DSC wordt Benelux-competitie - of toch niet?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Snipe

DSC wordt Benelux-competitie - of toch niet?

Bericht door Snipe » 10 nov 2011, 15:48

Persbericht DSC: leuk, we gaan een Benelux-competitie organiseren in overleg met de autosportbonden.
Persbericht Belgische autosportbond: we weten van niks en er komt zéker geen Benelux Supercar Challenge.

Organisator Dick van Elk zit in het buitenland en is niet bereikbaar, maar volgens Renate Vissers (ook van V-Max Racing Management) slaan de Belgen onzin uit.

http://www.driving-fun.com/2418/home/sp ... nelux.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Luco

Re: DSC wordt Benelux-competitie - of toch niet?

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 16:04

Lezen is ook een vak Snipe, want wat jij in je eerste zin schrijft staat echt niet in het persbericht.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2011, 16:15

...maar zo hebben de Belgen het wel opgevat.

In het persbericht stond dit: "Na overleg met de drie autosportbonden in de Benelux, de KNAF, RACB en ACL is er voor 2012 besloten onder het Benelux zonereglement de wedstrijden te verrijden."

Persbericht van de Belgen:
"In navolging van het recent verschenen persbericht betreffende de Dutch / Benelux Supercar Challenge 2012, wil RACB Sport er op wijzen dat er vanuit RACB Sport geen goedkeuring verleend werd voor de benaming Benelux Supercar Challenge en voor de vooropgestelde Kalender met het oog op 2012.

Er werd tot op heden door de organisatie zelfs geen enkel contact gezocht met RACB Sport dienaangaande. Het is dan ook zeer verwonderlijk dat het persbericht melding maakt van ‘na onderling overleg tussen de drie autosportbonden in de Benelux’.

Gelieve er dus nota van te nemen dat de Dutch Supercar Challenge op dit ogenblik niet van de ‘Benelux’-regelgeving geniet."

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 16:18

Ja het blijven belgen, maar jij schrijft iets wat er niet staat, je doet of je het persbericht citeert, maar dat doe je niet, je schrijft wat de belgen hebben gedacht.

Naar mijn mening erg slordig en onzorgvuldig om het zo neer te zetten, lijkt een beetje op stemmingmakerij.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2011, 17:18

Het was even een korte samenvatting van het conflict, met een link naar het uitgebreide verhaal.

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 17:25

:sealed:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2011, 17:26

....maar wie de posts onder de openingspost ook leest, is van A tot Z op de hoogte ;-)

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 17:29

Tuurlijk, je plempt even een paar onwaarheden neer en doet het zo af, tjongejonge wat een nivo zeg, alles voor de hits en de commercie :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2011, 17:49

Luco schreef:Tuurlijk, je plempt even een paar onwaarheden neer en doet het zo af, tjongejonge wat een nivo zeg, alles voor de hits en de commercie :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen:
Nou, nou, nou, dat lijkt me licht overdreven. Dat je een persbericht niet letterlijk citeert, wil nog niet per definitie zeggen dat je dan onwaarheden schrijft. Het staat ook niet tussen aanhalingstekens, dus het is voor iedereen duidelijk dat het geen letterlijk citaat is.

En wat staat er precies in die eerste post?
Persbericht DSC: leuk, we gaan een Benelux-competitie organiseren in overleg met de autosportbonden.
Persbericht Belgische autosportbond: we weten van niks en er komt zéker geen Benelux Supercar Challenge.
Gaan we even naar de letterlijke teksten in de persberichten.

"Na overleg met de drie autosportbonden in de Benelux, de KNAF, RACB en ACL is er voor 2012 besloten onder het Benelux zonereglement de wedstrijden te verrijden."
Wedstrijden onder het Benelux zonereglement verrijden is feitelijk een Benelux-competitie. Waarom zou je anders de huidige reglementen verruilen voor het Benelux-zonereglement?

En wat is de reactie daarop van de RACB?
"In navolging van het recent verschenen persbericht betreffende de Dutch / Benelux Supercar Challenge 2012, wil RACB Sport er op wijzen dat er vanuit RACB Sport geen goedkeuring verleend werd voor de benaming Benelux Supercar Challenge en voor de vooropgestelde Kalender met het oog op 2012. Er werd tot op heden door de organisatie zelfs geen enkel contact gezocht met RACB Sport dienaangaande. Het is dan ook zeer verwonderlijk dat het persbericht melding maakt van ‘na onderling overleg tussen de drie autosportbonden in de Benelux’. Gelieve er dus nota van te nemen dat de Dutch Supercar Challenge op dit ogenblik niet van de ‘Benelux’-regelgeving geniet."
Kortom, ze weten van niks ("er werd tot op heden geen enkel contact gezocht") en er komt zeker geen Benelux Supercar Challenge ("geen goedkeuring verleend door de benaming").

Het had iets preciezer gekund, maar om nou gelijk over onwaarheden en "alles voor de commercie" te beginnen is ook weer wat overdreven.

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 18:50

Snipe je kan je in honderd bochten wringen, je eerste zin is een citaat en is gewoon niet waar.
Jij schrijft iets wat niet waar is en gaat het nog zitten verdedigen ook als je erop gewezen wordt.

Ja als je zoiets schrijft wat niet waar is en je blijft het verdedigen dan wijst dat bij mij op pure sensatiebeluste schrijfwijze en dus voor de hits en commercie.

ik vind de hele opzet van dit stukje echt zum :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen:

Zeker na alle grote woorden van:
we willen niet hetzelfde doen als andere sites
we willen gedegen journalistiek
we willen neutrale autotests zonder persoonlijke voorkeuren

Manman laat me niet lachen, je bent nog te stronteigenwijs om ook maar een fout te corrigeren.

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 18:57

Verder zou je eerst even kunnen opzoeken wat het zone reglement inhoud, maar dat was zeker teveel moeite?
BENELUX Zone 2011 (Circuit, Rally, Rallycross, Karting,…):
Een door een ASN erkend(e) Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge dat een
manche / wedstrijd van het Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge wil laten
doorgaan in een BENELUX-land, dat niet het land van ‘oorsprong’ is van dat (die)
Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge, dient daarvoor een officiële aanvraag in te
dienen bij haar eigen ASN.
Die ASN verleent al dan niet haar goedkeuring, waarna bij goedkeuring, deze op haar beurt
de toelating vraagt aan de ASN van het land waar deze manche / wedstrijd verreden zou
worden. Indien deze eveneens haar goedkeuring geeft, dan kan deze manche / wedstrijd
doorgaan.
· Een door een ASN erkend Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge
mag meerdere van haar meetings laten doorgaan in een BENELUX-land dat
niet het land van ‘oorsprong’ is. Daarnaast mag ditzelfde Kampioenschap / Serie
/ Cup / Trophy / Challenge nog één van van haar manches / wedstrijden laten
doorgaan in een direct aangrenzend land buiten de BENELUX-zone
(meerbepaald in Frankrijk, Duitsland of Groot-Brittannië).
Deze evenementen worden erkend als Zone-evenement en worden op de FIA
Zone-kalender geplaatst door de ASN van oorsprong.
· Indien een door een ASN erkend Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy /
Challenge de officiële benaming ‘BENELUX’ wil opnemen in de titel van het
Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge, dan dient een jaarlijks
erkenningrecht van 5.000€ betaald te worden aan de ASN van het land van
oorsprong. Dit bedrag wordt verlaagd tot 2.000€ in de disciplines Rallycross en
Karting.
Dit bedrag dient gelijk te zijn bij zowel de RACB Sport, de KNAF als de ACL. Dit
bedrag is volledig ten goede van de ASN van ‘oorsprong’.
De aanvraag om recht te hebben op deze benaming dient door de organisator /
promotor te gebeuren bij de eigen ASN en dit ten laatste vóór 01 maart van het
jaar waarvoor de aanvraag geldt.
De ASN van ‘oorsprong’ zal de aanvraag ter goedkeuring voordragen aan de
FIA, en dit enkel als vooraf reeds zowel de RACB Sport, de KNAF als de ACL
hiermee instemmen.
· Alle Zone-evenementen en BENELUX Kampioenschappen / Series / Cups /
Trophies / Challenges worden op een ‘BENELUX Zone’-kalender geplaatst, die
door de drie betrokken ASN’s wordt gepubliceerd. Op deze kalender wordt
telkens ook duidelijk vermeld welke ASN en organisator verantwoordelijk is.
· Zowel het Sportreglement als het Technisch Reglement van een BENELUX
Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge dienen verplicht opgemaakt
te worden in de taal van het land van ‘oorsprong’ en in het Engels.
· Eventuele klachten, beroepsprocedures en overige geschillen komen voor de
Gerechtelijke Instanties van de ASN van ‘oorsprong’, en dit zowel voor de Zoneevenementen
als voor de BENELUX Kampioenschappen / Series / Cups /
Trophies / Challenges.
· Voor wat betreft een Zone-evenement of een manche / wedstrijd van een
BENELUX Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge dat in een ander
land dan het land van ‘oorsprong’ wordt verreden, dient één (1)
Sportcommissaris en één (1) Technisch Commissaris aanwezig te zijn van de
ASN van ‘oorsprong’. Zij versterken dan het team van officials dat reeds ter
plaatse is in opdracht van de ASN van het gastland en doen respectievelijk
dienst als Voorzitter / Hoofdverantwoordelijke voor deze klasse.
De kosten die hiermee gepaard gaan vallen ten laste van de organisator van de
meeting of van de organisator / promotor van de betrokken klasse.
· Houders van een passende vergunning van één van de drie ASN’s uit de
BENELUX-Zone (KNAF, ACL en RACB Sport) kunnen punten behalen voor het
BENELUX Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge.
Vergunninghouders die een vergunning bezitten van een ASN uit gelijk welke
andere EU-lidstaat, of gelijk welk ander vergelijkbaar land als zodanig
aangemerkt door de FIA, kunnen geen punten behalen voor het BENELUX
Kampioenschap / Serie / Cup / Trophy / Challenge. Echter, zij worden wel
opgenomen in het klassement van de wedstrijd, maar zijn transparant voor de
puntentelling.
Het BENELUX Zone Kantoor kan een derogatie toekennen op deze regel.
De benodigde licentie dient verplicht minstens van het nationale niveau te zijn.
Het BENELUX Zone Kantoor zal gevestigd zijn in Brussel, bij de ASN van België (RACB
Sport).
Brussel, 19 April 2011.
Wat dus inhoud dat het gewoon de dsc reglementen zijn, maar het makkelijker maakt om in een benelux land iets te organiseren, niet meer niet minder.
Maar ja waarom zou je iets uitzoeken he, als zogenaamde journalist.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2011, 19:01

Luco schreef:Zeker na alle grote woorden van:
Lol. Je klaagt dat ik verkeerd quote en vervolgens verzin je zelf dit bij elkaar.

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 19:04

Snipe schreef:
Luco schreef:Zeker na alle grote woorden van:
Lol. Je klaagt dat ik verkeerd quote en vervolgens verzin je zelf dit bij elkaar.
Nou ik heb dat nog wel zwart op wit hoor, maar ga jij maar lekker verder met de riooljournalistiek en leugens schrijven.

Zoals ik al zei, alles voor de hits, jammer
Als er iets wat niet waar is over df zou worden geschreven is het forum te klein, en jij als df vertegenwoordiger doet het wel over anderen :please:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 nov 2011, 19:09

Je hebt gelijk man.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 10 nov 2011, 20:16

Leuk topic!

Dutch

Bericht door Dutch » 10 nov 2011, 20:31

Snipe schreef:
Luco schreef:Tuurlijk, je plempt even een paar onwaarheden neer en doet het zo af, tjongejonge wat een nivo zeg, alles voor de hits en de commercie :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen:
Nou, nou, nou, dat lijkt me licht overdreven. Dat je een persbericht niet letterlijk citeert, wil nog niet per definitie zeggen dat je dan onwaarheden schrijft. Het staat ook niet tussen aanhalingstekens, dus het is voor iedereen duidelijk dat het geen letterlijk citaat is.

En wat staat er precies in die eerste post?
Gaan we even naar de letterlijke teksten in de persberichten.

"Na overleg met de drie autosportbonden in de Benelux, de KNAF, RACB en ACL is er voor 2012 besloten onder het Benelux zonereglement de wedstrijden te verrijden."
Wedstrijden onder het Benelux zonereglement verrijden is feitelijk een Benelux-competitie. Waarom zou je anders de huidige reglementen verruilen voor het Benelux-zonereglement?

En wat is de reactie daarop van de RACB?
"In navolging van het recent verschenen persbericht betreffende de Dutch / Benelux Supercar Challenge 2012, wil RACB Sport er op wijzen dat er vanuit RACB Sport geen goedkeuring verleend werd voor de benaming Benelux Supercar Challenge en voor de vooropgestelde Kalender met het oog op 2012. Er werd tot op heden door de organisatie zelfs geen enkel contact gezocht met RACB Sport dienaangaande. Het is dan ook zeer verwonderlijk dat het persbericht melding maakt van ‘na onderling overleg tussen de drie autosportbonden in de Benelux’. Gelieve er dus nota van te nemen dat de Dutch Supercar Challenge op dit ogenblik niet van de ‘Benelux’-regelgeving geniet."
Kortom, ze weten van niks ("er werd tot op heden geen enkel contact gezocht") en er komt zeker geen Benelux Supercar Challenge ("geen goedkeuring verleend door de benaming").

Het had iets preciezer gekund, maar om nou gelijk over onwaarheden en "alles voor de commercie" te beginnen is ook weer wat overdreven.
Ik weet niet wat je vandaag gegeten hebt, Luco, maar snipe's samenvatting van de twee persberichten lijkt me helemaal correct, als ik zo de letterlijke quotes uit beide berichten lees. Ga er eens inhoudelijk op in, in plaats van meteen met modder te gooien.

Wat een veel interessantere vraag is, is waarom de Belgische bond zo over de rooie gaat. Want die vallen blijkbaar over die formulering van de DSC. snipe is alleen maar de boodschapper.

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 20:37

Dutch ik geef netjes aan dat de eerste zin NIET klopt, als jij vind dat die wel klopt heeft discussie geen zin.

Vertel mij even waar deze zin staat in het persbericht??????

Vervolgens wringt die zich in allerlei bochten ipv gewoon de waarheid neer te zetten, dus wie gooit er met modder, ik lieg nergens in dit verhaal.

Als je dan een boodschap brengt, breng hem dan correct en ga niet nog eens extra stemming lopen maken met enkel oneliners.
Ik vind het niveau van zulke zogenaamde nieuwsberichten erg bedenkelijk.
Citeer gewoon juist of citeer niet.

Dutch

Bericht door Dutch » 10 nov 2011, 21:50

Luco schreef:Vertel mij even waar deze zin staat in het persbericht??????
Staat er niet in, want het is een samenvatting. Waarom is het een samenvatting? Omdat het niet tussen aanhalingstekens staat. Mag je een persbericht samenvatten? Ja. Is het goed samengevat? Ja.

Dus waar gaat snipe in de fout?

Bovendien citeer jij snipe uit zijn forumpost. Dat is geen nieuwsbericht. In het nieuwsbericht waarnaar snipe in zijn forumpost verwijst, staan keurig alle quotes die je zoekt.

Als je geen kaas hebt gegeten van journalistieke conventies, bekritiseer dan niet iemand op zijn vakgebied en al helemaal niet met de bombarie waarmee jij het doet.

Dutch

Bericht door Dutch » 10 nov 2011, 21:59

O ja, misschien ook nog nuttig om op te merken: V-Max krijgt in het nieuwsbericht uitgebreid gelegenheid om de zaak nog eens uit te leggen, dus hoor en wederhoor heeft snipe ook nog prima toegepast.

Sterker nog, als er een partij is die een beetje vreemd overkomt in deze zaak, met dat zeldzaam gepikeerde persbericht, dan zijn het de Belgen wel. Maar goed, die vond je zelf toch al rare types:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 10&t=24065" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 22:11

Ja die belgen zijn echt de weg kwijt

Verder als je iets na een dubbele punt zet is het vaak ook een citaat, en ik vind zulke oneliners nog steeds stemmingmakerij.

Is hetzelfde als df een circuitdag organiseert en er 1 auto is met schade en ik bv op alle forums een post begin met: Veel schade op df circuitdag

Dan kan ik in de post wel reppen over 1 auto, maar is de toon al gezet, als jij dat niet snapt, dan vrees ik dat er nog veel meer van dit soort berichten komen, zoals ik al zei, puur voor de hits naar mijn mening, ik dacht dat df voor iets anders stond.

Dat is stemmingmakerij en dat stoort me gewoon, zeker omdat er altijd geroepen is dat df daar niet aan mee zou doen.

Dutch

Bericht door Dutch » 10 nov 2011, 22:23

Maar wat is er dan stemmingmakerij aan die zin? DSC komt met een positief persbericht (=leuk), waarin onder meer staat dat ze overleg hebben gehad met de drie bonden over het Benelux-zonereglement. Precies over die zin struikelt de Belgische bond, dus die haalt snipe eruit om het conflict kernachtig weer te geven. Nou, dan lijkt me die zin een prima samenvatting.

En nogmaals, de zin staat in een forumpost die even snel wil doorverwijzen naar het eigenlijke bericht. Niet in het bericht zelf. Dat voldoet keurig aan alle journalistieke wetten. Die forumpost ook, maar die hoef je eigenlijk niet eens langs een journalistieke lat te leggen.

Tot slot: een citaat staat altijd tussen aanhalingstekens. Wat jij zegt over dubbele punten klopt echt niet.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 nov 2011, 22:33

Jerry!! Jerry!! Jerry!!

dvh

Bericht door dvh » 10 nov 2011, 22:36

Ja hoor.. de tampons zijn weer op.

Dutch

Bericht door Dutch » 10 nov 2011, 22:42

Ik ben de rust zelve hoor, Robin. :mrgreen:

Ik denk ook, waar gaat dit over? Eén zinnetje dat niet eens in het nieuwsbericht staat en de zaak ook nog prima samenvat en opeens is snipe een stemmingmaker die zum kotzen is. Tja, dan klim ik toch wel even in de pen.

Luco

Bericht door Luco » 10 nov 2011, 22:45

Dutch schreef:Maar wat is er dan stemmingmakerij aan die zin? DSC komt met een positief persbericht (=leuk), waarin onder meer staat dat ze overleg hebben gehad met de drie bonden over het Benelux-zonereglement. Precies over die zin struikelt de Belgische bond, dus die haalt snipe eruit om het conflict kernachtig weer te geven. Nou, dan lijkt me die zin een prima samenvatting.

En nogmaals, de zin staat in een forumpost die even snel wil doorverwijzen naar het eigenlijke bericht. Niet in het bericht zelf. Dat voldoet keurig aan alle journalistieke wetten. Die forumpost ook, maar die hoef je eigenlijk niet eens langs een journalistieke lat te leggen.

Tot slot: een citaat staat altijd tussen aanhalingstekens. Wat jij zegt over dubbele punten klopt echt niet.
Je gaat dus niet in op mijn voorbeeld, die eerste zin zet de toon neer en die zin is gewoon niet waar, maar daar worden we het dus niet over eens, kijken wat er gebeurd als mijn voorbeeld werkelijkheid zou worden, wedden dat het df forum dan te klein is?

Zelfde als de titel van dit draadje is ook gewoon niet waar, kan je er wel of toch niet met een vraagteken achter zetten maar de toon is al gezet.

Nogmaals er is altijd geroepen dat df niet aan dat soort sensatieberichten mee wou doen.
Ik zie het nu toch wel anders, maakt niet uit verder maar wees er dan ook eerlijk over en niet zo schijnheilig.

Eerlijke berichtgeving is het iig niet.

Plaats reactie