Wat doet gewicht..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
allen

Re: Wat doet gewicht..

Bericht door allen » 26 aug 2011, 15:01

Volgens mij is dat dan nog best simpel te verklaren Hans. Nemen ze daar een keertje een stukje vangrail mee, komen ze er soms nog genadig vanaf met wat plaatwerk van een paar tientjes. Dat zie ik je met een lightweight nog niet doen. Hoogstens bouwen ze al hun spullen rustig zelf over op een andere koets van laten we zeggen 500 euro. Niet mijn keuze meer overigens.
Liever een wagen waar ik ook op straat met lagere snelheden kan genieten. Duurt helaas nog ff... :zwijntje:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 26 aug 2011, 15:02

@Alt, dat zeg ik ook, het verschilt per circuit, op Spa is een GT3 absoluut sneller door zijn hoge vermogen. Maar neem een bochtig circuit en het is andersom, kortom Porsche rijders zijn rechtuit branders :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » 26 aug 2011, 15:12

Lekker lightweight fappers topic, jammie :peace:

Mensen gaan lightweight pas waarderen als ze er zelf in hebben gereden en de onkosten hoor per maand/circuitdag tov hun evo/impreza/bmw/porsche. Maar ieder zijn ding uiteraard, meerdere mogelijkheden om tot snelle ronde tijden te komen.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 aug 2011, 15:47

Wel typisch met die Hielke modussen dat zelfs de surrogaat Hielkesen de enigen zijn die een logische onderbouwing geven!

:lol:

Meeste Porsche rijders daar zijn opgewarmde lijken. Ook op Dijon Prenois hoor je met dat lange rechte stuk geen enkele kans te hebben. Fantastisch circuit trouwens. Voor de ultimate thrills verwacht ik dat de Lotus de nr.1 is. Zoals dat stuur leeft, zoals de balans op de video bespeelbaar is. Über!!!

GTRene

Bericht door GTRene » 26 aug 2011, 19:18

met een lightweight kun je inderdaad laat remmen (een goede dan) e.d. dat scheelt denk nog meer dan die 5 wagen lengtes dat de zwaardere snelle auto op de rechte stukken wegtrekt...
met een goede lightweight ben je al met al zeg een sec per bochten combi sneller bijwijze van...
en een seconde op een recht stuk is meer dan 5 wagen lengtes bijwijze van, das het grote voordeel van de lightweight of bv een track auto met slicks tov een gewone auto enz enz.
daarom is een goede combo zo mooi, een lightweight met track set-up en banden en een snelle motor :wink:
:wave:

Emiel

Bericht door Emiel » 26 aug 2011, 19:25

GTRene schreef:.
daarom is een goede combo zo mooi, een lightweight met track set-up en banden en een snelle motor :wink:
:wave:
Working on that :blink:

Macboy

Bericht door Macboy » 10 sep 2011, 10:45

Nieuwe Mazda CX-5 minder dan 1400kg !! We riepen het hier al eerder maar Mazda snapt het :thumbup:

Afbeelding

Reind

Bericht door Reind » 10 sep 2011, 11:23

Volgens mij doet deze ook mee aan CARS 2 :bag:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 10 sep 2011, 12:00

Hans R schreef:Voor een straatauto maakt het natuurlijk geen reet uit want dan rij je toch achteraan in de file mee, :wink: maar op het circuit waar je nog echt lol heb maakt het een wereld van verschil uit.. Ik begrijp dan de meeste niet die dan E30 kopen helemaal gaan strippen voor een vermogen aan geld er nog tegenaan gooien en dan nog door een standaard Lotus Elise met 120pk eruit gereden worden.. zo'n Elise heb je voor 8000,- pond ofzo, hoef je ook niet moeilijk te doen met strippen van een E30 op een aanhanger meenemen enzo..
ik heb een E36 zo gekocht puur vanuit veiligheid. als je met zo'n elise ofzo ergens vol op knalt heb je een minder goede kans dan in zo'n BMW gevuld met een kooi. Op een circuit gaat veiligheid toch wel voor ;) als je zou straat racen zeg ik een Ariel Atom V8 :tooth:

Emiel

Bericht door Emiel » 10 sep 2011, 16:47

Een std elise tegen een bmw met kooi is niet echt een vergelijk he?

Ik vermoed dat de badkuip en de balk in de deur std erg goed is dat een e36 zonder kooi misschien zelfs onveiliger is. Maar een elise met kooi is ook mogelijk.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 10 sep 2011, 17:01

klopt, is geen vergelijking maar zijn ongeveer even duur (bmw zelfs iets goedkoper) dus daarom dat veel mensen dat doen. ga je een kooi in de elise zetten kost dat nog is veel meer.

Emiel

Bericht door Emiel » 11 sep 2011, 08:30

Voordeel van de bmw is wel dat die minder snel afgeschreven word bij een klap. Elise is erg vervelend met de gelijmde delen en het chasis uit 1 geheel waar je dus niks aan kan lassen.

Hans R

Bericht door Hans R » 11 sep 2011, 13:30

Gewoon nergens tegenaan klappen :blink: Dan koop je maar een botsauto, slap excuus om daarom een BMW te nemen.. het gaat om de fun en ik neem aan dat je heel thuis wil komen er valt niks te winnen tijdens een trackday.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2011, 13:42

Valt niks te winnen maar dat betekend niet dat het niet mis kan gaan. Voorbeelden genoeg.

Verder denk ik dat het een beetje ieder zijn voorkeur is. Goed gebouwde Elise met kooi of een goed gebouwde BMW met kooi denk dat je dan wel een beetje over dezelfde bedragen praat. Alleen zal zo'n Lotus goedkoper zijn qua running cost.

Hans R

Bericht door Hans R » 11 sep 2011, 13:53

Je heb gelijk betreft voorkeur..

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 11 sep 2011, 14:36

Hans R schreef:Gewoon nergens tegenaan klappen :blink: Dan koop je maar een botsauto, slap excuus om daarom een BMW te nemen.. het gaat om de fun en ik neem aan dat je heel thuis wil komen er valt niks te winnen tijdens een trackday.
tuurlijk maar een band kan altijd klappen, of iemand achter ja kan zich ver-remmen of er ligt onnodig veel stof in ene op de ideale lijn bij uitkomen bocht wat niet aangegeven wordt etc.

Rupie

Bericht door Rupie » 11 sep 2011, 14:47

Kwestie van de juiste trackdays uitkiezen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2011, 14:57

95% van de ongevallen en schades op trackdays zijn sowieso eenzijdig.

steve smith

Bericht door steve smith » 11 sep 2011, 15:04

Jeroen K. schreef:
Hans R schreef:Gewoon nergens tegenaan klappen :blink: Dan koop je maar een botsauto, slap excuus om daarom een BMW te nemen.. het gaat om de fun en ik neem aan dat je heel thuis wil komen er valt niks te winnen tijdens een trackday.
tuurlijk maar een band kan altijd klappen, of iemand achter ja kan zich ver-remmen of er ligt onnodig veel stof in ene op de ideale lijn bij uitkomen bocht wat niet aangegeven wordt etc.
Jij bent inderdaad een meester in het verzinnen van kutsmoezen voor je totale gebrek aan beheersing.

alt

Bericht door alt » 11 sep 2011, 15:50

Vergeet ook niet het OPENRIJDEN, dat geeft een enorm gevoel van snelheidsbeleving.

Laatst een van de jongens uit de aprico cup mee gehad in de xtr, hij vond de beleving in een open auto geweldig.

Het is bijna als motorrijden, maar dan op 4 wielen.
Je zicht voor en opzij is veel beter dan in een tintop, je kunt ook de situaties beter in schatten.
Dit kan kan je een seconde eerdere reactie opleveren.
Je rijdt iets voorzichtiger omdat je in de open lucht zit, dus kwetsbaarder voelt, tenminste als wijs bent en geen jonge hond.

Ander voordeel als je een lichte auto hebt, dan is de klap tegen de massieve vangrail of stenen muur met de zelfde snelheid minder hard.
Minder gewicht zet minder door tijdens de klap.

Ik zou niet graag op mij kop in de grindbak liggen, dan had ik toch liever een tintop.
Alles heeft 2 kanten, positieve en negatieve kant.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 11 sep 2011, 20:11

steve smith schreef:Jij bent inderdaad een meester in het verzinnen van kutsmoezen voor je totale gebrek aan beheersing.
wajij vind knul ;)

Emiel

Bericht door Emiel » 11 sep 2011, 20:42

Alt, als je maar lol hebt toch ? ;)

Ik hoop op 190 a 200 wiel pk uit te komen met leuk koppel op een 750kg rijlaar.

Wat betreft vtec en duratec.
Voor de S1 is audi en duratec toch wel een van de betere. Vtec is schijnbaar pas betrouwbaar vanaf s2 ivm de betere wiellagers en hoek van de aandrijfas.

Plaats reactie