Ah ok, duidelijk.HansD schreef:Wat voor vorm ben je dan voor? Er zal toch een iemand moeten zijn -op de een of andere manier- die NL in het buitenland vertegenwoordigd. Meer smaken dan een monarchie of republiek ken ik zo 1,2,3 niet tenzij je een dictatuur voorstaat, en dat geeft weer andere problemenExcuses, ik was niet duidelijk genoeg. Ik ben ook niet voor een president..
Zo bedoelde ik het ook niet maar er staat me iets bij dat het republikeins genootschap eens een berekening hiervan heeft gemaakt. Maar dat kun je nu niet echt een onafhankelijke bron noemen.Oh, en ben ook geen republikein.
Mijn voorkeur gaat uit naar een anarcho kapitalistische samenleving (en dan moet je niet schrikken van het woorden kapitalistische) waarbij geweld niet getolereerd wordt (dus ook geen dwang van een overheid om geld van jou en mij af te nemen van belastingen om dingen in andere landen kapot te schieten, bv irak/afhanistan, of om bv die werkmijdende buurman te voorzien van een inkomen) en eigendom gerespecteerd wordt. Iets wat daarbij in de buurt komt is de constitutionele republiek, waar je dus in ieder geval geen arbeidsongeschikte oranje's hoeft te verzorgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutionele_republiek" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter realistisch gezien denk ik dat het hoogst haalbare een nachtwakerstaat is
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtwakersstaat" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is echter voor een hoop mensen niet interessant omdat ze dan niet meer op kosten van een ander kunnen leven. Ook voor politici is er dan niet meer zoveel voor jou en mij ongevraagd te regelen cq te verprutsen; een van de redenen waarom in de media (natuurlijk vooral publieke-omroep) jarenlang gewerkt is om het woord kapitalisme zoveel mogelijk een nare bijsmaak te geven.
Er zijn een hoop mensen die van mening zijn dat er in een dergelijk samenleving geen oog is voor de zwakkeren/gehandicapten. Dat is onzin, anders zou er nu ook niet gestemd worden op partijen met oog voor die groeperingen. Die bereidheid blijft heus wel, maar dan vrijwillig. Kijk ook maar eens hoeveel euro NL'rs alleen al vrijwillig ophoesten als er ergens weer een aardbeving/tsunami etc heeft plaatsgevonden en onze mede wereldburgers hulp nodig hebben.