Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 18 sep 2011, 11:51

Superactief ben ik hier niet (te weinig tijd, teveel forums) , maar het wordt weer eens tijd om wat te delen. Aangezien ik me een jaar of twee geleden hier heb voorgesteld met mijn Maserati, zal ik bij dezen de geschiedenis van mijn auto's maar eens uit de doeken doen.

In den Beginne
Het begon allemaal met een Biturbo. Toen ik een jaar of 14 was. Ik zag zo'n ding nieuw in Zwitserland rijden en vond het een geweldige auto. Geluid helemaal oké en looks die ingetogen waren. Mijn vriendjes vonden Ferrari's en Camaro's en Corvette's geweldig, maar ik viel als een blok voor de Maser. Later heb ik bijgeleerd met betrekking tot het merk uit Maranello en stiekum mag je me wakker maken voor een ritje in een originele Camaro Z28, maar Maserati veroverde toen een plaatsje in mijn hart. In 1990 testte Ton Roks een 222SE in Autovisie en dat verhaal heb ik nog steeds. Ik vond die auto fantastisch en nam me voor om ooit zo'n auto te kopen als ik er de centen voor zou hebben. In 1990 kostte een 222SE echter net zoveel als het hele flatblok in Rotterdam-west waar ik in woonde dus vroeg ik me wel af of het ooit zou lukken. :?

Toen ik eenmaal een beetje gesetteld was in de uitgeverij en een redelijk normaal inkomen had begon het weer te kriebelen. We (mijn vrouw Ella en ik) reden in een VW Polo Diesel (trouwens een hele fijne auto) als daily driver en daar wilde ik best een speelauto bij. Een Ferrari was out of the question, want we wilden onze trouwerij in Italië graag betalen van onze spaarcenten en een F-je zou wel leuk zijn als trouwauto, maar dan konden we onze gasten niet meer invliegen en onderbrengen, laat staan de villa voor het feest en het restaurant voor het bruiloftsmaal betalen. Kortom: ik was gebonden aan een budget.

Goede raadgevingen zijn het halve werk
En laat binnen dat budget nou een Maserati mogelijk zijn, zo ontdekte ik na wat weken surfen over marktplaats. Vervolgens het forum van de Maserati Club Holland geraadpleegd, destijds de enige NL bron van goede informatie, en alle valkuilen in mij opgenomen. Met die kennis gewapend een afspraak gemaakt om een witte import-222 te gaan bekijken (de oer-222) en vervolgens alle goede raadgevingen overboord gemikt en de auto dezelfde avond gekocht. De verkoper was duidelijk: er mankeren wat kleine dingetjes aan maar de auto wordt volledig geserviced en op kenteken afgeleverd, hetgeen keurig geschiedde. Zo kon ik mij enkele maanden voor mijn 32e verjaardag eindelijk Maserati-eigenaar noemen. Met 70.000 kilometer op de teller, een hoop RDW onzin op het keuringsrapport ("Rijden is alleen toegestaan met de voor dit voertuig geldende kentekenplaten", tja...) en een gereviseerd blok volgens de papieren had ik een redelijk nette 222 te pakken.
Afbeelding

Viva Italia
Met de Maser zijn we in oktober dat jaar vervolgens linea recta naar Toscane gereden om onze trouwerij voor te bereiden, die in april 2004 later zou plaatsvinden. Idee hierachter: als de Maser het nu redt, redt ie het volgend jaar waarschijnlijk ook. Ook gingen we naar Mugello met de MCH om de finaleraces van de Ferrari-Maserati Historic Challenge bij te wonen. We reden zonder moeite heen en terug naar Italië; 3500 kilometer op de klok erbij zonder noemenswaardige problemen. :df:

Eind maart 2004 kreeg ik voor het eerst te maken met het 'fenomeen' Maserati . Ik had een afspraak bij (destijds) Roy Karsten (tegenwoordig garage Forza) voor een grote beurt, zodat de auto in topconditie zou zijn voor het grote gebeuren. Thuis bleek echter dat de synthetische olie die er op mijn verzoek in was gestopt via de krukaskering net zo hard weer naar buiten liep. Ik heb niets tegen oliespatten in de garage, maar dit was wat al te gortig. Terug naar Noordwijk: "Stop jullie eigen olie er maar weer in". Jammer van die 100 euro racesmeermiddel. Vier dagen voor vertrek reed ik met nieuwe olie weg bij de garage en kwam bij Wassenaar in de spits terecht. Op dat moment besloot de controle-unit van de airco dat ie het wel best vond, en van het ene op het andere moment had ik geen airco meer, geen fan, geen verwarming, niets. Dood als een pier. Olie lekken deed de auto echter niet meer... :hmmm:

Goede raad was duur, want vier dagen later moest de auto de Alpen over, waar het op dat moment nog vroor. We wilden in een stijlvolle Italiaan naar onze bruiloft in Italië, en niet in onze Polo diesel... Opnieuw gebeld met Noordwijk: "Hebben jullie momenteel zo'n unit beschikbaar?". Waarschijnlijk lukte het wel om nog een originele gereviseerde unit te pakken te krijgen, maar ondertussen had ik ook met Hessing gebeld, en daar bleek nog een wat nieuwere versie op de plank te liggen. Weliswaar met druk- in plaats van tiptoetsen, maar dat mocht de pret niet drukken. In een perfect afgestemde actie ging de unit van Hessing naar Noordwijk en van Noordwijk in mijn witte, geldverslindende Monster. De zaterdag van vertrek stond de auto klaar. Hoera! :hosanna:

Vlot naar het zuiden

De 222 gedroeg zich op weg naar het zuiden perfect en voelde solide aan. In Frankrijk merkten we na een tolpoortje dat de ruiten niet meer omhoog gaan als je harder dan 120 rijdt (teveel druk van de rijwind), en bij een tankstop ontdekten we dat de auto niet van de handrem wou toen we wegreden. Vanaf dat moment gebruikten we een baksteen onder een wiel en trokken de handrem minder hard aan.

Bij het aanbreken van de grote dag was het droog. De kapper arriveerde, de fotograaf volgde iets later. Fotoshoot in de tuin van onze logeervilla boven Florence en dan starten en weg: op naar Siena! De auto startte echter niet helemaal lekker, de motor had er duidelijk nog geen zin in. Eenmaal onderweg klonk gelukkig alles zoals het hoorde. In Siena reden we langzaam in zijn 1 door de middeleeuwse straten de Campo op. Normaal kan dit alleen als deelnemer aan de Mille Miglia! Na de trouw nog een shoot in het stadhuis voor wat foto’s terwijl de 222 omgebouwd werd tot kofferbakbar om de prosecco te kunnen serveren. Hoe multifunctioneel kan je auto zijn?! Na de bubbels verlieten we Siena en reden terug naar Florence via de Strada Provinciale 222. Uitgezocht omdat deze weg niet alleen prachtig door de Chianti-streek slingert, maar ook omdat het nummer leuk klopt bij het type van de auto. Een heerlijke dag en een heerlijke auto!
Afbeelding

Een half jaar later was de 222 overleden, maar daar verhaal ik in het tweede deel over.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 884
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door D20VT » 18 sep 2011, 12:29

tot nu toe iig leuk leesvoer

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door MartijnGizmo » 18 sep 2011, 12:37

Mooi verhaal!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door RVV » 18 sep 2011, 12:50

:df:

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Jeroen K. » 18 sep 2011, 12:52

leuk om te lezen. helaas kan ik hier in het middenoosten geen fotos zien die ge-upload zijn via imageshack. :(

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28645
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Martijn_bmw » 18 sep 2011, 12:56

leuk verhaal :wave:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door GTRene » 18 sep 2011, 13:43

leuk, benieuwd naar het vervolg...men pa heeft ook nog 2 Maserati's gehad destijds (425BT? en een prachtige Shamal) en men zusjes hebben er ook nog steeds 1 (Mistral 4000 coupe) een prachtige auto.

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 18 sep 2011, 16:15

@Jeroen K: ik heb de boel centraal staan in imageshack omdat ik ze op meerdere forums gebruik en anders niet meer weet waar ik wat geupload heb. Heb ook een poosje flickr gebruikt, maar daar wissel ik teveel beeld.Imageshack is een soort remote-schoenendoos voor kiekjes.

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud) Deel 2

Bericht door Michele » 18 sep 2011, 16:31

Gelijk deel 2 d'r achteraan... Om een regenachtige zondagmiddag voor sommigen te verlichten (hoewel hier in Den Haag de zon lekker schijnt en ik net 2 uur over het strand gelopen heb).

Deel 2

Zoals ik al in deel 1 meldde: de bijnaam van de witte 222 was “het geldverslindende Monster”. Daar was een reden voor. De echt dure reparaties vielen wel mee, maar toen ik de auto afgeleverd heb gekregen besloot ik ‘m eerst maar eens te laten schoonmaken door een professionele poetsert. De vorige eigenaar had namelijk een hond, zo merkten we al snel aan de gezellige witte haren op de blauwe, ribfluwelen achterbank. Een middagje stofzuigen leverde slechts een beperkt resultaat, dus de auto weggebracht. Dat was de eerste ‘voor-de-vuist-weg’ kostenpost van 200 euro. Vervolgens kwam de eerste grote beurt, die met 1000 euro wel meeviel, behalve dan dat er dus nog een extra oliewissel bij kwam door de lekkage van het synthetische spul. Een nieuw rubbertje voor de kofferbakrand was slechts een paar tientjes, maar wel noodzakelijk aangezien de Maser niet waterdicht bleek op dat punt.

Warmlopen
En toen stopte de airco-unit er dus mee… Dat was een grap die richting de 600 euro ging omdat ik koos voor zekerheid. De gok van een zoektocht naar een revisie-exemplaar binnen vier dagen dorst ik niet aan. Beggars can’t be choosers zullen we maar zeggen… De trip naar Italië verliep zonder kopzorgen en ook de trouwtrip verliep prettig, ware het niet dat ik op de terugweg een wat hoekerig stuurgedrag bemerkte. Dit bleek terug in Nederland een vervuilde kruiskoppeling te zijn bij het stuurhuis. Hop, weer een paar honderd euro lichter. Tegelijkertijd ook even een relais laten vervangen (slechts een paar euro, Joepie!) omdat de auto tijdens een filesituatie voor de Gothardt-tunnel wat warm was gelopen. De fan bleek niet aan te slaan, en dat was voor de lokale polizei reden om mij toestemming te geven langs de file naar de tunnel te rijden en de hele meute te passeren. De rijwind koelde dan genoeg om het probleem te verhelpen. Zo vervelend zijn die Zwitsers dus ook weer niet! :D

Warmlopen is voor een Maserati Biturbo altijd een probleem, en ook met werkende fans stond mijn Masertje stevig te zweten toen ik tijdens de Spa Ferrari-Maserati Days van 2004 een paar rondjes Spa achter de kiezen had op snelheid. De plas onder de auto wekte volop waarschuwende uitroepen bij de omstanders, maar ik was het ondertussen gewend; airco op max temperatuur en gewoon doorrijden… Later, op Zandvoort tijdens Italia a Zandvoort gebeurde het nogmaals dat er een grote plas onder mijn autootje lag, maar dat had als reden dat enkele clubleden besloten hadden om te zien hoe ik zou reageren als ze het koelemmertje voor de wijn onder mijn auto zouden mikken als ik even niet keek. Grote hilariteit toen ik inderdaad in een flits mijn motorkap opentrok en zeer beteuterd keek naar de keurige stand van het koelwater.
:boogie:

Geen slecht leven
Ondertussen was de eerste APK alweer achter de rug, met wat sleutelen aan de afstelling om de auto door de CO2 norm te krijgen en het camoufleren van wat roestplekjes om de heren keurmeesters niet nodeloos te interesseren voor de dorpels. Al met al was het leven met 18-LX-NP helemaal zo slecht nog niet als je de horrorverhalen van andere Maseratisti hoorde… Ik begon me ook wat meer te interesseren voor wat er nu eigenlijk onder een motorkap en zo gebeurt en dat resulteerde er in dat ik letterlijk met mijn neus op het kluswerk van Jorrit (Auto Forza) stond als ie met mijn auto bezig was. Leuk en leerzaam!
Zo naderde het eind van de zomer van 2004 en Concours Het Loo was voorlopig de laatste grote trip met de Maser. In oktober reed ik weinig met de auto vanwege matig weer en een weerzien met Italië (soort second honeymoon zonder gasten). Begin november besloot ik op een stralende zondagochtend echter de auto weer eens uit te laten om ermee naar een fotograficabeurs te rijden. Mijn vrouw had een matig voorgevoel, temeer daar ik over de A12 moest en ik eind juli daar al onze Polo kwijtgeraakt was in een file-ongeluk. De dame achter me gaf toen gas in plaats van te remmen…

Impact
Om een uur of 9 tufte ik echter toch die bewuste novembermorgen met een rustig gangetje van tegen de 130 op de teller (wat kon inhouden dat ik 130 reed, maar ook dat ik 110 reed, de meter had zijn eigen leven) over de A12 richting Utrecht toen bij Bodegraven een klein onzinautootje voor me opdoemde op de rechterbaan. De weg was verder leeg dus ik reed gewoon door op de middelste van de drie rijstroken. Tot ik vlak achter het autootje zat en zij (het bleek achteraf een dame) plotseling richting aan gaf en naar links kwam… waar ik dus reed!! Een snelle ruk aan mijn stuur voorkwam dat ik de Hy****i Getz vol raakte, maar als gevolg daarvan begon de 222 te schuiven, en te schuiven, en te schuiven, en ik zeilde met een keurig gangetje van boven de 100 richting de vangrail met de neus van de auto, om de Getz heen, dat wel…

Tegensturen had geen effect en alle regels die je geleerd hebt omtrent dergelijke acties (blijven kijken en sturen naar waar je heen wilt, niet remmen maar koppeling intrappen, etc.) waren niet in staat de richting van de 222 te corrigeren. De impact met de vangrail was nogal heftig. De auto tolde om zijn as en raakte de stalen platen ook met de achterzijde, schoof de weg weer op en kwam keurig op de tweede rijbaan tot stilstand. Met een mooi pluimpje stoom vanonder de opgekrulde motorkap. Mijn eerste reactie was: er uit!!! Want als iemand me nu raakt ben ik er geweest! Achter mij waren ondertussen mensen gestopt op de vluchtstrook die me opvingen en ze verbaasden zich er eigenlijk over dat ik gewoon uitstapte. De kreukelzones van de Maser hadden keurig hun werk gedaan, maar rijden zou ie nooit meer, zoveel was wel duidelijk. Uit gewoonte had ik de sleutel uit het slot getrokken en ook wilde ik de auto in zijn vrij zetten, maar de pook zat tot aan de knop in de transmissietunnel: de motor was gewoon een stuk naar achter geschoven met aandrijflijn en al.
Afbeelding
Afbeelding

Achteraf heb ik enorm geluk gehad dat ik de vangrail geraakt heb en niet 100 meter verder de weg ben afgevlogen, want daar is geen vangrail maar slechts een weg en een sloot, vier meter lager langs het talud. Te uwer informatie: 50 meter vangrail kost 1250 euro, zo stond er op de rekening die ik van Rijkswaterstaat kreeg voor het vernielen van dit fraaie stukje staatseigendom.…

Eenmaal afgesleept en de papieren afgehandeld met de politie, de getuigen (godzijdank!!) en de tegenpartij kwam de auto bij een schadebedrijf in Den Haag te staan, waar de expert me meedeelde dat ie 200 euro waard was als schroot. Taxatie in rijdende staat: 6 mille. Rijdend zijn Maserati’s al weinig waard, maar stuk dus helemaal niets... Ik besloot het wrak te houden (alleen het klokje overtrof toen al de genoemde schrootwaarde) en het verschil in verzekeringsuitkering te incasseren. Vervolgens heb ik de 222 samen met een maat gestript van alles wat nog enigszins bruikbaar was. Hij was nog hogelijk teleurgesteld toen hij het diff wilde demonteren. Doordat de aandrijflijn zo’n opdonder had gehad, zat de as volledig vast tegen het differentieel, niet los te krijgen… Achteraf heb ik nog ongeveer 1000 euro aan onderdelen overgehouden aan de auto, wat mooi uitkwam toen ik van het verzekeringsgeld een nieuwe Maser wilde kopen.

Over die nieuwe vertel ik in deel 3.

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 18 sep 2011, 16:37

GTRene schreef:leuk, benieuwd naar het vervolg...men pa heeft ook nog 2 Maserati's gehad destijds (425BT? en een prachtige Shamal) en men zusjes hebben er ook nog steeds 1 (Mistral 4000 coupe) een prachtige auto.
425 is mooi, Shamal is geil en een Mistral is kunst!! Gefeliciteerd met de smaak van je zusjes!

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Fedmas » 18 sep 2011, 17:26

Mooi verhaal :). Kijk uit naar deel 3!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Joy » 18 sep 2011, 17:28

Fedmas schreef:Mooi verhaal :). Kijk uit naar deel 3!
+1, dit zijn verhalen voor een column. Leest lekker weg. Ik ben zelf ook altijd liefhebber geweest van Maserati. En elke keer als ik weer zover was dat ik er een wilde waren daar altijd weer die horror-verhalen.

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Niels v/d burgh » 18 sep 2011, 17:43

Mooi leesvoer, maar wel de ergste nachtmerrie om van je auto af te komen.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door G Kolkman » 18 sep 2011, 18:00

Erg leuk verhaal om te lezen, erg leesbaar, kortom: kom maar op met deel 3 :D .

Wel jammer van Maser #1 al kan ik zelf niet ontkennen dat ik deze generatie maserati's op z'n zachtst gezegd 'niet heel erg mooi' vind :dood: . Anyhow, het verhaal compenseert ruimschoots en als altijd alles heel blijft is het vaak ook maar karakterloos :kikker: .

WireWess
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mar 2010, 22:28
Locatie: Westland

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door WireWess » 18 sep 2011, 18:16

Leuk leesvoer zo voor op de zondagmiddag :)
Hij zit inderdaad goed in elkaar maar het belangrijkste is dat je er zelf uit heb kunnen stappen.
Moet ik nog iets zeggen over vrouwen in het verkeer?
Kom maar op met deel3 :coffee:

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud) Deel 3

Bericht door Michele » 18 sep 2011, 19:05

Misschien had ik het woordje nieuw niet moeten gebruiken in het kader van mijn volgende aankoop, want nieuw van de fabriek is deze Maserati niet, maar voor mij was het wel een nieuwe in de zin van: ander model en anders in gedrag en gebruik dan ik gewend was. Kortom: dit is deel 3!

Na het afhandelen van alle verzekeringsperikelen stond er ongeveer 6 mille aan uitkering op mijn bankrekening en was het de vraag wat ik daarmee ging doen. Beetje bijleggen en dan weer een Maserati kopen? Of een Porsche 944? Ook een door mij reeds lang begeerde automobiel en ongetwijfeld minder onderhoudsgevoelig dan het raspaardje uit Modena. Maar ja... een mooie en goed onderhouden 944 met een normale kilometerstand kon ik niet rap vinden voor een normaal bedrag. Wel boden heel veel mensen met rare lettertekens in hun naam die er een aan op “ligtmetalun felge” en “Met turboo” of “as niew”, maar echt betrouwbaar oogde het allemaal niet in die prijsklasse (kom maar op met de kritiek... :mrgreen: ).'Toch op jacht naar een andere Maserati dus…

Racing
Ik heb er toen een behoorlijk aantal op de korrel gehad en weer afgeserveerd, van een bekende 2.24v zwerver op Mercedes Brabus wielen tot en met een Racing met 330.000 op de klok bij een Volvo-specialist in Veldhoven. Ook een 222SE die ooit in Autovisie had gestaan passeerde de revue, net als een zilverkleurige 222 SE automaat, die op de afspraak lekker opgewarmd en draaiend op me stond te wachten. Met een barst in de ruit waarover in de advertentie niets verteld was. Je vraagt je soms toch af wat verkopers nou eigenlijk verwachten van potentiële klanten. Zonde van de tijd.

De prijs van die Racing in Veldhoven was interessant en ik ging dus kijken. De auto was stevig, maar logisch versleten gezien de kilometerstand, alleen had het ding ook schade linksvoor gehad, zo was te zien aan een matig herstelde neus. Ik had mijn twijfels over de auto, maar was eigenlijk wel geïnteresseerd. Zo vaak loop je geen echte Racing tegen het lijf voor een betaalbaar bedrag… De geschiedenis meldde dat de auto bij Franco Auto in Kwintsheul in onderhoud was geweest en de verkoper hield bij hoog en bij laag vol dat de auto perfect was. Mijn idee was even te gaan buurten bij Franco (is letterlijk bij me om de hoek) en te informeren naar de historie van deze Racing. Wij dus op een mooie januaridag langs Kwintsheul, alwaar de auto inderdaad bekend was als zijnde de ex van een MCH clublid, maar de genoemde schade als absoluut niet bekend werd verklaard. Dat betekende dus foute boel, want schade buiten de boekjes om. Wat mij betreft was het schluss met die Racing want ik had geen zin in een stevige rekening wegens eventuele verborgen gebreken als gevolg van een matig herstelde boem-is-ho ervaring van deze auto.

Franco
Bij Franco stonden in de garage (een showroom was er toen nog niet, 2005…) echter een mooie zwarte 2.24v kattenoog uit de laatste serie en een nette groene 2.24v in dezelfde configuratie. Allebei inruilers. Uiteraard wilde Franco weten waarom ik belangstelling had voor een Racing in staat van ontbinding en mijn antwoord luidde dat ik weer een Maser zocht binnen een bepaald budget. “Nou, die heb ik wel staan” was de mededeling, vergezeld van een brede glimlach en een armgebaar naar het koppel 2.24v’s. Ik vond allebei de auto’s mooi, maar de zwarte ging mijn budget echt te boven. De groene had wat kleine plekjes en een barstje in de spoiler en was daardoor aanzienlijk goedkoper. Niettemin nog steeds een erg nette auto zonder roest. Ik ging er over nadenken en besloot na dat heel erg kort gedaan te hebben een proefrit te willen maken met de groene. :love:

Zo gezegd zo gedaan en Franco stapte in de bijrijdersstoel nadat hij de auto had voorzien van een nuttige hoeveelheid benzine. Ik startte de auto, legde de eerste versnelling in, dacht ik, en liet de koppeling opkomen, dacht ik. Na een korzelig “Waar ben je mee bezig” gaf ik aan dat ik probeerde weg te rijden, maar dat deze 2.24v totaal anders voelde dan mijn 222 zaliger. “Ja, logisch… die had een andere bak en een andere koppeling. Je hebt de bak nu in zijn 2 staan en de koppeling grijpt op een later punt aan”. Oeps. :oops:
Opnieuw de een gezocht en nu wel met de juiste flair weggereden, en ja, dat beviel wel. De 2.24v klapte in de turbodrukbegrenzer toen ik echt stevig op het gaspedaal ging staan, maar dat kwam omdat de auto was afgesteld op wat agressiever rijden bij minder pedaaldruk. Franco zou de boel weer normaal zetten, wat inderdaad keurig verzorgd werd. De uitdraai uit Franco’s computer liet geen rare reparaties zien sinds de auto in Nederland was dus ik besloot 'm te kopen.
Toen ik de auto kwam oppikken nadat ik betaald, had bleek er behalve een keurig versleten sleutel ook een reservesleutel te zijn én het originele instructieboekje. Mét de naam van de eerste eigenaar en het correcte chassisnummer + afleverdatum. Dat soort dingen zijn fijn. Toen ik vervolgens op een beurs nog de originele groene verkoopbrochure vond, waren we weer compleet! :clap:

Ik heb in 2005 vrij veel gereden met de auto en aan diverse evenementen deelgenomen, waaronder de Clubspecial op Zandvoort, Viva Italia op Assen, de Gouden Zweep op Duindigt, Italia a Zandvoort en natuurlijk de club-rijtraining. Je kunt dus stellen dat ik echt genoten heb van mijn Masertje in 2005. Veel rijden, veel plezier en zelfs af en toe gewoon gebruikt voor woon-werk verkeer op een fijne dag. Lekker!
Afbeelding
Afbeelding

Le Mans Classic
In 2006 volgden diverse evenementen waar we aan deelnamen, waaronder opnieuw Italia a Zandvoort. Bovendien gingen we met de Maser op vakantie naar Bretagne. Don’t ask me why, want een nat en winderig land als Bretagne is niet echt des Maserati’s, maar het voelde goed en we oogstten redelijk wat belangstelling met dat apparaat in die uithoek van Frankrijk. Bovendien konden we de vakantie zo plannen dat we op de terugweg langs Le Mans zouden komen voor Le Mans Classic 2006, een evenement waar ik me enorm op verheugde om aan deel te kunnen nemen. Tenslotte was ik met de witte 222 in 2004 ook van de partij geweest en dat had een geweldige ervaring opgeleverd: je rijdt met je eigen auto het binnenterrein van het Le Mans Bugatti circuit op en staat als merkenclub tussen pakweg 6000 andere klassiekers en superauto’s. Geweldig om mee te maken en een absolute aanrader!

In 2006 had ik behalve de clubdeelname tevens een accreditatie voor een Nederlands autoblad en ‘moest’ dus naar Le Mans met een dubbele agenda. Dat is niet erg, maar het betekende relatief veel zeulen met fotomeuk, dus de Maserati zat behoorlijk vol. Na twee fijne weken in Bretagne met verrassend goed weer reden we op donderdag naar Le Mans. Tegen de middag waren we voorbij Rennes dus dat schoot lekker op. Een kilometer of 20 voorbij Laval gaf ik stevig gas op een volkomen verlaten péage om te checken hoe hard de Maserati nu eigenlijk echt liep. Het pedaal ging tot de bodem. 190, 200, 210, 220, en plotseling hoorde ik een floepend geluid en in het hele dashboard gingen alle lampjes branden en viel de toerenteller gezellig terug naar 0. Op het moment dat de lampen aansprongen had ik automatisch de koppeling ingetrapt en het gas losgelaten, maar dat er iets niet goed was bleek wel toen de toerenteller volhardde in zijn negatieve houding. De snelheidsmeter daarentegen was bijna van zijn schaal gedraaid vlak voor het ‘flop’

Monsieur Legrand
Alarmlichten doen het gelukkig altijd bij een Maserati dus met knipperende verlichting en een feestvierend dashboard de auto laten uitrollen tot in de buurt van zo’n handige oranje praatpaal langs de weg. Erg breed was de vluchtstrook echter niet, dus helemaal senang voelde ik me niet toen we de auto parkeerden. Starten ho maar, de motor wilde niet eens rond. Ik vreesde motorschade… Ella ging een babbel maken met de praatpaal, zij spreekt als beëdigd vertaalster namelijk vloeiend Frans, terwijl ik me ontfermde over de melding naar de ANWB in Lyon… Inderdaad, dat steunpunt waar je eigenlijk liever nooit mee te maken wilt hebben.
Ella was nauwelijks terug van de praatpaal en ik had net een zeer geanimeerd gesprek met Lyon, toen we uit onze ooghoeken een takelwagen zagen rijden over het viaduct verderop. Een paar minuten later stapte er een blozend Fransmannetje uit een grote afsleepwagen en verklaarde dat we naar “mon garage” zouden gaan. Ik verzocht toch eerst even onder de kap te kijken, tegen beter weten in hopend op iets simpels. Monsieur Legrand boog zich over de motor, keek in het venster van de distributieriem en schudde zijn hoofd. “Fini!”. K*t!! Ja, dat snapte meneer Legrand ook nog wel, ondanks zijn gebrek aan talenknobbel.
Afbeelding

Auto dus op de vrachtwagen en op naar het gat Saint Denis d'Orques, waar monsieur inderdaad een garage bezat. Compleet met wat vergane Renaults 4 en een tweetal Alpine A310’s in min of meer gevorderde staat van restauratie. Legrand had al vaker met dit bijltje gehakt. “Dit is mijn sectie van de snelweg” verklaarde hij, en we kregen de volledige medewerking om de ANWB op de hoogte te stellen. Vervolgens nam monsieur de hoorn over en meldde aan Lyon dat ie er niet over peinsde deze auto te repareren. “Die moet terug naar Nederland, veels te gecompliceerd”. Die opmerking klonk als muziek in mijn oren, want ik was eigenlijk bang dat hij de auto naar Pozzi in Parijs zou moeten sturen, de dichtstbijzijnde Maserati-dealer waar ze misschien wat met de 2.24v konden. Ik had al aangegeven aan de ANWB dat we reeds op de terugreis waren met een tussenstop in Le Mans, maar dat de auto waarschijnlijk hier niet gerepareerd kon worden.
Legrand, de ANWB en ik waren het gelukkig eens en we kregen een leenauto om onze vakantie mee af te maken. Probleem was alleen dat die in Alencon stond, 50km boven Le Mans. Ondertussen was het al 5 uur ’s middags dus dat gingen we vandaag niet redden waarschijnlijk. Of we dus alvast maar een taxi wilden naar ons hotel? “Jazeker kan dat, maar stuur dan wel graag een grote taxi, want we hebben nogal wat bagage bij ons”. We moesten twee keer lopen met drie man van de Maser naar de taxi voor alles overgeladen was. Ik zie Legrand nog kijken... dat er zoveel meuk in zo’n kleine auto ging… Tja, ik kan nu eenmaal goed inpakken! Uiteindelijk waren we net op tijd in het hotel om nog aan de borrel te kunnen en een hapje te eten met de reeds gearriveerde clubleden van de MCH, maar echt eetlust hadden we niet. Wel dorst. En daarom werd het eigenlijk toch nog wel gezellig. Eenmaal in je hotel is een sterk verhaal namelijk best wel leuk.
De volgende morgen kregen we een lift naar Alencon van een welwillend clublid. De man schrok alleen toen hij ontdekte dat we heen en terug 100 km gereden hadden voor dat tripje, wat we met een paar flessen Chablis goedgemaakt hebben. Maar goed, we hadden nu een Peugeot 307 diesel station met alles er op en er aan wat je kon verzinnen. “Duurder hebben we ze niet meneer, sorry. We snappen dat het geen Maserati is, maar we proberen zoveel mogelijk comfort voor u te vinden”.
Afbeelding

Na een vanuit professioneel oogpunt geslaagd Le Mans Classic (persoonlijk was het slikken, je voelt je toch geamputeerd zonder je eigen auto) reden we zondagnacht terug naar Nederland en de volgende dag leverde ik de auto in bij Hertz Den Haag. De Maserati zou in de loop van een paar weken afgeleverd worden bij Jorrit, even afhankelijk hoe snel de transportwagen in de buurt kwam. Bij Jorrit zou de motor geopend worden om te kijken wat er precies stuk was, maar daarover in deel 4.

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Fedmas » 18 sep 2011, 20:02

Mooie lap tekst weer, spijtig dat je (weer) pech had met de auto. misschien toch te ver door geknalt..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door ///Joost » 18 sep 2011, 20:16

:wave:

Hulde, wat een heerlijk stukje leesvoer. De laatste Maser van deel 3 vind ik echt wel mooi. Goede kleur en een erg mooie kont.
Op naar deeltje 4...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door GTRene » 18 sep 2011, 21:21

je schrijftaal is inderdaad mooi, prettig om te lezen zeg maar.

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 18 sep 2011, 21:51

GTRene schreef:je schrijftaal is inderdaad mooi, prettig om te lezen zeg maar.
zegt de naam Chicane jou iets??? :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door GTRene » 18 sep 2011, 21:54

Michele schreef:
GTRene schreef:je schrijftaal is inderdaad mooi, prettig om te lezen zeg maar.
zegt de naam Chicane jou iets??? :D
helemaal niks, heb die al uit en korte termijn geheugen :wink:
maar dat kwam omdat die laatste (september) voor mij niet zoveel leuke onderwerpen in stonden :lol:

maareuh, vandaaro dus :peace:

KoenM
Berichten: 1833
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door KoenM » 18 sep 2011, 22:35

Je schrijft voor Chicane magazine? :)

Verhaal leest echt super weg, ben benieuwd naar deel 4 :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door RVV » 18 sep 2011, 23:40

Hahaha inderdaad Chicane Magazine heb hem net uit. Bedankt voor het opsturen Michiel :thumbup:

Als je wilt mag je Chicane Magazine meer promoten hoor mijn zegen heb je :wink:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door RJay » 19 sep 2011, 00:01

Fijn om te lezen idd maar o o o wat een pech heb je met die masers gehad zeg =[ geweldige wagens, dat wel.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Niels » 19 sep 2011, 02:46

Leest lekker weg :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Enrico, Fabian, Fedmas, JdvPolo, mark123, Martin*, Sidney, Spinazie, SvB, Will F., Wimo, Wout309t en 6 gasten