M-Power en drijfstanglagers
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Ik heb de drijfstanglagers van mijn M3 vorige week laten vervangen. Net op tijd want 1 was al door de 2e laag heen. Offenga adviseerde om 500 km in te rijden.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Inrijden is niet nodig. Die lagers functioneren alleen als wear plates. Normaal heb je gewoon oliedruk en het hoeft niet op elkaar in te slijten.
Als hij meteen ploft als je vol gas gaat dan is het een montagefout en geen probleem met inslijten.
Als hij meteen ploft als je vol gas gaat dan is het een montagefout en geen probleem met inslijten.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Weet je toevallig welke cilinder er bijna doorheen was.GarreTT schreef:Ik heb de drijfstanglagers van mijn M3 vorige week laten vervangen. Net op tijd want 1 was al door de 2e laag heen. Offenga adviseerde om 500 km in te rijden.
Niet dat het veel toe doet, alleen even benieuwd...
- Arthur
- Berichten: 43156
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
@Bert: jouw technische wijsheid heb ik altijd erg hoog zitten, nog steeds hoor
. Wat ik dan niet begrijp is dat een specialist, als Offenga, adviseert om ze wel in te rijden. Zo'n specialist zou toch beter moeten weten dan? Of praat 'ie gewoon met de wind mee en dekt zichzelf in voor het geval er iets mis gaat?

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Heel simpel, er zit een oliefilmpje tussen de krukas en de lagers. Materiaal mag in principe elkaar niet raken en hoeft daardoor niet op elkaar ingewerkt te worden. Snap ook niet waarom Offenga dit adviseert. Ik heb ze nog nooit in hoeven te rijden.
- Arthur
- Berichten: 43156
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Daarom mijn reactie, Tristan
Nu heb ik gelijk al een weer "13 in een dozijn" gevoel bij Offenga.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
ik zou sowieso voor het idee wat rustiger rijden, gewoon alles weer goed op z'n plek laten komen zeg maar...beter voorkomen dan genezen.
niks mis mee met 300 a 500km rustig doen.
niks mis mee met 300 a 500km rustig doen.
- Arthur
- Berichten: 43156
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Met 3000 of 5000 ook niet...
Als het niet hoeft, hoeft het niet, René
Als het niet hoeft, hoeft het niet, René

- Knot
- Berichten: 40239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Is dit trouwens puur een M3 kwaaltje mede door draaien van hogere toerentallen? Ik heb bij de 328i met 281.000 op de klok totaal niet het gevoel dat ik er iets aan zou moeten doen zegmaar en die staat ook hele dagen op 6500rpm.GarreTT schreef:Ik heb de drijfstanglagers van mijn M3 vorige week laten vervangen. Net op tijd want 1 was al door de 2e laag heen. Offenga adviseerde om 500 km in te rijden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
baat het niet, het schaad zeker niet.Arthur schreef:Met 3000 of 5000 ook niet...
Als het niet hoeft, hoeft het niet, René
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Waarom? Het is geen revisie die uitgevoerd is. Lagers of het nu glijlagers, kogellager etc. zijn, hoeven geen inloopprocedure te hebben.GTRene schreef:ik zou sowieso voor het idee wat rustiger rijden, gewoon alles weer goed op z'n plek laten komen zeg maar...beter voorkomen dan genezen.
niks mis mee met 300 a 500km rustig doen.
Ik heb bij mijn E30 racer de krukaslagers en nokkenaslagers vervangen en 2 dagen erna op Oschersleben 2 dagen volle polle gereden. De lagers zitten er nu nog steeds in en motor loopt nog prima.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Eerste keer 8000 RPM doen is dan wel weer spannend als je het zelf vervangen hebt, als het een grote klap geeft dan weet je dat je iets vergeten bent 
Serieus: het is gewoon echt niet nodig zoals Tristan ook al zegt. In principe zouden die delen elkaar niet eens moeten raken door de oliefilm maar in de praktijk gebeurd het wel. (denk racen, koude start enz)
Als je ten alletijde genoeg oliedruk zou hebben dan zou je in theorie niet eens lagers nodig hebben. Alleen dan heb je bij een seconde oliedruk verlies meteen je krukas aan barrels, die lagers zitten er dus om die klappen op te vangen. Het materiaal is zacht zodat de beschadiging op je lagers komt en niet op de krukas tenzij ze echt te ver slijten. Dat is ook 1 van de trade off's als je met hardere race lagers gaat rijden, je loopt meer kans op krukas beschadigingen.
Wat bij M3 motoren alleen meespeelt is dat door het hoge toerental de versnellingskrachten op de drijfstangen zo hoog zijn dat ze door die klap de oliefilm kunnen doorbreken. Daarom gebruiken ze voor dat soort motoren meestal een olie op ester basis, omdat die een veel hogere filmsterkte hebben dan het standaard Aldi spul.

Serieus: het is gewoon echt niet nodig zoals Tristan ook al zegt. In principe zouden die delen elkaar niet eens moeten raken door de oliefilm maar in de praktijk gebeurd het wel. (denk racen, koude start enz)
Als je ten alletijde genoeg oliedruk zou hebben dan zou je in theorie niet eens lagers nodig hebben. Alleen dan heb je bij een seconde oliedruk verlies meteen je krukas aan barrels, die lagers zitten er dus om die klappen op te vangen. Het materiaal is zacht zodat de beschadiging op je lagers komt en niet op de krukas tenzij ze echt te ver slijten. Dat is ook 1 van de trade off's als je met hardere race lagers gaat rijden, je loopt meer kans op krukas beschadigingen.
Wat bij M3 motoren alleen meespeelt is dat door het hoge toerental de versnellingskrachten op de drijfstangen zo hoog zijn dat ze door die klap de oliefilm kunnen doorbreken. Daarom gebruiken ze voor dat soort motoren meestal een olie op ester basis, omdat die een veel hogere filmsterkte hebben dan het standaard Aldi spul.
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
13 in een dozijn zijn ze zeker niet. Hoewel ik niet weet waarom ze dit als antwoord geven.Nu heb ik gelijk al een weer "13 in een dozijn" gevoel bij Offenga
Het schijnt ook wel eens bij andere modellen voor te komen. Zelfs bij een 4 cilinder. Maar niet in die mate als bij een M3. Maar als je trackdays doet en dan ook nog met semislicks rijdt lijkt het mee geen overbodige luxe ze eens preventief te vervangen. Ik heb nu gelukkig een carter met schotjes er onder gekregen.Is dit trouwens puur een M3 kwaaltje
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
De 318is heeft iets voor of iets na de 2 ton een drijfstanglagerwissel gehad. Deze waren mooi op tijd vervangen. Wel sporen van slijtage te zien maar niks bijzonders. De volgende beurt gaat mijn M3 ook voor een wissel. Dan is er iets van 175k op de klok gezet en dat lijkt me een mooie stand om te gaan wisselen.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Die lagerschalen lijken mij dus vooral voor de M3 relevant. Daarnaast is een ander of revisie blok voor een M3 ook wel even andere koek, lijkt me.
@Joy: De mijne heeft ook 173k op de klok.... niet meer uitstellen dus
Ik had de nieuwe remmerij overigens nog niet gebruikt op het circuit (net van standaard M3 3.0 naar M3 3.2 schijfen + Carbon Lorainne gewisseld... dat kan er eigenlijk wel weer af, want een circuit ziet mijn M3 niet meer denk ik
Mijn M3 rijdt in ieder geval weer. Paul is nu bezig het inhouden... hij verdenkt de bobines... zou dat niet in de computer gelogged moeten worden?
@Joy: De mijne heeft ook 173k op de klok.... niet meer uitstellen dus
Ik had de nieuwe remmerij overigens nog niet gebruikt op het circuit (net van standaard M3 3.0 naar M3 3.2 schijfen + Carbon Lorainne gewisseld... dat kan er eigenlijk wel weer af, want een circuit ziet mijn M3 niet meer denk ik
Mijn M3 rijdt in ieder geval weer. Paul is nu bezig het inhouden... hij verdenkt de bobines... zou dat niet in de computer gelogged moeten worden?
- Knot
- Berichten: 40239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
In mijn geval met de M52 weet ik niet of het de moeite is, kost toch geld om het te laten wisselen, oke hij staat op 280.000km maar ik merk er niks van.Joy schreef:De 318is heeft iets voor of iets na de 2 ton een drijfstanglagerwissel gehad. Deze waren mooi op tijd vervangen. Wel sporen van slijtage te zien maar niks bijzonders.
Denk dat je toch voor een M50/M52 ook wel een paar honderd kwijt bent incl arbeidsloon. Wat kost in mijn geval een ander blok? Voor een S50 inderdaad meer de moeite lijkt mij.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Het is qua werkzaamheden geen verschil of je een 328i doet of een M3 3.0 dus het kost een beetje hetzelfde.
Ik heb in mijn gewone M3 3,2 met 180K op de klok trouwens nog steeds de originele schalen zitten maar ik rij eigenlijk zo goed als niet boven de 4000 toeren tegenwoordig dus ik geloof het eigenlijk wel.
Ik heb in mijn gewone M3 3,2 met 180K op de klok trouwens nog steeds de originele schalen zitten maar ik rij eigenlijk zo goed als niet boven de 4000 toeren tegenwoordig dus ik geloof het eigenlijk wel.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
+1, Ik rijd ook als een ouwe oma, dus het kan nog wel een paar maandjes wachten. [no-jinx]Je moet ook weer niet te paniekerig worden natuurlijk.[/no-jinx]Bert ///M3 schreef: Ik heb in mijn gewone M3 3,2 met 180K op de klok trouwens nog steeds de originele schalen zitten maar ik rij eigenlijk zo goed als niet boven de 4000 toeren tegenwoordig dus ik geloof het eigenlijk wel.
Is er hier al nieuws trouwens Spijker?
-
- Berichten: 5510
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Ik blijf erbij Knot dat jouw 328i als voorbeeld beschouwd dient te worden dat de M52 motoren echt oersterk zijn. Afgelopen 50K kms zijn zo'n beetje toerenbegrenzer geweest, niet?Knot schreef:In mijn geval met de M52 weet ik niet of het de moeite is, kost toch geld om het te laten wisselen, oke hij staat op 280.000km maar ik merk er niks van.Joy schreef:De 318is heeft iets voor of iets na de 2 ton een drijfstanglagerwissel gehad. Deze waren mooi op tijd vervangen. Wel sporen van slijtage te zien maar niks bijzonders.
Denk dat je toch voor een M50/M52 ook wel een paar honderd kwijt bent incl arbeidsloon. Wat kost in mijn geval een ander blok? Voor een S50 inderdaad meer de moeite lijkt mij.
Idem voor mijn M50 non-vanos. Ding blijft maar gaan. Afgelopen 25K kms zijn voor 60% circuit en 20% autobahn. Altijd 6K+ toeren en niet stuk gaan. Nu ook de E36 325i van Coen. Ding loopt zo botersoepel door de toeren heen.
Hetzelfde geldt voor de groene Sierra van Martijn (Vroegah van Coen). Ding heeft hoeveel kilometers op Papenburg gedraaid, 12.000? Meerdere CPZ dagen en alsnog blijft die DOHC gewoon 215 op de GPS halen.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Op hoeveel km's zit jouw E34 Hugo?HSR schreef:
Idem voor mijn M50 non-vanos. Ding blijft maar gaan. Afgelopen 25K kms zijn voor 60% circuit en 20% autobahn. Altijd 6K+ toeren en niet stuk gaan.

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Qua belasting zit men hier wel ff appels met peren te vergelijken:
Sierra 2.0 DOHC 120ps on a good day = 60ps/liter
525i M50 192ps = 76.8ps/liter
328i M52 193ps = 68.9ps/liter
Dat zijn specifieke vermogens die comfortabel onder de 6000rpm gehaald kunnen worden, dus de mechanische belasting is erg laag. Zodoende draaien veel van dat soort laag belaste massa-geproduceerde motoren dus ook ofwel astronomische kilometerstanden, ofwel zijn met een beetje onderhoud prima geschikt om hun nadagen betrouwbaar op circuits te slijten.
Nu draaien we het even om, en dan moet je er rekening mee houden dat hoe groter de motor is, hoe moeilijke het wordt om een hoog specifiek vermogen te halen:
1988: M5 3.(6) (3535cc) 315ps = 90ps/liter (specifiek vermogen toen identiek aan 911 TURBO, uit een grotere motor dan genoemde 88er Turbo)
1990: M3 Sportevo 2.5 238ps = 95.6ps/liter
1992: M5 3.8 340ps = 89.5ps/liter
1992: M3 3.0 286ps = 95.6ps/liter
1995: M3 3.2 321ps = 100.3ps/liter
(1998: M5 5.0 400ps = 80ps/liter en GEEN Motorsport motor, gewoon een opdirkte M62 ITB's.)
Dit alles atmosferisch, en daarbij zie je ook het plafond wat er was voordat de enkele Vanos op de 3.0 en dubbele Vanos op de 3.2 het nog hoger tilden door meer overlap toe te laten. De SportEvo haalde die 95ps/liter ook maar enkel en alleen omdat het een 100% homologatie-motor was en volledig ten koste van koppel. De enige manier om die vermogens toen te halen was toeren maken. Want waar de Sierra, M50 en M52 tussen 6k en 6400 helemaal klaar zijn moeten de S14's, S38's en S50's door. 7250rpm, 7400 en later 7800rpm werd er gejengeld.
Als iemand me andere massa geproduceerde 3000cc+ motoren kan noemen uit die tijd die dergelijke specifieke vermogens halen en dezelfde kilometrages lopen hou ik me aanbevolen. Die zijn er namelijk niet, een NSX is nou niet echt mass-production. Deze benadering van motoren is er een waar we bijna allemaal gek op zijn, maar er is een grens aan wat die techniek van toen kan hebben. Zo zie je ook dat waar de S50's en S54 in Z3M's zitten lagerslijtage minder aanwezig is. De rede is heel simpel: de toerenbegrenzer zit in de Z3 toepassing een paar honderd toeren lager.
Deze generatie speelgoed kan veel hebben, maar als je er mee op circuits speelt moet je die schalen echt als een slijtagedeel zien. Something has got to give, en het is logisch dat het knelpunt daar zit....
Sierra 2.0 DOHC 120ps on a good day = 60ps/liter
525i M50 192ps = 76.8ps/liter
328i M52 193ps = 68.9ps/liter
Dat zijn specifieke vermogens die comfortabel onder de 6000rpm gehaald kunnen worden, dus de mechanische belasting is erg laag. Zodoende draaien veel van dat soort laag belaste massa-geproduceerde motoren dus ook ofwel astronomische kilometerstanden, ofwel zijn met een beetje onderhoud prima geschikt om hun nadagen betrouwbaar op circuits te slijten.
Nu draaien we het even om, en dan moet je er rekening mee houden dat hoe groter de motor is, hoe moeilijke het wordt om een hoog specifiek vermogen te halen:
1988: M5 3.(6) (3535cc) 315ps = 90ps/liter (specifiek vermogen toen identiek aan 911 TURBO, uit een grotere motor dan genoemde 88er Turbo)
1990: M3 Sportevo 2.5 238ps = 95.6ps/liter
1992: M5 3.8 340ps = 89.5ps/liter
1992: M3 3.0 286ps = 95.6ps/liter
1995: M3 3.2 321ps = 100.3ps/liter
(1998: M5 5.0 400ps = 80ps/liter en GEEN Motorsport motor, gewoon een opdirkte M62 ITB's.)
Dit alles atmosferisch, en daarbij zie je ook het plafond wat er was voordat de enkele Vanos op de 3.0 en dubbele Vanos op de 3.2 het nog hoger tilden door meer overlap toe te laten. De SportEvo haalde die 95ps/liter ook maar enkel en alleen omdat het een 100% homologatie-motor was en volledig ten koste van koppel. De enige manier om die vermogens toen te halen was toeren maken. Want waar de Sierra, M50 en M52 tussen 6k en 6400 helemaal klaar zijn moeten de S14's, S38's en S50's door. 7250rpm, 7400 en later 7800rpm werd er gejengeld.
Als iemand me andere massa geproduceerde 3000cc+ motoren kan noemen uit die tijd die dergelijke specifieke vermogens halen en dezelfde kilometrages lopen hou ik me aanbevolen. Die zijn er namelijk niet, een NSX is nou niet echt mass-production. Deze benadering van motoren is er een waar we bijna allemaal gek op zijn, maar er is een grens aan wat die techniek van toen kan hebben. Zo zie je ook dat waar de S50's en S54 in Z3M's zitten lagerslijtage minder aanwezig is. De rede is heel simpel: de toerenbegrenzer zit in de Z3 toepassing een paar honderd toeren lager.
Deze generatie speelgoed kan veel hebben, maar als je er mee op circuits speelt moet je die schalen echt als een slijtagedeel zien. Something has got to give, en het is logisch dat het knelpunt daar zit....
- Knot
- Berichten: 40239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Komt idd wat meer kracht vrij en een 3.0 loopt dan nog veilig met 7300 redline denkik.
Ben benieuwd met mijn M52, als ie de 300.000km haalt krijgt ie een nationale huldiging!
Ben benieuwd met mijn M52, als ie de 300.000km haalt krijgt ie een nationale huldiging!
-
- Berichten: 5510
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Xave30 schreef:Op hoeveel km's zit jouw E34 Hugo?HSR schreef:
Idem voor mijn M50 non-vanos. Ding blijft maar gaan. Afgelopen 25K kms zijn voor 60% circuit en 20% autobahn. Altijd 6K+ toeren en niet stuk gaan.
Volgens mij nu rond de 260K kms. Veel zal er niet meer bij komen, trek de wagen wss deze winter uit elkaar.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Oke. Thanks.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
De motor loopt weer/nog...///Joost schreef:
Is er hier al nieuws trouwens Spijker?
ik heb hem voorlopig bij Paul staan, die rustig door blijft zoeken naar het inhouden.
Het zijn níet de bobines heb ik begrepen...
Ik heb geen haast, op het moment een andere daily, dus Paul kan er in rijden en blijven zoeken...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten