BMW E36 328i Touring
- Tim N
Re: BMW E36 328i Touring
Wat is er mis met je koni set dan Sieger? Te hard voor normaal gebruik?
- Linc (Bas)
Ik heb nu ook een bilstein b12 set onder mijn e30 zitten. En dat bevalt eigenlijk prima, maar ik wil met deze auto niet te laag gaan. Wat is eigenlijk de standaard verlaging van een M onderstel bij een touring? En hoeveel lager is een bilstein b12 set dan?
- Knot
Staat ie er ma/di nog? Kan ik ook ff kijken hoe de hoogte is.Joy schreef:Sieger, mijn auto staat nu bij Bas. Dus je kan even langs hoppen om een indruk te krijgen.
- Peric
Heb je de beschiking over een brug Bas?
Anders zet je even de wielen op nul, dan slijten in ieder geval je banden niet scheef. Kun je nog even rijden en kijken welke verlaging je er onder doet.
Anders zet je even de wielen op nul, dan slijten in ieder geval je banden niet scheef. Kun je nog even rijden en kijken welke verlaging je er onder doet.
- Linc (Bas)
Nee helaas heb ik geen brug. Het is voor mij echt de auto op as steunen zetten en eronder kruipen als ik iets onder de auto moet doen. Blijf je lenig van zullen we dan maar denken.
- MartijnGizmo
Ach, voor 4 tientjes weet je dat het goed is bij de bandenboer, goedkoper dan 1 band... 

- Joy
Ja hoor. Ik zag je auto ook staan, of nee ik hoorde 'm toen ie in de parking werd gezet. Klonk alsof er geen uitlaat onder zat klopt dat ?Knot schreef:Staat ie er ma/di nog? Kan ik ook ff kijken hoe de hoogte is.Joy schreef:Sieger, mijn auto staat nu bij Bas. Dus je kan even langs hoppen om een indruk te krijgen.

- Linc (Bas)
Dit weekend bezig geweest om de koppeling te vervangen. Ik had gehoopt dat het zou lukken zonder dat de motor er uit moest, maar helaas ging mij dat niet lukken. Dus toch maar besloten om de hele motor er uit te tillen. En gelijk wat andere onderdelen preventief te vervangen.
De voorkant is vrij makkelijk te demonteren, zodat je de motor naar voren kan trekken. Inmiddels alles klaar om de motor er uit te gaan tillen, maar het blijkt dat bij mijn motor het voorste oog ontbreekt waar je de motortakel aan kan vast maken. Dit onderdeel dus:

Weet iemand toevallig nog een sloop in de buurt van wageningen die een e36 6 cylinder heeft staan?
De voorkant is vrij makkelijk te demonteren, zodat je de motor naar voren kan trekken. Inmiddels alles klaar om de motor er uit te gaan tillen, maar het blijkt dat bij mijn motor het voorste oog ontbreekt waar je de motortakel aan kan vast maken. Dit onderdeel dus:
Weet iemand toevallig nog een sloop in de buurt van wageningen die een e36 6 cylinder heeft staan?
- dvh
Apart dat het niet lukt.
Ik ben geen klusser, maar heb mijn vader paar jaar terug tot 2x toe geholpen een koppeling te vervangen van een 323i en een 325i
( lees: uitlaat omhoog houden, dat soort dingen
)
Maar dat gebeurde toch zonder de motor eruit te halen.
Volgens mij gewoon op de brug, motorsteun onder het blok, beetje laten zakken en dan uitlaat eraf, versnellingsbak open en zo hebben we het toch kunnen doen.
Ik vond, maar wie ben ik, dat het nog vrij easy ging.
Ik ben geen klusser, maar heb mijn vader paar jaar terug tot 2x toe geholpen een koppeling te vervangen van een 323i en een 325i
( lees: uitlaat omhoog houden, dat soort dingen

Maar dat gebeurde toch zonder de motor eruit te halen.
Volgens mij gewoon op de brug, motorsteun onder het blok, beetje laten zakken en dan uitlaat eraf, versnellingsbak open en zo hebben we het toch kunnen doen.
Ik vond, maar wie ben ik, dat het nog vrij easy ging.
- Linc (Bas)
Ik heb niet de beschikking over een brug, heb de auto op assteunen staan. Ik heb de motor ook iets laten zakken, maar kon nog steeds niet goed bij de bovenste bouten van de versnellingsbak.
- Reind
Zonder brug een koppeling vervangen is lastig maar wel te doen. Haal de motor er niet uit! Dan moet je zoveel meer demonteren, is gewoon niet leuk meer. Bak demonteren hebben wij meerdere malen gedaan en hebben (met brug) de bak er met 1,5 uur onderuit. De truc is het juiste gereedschap. Je kunt die twee bovenste bouten (die je waarschijnlijk wel kunt vervloeken) met een ratel en twee lange verlengstukken en kniestukje gewoon losdraaien hoor. Moet je wel 3/8 gebruiken, met 1/2 gaat het bijna niet. De tunnel bekleding zal een beetje in de weg zitten maar het is prima te doen.
P.S ik heb ze het op het circuit zien doen zonder brug, in de regen en met geleend gereedschap. Had hem binnen 4 uur weer rijdend met nieuwe koppeling. Dus het is te doen.
P.S ik heb ze het op het circuit zien doen zonder brug, in de regen en met geleend gereedschap. Had hem binnen 4 uur weer rijdend met nieuwe koppeling. Dus het is te doen.
- Peric
Wat Reind schrijft, het is makkelijker om de bak er achter vandaan te trekken.
Wordt inderdaad beetje moeilijker als 'ie maar een klein stukje van de grond staat.
Succes ermee.
Wordt inderdaad beetje moeilijker als 'ie maar een klein stukje van de grond staat.
Succes ermee.
- Linc (Bas)
Ik heb inderdaad met 3 verlengstukken het wel voormekaar gekregen om de dop erop te krijgen, maar ik krijg geen beweging in de bout, ook niet met de moerslagsleutel niet, maar dat komt denk ik omdat het inderdaad nog klem zit vanwege de bekleding in de tunnel.
-
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
ik heb de motor/bak gewoon omgekiept zodat de motor tegen het schutbord lag met de motorsteunen los. Kon er overal makkelijk bij. Zag er tegenop maar in een poep en een scheet was het gebeurt allemaal, eigenlijk. 

- Linc (Bas)
Van het weekend weer bezig geweest. Ik ben eigenwijs geweest en toch de motor eruit gehaald, blijkt dat 1 van de motorsteunen zo goed als verrot was, dus misschien maar goed ook. Dat oog wat ik miste om de motortakel vast te maken aan de motor heb ik voor 1 euro gekocht bij bmwrap in Otterloo dus dat viel weer mee 
Zo staat de auto er nu bij:

De dempers en veren heb ik er ook afgehaald. Ik heb namelijk ook een bilstein set besteld met eibach veren. Als het goed is krijg ik die deze week ook nog binnen.
De motor, en links de versnellingsbak:

Ik weet inmiddels ook wat het rammelende geluid is wat je hoorde als je de koppeling intrapte. Ik dacht eerst zelf dat het het druklager was, maar die zag er nog redelijk goed uit. Maar toen ik de drukgroep los haalde was het snel duidelijk wat het probleem was. De binneste ring van de drukgroep was namelijk helemaal los gebroken en zat er dus los in:

En zoals je kan zien is koppeling ook aardig versleten. En aan 1 kant dus niet zo netjes gesleten door de kapotte drukgroep. Ik vraag me af hoelang dat nog goed was blijven gaan.
Boven de oude koppelingsplaat, onder de nieuwe:

Zo staat de auto er nu bij:
De dempers en veren heb ik er ook afgehaald. Ik heb namelijk ook een bilstein set besteld met eibach veren. Als het goed is krijg ik die deze week ook nog binnen.
De motor, en links de versnellingsbak:
Ik weet inmiddels ook wat het rammelende geluid is wat je hoorde als je de koppeling intrapte. Ik dacht eerst zelf dat het het druklager was, maar die zag er nog redelijk goed uit. Maar toen ik de drukgroep los haalde was het snel duidelijk wat het probleem was. De binneste ring van de drukgroep was namelijk helemaal los gebroken en zat er dus los in:
En zoals je kan zien is koppeling ook aardig versleten. En aan 1 kant dus niet zo netjes gesleten door de kapotte drukgroep. Ik vraag me af hoelang dat nog goed was blijven gaan.
Boven de oude koppelingsplaat, onder de nieuwe:
- Erik dB
Je hebt het er maar druk mee
. Waar heb je het Bilstein/Eibach setje gehaald, als ik vragen mag?

- Linc (Bas)
Ik heb de set hier besteld:
http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... uring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... uring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Linc (Bas)
Inmiddels zit de auto weer helemaal inelkaar. De koppeling werkt weer zoals het hoort en het geratel is weg. De nieuwe veren en dempers zijn ook goed te merken, een hele verbetering.
Ik heb alleen 2 stekkers over die ik nergens op kon aansluiten... kan zijn dat deze nooit ergens aan hebben gezeten, maar dat lijkt me stug. Ik ben even vergeten een foto te maken van de stekkers. Eentje begint bij de rechter koplamp unit en lijkt op de stekker die ook de de radiateur ingaat, maar hij is wit ipv zwart.
En 1 kabel komt uit de kabelboom onder de luchtinlaat vandaan. Deze heeft 2 draden en is verder een vrij standaard stekker, met zo'n metalen klipje. De kabel is vrij lang.
Zo staat hij er nu bij met de eibach veren en bilstein dempers:

Ik heb alleen 2 stekkers over die ik nergens op kon aansluiten... kan zijn dat deze nooit ergens aan hebben gezeten, maar dat lijkt me stug. Ik ben even vergeten een foto te maken van de stekkers. Eentje begint bij de rechter koplamp unit en lijkt op de stekker die ook de de radiateur ingaat, maar hij is wit ipv zwart.
En 1 kabel komt uit de kabelboom onder de luchtinlaat vandaan. Deze heeft 2 draden en is verder een vrij standaard stekker, met zo'n metalen klipje. De kabel is vrij lang.
Zo staat hij er nu bij met de eibach veren en bilstein dempers:
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
en je kocht de E36 om aan de E30 te kunnen sleutelen 
Maar feli, de E36 gaat weer?

Maar feli, de E36 gaat weer?
- Linc (Bas)
Haha, ja dat was wel het plan. De koppeling koste mij wat meer tijd dan verwacht en ik heb wat meer dingen vervangen dan ik eerst van plan was. Maar opzich ben ik er wel blij mij dat ik dit nu allemaal in 1 keer heb gedaan. Kan hij er voorlopig weer tegen aan.
Ondanks die 2 lossen stekkers loopt de motor prima en alles lijkt gewoon te werken. Ook geen gekke meldingen in de computer.
Ondanks die 2 lossen stekkers loopt de motor prima en alles lijkt gewoon te werken. Ook geen gekke meldingen in de computer.
- Linc (Bas)
Inmiddels een mooi setje contour velgen gekocht om zomerbanden om te leggen. Het zijn 17 inch velgen 7J breed. Ik zit zelf aan 215/45 banden te denken.

- Tim N
Zou het gewoon bij de 225-45 houden en als je dat te breed op de 7J's vindt staan 205-50 dan heb je tenmiste geen tellerafwijking
- Linc (Bas)
Toch maar voor 225/45 gegaan, is ook een meer gangbare maat en dus ook goedkoper
De banden liggen inmiddels om de velg en de wielen zitten onder de auto:

- Linc (Bas)
Toevallig kwam ik vandaag dit stukje terrein tegen, kon het niet laten om eventjes te spelen!
En vandaag eindelijk een keer in Duitsland geweest zodat ik de topsnelheid kon testen. Het was nog best een beetje druk, maar wel de 228 op de tomtom kunnen aantikken. Ik denk niet dat er veel meer dan dat in zat.
En vandaag eindelijk een keer in Duitsland geweest zodat ik de topsnelheid kon testen. Het was nog best een beetje druk, maar wel de 228 op de tomtom kunnen aantikken. Ik denk niet dat er veel meer dan dat in zat.
- Knot
Huh??
Je hebt toch het originele diff (2,93) nog? Ik heb een korter M3 sper (3,15) en ik doe 245 teller, dat is met nieuwe banden 240/241 op de gps in de toerenbegrenzer. Met origineel diff moet je langer wachten maar ga je daar volgens mij nog overheen omdat je niet zo snel in de begrenzer loopt.
Je hebt toch het originele diff (2,93) nog? Ik heb een korter M3 sper (3,15) en ik doe 245 teller, dat is met nieuwe banden 240/241 op de gps in de toerenbegrenzer. Met origineel diff moet je langer wachten maar ga je daar volgens mij nog overheen omdat je niet zo snel in de begrenzer loopt.