2 Evo's vs. Sub STi vs. M3 op 't circuit

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

2 Evo's vs. Sub STi vs. M3 op 't circuit

Bericht door Opa » 03 mar 2007, 20:32

Topfuel

Bericht door Topfuel » 04 mar 2007, 12:35

Conclusie?

Tristan

Bericht door Tristan » 04 mar 2007, 12:51

Dat een 10 jaar oude M3 zich nog steeds kan meten met de moderne rallykanonnen.

Remy

Bericht door Remy » 04 mar 2007, 15:53

Leuk baantje wel.

Opa

Bericht door Opa » 04 mar 2007, 22:37

Geen conclusie eigenlijk, ik vond 't wel een leuk filmpje. 8)

Tristan schreef:Dat een 10 jaar oude M3 zich nog steeds kan meten met de moderne rallykanonnen.
Ik denk juist dat de wat oudere auto's beter zijn voor 't circuit werk, omdat auto's tegenwoordig alleen maar zwaarder worden door steeds meer luxe en veiligheidseisen. :wink:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 04 mar 2007, 22:41

Daar ben ik het wel mee eens idd. Alles wordt maar zwaarder en zwaarder! Dynamisch gezien schiet dat allemaal niet op.

Voor een zelfde prestatie moet je erg veel (extra) vermogen en elektronica hebben tegenwoordig...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 mar 2007, 11:32

TopFuel schreef:Daar ben ik het wel mee eens idd. Alles wordt maar zwaarder en zwaarder! Dynamisch gezien schiet dat allemaal niet op.

Voor een zelfde prestatie moet je erg veel (extra) vermogen en elektronica hebben tegenwoordig...
In de bochten dus NIET ALTIJD. Moderne auto's worden JAMMERGENOEG inderdaad steeds heavier. MAAR de onderstellen/banden combo verbeteren ook. Ik ben het er dus niet helemaal me eens.

Bepaalde zware loeders van'sportieve' auto's halen bochtsnelheden wat je met die massa niet voor mogelijk zou houden, maar de onderstellen/banden doen hun werk en geven dus vaak hun voorgangers(type auto's) een dikke veeg uit de pan. Zie bijvoorbeeld de 'ringtijden' etc.

En NATUURLIJK de bestuurder. :D

Knot

Bericht door Knot » 05 mar 2007, 11:39

Ik zit toch liever in een moderne schuit hoor.

Leuk filmpje Opa!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2007, 12:47

Ik denk dat die M3 in die video zwaarder is als die evo's en STI's :)

E36 M3 zit ook al gauw aan 1500 KG.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 05 mar 2007, 17:07

Robin schreef:
TopFuel schreef:Daar ben ik het wel mee eens idd. Alles wordt maar zwaarder en zwaarder! Dynamisch gezien schiet dat allemaal niet op.

In de bochten dus NIET ALTIJD. Moderne auto's worden JAMMERGENOEG inderdaad steeds heavier. MAAR de onderstellen/banden combo verbeteren ook. Ik ben het er dus niet helemaal me eens.

Bepaalde zware loeders van'sportieve' auto's halen bochtsnelheden wat je met die massa niet voor mogelijk zou houden, maar de onderstellen/banden doen hun werk en geven dus vaak hun voorgangers(type auto's) een dikke veeg uit de pan. Zie bijvoorbeeld de 'ringtijden' etc.

En NATUURLIJK de bestuurder. :D
Je hebt gelijk, ik heb laatst met een Cls gestuurd en heb daar behoorlijk hoge bochtensnelheden mee gehaald.

Maar imo is bochtensnelheid niet synoniem voor sportief. Gewoon lekker gooien en smijten, en dat doe je niet snel met een (dynamische) Cls of een andere (te) zware auto.

Opa

Bericht door Opa » 05 mar 2007, 20:01

Bert ///M3 schreef:Ik denk dat die M3 in die video zwaarder is als die evo's en STI's :)

E36 M3 zit ook al gauw aan 1500 KG.
Een Sti met volle tank weegt ook 1500 kg.....toevallig die van Brambo[Partyondude] pas nog gewogen.
Een Evo IX weegt 1440 kg., met een lege tank.

Er zijn natuurlijk verschillende dingen mogelijk met zowel oudere als moderne auto's.
De oudere auto's rijden natuurlijk ook niet meer op hun eerste setje banden, dus ook daar zitten 9 van de 10 keer de nieuwe[betere] banden op.
De meeste mensen die regelmatig 't circuit opgaan rijden ook niet meer met een standaard onderstel, zowel de oudere als de moderne auto's niet.

Ik blijf erbij dat een oudere auto met wat aanpassingen meest sneller is dan z'n moderne zwaardere variant met dezelfde aanpassingen.
Als je de auto alleen voor 't circuit gebruikt dan kan je natuurlijk de zwaardere variant net zover strippen totdat ie op hetzelfde gewichts-niveau zit als de oudere. :wink:

Plaats reactie