E36 klapperende remschijf

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Milka

E36 klapperende remschijf

Bericht door Milka » 20 aug 2011, 21:53

Me zojuist even voorgesteld en hierbij mijn eerste vraag.

Omdat ik binnenkort een trackday wil rijden werd het tijd voor het vervangen van een kromme remschuif voor. Trilling onder remmen bij driften is niet erg, op het circuit daar en tegen :?

Vandaag dus aan de slag gegaan, links niks aan het handje en was ea zo vervangen. Rechts echter....

Na het verwijderen van de remklauw merk ik op dat er speling zit op de bevestiging van de schijf. De borg schroef klemt de schijf onvoldoende tegen de lager. Ik denk 1 tot 2 mm speling. De toenmalige monteur heeft het ook gemerkt omdat er aan de schroef geslepen is om toch te proberen de schijf beter te fixeren. Toen dacht ik nog misschien verkeerde combinatie van spullen. Bij nieuwe schijf met bijbehorende schroef, die links perfect fixeerde, geeft hetzelfde probleem. Ik heb zelf ook nog voorzichtig geslepen aan het lager, maar toch snel opgegeven de speling is te veel.

Iemand een idee wat dit veroorzaakt?
En wat zou er op tegen zijn om de borg schroef achterwegen te laten. De schijf wordt toch op zijn plek gehouden door de wielbouten. Met het ontbreken van de schroef kan de schijf goed vlak en gefixeerd worden en ben ik mogelijk het trillen kwijt. Omdat het om veiligheid ga, eerst maarhier even mijn lichtje opsteken want experimenteren met remmerij wil ik niet.

GTRene

Re: E36 klapperende remschijf

Bericht door GTRene » 20 aug 2011, 22:04

wat bedoel je nou?

deze bout?

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/T ... rake_disc/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

nr 3?

Afbeelding

rest van je auto>>

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/T ... 97/browse/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 20 aug 2011, 22:15

Boutje kan je inderdaad weglaten, liever niet natuurlijk maar kan niet veel kwaad want zoals je zelf al aangeeft klemt je wiel deze ook op de naaf.

Bij mijn Viper zitten de schijvenn ook gewoon los op de wielbouten.

Milka

Bericht door Milka » 21 aug 2011, 09:28

Inderdaad nr 3
Ok goed te weten

Hopelijk lost dit ea op en heb ik ook nog een reserve set met schijven en blokken, want of de schijf nu krom is twijfel ik aan.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2011, 09:33

maar 1 ding snap ik dan niet, als je zorgt dat beide raakvlakken als achterkant remschijf en voorkant lager goed vlak/schoon zijn, en de draad voor boutje 3 in het lager goed is? (desnoods haal je een tap er door) bestel je toch een nwe originele bout nr:3 en draai je die erin en klaar? waar zit je probleem dan.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 aug 2011, 12:14

Ik heb begrepen dat die borgschroef vooral bedoeld is om het productieproces van de auto in de fabriek te versnellen... Zelf heb ik ze er toch maar weer netjes ingedraaid!

Milka

Bericht door Milka » 21 aug 2011, 14:47

Ik probeer het even met een afbeelding om het probleem duidelijk te maken:
Afbeelding

Nu ik het heb uitgetekend snap ik niet waarom de wielbouten de schijf dan niet alsnog fixeren.
De schroef is goed, immers links paste alles perfect.
Tevens had de monteur blijkbaar ook al moeite met de vorige schijf en bijbehorende schroef.
Of het oppervlak van het lager moet krom getrokken zijn, wat ik niet kan geloven.
Schoon is het oppervlak in ieder geval wel.

Komend weekend de nieuwe schijf en blokken monteren zonder de borg schroef en ea dan voorzichtig gaan inremmen.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 21 aug 2011, 16:26

De naafdiameter van de schijf klopt wel met die van de auto? Misschien dat er andere naven opzitten van een ander type auto of misschien dat je remschijven van een ander type bmw afkomen?

Als de schijf NIET pas met de naaf zit zal ik er niet mee gaan rijden!

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2011, 16:30

als ie zo is dan ist een vreemde schroef...
dacht normaal dat het een konische bout was?
zo op je tekening lijkt de bout al aan het lager te zitten terwijl de schijf nog ruimte heeft en er naar toe getrokken moet worden...strange.

ah, i see...dit is hem dus? wellicht dan een fout in de remschijf en te diep ingefreesd zodat de bout wel klemt op het lager maar niet kan klemmen op de schijf omdat dat gat te diep ligt? begrijp ik dat zo goed?

http://www.rmeuropean.com/search.aspx?k ... -1-436-386" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 21 aug 2011, 16:32

Is het echt de schijf die los op de naaf ligt, of is het de gehele constructie die mee beweegt ?

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2011, 16:48

:shocking: zo dan :D
wel makkelijk opsporen zo

EG

Bericht door EG » 23 aug 2011, 02:35

Die speling op de remschijven (zie filmpje), komt dat niet door extreme speling op je wiellagers? Volgens mij hebben deze apparaten wiellagers die afstelbaar zijn zeg maar?

Wiellagers die teveel speling hebben kunnen ook trillingen veroorzaken trouwens.

Trouwens, die borgmoer heeft naar mijn weten geen enkele andere functie dan de schijf op zijn plek houden wanneer de wiel eraf is, anders word het een heel gekloot om de blokken te vervangen. Wat sommigen doen als die moer er niet is gewoon een wielmoer derop draaien. Zit de schijf ook op zijn plek.

Milka

Bericht door Milka » 23 aug 2011, 08:24

De vraag of de schroef achterwege kan worden gelaten lijkt me nu beantwoord.

Zoals op het filmpje is het bij mij niet, daar gaat beweegt inderdaad de hele constructie mee.
Het is bij mij puur de borging van de schuif op de naaf.

Ik zal er een filmpje van maken wanneer ik de boel weer open heb liggen. Daarvoor verwacht ik pas in het weekend weer tijd te hebben.

De schijven zijn de goede en ik verwacht de schroef ook, immers linkerzijde niks geen problemen.
Rechts wel en blijkbaar heeft de vorige monteur het probleem ook gehad met een ander merk schijven.
Ik denk dat er toch iets zit in de naaf, misschien voor een andere auto of een productie foutje?

mark147

Bericht door mark147 » 23 aug 2011, 08:43

Als je wilt weten of het schroefje het probleem veroorzaakt laat je het er uit en draai je een wielbout erin. Probleem opgelost, dan ligt het idd aan het schroefje.

yorick

Bericht door yorick » 24 aug 2011, 03:10

E36 heeft achter een schijf gecombineerd met handremtrommel. Het enkele schroefje centreert de schijf voor de 5 gaten. De passing op de naaf centreert de schijf.

Ik zou een schuifmaat pakken en e.e.a opmeten

Een kromme naaf zal niet snel gebeuren. Als na aandraaien van het boutje, de schijf niet vlak tegen de naaf ligt moet je met links en recht vergelijken achter het probleem kunnen komen.

Als de wielbouten gemonteerd zijn en er is speling op het gehele wiel dan is het lager op. Volgens mij kan je deze niet stellen.

Milka

Bericht door Milka » 04 sep 2011, 13:31

Zo laat ik eindelijk maar eens de tijd nemen om een update te geven.

Omdat ik het allemaal op straat doe, geen zin om beide zijden uit te bouwen om ea te vergelijken en te meten.
Op het filmpje is goed te zien dat de borg schroef de schijf onvoldoende klemt, terwijl dit links wel het geval was.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jfJltyUzjKk&NR=1[/youtube]

Wanneer ik de schijf tegen de naaf aan druk zit de schijf netjes vlak tegen de naaf en kan ik de schijf niet 'wiebelen'. Dit ook nog even gecontroleerd met een winkelhaak.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OQImbp3rQfU&NR=1[/youtube]
Dat bracht me weer aan het twijfelen, echter de speling die je ziet en hoort wordt veroorzaakt doordat de winkelhaak rust op de kromming in het overgangsvlak van verticaal naar horizontaal.
Verder naar buiten is het verschil minimaal:
Afbeelding

Helaas is ea niet te controleren met enkel de wielbouten omdat deze met het ontbreken van de velg te ver moet indraaien. Het schroefdraad komt dan tegen de binnenplaat.

Dus de boel weer in elkaar gezet en voorzichtig de eerste meters gereden. Oei wat remt dat slecht :shock:
[HT10 + ate] Eerst rustig over een industrieterrein en later een paar km over de prov. weg. Langzaam maar zeker beginnen de blokken al wat beter te bijten. Ik ben echter nog erg voorzichtig omdat ik geen zin heb in weer een kromme schijf. Het daar dus nog maar even bij gelaten en binnenkort even de tijd nemen om alles in te remmen. Viel me trouwens wel op dat de blokken nog niet overal bijten.
Afbeelding
Ik neem aan dat naarmate er meer belasting opkomt dat dit zal verdwijnen.

Nog twee andere vraagjes:
- Ik heb een keer gehoord dat Hawk blokken niet goed tegen winter kou kunnen en je kans hebt op het loslaten van het materiaal op de achterplaat. Herkennen jullie dit en is het beter om de blokken er af te halen? De auto staat in weer en wind buiten.

- Voordat ik ben begonnen aan de allereerste werkzaamheden begon het ABS lampje te branden. Ik had de auto weggezet zonder problemen en direct bij het starten kwam de foutmelding. Mijn vermoeden is mogelijk een vuile sensor. Alleen bij het proberen losschroeven van de sensor, braak de schroef. Iemand nog suggesties wat ik kan doen zonder de boel te moeten uitboren?

@iko

Bericht door @iko » 04 sep 2011, 14:00

Als ik je fimpje bekijk, heb ik het idee dat de schroef 3 niet het juiste type is.

nb heb je wel nieuwe blokken erop gezet?

GTRene

Bericht door GTRene » 04 sep 2011, 15:09

video 1 het lijkt of het boutje 3 geen raakvlak kan krijgen met de schijf doordat bv de schijf het raakvlak voor de bout te diep heeft liggen waardoord e aanslag van de bout al de naaf bereikt voor ie kracht kon zetten op de schijf.

video 2 zonder de schijf maar puur de naaf rammelt je winkelhaak inderdaad soms tegen de naaf, maar als er daar speling op zit (je naaf) veroorzaakt dat waarschijnlijk je klapperen-de remschijf...
weet niet of je het lager daar iets op kan stellen zoals bij bv een conisch lager?
anders ben je helaas toe aan bv een andere naaf (incl lager)
edit: zie dat het geen conisch lager is dacht ik, zie voorbeeld real picture vanuit de achterkant gezien>>

Afbeelding

Afbeelding

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/T ... _bearings/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

buiten dat boutje/remschijf om, je zou als je je wiel weer goed vast hebt zitten de auto aan die kant opkrikken en dan je wiel onder en boven beet pakken en dan heen en wer wiggelen en luisteren/kijken naar speling...zoja als die redelijk merkbaar is dan neem ik aan vervangen...

Vdub

Bericht door Vdub » 04 sep 2011, 19:21

wat gebeurt er als je de schijf van links nu rechts erop zet? wiebelt het dan ook?

Milka

Bericht door Milka » 18 sep 2011, 19:58

Dank voor de reacties, ik heb ze wel meteen gelezen maar ik neem nu pas de tijd om te reageren.

De remschijven en blokken zijn allemaal nieuw. Inmiddels wat meer km erop gezet en nog geen trillingen, dus ziet er voorlopig goed uit. Ik moet alleen nog een keer de boel goed warm stoken. Ik zal daarvoor nog eens goed controleren op speling op de naaf. Dat is nog een goede toevoeging.

Ik ben niet van plan om ea van links naar rechts om te bouwen tenzij er alsnog rillingen gaan ontstaan.

Kan iemand antwoorden op de vraag of de hawk blokken in de winter kunnen blijven zitten?

Peric

Bericht door Peric » 25 sep 2011, 12:01

Zit er ook ruimte in als je wiel er opzit? Zo te zien zijn je velgen open genoeg om dat te checken.
Als ze vastzitten zou ik er niet meer over inzitten.. Zo te zien is er iets aan de hand met boutje 3. Maar die houdt zoals eerder geschreven alleen je schijf op de plaats als je wiel er af is.

Plaats reactie