's Morgens na een nachtje heerlijk slapen in het Balmoral Hotel in Spa was het vroeg opstaan. Om 08.30 moest ik me melden op het paddock. Na het parkeren van mijn Cupra netjes de bordjes gevolgd door de pitbox. En daar stond het oefenmateriaal voor de dag al klaar.
In de pitbox was een ruimte ingericht met een vloertje van leisteen en een bar met verse sapjes, frisdrankjes en een koffieautomaat. Daar kregen we een briefing over de opzet van de dag, de auto's en het circuit. Tijdens de briefing werd een steeds luider gedreun hoorbaar.
De ochtend was voor een oefening en het leren van het circuit, opgedeeld in een aantal secties:
1. - Les Combes - Malmedy - Rivage - Pouhon
2. - Fagnes - Stavelot - Blanchimont
3. - Bus Stop
De oefening was een simpele ABS-uitwijkoefening. Maar meerdere bestuurders hadden er toch nog flinke moeite mee.
Na deze sessies kregen we een prima verzorgde warme lunch met buffet voorgezet. Er was tijd genoeg om ook even een wandelingtje te maken en wat foto's te schieten. In de pitbox ernaast hadden ze ook nog een Audi R8 LMS klaargezet.
En buiten stond nog een vrachtwagentje.
En na de middag was het tijd voor de circuitsessies. We reden de rondjes achter de instructeur aan. Wel opvallend, de instructeurs auto's stonden op Conti's SC 5P terwijl de cursuswagens op Pirelli rubber stonden. Volgens de organisatie moeten de banden, net als de remblokken om de dag vervangen worden omdat ze dan op zijn. 's Ochtends hadden we nog geen helmplicht, maar 's middags kreeg iedereen een eigen helm.
Ik was blij verrast dat het tempo van de instructeurs niet kinderachtig was. Enige beperking was dat ze veel langere remwegen aanhielden om kopstaartbotsingen te voorkomen. De R8 V10 is een erg makkelijk snel te rijden auto. Pas als je in de buurt van de limiet gaat rijden kom je achter het ware karakter. De R8 is ondanks het 4x4 systeem in alle reacties een middenmotor wagen. Daardoor kan je met kleine gaspedaalaanpassingen de neus en kont besturen. Maar doe je te lomp, dan hapt de R8. Plotseling gaslos midcorner en je gaat achterstevoren. Sound, maar dat kan je zelf ook beluisteren in de filmpjes, is super. Zitpositie kan je ook als je 1.89 bent prima vinden. Zelfs met helm op. Echter 1 ding stoorde me mateloos. De stoelen hebben veel te weinig zijdelingse steun. Om überhaupt een beetje op je plek te kunnen blijven zitten moet je een trucje uithalen. Door de stoel eerst iets naar achter te zetten, dan de gordel blokkeren door een ruk te geven en vervolgens de stoel weer (elektrisch) naar voren te zetten zat je tenminste iets vast.
Op het volgende filmpje is Hans de bestuurder en film ik. Mijn rondje staat nog op zijn iPhone en zal ik zodra ik dat heb ook even online zetten.
Kortom, ik heb een fantastische dag gehad! En mijn eerste kilometers op Spa zullen onvergetelijk blijven :banging:
Stephan