Zo, net terug van Artega in Delbrück...
Ik dacht, ben zo benieuwd naar de groene Artega GT, die voor een leuke prijs te koop staat,
bovendien weer ff Artega snuiven.
Vanmorgen iets voor 10u vertrokken, moest eerst ff tanken (hoef je minder vaak in de 316i Compact, scheelt denk de helft

)
anyway richting the German highway via Oldenzaal, men Nokia Ovi maps bracht me mooi op bestemming na zo'n 2u rijden,
wat me opviel, was dat de meeste km over 2 baans snelweg ging, waar je dus lekker kon doorrijden, het laatste stuk gaat wat door/langs
gehuchten met soms slecht wegdek en wat bochten, best een leuke variatie dus.
Wilde ook even men top van de Compact uitproberen, gelukkig haalde die de 200km/u, tot 180 gaat vrij vlot, tot 190 iets trager en
tot 200 nog wat trager, maar hij haalt het.
Het waaide echter vrij stevig en veelal liep de weg toch niet helemaal recht en of verkeer en dat samen met 15inch

en hoge bandwangen
en slappe vering was dat niet zo vanzelfsprekend dan wat je met de Hartge gewend was
Magoed, Artega...
Ik kom daar rond 12u aan en zie daar al vanaf de weg 2 Artega GT's buiten staan, das al goed...en in de showroom ook nog eens een paar
zo te zien, dus met een smile de auto geparkeerd en op naar binnen (is tot 13u open, echter op verzoek blijven ze wat langer en of zelfs op Zondag mogelijk
als je geintresseerd bent om te kopen zeg maar)
binnen trof ik maar liefst 4 Artega GT's aan...
De 24h speciale uitvoering, dus nog lichter gemaakt en kuipje erin, de echte race wagen en die was verder ook niet schoongemaakt en dus helemaal vol
van de dode vliegen e.d., zo uit de race zeg maar, gaaf om te zien, je voelde bijna de race zo.
Verder stond er een witte en een blauwe...en een heel aparte bruin metallic, erg fraaie kleur met een super mooi interieur, zwart leer overal, dus dash en
zijpanelen en de rest als hemel en achter stoelen e.d. zwart alcantara mmmmmmm dus daar moest ik ff in zitten

gaaf, tis net een meer volwassen Exige.
en ow, ook mooie sierlijsten zaten er in, die vielen ook op, op de foto's zie je dat allemaal niet zo goed helaas.
en te weinig foto's gemaakt.
Toen ik binnen kwam werd ik al even kort verwelkomt maar niet op de huid gezeten en dus relaxed, later kwam de medewerker even bij me en vertelde dat als ik vragen had
en meer wilde weten die andere man nog even bezig was met klanten die net een ritje hadden gemaakt in een groene Artega GT.
Ik zei, no problem, ben toch alleen aan het kijken en we komen in September nog met de "club" van DF.
Toen ik de groene (die te koop staat voor een leuke prijs) zag binnen komen wilde ik die ff van dichtbij bekijken, en verrek daar stonden ook nog 4 Artega GT's de groene, een rode en 2 in de 24h kleur stelling waarvan er al 1 verkocht was, erg fraai om te zien en die hadden iets andere stoelen qua middendeel, die hadden normaal de buitenkant leer maar binnendeel in een soort microvezel stof oid? anyway best apart en minder zweten denk ik.
ik liep wat om die groene Artega heen en kwam de eerste medewerker (Carsten) er even bij en legde me alles uit, ik had namelijk wat vragen en hij nam alle tijd.
die groene kar (brittisch green) had een fraai wit/creme interieur ook alles leer en creme alcantara.
ik vertelde het verhaal van het gewicht dat ik daar wat van baalde, ipv 1060kg iets van 1285kg, ja zegt hij, das incl bestuurder en wat bepakking en volle tank?
hij weegt anders 1150kg zo vertelde hij, dat klonk al wat beter

Ook vroeg ik hoe dat zat met die motor, kun je daar bij het lijkt zo weinig ruimte...
Je kon dus van binnenuit een groot deel uit de auto halen (schutbord achter de stoelen) en dan kon je daar bij, en je kon er via de brug goed van onder bij.
oke, eneuh met dat weinig ruimte, kan er een supercharger op

?
yep, die kon er ook op, ze zijn/gaan daar waarschijnlijk ook iets verder mee speciaal voor klanten met speciale wensen.
eneuh dat stuur is dat verstelbaar? dat leek namelijk wel zo, en ja hoor, in de diepte en hoger en lager, ideaal dus.
Die 2 fans wat achter de gril zitten blaasden nog steeds door ondertussen...ik zei hoe zit dat? dat duurt best lang en mag je wel een sterke accu hebben...
die was dan ook extra sterk en dat was voor de warme lucht uit de motorruimte te trekken...ah, vandaaro.
Ik zei, ik heb nog nooit met zo'n DSG bak gereden en ook geen SMG oid...kreeg het nog veel warmer haha..
ach zegt das vrij makkelijk kijk zo en die stand dat en zo en moet je ff rem intrappen dan dit en dat...euh ah...jaja

Er werd nog ff de navigatie in de spiegel uitgelegd, ow das wel handig, maar wel klein beeld...ik wilde aantoetsen, maar is gen toets scherm echter met een scroll ding

Goed, alles bekeken ook waar de accu zit en vooronder in kofferruimte welke de deksel van carbon is, erg fraai.
Ja zegt die man, je mag wel even ee stukje rijden...ik zo van, ja maar jullie zijn toch maar tot 13u open? eneuh ik wilde alleen maar ff wat meer weten en kijken en Artega opsnuiven e.d.
Ow zegt ie, je kan wel even rijden, ik zo van, maar dan gaat u toch wel even mee?? nee hoor, u mag gewoon de auto even alleen mee hebben, ik ow? euh...iiii
maar das DSG en ik vind dat in het begin iets te veel info eneuh weet niet of ik daar zo makkelijk mee rijd en vreemd in de buurt dacht ik nog...
Toen vroeg hij of de andere medewerker nog even bleef, die zei ja hij was der nog wel even aan het werk, nou zegt ie, dan gaan we ff een stukje rijden en rijd ik wel even mee als u dat liever heeft.
Dus super dat hij even mee kon, ja ik rijd wel graag alleen maar niet in een auto met een bak wat ik nog nooit heb gereden en dan allemaal zo goed als
nieuw...
Dus formuliertje getekent en ff rijbewijs gegevens opgeschreven, handtekening en de sleutel mee
dat ding was voor mij ook een apart iets immers geen sleutel zo ik dat ken, meer een houder die je in een sleuf moet drukken om te starten.
De rode Artega stond echter wat in de weg en de Groene waar ik in reed moest dan wat naar voren en dan iets steken e.d. om der langs te komen achteruit de garage uit en daar stond ook een auto waar ik raar langs moest draaien, ik dacht euh rijden jullie hem er ff uit? DSG en voor en achteruit en vreemde nwe auto en iiii... whaha.
Ach zegt die man, dat lukt je wel, ik zit er naast en die ander voor de auto geeft ook wat aanwijzingen...en verrek wat rijd dat makkelijk

Stoel goed zetten en stuur afstellen, mmm perfect zo.
Je went heel snel met de Artega in de stand D(rive) schakelt hij heel vlot naar de 6de om zuinig te rijden, het schakelen gaat naadloos, best een vreemde gewaarwording.
Ja zegt Carsten, trap het gas maar eens goed in, en lol, leuk een soort kickdown en pakt heel vlot op en meteen on power, je kan natuurlijk ook spelen met de flippers die
goed aanvoelen (maja wat weet ik er van verders immers nooit met zoiets gereden)
ik werd ook nieuwsgierig naar de stand S(port) en hoe die dan schakelde, meer met klappen wellicht? dus ff vragen of ie daar in mocht, ja natuurlijk

oke, daar gaat ie dan...weer vliegensvlug echter hij trekt dan veel hoger door in toeren, ik schakelde dan maar voordat de auto dat deed

Wat me opviel is de naadloze overgang in de versnellingen, dat gaat zo mooi dat het bijna te mooi is?
bij terug schakelen ook allemaal soepel en als je niet verder terug schakeld en je moet stoppen doet ie dat natuurlijk auto.(je zou er lui van worden)
Het stuurt heel fijn, goed gevoel en direct qua sturing, ook niet zwaar oid, we zijn een redelijk grote ronde gegaan maar niet snelweg, ik had 1 stukje even dat ik dacht dat ie
wat heel direct in het stuur voelde op een bepaalde snelheid,, maar dat kan ook aan de banden liggen.
Hij vertelde mij van de bandwang op die auto en de andere bandensoort, maar ook waarom we pas in September met DF daar heen kunnen voor de rondleiding

Ze komen namelijk met een paar nieuwtjes en veranderingen, ik zo van...spannend, ja zegt ie, en het mooie daarvan is dat die dingen ook op de bestaande Artega GT's gemaakt kunnen worden mocht je dat wensen.
Zal mij benieuwen wat dat allemaal is dan.
Op de terugweg zag ik nog een mooie Porsche 928 achter me zitten (binnendoorweg) en bij de rotonde kwam een rode Porsche 944 CS een hele mooie ons tegemoet, ik dacht eerst is er ergens een meeting maar ze gingen bijde een andere kant op.
hoe dan ook, ik heb eindelijk in d Artega GT gereden, heerlijke auto, de DSG easy en heerlijk als dagelijks, doch je mist dan wel wat sensatie wat je normaal met schakelen hebt omdat de DSG zo smooth/naadloos schakelt, bijna te mooi

tis dus meer een GT, wellicht met 400 a 450pk dan ist weer ideaal/beter maar dat weet ik nog niet.
my story today @Artega.