E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Tristan » 17 sep 2011, 10:40

Niels schreef:Tja om eerlijk te zijn vind ik de E30 M3 ook een beetje overrated. Qua vermogen maakt die auto gewoon niet echt indruk.:
E30 M3 koop je niet om het vermogen, Niels. Je koopt hem vanwege de schitterende balans van de auto. Anders had ik voor hetzelfde geld wel een E36, E46 M3 of M5 gekocht.

Dat ik eruit gereden wordt bij het stoplicht boeit me niks, leuker is om bv. een VR6 buitenom de bocht in te halen. :blink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Tristan » 17 sep 2011, 10:44

Heb nooit in een 320is gereden, maar uiteraard wel in een 325i. In de basis zal de 320is de betere auto voor het stuurwerk zijn gezien dat de S14 lichter en korter is. Neemt niet weg dat je van een 325i met een paar kleine mods de 320is dicht kan benaderen.

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Niels v/d burgh » 17 sep 2011, 10:51

Leroy BMW schreef:
Niels v/d burgh schreef:Wat is eigenlijk het verschil in onderstel ?
De E30 M3 heeft bijvoorbeeld steek 5x100.
Nou weet ik niet wat de 320is heeft, een 325i heeft dan weer steek 4x100.

En wat is er verder anders aan het E30 M3 onderstel ?
De e30 M3 heeft volgens mij steek 5x120..
Typ foutje, ik bedoelde inderdaad 5x120

Heb hier de info gevonden die ik zocht dankzij GTrene

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Jeroen E21 » 17 sep 2011, 12:07

Tristan schreef:Heb nooit in een 320is gereden, maar uiteraard wel in een 325i. In de basis zal de 320is de betere auto voor het stuurwerk zijn gezien dat de S14 lichter en korter is. Neemt niet weg dat je van een 325i met een paar kleine mods de 320is dicht kan benaderen.
Als het grote verschil 'm zit in balans dan ben ik wel benieuwd hoe je dat wil gaan bereiken. En daar bovenop nog even het vermogen wat opkrikken, dan ben je volgens mij iig ook al duurder uit dan de auto waar dit draadje mee begon...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Tristan » 17 sep 2011, 12:14

@Jeroen: Mijn E30 325i heeft op de rollenbank al 180pk, maar heeft meer koppel. Dus qua rechte lijn snelheid zit er nooit een groot verschil. En met iets stuggere dempers en andere topmounts kun je het zwaardere gewicht in de neus compenseren. Maar zoals ik al zei, qua balans zal je het niet redden. Neemt niet weg dat ik van mijn E30 Cup auto in samenwerking met MDM Motorsport en Koni een zeer uitgebalanceerde auto van heb kunnen maken. Kost alleen wel wat. :lol:

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Jeroen E21 » 17 sep 2011, 12:20

My point exactly.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Mark 320iS » 17 sep 2011, 13:36

Tristan schreef:@Jeroen: Mijn E30 325i heeft op de rollenbank al 180pk, maar heeft meer koppel. Dus qua rechte lijn snelheid zit er nooit een groot verschil. En met iets stuggere dempers en andere topmounts kun je het zwaardere gewicht in de neus compenseren. Maar zoals ik al zei, qua balans zal je het niet redden. Neemt niet weg dat ik van mijn E30 Cup auto in samenwerking met MDM Motorsport en Koni een zeer uitgebalanceerde auto van heb kunnen maken. Kost alleen wel wat. :lol:
De 320iS van mij loopt toch wel een stukje sneller in rechte lijn dan de 325i van Jesper liep hoor. De auto van Jesper had een gereviseerde kop en was bij Boltuning gechipt.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Jeroen E21 » 17 sep 2011, 16:52

Gezien gewicht en motorvermogen is een 320iS beduidend sneller dan een 325i en zelfs eerder bij de 200 dan een M3 omdat de M3 gewoon zwaarder is. Dat vermogen kun je wat aan doen en met een leuke 2.7 liter ombouw kun je prima iets bouwen wat net zo snel is of nog sneller, in rechte lijn. Want wat nu al meermaals is gezegd, het extra gewicht op/voor de vooras blijft natuurlijk. Met wat aanpassingen aan het onderstel erbij komt het in de buurt, maar het prijskaartje ook. En dan denk ik dat je -ook gezien de invloed op de waarde- beter hetzelfde bedrag in een 320iS kunt steken.

Toch wordt een 320iS geen M3. Nog afgezien van die betere stabiliteit op hoge snelheid waar ook die achterspoiler een leuke invloed heeft maar die naar mijn gevoel onder de 240 zeker geen must is, geeft de M3 met de andere voorpoten, toegenomen spoorbreedte, bevestiging van de stabi direct aan de voorpoot en de betere remmen wel meer vertrouwen bij het betere bochtenwerk. Desondanks ben ik prima tevreden met de iS en ik heb genoeg M3's op straat en circuit gereden als vergelijk. Ja als hardcore trackday auto moet je gewoon een M3 hebben, als straatauto met een incidentele trackday is een iS gewoon een topper die je ook nog eens overal neer kunt zetten zonder de aandacht te trekken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Niels » 18 sep 2011, 02:42

Tristan schreef:
Niels schreef:Tja om eerlijk te zijn vind ik de E30 M3 ook een beetje overrated. Qua vermogen maakt die auto gewoon niet echt indruk.:
E30 M3 koop je niet om het vermogen, Niels. Je koopt hem vanwege de schitterende balans van de auto. Anders had ik voor hetzelfde geld wel een E36, E46 M3 of M5 gekocht.

Dat ik eruit gereden wordt bij het stoplicht boeit me niks, leuker is om bv. een VR6 buitenom de bocht in te halen. :blink:
Tja tegenwoordig kijk ook ik anders tegen de E30 M3 aan maar 15 jaar terug werden er hele andere afwegingen gemaakt. De keuze E30 M3 of VR6 is tegenwoordig natuurlijk een gemakkelijke. Niet dat de M3 destijds geen fantatische auto was (en sneller qua cijfers) maar toen keek je er gewoon anders tegenaan. Het was ook gewoon een dagelijkse auto en geen gekoesterde klassieker voor in het weekend.

Naast de balans koop je een E30 M3 natuurlijk vanwege de heritage en omdat het gewoon ooit een jongensdroom was waarvan een DTM poster boven je bed hing. Niks mis mee alleen mist die auto gewoon net ff een beetje vermogen imho want echt een lightweigt is het niet. Met een 123D er bij moet je het met me eens zijn. Voor alleen de balans kun je ook een vier cilinder diesel BMW rijden namelijk :tong:

Overigens zou er hier in het Noorden nog een kapotte Cecotto moeten staan volgens de verhalen. Dat gerucht hou ik zeker wel in de gaten :wink: (om even aan te geven welke status een E30 M3 bij mij heeft, maar de M-Qpe gaat er niet voor weg...)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ en 29 gasten