heb hem daarna nog verder hier door het centrum zien "manoeuvreren" en vraag me af of hij ondertussen niet al in het ziekenhuis ligt... :bag:

Maar goed, da's voor een ander topic geloof ik :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2011, 14:18

Arthur schreef:Als ik net niet zo alert geweest was dan lag er nu een brommerrijder in het ziekenhuis omdat 'ie zonder licht, vol gas (>50km/u) terwijl ik van rechts kwam, toch voor mij langsschoot. In een fijn hagelbuitje. Heb hem daarna nog verder hier door het centrum zien "manoeuvreren" en vraag me af of hij ondertussen niet al in het ziekenhuis ligt... :bag:

Maar goed, da's voor een ander topic geloof ik :wink:
Heb jij een aanvullende rijtraining gehad? Of kon je uit jezelf al een noodstop maken?

Arthur

Bericht door Arthur » 05 dec 2011, 14:18

:mrgreen:

Beide :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2011, 14:30

Zie je wel! :coffee:

:D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2011, 14:32

Dennis Cavallino schreef:Daarnaast zou iedereen verplicht een paar keer per jaar een noodstop moeten oefenen.

Mensen kunnen nu eenmaal niet adequaat remmen. Is ze nooit geleerd.
Mensen trappen gewoon niet hard genoeg hun rempedaal in. Een noodstopassistent die de remdruk maximaliseert is dan ook een handig hulpmiddel.

Als mensen zouden weten hoe ze het beste een noodstop kunnen maken...
Als mensen zouden bevatten wat voor invloed andere ondergrond heeft op de remweg (zoab vs beton vs droog vs nat vs sneeuw vs klinkers etc.)
Als mensen zich bewust zouden zijn van de reactietijd in combinatie met snelheid en wat het voor remafstand tot gevolg heeft
Als mensen zouden weten dat ze kunnen blijven sturen met abs
Als mensen zouden bevatten dat als je je auto volgeladen hebt voor de wintersport, of een verhuizing, dat je remweg dan toeneemt
Als mensen zouden snappen dat de auto voor hun weleens beter kan (af)remmen dan hun auto...,

Dan zou men vanzelf wel meer afstand houden, vooral in situaties waarbij dat cruciaal is voor de verkeersveiligheid.

Pas als mensen die een noodstop hebben gemaakt tijdens een rijtraining al lopend de remweg lopend moeten afleggen, raken ze zich bewust van de enorme afstand. Tel daar dan de reactietijd bij op en je hebt een eye-opener eerste klas.

Tot zover mijn gratis advies aan de overheid (Melanie is hiervan al op de hoogte..., maar die moet eerst ff dat hele duffe CBR omzeep helpen imho hehe).
100% eens! ik heb een stuk of 4 grip/slip/drift trainingen gehad op lelystad met ook steevast wat rem en uitwijk oefeningen en dat is echt heel goed voor je rijgedrag op de openbare weg!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2011, 14:37

Nu heb ik op de Jeep niet van die hele goeie remmen, je moet echt hard doortrappen wil de neus richting asfalt gaan wijzen, maar vanmorgen zat er dus weer bijna zo'n Jan Lul met zijn Skoda Octavia logo tegen mijn trekhaak aan, omdat 'ie gewoon níet verwachtte dat ik tot stilstand zou gaan remmen.

Ondanks de matrixborden die knipperend 50 aangaven
Ondanks de auto's voor mij die al stil stonden
Ondanks de file die al een tijdje zichtbaar was
Ondanks dat ik dus niet echt hard remde (ik had gehoopt dat de auto's voor me weer gingen rijden, maar een auto of 5 voor mij was in slaap gesukkeld denk ik, dus die was nog wat traag met het vinden van zijn gaspedaal)

Die Jan Lul in die Skoda bleef ook dusdanig achter mij rijden dat 'ie sowieso niet kon zien wat er voor mijn auto gebeurde.

En dan vond ik 't dus niet zo raar dat híj bijna de Jeep ramde, maar ik vond 't wel raar dat de auto's achter hém dus blind op zijn onkunde vertrouwden en bijna in een kettingbotsing terechtkwamen.

En al die auto's kunnen beter remmen dan mijn Jeep, that's for sure!

Arthur

Bericht door Arthur » 05 dec 2011, 14:39

Daarom raakte hij jou niet en de rest hem niet :angel:

Luco

Bericht door Luco » 05 dec 2011, 14:39

Goed kijken en anticiperen is belangrijker dan goede remmen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2011, 14:40

Dus nu bedenk ik mij wat dé oplossing zou kunnen zijn.

We hebben normen voor de maximale remvertraging van auto's, maar eigenlijk zou er een norm moeten zijn voor de remvertraging op halve kracht, want dat is de kracht die de meeste automobilisten toepassen tijdens een noodstop.

Hoe je dat meet weet ik ook niet. :attentie:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 dec 2011, 14:51

Arthur schreef:Daarom raakte hij jou niet en de rest hem niet :angel:
:lol: idd, door die lange remweg van die jeep kon die met z'n skoda nog eerst z'n smsje afmaken en hoefde daarna pas bij te remmen :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2011, 14:58

Zoiets ja! :D

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 05 dec 2011, 17:18

Een van de beste elementen van de voortgezette rijtraining:
"Probeer het rempedaal maar door het schutbord heen te trappen, hij is er voor gemaakt om er tegen te kunnen" Je moet het echt eens proberen, zeker als je ABS hebt. Ik doe het nog wel een paar keer per jaar, als ik alleen op een snelwegafrit afga. (Meteen de roest weer van de schijven ;-)

Het is bekend dat veel kop-staart botsingen het gevolg zijn van niet hard genoeg remmen. En van schrikken van de ABS trilling, waardoor de rem weer losgelaten wordt... (sic). Oefening baart kunst, idd hoort anticiperen en meer dan 1 bumper vooruitkuiken ook niet tot ieders intellectuele bagage.

Maar OT, mooi lijstje Rene.

Die sportwagens laten natuurlijk zien wat mogelijk is, en verleggen daarmee de grenzen.
Voor zover ik weet licht de grens voor "oranje" bij 39 meter, en voor "rood" bij 41 meter bij AMS. Ik meen me ook wel te heriineren dat fabrikanten/importeurs auto's opnieuw aangeboden hebben bij AMS, nadat de remmen "nachgebessert" waren.
En eco, rolweerstand, smalle bandjes zijn natuurlijk leuk, maar fatsoenlijk stoppen moet natuurlijk wel de norm blijven!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 dec 2011, 17:33

een jaar of wat terug was er op Top Gear met JC een stuk over remweg van bepaalde auto's, was meer ook om te laten zien dat sportauto's eigenlijk een lagere premie behoorden te krijgen ipv een hogere dan de meer gewone auto's, met natuurlijk en grappig filmpje erbij :D
weet niet meer hoelang dat geleden is maar met het laten zien van werd het wel duidelijker.
0w was al in 1998 :bag: tenminste denk dat het deze was of ze hebben 10 jaar daarna nog 1 gemaakt, anyway gaat over hetzelfe en leuke entertainment :mrgreen:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 dec 2011, 17:43

Op een VRO cursus voor de motor verschillen gezien tussen wel en geen ABS op de motor. Dat maakt pas verschil, zeker met zand op de weg e.d. Met de motor moet je voor zand oid je gas loslaten anders glij je als je geen ABS hebt. Met ABS word dat voor je geregeld dat scheelt al aardig in afstand.

Als je ABS op de motor hebt en durft te remmen zie je pas wat voor kracht er in die remmen zit. Met 2 man op een CBF1000 en dan nog komt het achterwiel een paar CM van de grond. :duh:

KoenM

Bericht door KoenM » 05 dec 2011, 17:46

Toen ik net mijn rijbewijs had, ben ik ook naar 2 baans 60 weg tussen de weilanden gegaan, en heb daar een aantal 'noodstops' gemaakt..
Gewoon op een droge ondergrond, en al rijdend midden op de weg.
Puur om te ervaren hoe hard ik moest trappen om zo hard mogelijk te remmen..

Met rijles leer je dat namelijk ook totaal niet, je moet hem altijd uit laten rollen :bag: , en als je wel hard moet remmen krijg je hier de kans niet voor omdat de instructeur dit dan al heeft gedaan.

Ik denk, ja denk, dat ik nu veel beter zou kunnen vertragen dan zonder dat te proberen, want ik moest echt véél harder trappen dan ik verwachtte..

Heb nog geen officiële slipcursus gedaan, maar staat wel op de planning :)

ErikS

Bericht door ErikS » 06 dec 2011, 20:26

Ik kreeg dat wel gewoon mey rijles.....

Plaats reactie