Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gerwin Ring

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door Gerwin Ring » 09 okt 2011, 10:31

Deze week weer een top scuderia gehad. Philip heeft inmiddels weer een (franse) GTS gevonden, waren dus weer gezellig samen aan het rondtoeren. De scuderia heeft wat wijzigingen aangebracht, minder groepen en dus secties. In totaal maar 220 autos. Stomme slalom en Fahrsicherheits centrum zijn er uit. Daar voor in de plaats meer vrij rijden (2 uur lunch en 1,5 uur einde middag). Top dus. Prachtig weer maandag, dinsdag en woensdag. Donderdag (de dag van de abschluBpruefung was het weer ouderwets eifel weer.

De GTS is het helemaal voor mij. Na nu 5k kms gereden te hebben, waarvan denk 3k op de ring: echt de beste, leukste en meest entertaining auto die ik ooit heb gereden. En, ik dacht niet dat ik dat ooit ging zeggen, dus beter maar ook leuker dan de CSL! (is gezien de prijs misschien ook niet meer dan terecht, maar ik ken genoeg 'supercars' die het qua beleving totaal niet halen).

Filmpje van de abschluBpruefung. Was een lekker rondje. Bij de start deed (voor het eerst) de bak raar. Hij schakelde leek het wel in neutraal terwijl je op het display gewoon 3 en 4 ziet staan. Ik heb het grootste gedeelte van het (glibberige) rondje met de GTS specifieke MDM (M dynamic drive) "aan" gereden. In de regen begin ik meestal met deze modus aan om even aan de grip levels te wennen. Het laat namelijk een redelijke sliphoek toe. Als je dan een paar rondjes gereden hebt begin je er meer last van plezier van te krijgen omdat het dan ingrijpt terwijl je juist niet wil dat het ingrijpt, en dan zet ik het uit Heb het tijdens het rondje ook een paar keer uitgezet. Drift bij pflanzgarten ging erg leuk (vind ik zelf :mrgreen: :wave: ), die had ik beloofd aan HG Mueller de instructeur waar ik altijd het meeste van leer. Je komt daar driftend meestal te ver naar links uit om de ideale lijn voor de linker op te pikken, maar deze keer zat ik met het rechtervoorwiel netjes tegen de rechtercurb en kon gewoon direct licht insturen en daarna door naar 5.Instructeur kon het ook waarderen: een 10 !(nieuwe puntentelling). Daar had ik er nog een paar van en dat leidde overall tot een 2e plaats in de winnersgroup. Na de 3e plaats eerder dus op naar.... :D

Camera POV HD. geluid: was een setting (nu: autogain), klinkt nu prima. Beeld: blijft een beetje de balans zoeken tussen binnen(donker) en buiten (licht). Ik ben wel enthiousast over de beeldhoek (je kijkt ook door de zijruiten naar buiten!) en beeldkwaliteit. En ook handig: er zit een remote bij die ik op het dashboard heb geplakt zodat je met gordels en hans aan ook de camera aan en uit kan zetten.

Knot

Bericht door Knot » 09 okt 2011, 10:35

Auto gaat mooi gecontroleerd rond Gerwin! Vangnetje is soms misschien wel handig ja, best glad hier en daar..

Prachtig hoe die hand ook "stiekem" naar de middenconsole gaat :D

Friso

Bericht door Friso » 09 okt 2011, 11:21

Wel een heel mooi filmpje op een natte NS. :thumbup:

Rupie

Bericht door Rupie » 09 okt 2011, 14:31

Prachtig hoor. Wat een snelheid op een natte baan. Rijden jullie onder dit soort omstandigheden ook met de standaard Michelin cups of met een meer straatgerichte band?

En hoe moet ik het regelmatig meepakken van de curbs zien? Is dat omdat je daarmee in de regen je lijn aan kan houden? Heb je niet eerder last van onbalans door de curbs? Met een lightweight hoef je dat denk ik uberhaupt niet te proberen.

De M3 GTS lijkt mij een buitengewoon heerlijke auto voor dit werk.

Joost H.

Bericht door Joost H. » 09 okt 2011, 14:56

Mooie ronde, mooi resultaat :)

MX5T

Bericht door MX5T » 09 okt 2011, 15:47

Gerwin Ring schreef:Filmpje van de abschluBpruefung. Was een lekker rondje. .
Enerverend rondje lijkt me, correcties verlopen soepeltjes.
Banden de Michelin cups vermoed ik?

Even omgerekend was dit een BtG 10.13-10.14 alhoewel je op Kesselchen leek in te houden voor een eventuele Scuderia tussenstop

Met de E36 325 tds op Bridgestone Potenza S02 was op nat het beste wat me in 2007 lukte 10.14. (de ronde daarop heb ik de auto helaas wat compacter gemaakt). Met de ringmazda het natte (nog) niet op de limiet gereden, eerst maar eens proberen om jouw droge BtG7.45 te onderbieden :)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2011, 18:22

scary ships euh slips...
leek inderdaad gladjes daaro :D

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 09 okt 2011, 20:57

Erg fraai filmpje Gerwin. Prachtige en rustige wagenbeheersing. En die drift in Pflanzgarten is erg fraai, mooi strak langs de cerbs.

Maar je zegt, leuker dan de CSL. ben je daar nog wel eens mee onderweg, of staat die nu in het 'museum'.

KW

Bericht door KW » 10 okt 2011, 06:37

Nette ronde. Cameraview en geluid zijn al beter idd.

Maar idd spekglad. Zelf 1x op natte baan gereden, nooit meer.

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 10 okt 2011, 09:06

Ruben schreef:
En hoe moet ik het regelmatig meepakken van de curbs zien? Is dat omdat je daarmee in de regen je lijn aan kan houden? Heb je niet eerder last van onbalans door de curbs? Met een lightweight hoef je dat denk ik uberhaupt niet te proberen.
als het goed is neem ik de curb mee in de linksknik na de fuchsrohre en bij wipperman. de rest zou je (zeker in de regen) niet moeten raken. Deze curbs zijn redelijk laag en neem je op droog ook vol. Onbalans veroorzaakt het wel wat natuurlijk.
Ringmazda schreef:
Banden de Michelin cups vermoed ik?
Nee helaas maakt michelin geen cups in deze maat. Dit zijn de pirelli "semi's": PZero Corsa system. Die zijn, moet gezegd in het nat behoorlijk goed. Op droog voelen ze niet zo sticky als de michelin cups.
Mark Nauta schreef:
Maar je zegt, leuker dan de CSL. ben je daar nog wel eens mee onderweg, of staat die nu in het 'museum'.
We hadden philip's CSL mee als "T-car" :mrgreen: Die heeft er maandag nog wat zeer plezierige rondjes mee gereden. Blijft een geweldige understated auto. Gaat idd het "museum" in en af en toe er even uit.

Gijs.

Bericht door Gijs. » 10 okt 2011, 14:39

Nog een videotje van SH, waarin 4 CLK DTM AMG's te zien zijn (waaronder 1 in Gulf wrap).

Enrico

Bericht door Enrico » 10 okt 2011, 15:09

mooie wagens die clk's!

de GTS was geen vervanger van de CLS bedoeld, maar een M3 on steroids...... een sort M3 van de M3.

@Gerwin, rij je de trackday van de 15 nov? met de GTS?

GTRene

Bericht door GTRene » 10 okt 2011, 16:02

die gulf is me niet wat, die zwarte zou me beter passen :df:
oh, en een zak geld graag :D

JP

Bericht door JP » 10 okt 2011, 20:14

KW schreef:(...)Zelf 1x op natte baan gereden, nooit meer.
Waarom? ik vind het juist leerzaam. Zeker in de stromende regen.

Lekker rustig, geen motoren, nauwelijks pk-knallers.....en dan vroeg beginnen, eerste rondjes aftasten en langzaam elk rondje iets sneller, maar zonder echt tot het gaatje te gaan. Lekker :df:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 10 okt 2011, 20:16

Lijkt me ook heerlijk JP.

Lekker op een rustig tempo, maar wel in een lekkere flow, bochtjes aan elkaar knopen :thumbup:

yorick

Bericht door yorick » 10 okt 2011, 21:40

Stromende regen is wel lekker, maar een nat wordende baan of natte plekken door plaatselijke buien zijn voor mij erg vervelend. Het asfalt van de ring heeft al minder grip dan de normale wegen maar sommige stukken zijn echt spekglad in het nat bijv. rechterknik voor hocheichen bij het aanremmen, metzgefeld, linker knik voor kleine carussel.

KW

Bericht door KW » 10 okt 2011, 23:44

JP schreef: Waarom? ik vind het juist leerzaam. Zeker in de stromende regen.

Lekker rustig, geen motoren, nauwelijks pk-knallers.....en dan vroeg beginnen, eerste rondjes aftasten en langzaam elk rondje iets sneller, maar zonder echt tot het gaatje te gaan. Lekker :df:
Omdat het met goede regenbanden nog niks dan glijden was ondanks dat ik al heel erg rustig en voorzichtig reed...

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 11 okt 2011, 07:01

yorick schreef:Stromende regen is wel lekker, maar een nat wordende baan of natte plekken door plaatselijke buien zijn voor mij erg vervelend. Het asfalt van de ring heeft al minder grip dan de normale wegen maar sommige stukken zijn echt spekglad in het nat bijv. rechterknik voor hocheichen bij het aanremmen, metzgefeld, linker knik voor kleine carussel.

Prachtig toch :wave:

pterps

Bericht door pterps » 11 okt 2011, 07:49

@ Gerwin: wat prachtig beheerst en prachtige controle op het moment dat de banden hun grip verliezen!
Gijs. schreef:Nog een videotje van SH, waarin 4 CLK DTM AMG's te zien zijn (waaronder 1 in Gulf wrap).

Mooie kleuren combi Gijs :wink:

Afgelopen zondag stond er nog een zwarte DTM op de parkeerplaats.

Knot

Bericht door Knot » 11 okt 2011, 08:40

Stromende regen is juist prachtig, dan kan je driften op 17inch ipv dat je schrale smalle 15inch moet monteren ;)

steve smith

Bericht door steve smith » 11 okt 2011, 11:47

Dickh. schreef:
yorick schreef:Stromende regen is wel lekker, maar een nat wordende baan of natte plekken door plaatselijke buien zijn voor mij erg vervelend. Het asfalt van de ring heeft al minder grip dan de normale wegen maar sommige stukken zijn echt spekglad in het nat bijv. rechterknik voor hocheichen bij het aanremmen, metzgefeld, linker knik voor kleine carussel.

Prachtig toch :wave:
Klinkt perfect! :hosanna:

Jorrit

Bericht door Jorrit » 13 okt 2011, 10:19

Poeffff, dat momentje aanremmen Hatzenbach en het daarop volgende onderstuur

Gijs.

Bericht door Gijs. » 14 okt 2011, 22:20

Ik weet nog dat er iets van 700 HP op het motorblok stond, maar weet niet meer van welke tuner die kwam. Iemand een idee?

GTRene

Bericht door GTRene » 14 okt 2011, 22:38

wat een geluid :shock:
monster :df:

Andre

Bericht door Andre » 15 okt 2011, 12:07

Gerwin ik denk dat je voor regen beter Michelin PS2 straatbanden kunt gebruiken. Die semi s houden misschien iets langer grip. Maar iedere keer dat abrupte uitbreken bied geen vertrouwen en zeker op de ring niet.

Je ziet ook als je in de ABS remt dat ze bijna niet meer vertragen in de regen.

Een extra setje wielen met PS2 banden voor de regen is geen overbodige luxe.

Plaats reactie