Logo'tje is eraf. Scheelt weer een paar gramallen schreef:Hey, M3 verkocht Steven?![]()

Logo'tje is eraf. Scheelt weer een paar gramallen schreef:Hey, M3 verkocht Steven?![]()
Nee het idee om een 3.0 erin te lepelen is van de baan ivm kosten. Logo's zitten er nog netjes op zoals het hoort.Niels v D schreef:Logo'tje is eraf. Scheelt weer een paar gramallen schreef:Hey, M3 verkocht Steven?![]()
+1, had mijn touring ook last van. En je zoekt je een ongelukMetchu schreef:dat met die scheur in de luchtfilter heb ik ook gehad met de e30... vet hinderlijk als dan opeens de auto heel vreemd loopt... toen ook met duct-tape opgelost
Nieuwe slang gemonteerd, rijdt nu weer soepel en met merkbaar meer vermogen.Jurriuit schreef:+1, had mijn touring ook last van. En je zoekt je een ongelukMetchu schreef:dat met die scheur in de luchtfilter heb ik ook gehad met de e30... vet hinderlijk als dan opeens de auto heel vreemd loopt... toen ook met duct-tape opgelost
Xave30 schreef:Ik had bij de E30 een hele luchtmassameter vervangen ( @ dealer he) voordat ik mijn gescheurde slang had vervangen.
Jouw Twitter foto doet het helemaal niet Steven.
FixedXave30 schreef:Jouw Twitter foto doet het helemaal niet Steven.
Al heel vaak de vraag gekregen waarvoor de pijl dient :pyorick schreef:Het hoeft maar net een pijltje naar een sleepoog te zijn, om te laten zien waar hij voor gebruikt wordt![]()
ik denk dat je nadieselen bedoelt....Steven Nauta schreef: Klein vraagje voor kenners, de auto gaat lastig uit als hij warm is. Hij blijft dan nog even door pruttelen en slaat naar zo'n 10 sec. pas uit. Wat kan dit zijn? Hij staat nog wel wat hoog stationair afgesteld, misschien de oorzaak?
[/img]
Hoe voorkom nadieselen van de motor?
De klassieke motoren kunnen last hebben van nadieselen. Bij het nadieselen blijft de motor nog stotend draaien nadat het contact is afgezet. Dit is bijzonder slecht voor de motor. De oorzaak van dit euvel is het octaangetal (in de volksmond ook wel octaangehalte genoemd) van de hedendaagse benzine. Het octaangetal bepaalt de mate waarin zelfontbranding van het gasmengsel in de cilinder optreedt. Zelfontbranding kan ook geholpen worden door gloeiende kooldeeltjes in de cilinderkop. Deze zitten er bijna altijd in. De loodvrije Euro 95 heeft theoretisch een octaangetal van 95. Dit is voor onze oldtimers eigenlijk onvoldoende. Het is veel beter om een octaangetal van 98 te gebruiken. De verkrijgbaarheid van deze benzine wordt steeds minder. Een andere oplossing is een octaan-booster toe te voegen. Daarmee kun je het octaangetal maximaal ongeveer 5 punten verhogen. Als je uitgaat van Euro 95 wordt het octaangetal dan 100. Dit rijdt heerlijk. De motor loopt veel soepeler en dieselt niet meer na.
Opgelet: er zijn grote prijsverschillen in de octaanboosters. Een goede en "goedkope" booster is van Wynn’s en is bij een goede automaterialenhandel te koop.
ook veel koolaanslag e.d. kan het zijn....Het nadieselen is of de bougie's (ik gebruik ngk's)of te rijk mengsel (meestal zwarte bougies) of een vacuumlek.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], EvdP, m@rco, TurboClouseau en 11 gasten