W124 cabrio? (A124)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

W124 cabrio? (A124)

Bericht door Spijkerhard » 24 okt 2011, 17:45

OK, ik heb een taxi op het verlanglijstje staan, met 220PK, 149800km op de teller uit 1993. Mits mijn M3 ingeruild kan worden (of verkocht wordt, natuurlijk)....

Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten bij deze auto?
Wie is een specialist die deze auto kan beoordelen, lieft in zuid west NL

Hij staat op autopadvinder24.NL

Update: Ik heb eigenlijk voorkeur voor handgeschakeld, met name omdat ik bang ben voor revisie van de automaat. Is deze bak gevoelig, en waar moet ik op rekenen als er een revisie nodig is?

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... m&sbs=Home
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 25 okt 2011, 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: W124 cabrio?

Bericht door 2000USA » 24 okt 2011, 17:52

Subscribed. Erg mooie tijdloze auto (mits OEM(ig)).

Afbeelding

De W124 is nog uit het 'overenigineered' tijdperk van MB, dus mijn enige bijdrage van puntjes zou zijn:
- Roest (kofferbakslot is standaard)
- Centrale vergrendeling moet naar behoren werken (vacuumsysteem als ik mij niet vergis?)
- Werking en afdichting cabriokap
- De 320-motor is volgens mij redelijk bulletproof, automaten slippen welleens, maar niet meer dan andere merken.
Laatst gewijzigd door 2000USA op 26 okt 2011, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: W124 cabrio? (A124)

Bericht door Spijkerhard » 25 okt 2011, 14:49

Schopje ivm update; automaat vraag

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: W124 cabrio? (A124)

Bericht door Jussi » 25 okt 2011, 22:08

Zat deze automaat ook in de W129 300SL? Weet niet of er zoiets is als een online ETK voor Mercedes. Want dan kan ik bevestigen dat hij zo sterk als een os is. Ding heeft er 280K km op zitten en werkt nog steeds super.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: W124 cabrio? (A124)

Bericht door Robin Hartog » 25 okt 2011, 22:44

Je kan even een mailtje sturen naar 500E. (http://www.500E.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), da's de grootste kenner van die dingen die ik ken. Volgens mij zat hij ook op het forum hier trouwens.

WinstonWolff
Berichten: 169
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57

Re: W124 cabrio? (A124)

Bericht door WinstonWolff » 25 okt 2011, 23:53

Ik heb twee E320's uit '93 gehad, allebei de coupé versie. Auto's waar ik allebei veel plezier aan heb beleefd. Vooral de tweede (waarvan ik uit nostalgische overwegingen een foto plaats) is een auto waar ik ooit nog eens spijt van krijg dat ik hem weg heb gedaan. Hij rijjdt nu ergens in Haarlem rond. Met dezelfde motor als het exemplaar wat jij op het oog hebt dus. Voor de automaatrevisie zou ik niet bang zijn. Mits de olie regelmatig ververst wordt (ik meen elke 60.000km) kan die bak vele tonnen mee. De eerste die ik had, had zonder revisie 260.000km gelopen en voelde nog erg fris aan. Ze waren leverbaar als vier- of als vijftraps automaat, ik heb twee keer de viertraps automaat gehad. Iets ouderwetser, en natuurlijk iets meer toeren op de snelweg. Wel heb ik van de kenners begrepen dat de viertraps automaat (nóg) betrouwbaarder is. Bovendien zijn ze eigenlijk met handbak niet te vinden, dus da's redelijk simpel. De motor (de laatste straight six ever van Mercedes, de M104) is gewoon een heel mooi en duurzaam brok techniek. Loopt natuurlijk erg fraai en heeft een mooie brom. Alhoewel niet zo'n mooie brom als een straight six uit München (Hey, het blijft een BMW forum hè).
Roest is inderdaad wel een issue bij de W124 (wielkasten, krikpunten, check ook de onderkant van de deuren), maar natuurlijk eerder bij de vierdeurs werkpaarden dan bij de convertibles die vaak als 2e of 3e auto gebruikt zijn. Marco Hof van 500E.nl is inderdaad een autoriteit op het gebied van de W124.
Succes d'r mee, als je een goed exemplaar koopt, is het onmogelijk dat je er spijt van krijgt.
Bijlagen
P1020411 (2).jpg
P1020411 (2).jpg (329.34 KiB) 783 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: W124 cabrio? (A124)

Bericht door Wout309t » 26 okt 2011, 10:13

Je komt uit Arkel? Gerard van Dijk al geprobeerd? Volgens mij heet-ie zo...
Hij had de E500 van mijn ex-werkgever ook ingevoerd en in onderhoud. Hij is vooral Porsche-specialist geloof ik.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: W124 cabrio? (A124)

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 okt 2011, 10:39

Wat Winston al aangeeft, zijn de automaten redelijk hufterproof. Je moet ze inderdaad om de 60k zoiets verversen maar eens per jaar kan nooit kwaad. Al zegt Mercedes zelf dat het niet hoeft, gewoon wel doen. Kost je denk rond de 100,- aan matariaal (olie is het duurste) maar je bak gaat wel langer mee.

Ze kunnen soms wel slippen, maar dan moet je idd eerst beginnen met de bak te verversen. Nieuwe olie en filter doet echt wonderen.

Let er ook op hoe de bak in zijn versnellingen "valt". Gaat het soepel of hakt ie er in. Kan ook een kwestie van verversen zijn of afstellen van de bak.

Een handbak zal je niet snel gaan vinden, zeker niet in een cabriolet. 99% is automaat en misschien zelfs 100% van de geleverde auto's.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: W124 cabrio? (A124)

Bericht door Spijkerhard » 26 okt 2011, 12:20

Ik zie inderdaad dat de 320 altijd een automaat is... er staan er wel 4 van de 40 op mobile.de als handgeschakeld, maar op de foto's zie je dan toch een automaat pook.... voor de handgeschakelde zou ik moeten uitwijken naar de 200/220 (en dat was ik niet van plan) :kikker: .
Maar ik lees ook dat deze automaat dus wel betrouwbaar is, dat geeft de burger moed...

Marco is inderdaad een mij bekende expert, goede tip. Is echter niet om de hoek vanuit Bergen op zoom...

Nog een vraag:
Hoe kan het dat een auto die bijna z'n gehele leven in NL is, geen NAP heeft. Volgens het onderhouds boekje de eerste driekwart van zn leven bij Mercedes dealers in onderhoud, en ook bij de APKs horen de km standen voor de NAP gemeld te worden, toch.? Bij de NAP check krijg ik echter "auto niet bekend" o.i.d.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RS-Ron en 5 gasten