oude draadje maar weer eens wat leven inblazen, kwam net op een link via die lambo van GIllet omdat die zo snel is...blijkt dat die man ze nog steeds maakt
hier wat leuke foto's en leesvoer.
Tony Gillet is de enige Belgische autofabrikant. Zijn Vertigo heeft het record van de snelste acceleratie op zijn naam en acteert in Playstations GranTurismo. Maar zelfs veel autoliefhebbers hebben nog nooit van hem gehoord. Niet zo vreemd met een gemiddelde productie van anderhalve auto per jaar
Voor de ingang staat de splinternieuwe Vertigo 5 voor ons gereed. Glimmend zwart, denken we. Totdat we dichterbij komen. De auto blijkt gespoten
in het donkerste groen op deze aarde. Mooi? Mwah. Apart? Zeker
daar zit je dus echt in zo te zien
In de showroom van de fabriek staan spullen uit een ver verleden. De Gillet Vertigo bijvoorbeeld. Schuin geplaatst op een plateau met een vergeeld bordje waarop staat dat dit sinds 1994 de snelst accelererende tweewielaangedreven auto ter wereld is. Het record, vermeld in het Guinness Book of Records, staat nog altijd.
Nu, bijna twintig jaar later, hebben bijna alle sportwagenfabrikanten gewichtsbesparing gebombardeerd tot leidmotief, wat maar weer eens bewijst dat het Vertigo-project op een gezonde en avant-gardistische basis stoelt. Ter illustratie: het koolstofvezel chassis met honingraatstructuur is bijzonder stijf en weegt dankzij deze Formule 1-technologie maar 58 kilo.
Instappen
Wanneer we ons onder de vleugeldeuren door hebben geworsteld, doemt een volgende hindernis op. De dorpels zijn namelijk zo hoog en breed, dat ze in geval van hoog water ook als stormvloedkering zouden kunnen fungeren. Maar wanneer we ons even later in de prachtige kuipstoelen van de Vertigo hebben laten vallen, is er helemaal geen weg meer terug. Ontsnappen uit de Bijlmerbajes is eenvoudiger. Soepel in- en uitstappen vereist kortom enige oefening op een plek zonder publiek.
Wanneer we om ons heen kijken, zien we ook hier voorbeeldig materiaalgebruik en een goede afwerking. De hoofsteunen, buitenspiegels, het stuurwiel: alles ziet er origineel en professioneel uit. Je benen steken door een soort kattenluik naar voren. Deze tussenschotten zijn bedoeld om de toch al enorme stijfheid nog verder te vergroten. Het ruikt hier naar een nieuwe leren jas, maar wanneer we de motor starten, begint de polyester carrosserie door de warmte te ruiken naar een versgebakken speedboot. Om ons heen allemaal bruin leer en alcantara. Een aparte combinatie samen met de zeer donkergroene buitenzijde.
De van Alfa Romeo afkomstige 3.0 V6-motor brult hees. Hij klinkt absoluut niet als een Alfa Romeo. Meer als een Speed Six-motor van het Britse merk TVR. Niet zo vreemd, want Gillet heeft ‘m flink opgevoerd voor hij ‘m goed genoeg vond voor zijn geesteskind. De tot vier liter opgeboorde motor levert 400 pk en daarmee kom je in een auto die 900 kilo weegt niets tekort. De sprint van 0 tot 100 km/u neemt dan ook niet meer dan 3,26 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Liever Maserati V8
Toch vindt Tony Gillet het nog niet genoeg. Of misschien is hij gewoon uitgekeken op de V6. Immers; hij heeft nu al minstens tien auto’s met zo’n dik Alfa-blok geproduceerd. De nieuwe generatie Gillets zal dan ook worden voorzien van een dikke Maserati V8. Zo een die ook in de Quattroporte ligt bijvoorbeeld. Standaard 400 pk sterk, maar dat is natuurlijk niet genoeg voor een auto die bijna 1.000 kilo weegt.
En dus zal Gillet ook dit blok waarschijnlijk honen, uitveilen, van lichtgewicht zuigers en een ander krukas voorzien totdat er een beetje fatsoenlijk vermogen uit wordt geperst. In de werkplaats zien we het prachtige blok staan. Nu nog ongeschonden en vers uit het krat, maar Tony’s glimmende ogen verraden dat hij staat te popelen om het blok flink aan te pakken.
De vraag waarom wij een Gillet zouden moeten kopen, vooropgesteld dat we ‘m konden betalen, is volgens hem eveneens gemakkelijk te beantwoorden: "Vanwege het rijplezier, de lichtgewicht carrosserie en de gegarandeerde exclusiviteit." Dat laatste willen we wel geloven. In achttien jaar bouwde Tony Gillet 26 auto’s en het ziet er niet naar uit dat hij binnenkort zijn productie zal opschroeven.
bron en hele verhaal>>
http://www.autoscoops.be/testen/exclusi ... et-vertigo" onclick="window.open(this.href);return false;