E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
mark123
Berichten: 646
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door mark123 » 15 sep 2011, 20:19

MOD edit
Xave30 schreef:http://www.pistonheads.com/sales/3032801.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
MOD edit


Naast de mooie staat, wat is hier zo speciaal aan? een speciale geknepen uitvoering :) Voor dat geld zou ik een M3 (dat moet net lukken) of een 325 halen uit engeland. Of zit ik uit mn nek te zwetsen ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door GTRene » 15 sep 2011, 21:02

wel mooi zo'n strakke E30

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door ErikS » 15 sep 2011, 21:18

mark123 schreef:Naast de mooie staat, wat is hier zo speciaal aan? een speciale geknepen uitvoering :) Voor dat geld zou ik een M3 (dat moet net lukken) of een 325 halen uit engeland. Of zit ik uit mn nek te zwetsen ;)

Ja.;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Tristan » 16 sep 2011, 11:55

Vind maar een dergelijk mooie E30 M3 voor 8500 pond. Succes. :thumbup:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door steve smith » 16 sep 2011, 12:38

mark123 schreef:Naast de mooie staat, wat is hier zo speciaal aan? een speciale geknepen uitvoering :) Voor dat geld zou ik een M3 (dat moet net lukken) of een 325 halen uit engeland. Of zit ik uit mn nek te zwetsen ;)
Ja

mark123
Berichten: 646
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door mark123 » 16 sep 2011, 12:48

Ik heb me inderdaad schromelijk vergist in de prijzen van e30 M3's :)

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Chris van S. » 16 sep 2011, 12:48

Schame on you!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door steve smith » 16 sep 2011, 12:54

En je ziet niet dat een 320iS een net zo fijne auto is als een M3, en een 325i echt 3 klasses minder is.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Martijn_bmw » 16 sep 2011, 15:33

steve smith schreef:En je ziet niet dat een 320iS een net zo fijne auto is als een M3, en een 325i echt 3 klasses minder is.
+1 ik zou liever een 320iS hebben dan een M3. lekker onopvallend :wave:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door GTRene » 16 sep 2011, 15:51

hoe zit dat trouwens met de carrosserie van de 320is, als je weet dat de M3 e30 carros wat aanpassingen heeft en ook wat stijver is of in elk geval aanvoelt, hoe hebben ze dat bij de 320iS aangepakt?
zijn daar nog andere toepassingen toegepast om het rijdgedrag aan te passen in verhouding tot een standaard zeg 325i? (behalve die motor dan)

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Mark 320iS » 16 sep 2011, 17:36

GTRene schreef:hoe zit dat trouwens met de carrosserie van de 320is, als je weet dat de M3 e30 carros wat aanpassingen heeft en ook wat stijver is of in elk geval aanvoelt, hoe hebben ze dat bij de 320iS aangepakt?
zijn daar nog andere toepassingen toegepast om het rijdgedrag aan te passen in verhouding tot een standaard zeg 325i? (behalve die motor dan)
Nee, de carrosserie is gewoon 325i. Alleen de motor en de bak komen uit de m3. Maar de M3 heeft volgens mij ook geen versterkingen aan de carrosserie verder hoor (correct me if i'm wrong).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door GTRene » 16 sep 2011, 18:03

Mark 320iS schreef:
GTRene schreef:hoe zit dat trouwens met de carrosserie van de 320is, als je weet dat de M3 e30 carros wat aanpassingen heeft en ook wat stijver is of in elk geval aanvoelt, hoe hebben ze dat bij de 320iS aangepakt?
zijn daar nog andere toepassingen toegepast om het rijdgedrag aan te passen in verhouding tot een standaard zeg 325i? (behalve die motor dan)
Nee, de carrosserie is gewoon 325i. Alleen de motor en de bak komen uit de m3. Maar de M3 heeft volgens mij ook geen versterkingen aan de carrosserie verder hoor (correct me if i'm wrong).
De e30 320iS carros is inderdaad gelijk aan al die andere soorten>>

http://bmwfans.info/parts/catalog/41001966980/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

doch de E30 M3 carros niet >>

http://bmwfans.info/parts/catalog/41001979078/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

daarbij voelt de E30 M3 carros veel stijver aan qua rijgedrag en snelheden boven de 270km/h
kan zijn dat de uitbouw bijdraagt tot versteviging even als dat gestroomlijnde achterraam opzet spul e.d. ?
anders snap ik niet waarom de E30 M3 beter aanvoelt, sterker, al zal onderstel en ophanging e.d. ook veel doen, maar dan nog, je ziet vaak roest door verwringing e.d. bij gewone E30 maar niet bij de M3 e30 om maar wat te noemen. :D

daarbij is het E30 M3 kale lege chassis ook 29kg zwaarder.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door steve smith » 16 sep 2011, 18:26

De rede dat een e30 M3 op hoge snelheden stabieler is komt door de andere vorm van de carrosserie aan de achterkant, dus dat opgelijmde stuk bij de achterruit plus de hogere kofferklep. Dat is ook precies waarom dat ding er zit.

Koets is zover ik weet op de achterschemen en een paar beugeltjes in de motorruimte na niet anders.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door GTRene » 16 sep 2011, 18:44

If the E30 320is is powered by an M engine, why is not badged as an M model?
The reason the E30 320is is not badged as an M model ultimately comes down to marketing: Unlike the limited-production M3, which was created primarily as a competition machine and utilizes many unique exterior body panels and chassis components, the 320is was never intended to be a homologation special. It was conceived instead as a sportier and more affordable alternative to the torquier and more refined 325i, which was taxed heavily in Italy and Portugal due to its 2.5-liter engine.
ik doelde meer op torsie? stijfheid als je met zo'n hoge snelheid over bepaalde wegvlakken ging voelde je soms de carros van de gewone E30 wat meer flex in zitten zo leek het.

heel verhaal/feiten over de 320iS ook hier>>

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door GTRene » 16 sep 2011, 18:51

ah, schijnbaar ook een verschil dat de ruiten voor en achter gelijmd zijn en dus minder mee wrikken dat zal ook helpen :D nu ik het lees ook wel eens eerder gehoord, maar is dat dus bij een gewone E30 niet verlijmd dan?
How is the M3’s exterior different from that of a normal E30 3 Series?
Because the E30 M3's shape had to be homologated for racing, all exterior body panels except the hood are unique to this model. The fenders are flared. The front and rear fascias contain unique 2.5-mph bumpers. The rear window is re-angled and the glass, both front and rear, is bonded. The trunk lid sits over 1.5-inches higher than the normal E30 3 Series, has a wing-type rear spoiler and is met by an extended cap over the C-pillar, all of which lower the Cd to 0.33 from 0.38. There is a roof-mounted radio antenna at the front. All window trim is of the blacked-out "Shadowline" variety. “M3” badges appear on the grille and decklid.
vele andere facts en feiten E30 M3 hier>>

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 16 sep 2011, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Jeroen E21 » 16 sep 2011, 18:51

Dat lijkt me niet waarschijnlijk, want de basis is hetzelfde. Wat ik zelf wel meermaals heb gemerkt, is dat de voor-facelift carrosserie minder stijf is dan die van na de facelift. Heb op een gegeven moment wat E30's op exact dezelfde manier opgebouwd met dezelfde componenten en met name op 200+ geeft de facelift een directer en stijver gevoel waar de voor-facelift iets zweverig wordt.

Verder is 325i vs 320iS zoals Steve al aangaf een fors verschil, 325i is het net-niet qua balans, 320iS in mijn ogen net-wel. Raad wat er in de garage staat... :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Michel P » 16 sep 2011, 18:54

Maar hoeveel mensen hebben er ooit de ervaring gehad van een e30 met S14 vs de e30 325i, met S14 is het qua balans een andere wereld.

Michel

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Martijn_bmw » 16 sep 2011, 19:52

heb ooit een stukje gereden met een 320iS en een 325i / alpina C1 gehad en idd die 320iS lag echt wel lekkerder op de weg! dat verschil is duidelijk aanwezig :wave:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Wat staat er toch mooi spul te koop op Pistonheads..

Bericht door Mark 320iS » 16 sep 2011, 21:39

Michel P schreef:Maar hoeveel mensen hebben er ooit de ervaring gehad van een e30 met S14 vs de e30 325i, met S14 is het qua balans een andere wereld.

Michel
Ik heb er best wel wat ervaring mee. Heb zelf nog steeds een 320iS en Jesper, mijn broer, had tot een half jaar geleden een 325i. De 320iS stuurt gewoon wat lekkerder, maar voor het mooie 6 cylinder geluid van een 325i valt ook wel wat te zeggen. Om gewoon wat te 'tuffen' is een 325i eigenlijk lekkerder, want als je rustig rijdt is een 320iS maar een rauwe 4 cylinder.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Niels » 17 sep 2011, 00:44

Tja om eerlijk te zijn vind ik de E30 M3 ook een beetje overrated. Qua vermogen maakt die auto gewoon niet echt indruk. Ik heb in 1998 een maatje geadviseerd om een Golf VR6 te kopen na een proefrit in een witte E30 M3 :lol: Gewoon op basis van geluid en praktisch toepasbaar vermogen/koppel. Wist je toen dat zo'n ding die 18,5K Guldens nu in Euro's waard zou zijn dan....

Een hele mooie 325i volledig M-Tech2 zou ik dan ook niet zo maar voorbij laten gaan. Balans en stuur gevoel vind ik belangrijk maar motor karakteristiek misschien nog wel belangrijker.

Begrijp me niet verkeerd, een E30 M3 zoals Tristan em heeft waarbij alles klopt tot in de detail of de ex Cecotto van Michel zijn begerenswaardie auto's hoor maar zo af en toe wordt is het wel een beetje veel hallelujah :wink:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Reind » 17 sep 2011, 08:25

Ik vind de e30 m3 veel mooier dan de 320is. Die Spatborden maken hem zo jaren 80. Het maakt de auto exclusiever. Een g60 rally had dat ook. Echte nekken draaiers die auto,'s hoewel een 320is op het oog ook een 320/325 had kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Niels v/d burgh » 17 sep 2011, 09:51

Wat is eigenlijk het verschil in onderstel ?
De E30 M3 heeft bijvoorbeeld steek 5x100.
Nou weet ik niet wat de 320is heeft, een 325i heeft dan weer steek 4x100.

En wat is er verder anders aan het E30 M3 onderstel ?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door GTRene » 17 sep 2011, 10:04

Niels v/d burgh schreef:Wat is eigenlijk het verschil in onderstel ?
De E30 M3 heeft bijvoorbeeld steek 5x100.
Nou weet ik niet wat de 320is heeft, een 325i heeft dan weer steek 4x100.

En wat is er verder anders aan het E30 M3 onderstel ?
hier staan veel antwoorden...meeste is gelijk aan de standaard e30 serie, doch bv de schokbrekers e.d. zijn bv anders, de remmen schijnbaar van de 325

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=10" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

ze zijn wel zeldzamer dan de E30 M3 serie
Production Data

How many versions of the E30 320is were developed?
BMW developed the E30 320is only in non-catalyst, left-hand drive form and exported it exclusively to Italy and Portugal. Both two-door and four-door body styles were offered.

How many of each version were produced?
Two-door (ECE, LHD): 2,542* produced from 03/88 through 11/90
Four-door (ECE, LHD): 1,206 produced from 09/87 through 07/90
*includes one pre-production example produced 11/87

What changed during the production of the E30 320is?
There were no mechanical changes to the E30 320is during the three years that it was produced. However, there were a number of minor cosmetic and equipment variations that also apply to every E30 3 Series model built during the same period.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door dvh » 17 sep 2011, 10:10

Zo'n 320is is wel lekker speciaal.
Dingen zijn alleen in Italie en Portugal geleverd destijds.

Kan me nog herinneren dat mijn pa ooit aan het dubben was er een aan te schaffen voor 5000 gulden..
Had een goede koop geweest als ie hem vandaag de dag nog zou hebben :)

Afbeelding

Afbeelding

Leroy BMW
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:07
Locatie: BMW e46 330dA Touring # BMW e30 320i Cabrio

Re: E30 M3 vs 320iS (uit PH te koop draadje)

Bericht door Leroy BMW » 17 sep 2011, 10:26

Niels v/d burgh schreef:Wat is eigenlijk het verschil in onderstel ?
De E30 M3 heeft bijvoorbeeld steek 5x100.
Nou weet ik niet wat de 320is heeft, een 325i heeft dan weer steek 4x100.

En wat is er verder anders aan het E30 M3 onderstel ?
De e30 M3 heeft volgens mij steek 5x120..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, Semrush [Bot] en 4 gasten