Audi R8 Driving Experience op Spa

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
SteV6

Audi R8 Driving Experience op Spa

Bericht door SteV6 » 07 nov 2011, 23:32

Na maanden van voorpret was het afgelopen vrijdag eindelijk zover!

's Morgens na een nachtje heerlijk slapen in het Balmoral Hotel in Spa was het vroeg opstaan. Om 08.30 moest ik me melden op het paddock. Na het parkeren van mijn Cupra netjes de bordjes gevolgd door de pitbox. En daar stond het oefenmateriaal voor de dag al klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de pitbox was een ruimte ingericht met een vloertje van leisteen en een bar met verse sapjes, frisdrankjes en een koffieautomaat. Daar kregen we een briefing over de opzet van de dag, de auto's en het circuit. Tijdens de briefing werd een steeds luider gedreun hoorbaar.

De ochtend was voor een oefening en het leren van het circuit, opgedeeld in een aantal secties:

1. - Les Combes - Malmedy - Rivage - Pouhon
2. - Fagnes - Stavelot - Blanchimont
3. - Bus Stop

Afbeelding

De oefening was een simpele ABS-uitwijkoefening. Maar meerdere bestuurders hadden er toch nog flinke moeite mee.

Na deze sessies kregen we een prima verzorgde warme lunch met buffet voorgezet. Er was tijd genoeg om ook even een wandelingtje te maken en wat foto's te schieten. In de pitbox ernaast hadden ze ook nog een Audi R8 LMS klaargezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En buiten stond nog een vrachtwagentje.

Afbeelding

Afbeelding

En na de middag was het tijd voor de circuitsessies. We reden de rondjes achter de instructeur aan. Wel opvallend, de instructeurs auto's stonden op Conti's SC 5P terwijl de cursuswagens op Pirelli rubber stonden. Volgens de organisatie moeten de banden, net als de remblokken om de dag vervangen worden omdat ze dan op zijn. 's Ochtends hadden we nog geen helmplicht, maar 's middags kreeg iedereen een eigen helm.

Afbeelding

Ik was blij verrast dat het tempo van de instructeurs niet kinderachtig was. Enige beperking was dat ze veel langere remwegen aanhielden om kopstaartbotsingen te voorkomen. De R8 V10 is een erg makkelijk snel te rijden auto. Pas als je in de buurt van de limiet gaat rijden kom je achter het ware karakter. De R8 is ondanks het 4x4 systeem in alle reacties een middenmotor wagen. Daardoor kan je met kleine gaspedaalaanpassingen de neus en kont besturen. Maar doe je te lomp, dan hapt de R8. Plotseling gaslos midcorner en je gaat achterstevoren. Sound, maar dat kan je zelf ook beluisteren in de filmpjes, is super. Zitpositie kan je ook als je 1.89 bent prima vinden. Zelfs met helm op. Echter 1 ding stoorde me mateloos. De stoelen hebben veel te weinig zijdelingse steun. Om überhaupt een beetje op je plek te kunnen blijven zitten moet je een trucje uithalen. Door de stoel eerst iets naar achter te zetten, dan de gordel blokkeren door een ruk te geven en vervolgens de stoel weer (elektrisch) naar voren te zetten zat je tenminste iets vast.
Op het volgende filmpje is Hans de bestuurder en film ik. Mijn rondje staat nog op zijn iPhone en zal ik zodra ik dat heb ook even online zetten.

Kortom, ik heb een fantastische dag gehad! En mijn eerste kilometers op Spa zullen onvergetelijk blijven :banging:

Stephan
Laatst gewijzigd door SteV6 op 08 nov 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Re: Audi R8 Driving Experience op Spa

Bericht door Mathieu » 08 nov 2011, 10:38

Stoer, man :df:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 nov 2011, 11:14

Super gaaf Stephan :wave:

Thanks voor het uitgebreide verslag!

Macboy

Bericht door Macboy » 08 nov 2011, 11:26

Topdag :thumbup:

Xave30

Bericht door Xave30 » 08 nov 2011, 12:05

Glad you enjoyed Stephan.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 08 nov 2011, 12:05

Leuk uitje Steve6. Midengine is het beste dat er is. Heb exact hetzelfde - op Assen - ooit een keer gedaan met een 10-tal RS4's (2005). Er wordt inderdaad behoorlijk aan getrokken. Er stonden twee x RS4 omgekeerd in het grint. Jammer van die stoelen. Tja, uiteindelijk is de R8 voor dikke ouwe kerels cruisen langs de boulevard, die willen geen kuipje.
:)

Gijs.

Bericht door Gijs. » 08 nov 2011, 12:51

Super gaaf! Als ik dat vragen mag: wat kost dat nou (via PM)?

Marc R

Bericht door Marc R » 08 nov 2011, 13:52

FerdiACS1 schreef:Leuk uitje Steve6. Midengine is het beste dat er is. Heb exact hetzelfde - op Assen - ooit een keer gedaan met een 10-tal RS4's (2005). Er wordt inderdaad behoorlijk aan getrokken. Er stonden twee x RS4 omgekeerd in het grint. Jammer van die stoelen. Tja, uiteindelijk is de R8 voor dikke ouwe kerels cruisen langs de boulevard, die willen geen kuipje.

En...Ferdi heeft ALTIJD gelijk mensen.....in elke R8 zit een dikke duitser met een snor en ALTIJD over de boulevard.

:clap:

JP

Bericht door JP » 08 nov 2011, 14:23

Lijkt me een geweldige ervaring, ongeacht wat je van de R8 als sportauto zou vinden.

Sta er ook altijd van versteld hoeveel auto's zo'n fabrikant alleen voor zulke evenementen ter beschikking stelt.
Zie je ook bij BMW met tientallen M3's, M5's Z4's etc.etc.

Michel P

Bericht door Michel P » 08 nov 2011, 14:34

Mooi dagje!! Super ervaring! Mocht je de helm houden? Ziet er gaaf uit namelijk.

Michel

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 08 nov 2011, 14:39

Erg gaaf, ik heb genoten van de tekst en de filmpjes :)

Hoe ben je daar zo verzeild geraakt?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 08 nov 2011, 14:40

Marc RS4 schreef:
FerdiACS1 schreef:Leuk uitje Steve6. Midengine is het beste dat er is. Heb exact hetzelfde - op Assen - ooit een keer gedaan met een 10-tal RS4's (2005). Er wordt inderdaad behoorlijk aan getrokken. Er stonden twee x RS4 omgekeerd in het grint. Jammer van die stoelen. Tja, uiteindelijk is de R8 voor dikke ouwe kerels cruisen langs de boulevard, die willen geen kuipje.

En...Ferdi heeft ALTIJD gelijk mensen.....in elke R8 zit een dikke duitser met een snor en ALTIJD over de boulevard.

:clap:
Nee Mark, dat is niet waar, dat van die snor heb ik niet gezegd.
Ik ken één bekende Duitser met een snor, en die was niet dik en die had ook geen R8.

SteV6

Bericht door SteV6 » 08 nov 2011, 15:11

De typering dikke Duitser heb ik ook wel gebruikt Marc :oops: Meestal is slank zijn een voordeel, maar als je in Les Combes of Fagnes van links naar rechts door de stoel blijft schuiven ga je wel vloeken over het gemiddelde formaat van de Oosterburen.

En naast die 20 wagens op het circuit stonden nog een aantal reservewagens in de pitbox. Maar of het voor de fabriek nu zo duur is? Die wagens gaan straks allemaal in de verkoop als Jahreswagen met ongeveer 14.000 km op de klok. Ben je als volgende eigenaar mooi klaar mee ... 14.000 circuitkilometers op je jaar jonge R8 V10 :?

Als ik naar mijn eigen rondetijd kijk dan zat er redelijk tempo in. Kan iemand me vergelijking geven? Onder in Eau Rouge was ongeveer 140 km/h, net voor Les Combes 230-235km/h en Blanchimont 1 in zonder remmen tegen de 210 km/h. Vooral zonder remmen met die snelheid de bocht in viel me de eerste 2 rondjes erg zwaar. Dan moet er toch een knopje om in je hoofd. Als dat eenmaal lukt is het kicken!

En ja, de helm kreeg je aan het einde van de dag mee naar huis :hungry:

jaydee

Bericht door jaydee » 08 nov 2011, 16:54

Zo'n dag op Spa-Francorchamps lijkt me al geweldig. Om dan ook nog in 525pk R8 V10's te rijden maakt het wel helemaal bijzonder :wave:

Patrick Mensink

Bericht door Patrick Mensink » 08 nov 2011, 18:58

Mooi verslag Stephan! Heeft je nek het een beetje volgehouden?

GTRene

Bericht door GTRene » 08 nov 2011, 19:53

mooi verslag en wat een lekker geluidje zo'n ding...ben gelukkig niet snel jaloers :crazy:

SteV6

Bericht door SteV6 » 08 nov 2011, 22:00

@ Gijs, geen idee wat het precies kost, omdat hotelovernachting en diner er ook nog bij zaten. Maar ruim boven de 1K euri ben je kwijt voor zo'n event.

@ Richardt, een zakelijke relatie heeft dit geregeld voor de opdrachtgevers. Maar je kan het gewoon via http://www.audi.nl/nl/brand/nl/beleving ... ence.html/" onclick="window.open(this.href);return false; boeken.

@ Patrick, die dag voldoet de enerverende ervaring als stevig pijnstiller. Maar ik heb er nu nog steeds flink (na)last van.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 nov 2011, 14:21

geweldig gave ervaring zeg :df:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 nov 2011, 14:42

SteV6 schreef:De typering dikke Duitser heb ik ook wel gebruikt Marc :oops: Meestal is slank zijn een voordeel, maar als je in Les Combes of Fagnes van links naar rechts door de stoel blijft schuiven ga je wel vloeken over het gemiddelde formaat van de Oosterburen.

En naast die 20 wagens op het circuit stonden nog een aantal reservewagens in de pitbox. Maar of het voor de fabriek nu zo duur is? Die wagens gaan straks allemaal in de verkoop als Jahreswagen met ongeveer 14.000 km op de klok. Ben je als volgende eigenaar mooi klaar mee ... 14.000 circuitkilometers op je jaar jonge R8 V10 :?

Als ik naar mijn eigen rondetijd kijk dan zat er redelijk tempo in. Kan iemand me vergelijking geven? Onder in Eau Rouge was ongeveer 140 km/h, net voor Les Combes 230-235km/h en Blanchimont 1 in zonder remmen tegen de 210 km/h. Vooral zonder remmen met die snelheid de bocht in viel me de eerste 2 rondjes erg zwaar. Dan moet er toch een knopje om in je hoofd. Als dat eenmaal lukt is het kicken!

En ja, de helm kreeg je aan het einde van de dag mee naar huis :hungry:

Drie jaar geleden heb ik daar voor het laatst gereden, vlak voor de put reed ik iets van 170 wat ik net nog ff zag maar had dat moment meer oog voor de baan moet ik zeggen.
Bij les combes zat ik tegen de 245 en blanchimont wel over de 210.
Ik reed toen echter wel met runflats.
Met semi`s en die "diepfries" achter het stuur kan het veel harder.......... :mrgreen:
Het feit dat ik iemand anders even daar voor had laten rijden en dat die een 360 je maakte in eau rouge zonder gelukkig iets te raken hielp ook niet echt mee aan mijn zelfvertouwen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 nov 2011, 20:24

Bedankt Hans!

Ik had al het idee dat de instructeurs de ingangssnelheid onderin Eau Rouge relatief laag hielden. Heuvelop voel je trouwens wel dat er 530Nm beschikbaar is in de R8. Tijdens de ochtendsessies hebben we ook bewust een "foute" lijn door Eau Rouge (3 meter links van de curbs blijven heuvelop en je hebt bovenaan geen ruimte meer voor correctie als je niet op tijd gas terugneemt). Net als de escape over de curbs de uitloopstrook op als je Blanchimont II niet houdt, erg leerzaam!

Nog een puntje wat me te binnen schiet is een onderwerp waar hier op DF zelfs een topic heeft gelopen. De R8 heeft schakelflippers aan het stuur. Ik ben er wel uit, dat vind ik persoonlijk niets. Doe mij maar vaste flippers aan de stuurcolom. Dan weet je altijd waar ze zijn. Op Spa was ik tijdens het sturen wel eens een flippertje kwijt :oops:

@Ferdi, ik deel jouw mening niet over het middenmotorconcept. Door de massa achter je kan je er wel eenvoudiger mee werken als het niet te hard gaat. Maar op momenten dat je er niet op verdacht bent of schrikt ga je onherroepelijk eraf door de slingerkracht van de motor achter je bij plotseling gas los in de bocht. Dan is motor voor, aandrijving achter op en over de grens toch minder moeilijk. Of ik ben natuurlijk gewoon maar een middelmatige bestuurder :tong:

Plaats reactie