M-Power en drijfstanglagers
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Die zijn behoorlijk naar de galamiezen.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Oef....lager hebben de krukas niet veel goeds gedaan.
Altijd preventief lagerschalen vervangen. Doe ik altijd bij aankoop, ook al zeggen ze dat het pas gedaan is. De gevolgen van kapotte schalen zijn vele malen groter qua kosten dan het vervangen.
Succes ermee.

Altijd preventief lagerschalen vervangen. Doe ik altijd bij aankoop, ook al zeggen ze dat het pas gedaan is. De gevolgen van kapotte schalen zijn vele malen groter qua kosten dan het vervangen.
Succes ermee.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
pff die kruk ziet er niet best uit
succes met het herstel!
en idd als ik ooit een E36 M3 koop laat ik meteen de lagerschalen doen! dit heb ik al te vaak gezien...

en idd als ik ooit een E36 M3 koop laat ik meteen de lagerschalen doen! dit heb ik al te vaak gezien...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.


Ik moet toegeven dat dit me niet lekker zit. Misschien toch maar inplannen dit jaar?!
Klote voor je man...

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Huh? De voorste? Vaak zitten de slechtsten rond 4 en 5. Inwendige vervuiling lijkt me wel een issue geweest te zijn op jouw exemplaar.... Wellicht verkeerde olie in het verleden? Motoren die frequent verse TWS zien en stevig gebruikt worden zijn juist vaak opvallend schoon van binnen!
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Had de schade niet wat beperkter geweest als je wat eerder naar de garage/specialist gegaan was ?
Ik bedoel, je rijdt hier al vanaf maart zo mee rond.
Ik bedoel, je rijdt hier al vanaf maart zo mee rond.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
1 Sinds ik de auto heb (12 maanden nu) ben ik zowel bij de specialist als bij Paul geweest. In de 20000km twee maal een beurt gehad.
2 Zodra ik tikken onder de motorkap hoorde (Stchting haertbeat, Zandvoort, ben ik slechts naar huis&BMW dealer gereden (in de veronderstelling dat het vanos/kleppen zouden zijn)
3 Of ik beter niet naar huis had kunnen rijden, zullen we nooit weten
4 De auto is geleverd met TWS olie (de verkoper attendeerde mij erop, en altijd door mij gebruikt. De vorige eigenaren waren liefhebbers (ook te zien aan de (orginele) staat van de auto, en zouden ook TWS hebben gebruikt.
5 Dat preventief vervangen van de drijfstanglagers was mij niet bekend, dat las ik pas nadat de dealert me verteld had dat de lagers het probleem waren. Misschien heeft Paul het wel geopperd, maar ben ik eigenwijs geweest, maar ik kan het me niet herinneren. Paul raadt ook een 3.2 carterpan aan.... (maar inderdaad is het de eerste drijfstang, en niet 4 ,5 of 6.)
6 Of het probleem van inhouden (waarvoor de lambda sonde vervangen is, en daarna nooit meer een foutcode is onstaan) met dit probleem te maken heeft betwijfel ik... hij hield in het begin een fractie van een seconde in, later zelfs wat langer. Geen controle lampjes gingen branden, geen foutcode... Wat denken jullie? Waren het de lagers?
Wat zit je niet lekker, Joost? (edit, ik snap t inmiddels.... snel aanpakken!)
Kruk slijpen idd,
Misschien vast op zoek naar een andere motor...
Martijn, je zit me toch niet uit te lachen he?
Nog een vraagje, het vervangen van de lagers, is zeker geen officieel BMW onderhouds punt, wel?
2 Zodra ik tikken onder de motorkap hoorde (Stchting haertbeat, Zandvoort, ben ik slechts naar huis&BMW dealer gereden (in de veronderstelling dat het vanos/kleppen zouden zijn)
3 Of ik beter niet naar huis had kunnen rijden, zullen we nooit weten
4 De auto is geleverd met TWS olie (de verkoper attendeerde mij erop, en altijd door mij gebruikt. De vorige eigenaren waren liefhebbers (ook te zien aan de (orginele) staat van de auto, en zouden ook TWS hebben gebruikt.
5 Dat preventief vervangen van de drijfstanglagers was mij niet bekend, dat las ik pas nadat de dealert me verteld had dat de lagers het probleem waren. Misschien heeft Paul het wel geopperd, maar ben ik eigenwijs geweest, maar ik kan het me niet herinneren. Paul raadt ook een 3.2 carterpan aan.... (maar inderdaad is het de eerste drijfstang, en niet 4 ,5 of 6.)
6 Of het probleem van inhouden (waarvoor de lambda sonde vervangen is, en daarna nooit meer een foutcode is onstaan) met dit probleem te maken heeft betwijfel ik... hij hield in het begin een fractie van een seconde in, later zelfs wat langer. Geen controle lampjes gingen branden, geen foutcode... Wat denken jullie? Waren het de lagers?
Wat zit je niet lekker, Joost? (edit, ik snap t inmiddels.... snel aanpakken!)
Kruk slijpen idd,
Misschien vast op zoek naar een andere motor...
Martijn, je zit me toch niet uit te lachen he?

Nog een vraagje, het vervangen van de lagers, is zeker geen officieel BMW onderhouds punt, wel?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
??? nee waarom zou ik! vind het oprecht vervelend voor jeSpijkerhard schreef: Martijn, je zit me toch niet uit te lachen he?![]()

- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Sorry, sorry, sorry, ik zag in de editor nog een oude reactie (toen ik zelf ook nog in een betere mood was)Martijn_bmw schreef:![]()
hopelijk is alles snel weer goed aan het blok

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
oh die reactie, ja dat ging over je bumperkleef foto 
geen probleem hoor
en succes met het herstel en hopelijk vallen de kosten nog enigszins mee!

geen probleem hoor

- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Zover ik weet niet nee. Sterker nog, ik ben bang dat je een hoop glazige blikken krijgt als je er over begint bij de dealer. Ik heb ze ook direct laten vervangen (bij 178k op de klok), maar dit achteraf geneuzel helpt jou natuurlijk niet echt (echt niet...). Sterkte dan maar....Spijkerhard schreef:Nog een vraagje, het vervangen van de lagers, is zeker geen officieel BMW onderhouds punt, wel?

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
wat kost zo'n klus dan als je het laat doen allemaal, dus uit voorzorg laten vervangen bij zo'n 3.0 of 3.2.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Vervanging van schalen is geen servicepunt volgens BMW. Maar het is gebleken dat de M-motoren met lange slag (90mm en hoger) er wel heel gevoelig voor zijn. Is ook niet raar gezien de toerentallen relatief hoog zijn voor die constructiewijze, en de zuigersnelheden dus extreem hoog. S38B38, S50 en S54 zijn allemaal zo ongeveer maximaal opgerekt qua slag, dus de hoeken die de drijfstangen bereiken zijn kritisch. Hoe klein die marge is zie je bij e34 M5: een S38B36 heeft bijna nooit lagergezeik en meestal probleemloos 3 ton, terwijl een 3.8 de twee ton meestal niet haalt zonder AT motor of preventieve vervanging.
Moet er wel bij zeggen dat 3-liters er VEEL minder vaak last van hebben dan 3.2's, en dat ik de binnenkant van je motor echt heel ranzig vind. Zal later ff een foto voor je opzoeken van m'n M60B40 bij 265k, die was een stuk schoner van binnen. Zou me niet verbazen als vuil de oorzaak blijkt te zijn. Ik ververste wel om de 5 à 10k als er trackdays tussen zaten.
Er stond laats een lijstje online van slag/drijfstang-lengte verhoudingen van verschillende motoren. Was grappig om te zien dat S50/S54 eigenlijk helemaal niet geschikt zouden moeten zijn voor 7000rpm+. En toch doen ze het allemaal jaren lang!
Moet er wel bij zeggen dat 3-liters er VEEL minder vaak last van hebben dan 3.2's, en dat ik de binnenkant van je motor echt heel ranzig vind. Zal later ff een foto voor je opzoeken van m'n M60B40 bij 265k, die was een stuk schoner van binnen. Zou me niet verbazen als vuil de oorzaak blijkt te zijn. Ik ververste wel om de 5 à 10k als er trackdays tussen zaten.
Er stond laats een lijstje online van slag/drijfstang-lengte verhoudingen van verschillende motoren. Was grappig om te zien dat S50/S54 eigenlijk helemaal niet geschikt zouden moeten zijn voor 7000rpm+. En toch doen ze het allemaal jaren lang!
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Zo tussen de 600 (Friesland) a 800 (Brabant) Euris als het preventief is en er geen puinhoop is zoals bij mij, dus voor lagerschalen, bouten, olie, pakking en arbeidsloon.GTRene schreef:wat kost zo'n klus dan als je het laat doen allemaal, dus uit voorzorg laten vervangen bij zo'n 3.0 of 3.2.
De krukas zelf is echter plusminus 1800,
een motor (ongereviseerd) ca 2500-3000 (excl. ca. 600 ombouw, excl lagerschalen...)
een gereviseerde motor ca 6-7000...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
mmm, dan valt dat preventief vervangen nog wel mee als je die auto wat langer wil houden.
die andere kosten zijn meer scary en kun je aardig op leeg lopen zo te zien.
maja je moet maar net op tijd zijn, zou ook niet meteen denken dat het zo'n vaart zou lopen doch als ik dan de verhalen hier zo lees ist toch best oppassen.
die andere kosten zijn meer scary en kun je aardig op leeg lopen zo te zien.
maja je moet maar net op tijd zijn, zou ook niet meteen denken dat het zo'n vaart zou lopen doch als ik dan de verhalen hier zo lees ist toch best oppassen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Hm denk niet dat dit een probleem is van slijtage an sich, die lagerschalen zien er meer uit alsof je oliedruk verlies gehad hebt op een circuit oid.
Vaak als ze gewoon versleten zijn dan slijt de zachte metaal laag door en zie je er langzaam een donker laagje doorheen komen. Maw ze slijten veel gelijkmatiger.
Hier kan je gewoon zien dat die zachte laag als het ware stuk geslagen is. Mijne had dit ook na een paar circuitdagen. Oplossing voor de volgende keer schotje in het carter of 3,2 or S54 carterpan.
@Rene: vervangen is een eurotje of 200-250 aan onderdelen en een paar uur werk (3-4 gok ik)
Vaak als ze gewoon versleten zijn dan slijt de zachte metaal laag door en zie je er langzaam een donker laagje doorheen komen. Maw ze slijten veel gelijkmatiger.
Hier kan je gewoon zien dat die zachte laag als het ware stuk geslagen is. Mijne had dit ook na een paar circuitdagen. Oplossing voor de volgende keer schotje in het carter of 3,2 or S54 carterpan.
@Rene: vervangen is een eurotje of 200-250 aan onderdelen en een paar uur werk (3-4 gok ik)
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Bert ///M3 schreef:Hm denk niet dat dit een probleem is van slijtage an sich, die lagerschalen zien er meer uit alsof je oliedruk verlies gehad hebt op een circuit oid.
-> ik heb begrepen dat dan vaak 1 van de achterste cilinders "aan de beurt is". Gebrek aan smering lijkt idd mee te spelen
Vaak als ze gewoon versleten zijn dan slijt de zachte metaal laag door en zie je er langzaam een donker laagje doorheen komen. Maw ze slijten veel gelijkmatiger.
-> Dat was bij 5 anderen het geval. Orginele lagers uit '93 kwamen eruit
Hier kan je gewoon zien dat die zachte laag als het ware stuk geslagen is. Mijne had dit ook na een paar circuitdagen. Oplossing voor de volgende keer schotje in het carter of 3,2 or S54 carterpan.
-> a een Eurootje of 1200... dan is wat rommelen met een schotje een optie ja
@Rene: vervangen is een eurotje of 200-250 aan onderdelen en een paar uur werk (3-4 gok ik)
-> vergeet niet de olie mee te rekenen
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Sorry, I call bullshit.Spijkerhard schreef:Bert ///M3 schreef:Oplossing voor de volgende keer schotje in het carter of 3,2 or S54 carterpan.
-> a een Eurootje of 1200... dan is wat rommelen met een schotje een optie ja
@Rene: vervangen is een eurotje of 200-250 aan onderdelen en een paar uur werk (3-4 gok ik)
-> vergeet niet de olie mee te rekenen
Als je een ebay.de een beeje in de gaten houdt is een 3.2 cartertje best te vinden voor 150 eu, en die oliepomp kost ook niet heel de wereld. Heb zelf 75eu voor zo'n carter betaald, komt vanzelf nog wel een keer van pas. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Meerekenen van olie? Come on zeg.Als je een preventief schalenwisseltje uitvoert tijdens een olieservice kost dat geen olie, olie vervang je (als je enigzins snapt wat je aan het doen bent) sowiezo om de twee a drie trackday's. Bij de Alfa houdt dat dus in dat er in deze motor nog nooit langer dan 3000km dezelfde olie heeft gezeten.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
zit in zo'n 3.2 carter al zo'n schotje in?
hoe zit dat met de oliepomp dan, las ook dat eventueel een S54 carter kan...past zo'n S54 pomp dan ook? met name de latere na 2005 ofzo? schijnen beter/sterker te zijn.
magoed denk dat een goede oliepomp meer van belang is bovenin de motor?
hoe zit dat met de oliepomp dan, las ook dat eventueel een S54 carter kan...past zo'n S54 pomp dan ook? met name de latere na 2005 ofzo? schijnen beter/sterker te zijn.
magoed denk dat een goede oliepomp meer van belang is bovenin de motor?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Bij een 3,2 carterpan zit er al een schot in en er zit alleen een gat voor retour en voor de aanzuigleiding als het ware. Plus aan de voorkant voor het subframe zit ook nog een extra olieaanzuig.
Het S54 carter is bijna gelijk aan een S50B32 carter alleen een beetje aangepast, maar het is niet zo moeilijk om een S54 carter en oliepomp op een S50 te sleutelen.
Verder maakt oliedruk en type olie wel degelijk wat uit, zonder olie of met te weinig oliedruk klapt de drijfstang direct op het lager, de oliefilm moet sterk genoeg zijn om die tikken op te vangen.
Qua olieinterval ik kijk meer naar uren maar die 3000 km die Steve noemt haal ik ook bij lange na niet. Het zit er wel meer dagen in maar ik rij meestal minder uren op een dag. Daarintegen gaan drijfstanglagers bij mij ook op uren, meestal eens in de 2 jaar. Gewoon meenemen met een vloeistoffenwissel.
Het is trouwens helemaal niet zo ingewikkeld om die lagers zelf even te wisselen dan spaar je arbeidskosten. Je moet alleen iets hebben om je motor te ondersteunen en op een brug zetten zou ideaal zijn. Verder is een momentsleutel met hoekmeting en een M12 12-punts socket het enige echte speciale gereedschap wat je nodig hebt.
Het S54 carter is bijna gelijk aan een S50B32 carter alleen een beetje aangepast, maar het is niet zo moeilijk om een S54 carter en oliepomp op een S50 te sleutelen.
Verder maakt oliedruk en type olie wel degelijk wat uit, zonder olie of met te weinig oliedruk klapt de drijfstang direct op het lager, de oliefilm moet sterk genoeg zijn om die tikken op te vangen.
Qua olieinterval ik kijk meer naar uren maar die 3000 km die Steve noemt haal ik ook bij lange na niet. Het zit er wel meer dagen in maar ik rij meestal minder uren op een dag. Daarintegen gaan drijfstanglagers bij mij ook op uren, meestal eens in de 2 jaar. Gewoon meenemen met een vloeistoffenwissel.
Het is trouwens helemaal niet zo ingewikkeld om die lagers zelf even te wisselen dan spaar je arbeidskosten. Je moet alleen iets hebben om je motor te ondersteunen en op een brug zetten zou ideaal zijn. Verder is een momentsleutel met hoekmeting en een M12 12-punts socket het enige echte speciale gereedschap wat je nodig hebt.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Olie is alles, na elke trackday of wedstrijd verse olie en filter, die kosten zijn tov banden en brandstof ed te verwaarlozen.
Het is dan wel geen bmw, maar in de renault zo drie jaar wedstrijden gedaan en lagerschalen waren nog als nieuw
Het is dan wel geen bmw, maar in de renault zo drie jaar wedstrijden gedaan en lagerschalen waren nog als nieuw

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Rij al 3 seizoenen in de E30 325i met dezelfde lagerschalen. Wel na elke 2 races nieuwe olie en filter. Maar goed, blok gaat nu ook de revisie in, dus dan goed bekijken hoe ze eruit zien.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Als jullie ze vervangen vervangen jullie dan ook de drijfstang-bouten eigenlijk?
@ topicstarter: je zou natuurlijk een gebruikt blok kunnen overwegen (zie topic B46 in tekoop aangeboden, hij slacht momenteel een M3-cabrio).
@ topicstarter: je zou natuurlijk een gebruikt blok kunnen overwegen (zie topic B46 in tekoop aangeboden, hij slacht momenteel een M3-cabrio).
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.
Nadeel is dat je dan geld uit gaat geven aan iets wat in theorie nog slechter kan zijn dan wat je nu hebt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast