Dashboard verlichting aan zonder dat de autolampen aan zijn

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Dashboard verlichting aan zonder dat de autolampen aan zijn

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2007, 20:24

Daar zou nu eens een verbod op moeten komen. Dat autofabrikanten bij het starten het dashboard verlichten zonder dat men de lampen aan zet. Dat kan ik echt niet begrijpen.

Laatste jaren zie ik veel bestuurders van nieuwe auto's rijden in het (Schemer)donker zónder verlichting. Als ik dan in hun auto zie dat de dashboardverlichting wel brandt, kan ik het ze haast niet kwalijk nemen.

Levensgevaarlijk (zonder dat de 'schuldige' bestuurder het zelf door heeft).

Welke idioot heeft dit ooit bedacht? En waarom wordt zoiets door de NCAP niet verboden???

Tom

Bericht door Tom » 06 mar 2007, 20:26

Bij sommige auto's dimt de dashboardverlichting zelfs als je de normale verlichting aanzet (anders is het aardig fel). Is iig bij m'n pa z'n auto zo, en bij de S2000 ook. Daar is het weer lastig omdat je overdag dus niet met licht aan kunt rijden, dat digitale dashboard is met een beetje zon helemaal lastig te lezen.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 06 mar 2007, 20:28

Ik vind gewoon dat de fabrikant ervoor moet zorgen dat lampen ALTIJD aan staan. Hoeveel mensen ik met slecht weer of in de schemer wel niet zonder lampen zie rijden. Dat zijn van die mensen die met alles bezig zijn behalve rijden. Of van die mensen die alleen met stadslampen aan rijden. WTF wat heeft dat voor nut, doe ze dan helemaal aan.

Zo, mijn hart is weer voor een deel gelucht.
Laatst gewijzigd door volvoc30 op 06 mar 2007, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter

Re: Dashboard verlichting aan zonder dat de autolampen aan z

Bericht door Wouter » 06 mar 2007, 20:34

Dennis Cavallino schreef:Daar zou nu eens een verbod op moeten komen. Dat autofabrikanten bij het starten het dashboard verlichten zonder dat men de lampen aan zet. Dat kan ik echt niet begrijpen.
stel je nu voor dat het donker is hou wou je dan je licht knopje vinden :lol:

boeie allemaal gewoon rijden met die hap :wink:
Laatst gewijzigd door Wouter op 06 mar 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 mar 2007, 20:47

Bij mijn z06 brand de dashboard verlichting als je instapt.
Als het donker is en je hebt je verlichting niet aan dan geeft de auto de tekst op je dashbord "headlights suggested"
Je kan hem ook op automatic zetten.
Als het dan donker wordt of je een tunnel in gaat,gaat de verlichting vanzelf aan.

Grtz,Hans

Fabian

Bericht door Fabian » 06 mar 2007, 20:48

Onzin Dennis.

Dat die mensen zich gewoon eens bewust worden van het feit dat ze aan het autorijden zijn en dus hun kop erbij moeten houden!

Niet anfschuiven op de brandende dashboardverlichting.....Zo ken ik er anders nog wel een paar :roll:

Roy

Bericht door Roy » 06 mar 2007, 21:01

Mijn zus heeft een Mazda 3... volgens mij heeft zij hetzelfde. Kan je je soms wel eens op verkijken.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 06 mar 2007, 21:11

volvoc30 schreef:Ik vind gewoon dat de fabrikant ervoor moet zorgen dat lampen ALTIJD aan staan. Hoeveel mensen ik met slecht weer of in de schemer wel niet zonder lampen zie rijden. Dat zijn van die mensen die met alles bezig zijn behalve rijden. Of van die mensen die alleen met stadslampen aan rijden. WTF wat heeft dat voor nut, doe ze dan helemaal aan.

Is reeds onderzocht, voordelen ervan waren groots, maar het nadeel was dat het op jaarbasis 2cent kostte, wat niet verantwoord was t.o.v. het milieu.
* heel beknopt samengevat *

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 06 mar 2007, 21:16

hahaha heeft groenlinks dit onderzocht ofzo, mafkezen

Joop

Bericht door Joop » 06 mar 2007, 21:29

Kasteel schreef:
volvoc30 schreef:Ik vind gewoon dat de fabrikant ervoor moet zorgen dat lampen ALTIJD aan staan. Hoeveel mensen ik met slecht weer of in de schemer wel niet zonder lampen zie rijden. Dat zijn van die mensen die met alles bezig zijn behalve rijden. Of van die mensen die alleen met stadslampen aan rijden. WTF wat heeft dat voor nut, doe ze dan helemaal aan.

Is reeds onderzocht, voordelen ervan waren groots, maar het nadeel was dat het op jaarbasis 2cent kostte, wat niet verantwoord was t.o.v. het milieu.
* heel beknopt samengevat *
het plat rijden van mensen door automobilisten die hun lampen niet aanhebben kost de samenleving waarschijnlijk meer... Aandoen dus die lampen. Ik hoef enkel het sleuteltje om te draaien en een beetje DHZ'er bakt de draden wel zo aan elkaar dat dit bij iedere auto kan.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 mar 2007, 21:46

Als het met je lampen aan rijden 2 cent kost dan zet ik ze gelijk uit.
Auto rijden is al duur genoeg.

Grtz,Hans :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2007, 21:47

Ok, als jij zo'n DHZ-er weet, ik hoor het graag, want ik wil ze continu aan hebben. Naast dat het veiliger is, is het ook handig. Als mijn accu leeg is, krijg ik auto niet meer open namelijk.

:idea: bedenk me opeens dat ik al eens naam van iemand heb doorgekregen die goed is met electra via Diho die ook een mooie switch in kan bouwen voor ABS aan/uit. Komt goed!

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 mar 2007, 09:08

bij een e34 kan je nog wat knutselen... Maar een e90 lijkt me onbegonnen werk...

Die begint al te mekkeren als je je red hot chili peppers cd omwisselt voor eentje van rammstein...

allen

Bericht door allen » 07 mar 2007, 10:26

Maar als je bij die e90 nog gaat knutselen met de verlichting moet je ook wel een drol eerste klas zijn. Die progt een dealer in 10 minuten voor je om. ;)

Overigens zet ik de verlichting altijd automatisch aan. Niet omdat ik overdag dan beter zie maar hopelijk val ik wat meer op bij een kippige bestuurder.

Plaats reactie