1974 Opel "Jagermeister" C Kadett Coupe [project] -

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Estoque

1974 Opel "Jagermeister" C Kadett Coupe [project] -

Bericht door Estoque » 02 sep 2011, 15:04

Hallo DF-ers..

na een voorstel rondje in het daarvoor bestemde topic zal ik hier even een topic openen waar ik de vorderingen m.b.t mijn project zal posten en hem even voorstel aan het publiek..

Hierbij een topic over mijn eerste auto, gekocht toen ik 17,5 half was als vervanger van mijn brommer(waar ik nog steeds spijt van heb dat ik die ooit weg heb gedaan, want hij is nu verkracht door de nieuwe eigenaar, voor de liefhebbers: het was een Derbi DRD Limited Edition uit 2007)

Heb hem aangeschaft in 2009, eerder dit jaar had namelijk mijn broer z'n 1303 Kever verkocht, en een originele nederlandse GT/e 1000 serie gekocht. wat direct het virus bij mij deed overgaan en waarna mn vader alleen z'n fotoboek nog maar tevoorschijn hoefde te toveren om zijn GT/e van vroeger te laten zien om direct op zoek te gaan naar een C kadett.

het liefst wil je natuurlijk een GT/e(de top van de Kadett's) maar deze zijn in nederland bijna niet meer te vinden en als ze er zijn met belachelijk hoge prijzen. Het buitenland was een optie, maar liever gewoon een origineel nederlandse zodat ik geen gekut had met de gegevens op papier(bij nederlandse staat alleen de hoeveelheid cilinders op de papieren, en bij het invoeren vanaf het buitenland worden alle gegevens, zoals motor inhoud etc op papier gezet en dan belemmerd mij in de voorgang van het project.

na 2 kadett coupe's bezocht te hebben bleek het vinden van een goed exemplaar toch wel moeilijker dan gedacht. tot ik met mn broer op een avond deze op internet tegen kwam. ex rally/slalom voertuig. Het betrof een C1 Kadett 1.2S welke voorzien was van een C2 neus, lexmaul verbreding, een C24NE uit een Opel A omega (2,4) met een 2.0 Kop, afgedraaid vliegwiel en scherpe nokkenassen.

volgende dag gekeken en een week later stond hij op de stoep. ik was nog 17, maar thuis natuurlijk wel gereden. op de binnenweggetjes 200 gehaald dus dat was wel genoeg om mn drang naar het rijden in een kadett even te stillen.

Inmiddels heb ik de kadett (in oktober) 2 jaar in mijn bezit. Nadat ik hem gekocht en gereden had bleek hij veel water te gebruiken en lekte hij olie. toen hem geschorst en begon het lange revalidatie proces.

Het doel van de auto is gewoon om in de weekends te cruisen en meetings te doen. en wil een keer de Oldtimer rally rijden in Hengelo(OV).

Over de auto:

Bij aankoop:
Bouwjaar: 1974
Type: C1 met C2 neus
Exterieur: Lexmaul verbreding, 15" verbreed staal(Clio 16v velgen), vooraan heel stijf afgeveerd(is mee geslalomd) , voor- en achterbumper eraf gehaald en gaten dichtgemaakt
Interieur: Volledige rolkooi, 2 verschillende stoelen, 1x origineel 1x recaro stoel + Recaro onderstel, helemaal kaal achterin, sport stuur + naaf, Knop van een 4 bak op een 5bak:D, en een verschrikkelijke stink lucht.
Motor: 2,4L 4cil uit Omega, dubbele dellorto carb's + K&N filters

Plannen:
cursieve text = al gedaan
* = Mee bezig

Exterieur:
- Krause heckspoiler
- Gt/e lip voor (of andere bergrenn voorspoiler)
- Achteraan ook verlagen(veren liggen klaar)
- 4 Verstralers erop(2 Hella 3000 liggen reeds klaar)
- Velgen stralen en opnieuw spuiten(wit), 2 velgen zijn klaar, 2 nieuwe gaan zaterdag naar de verbreder
- Nieuwe jagermeister stickers op de motorkap(groot logo + text)
- Reclame stickers van sponsoren(Verstralers heb ik gesponsord gekregen, evenals het mdf en de velgen zijn gratis helemaal glad gemaakt want zat een slag in)
- Naamstickers op zijruiten
- Spatlappen rondom
- antenne voor de 27mc en radio
- vaste zijruiten
- sper achteras
- Schijfremmen achter
- Kadett GSI remklauwen voor(zodat 13" ook past)
- lekkage stoppen(krukas keering)
- Veerpoot brug voor + achter(al aangeschaft door mijn broer, maar wil ze niet gaan gebruiken dus dat is mooie kans voor mij)
- APK(zaterdag 4-9-10 geschorst omdat hij in oktober gekeurt moest worden en we dat nooit gaan halen:S)

Interieur:
- 2x QSP Drift 2 stoelen met oren
- 4 Punts QSP gordels
- *Eigenbouw stoelframe maken*
- Rolkooi spuiten en plaatsen
- Radio aansluiten
- MDF platen achterin
- Speakers plaatsen(2x zijpanelen + 2x hoedenplank)
- subwooferkist bouwen
- Interieur achter bekleden
- QSP 90mm suede verdiept stuur
- QSP naaf
- Quick release
- Middenconsole maken
- dashboardkastje verwijderen
- Plaat ipv dashboard kastje (en beplakt met zwarte sticker folie)
- Deurkaarten vervangen door blikplaten
- Deurkaarten beplakken met zwart stickerfolie
- Mechanisme voor deur te openen verwijderen
- kabel om deur te openen plaatsen(staalkabel van een aanhanger + rubberen omhulsel)
- *Platen achterin de koffer*(bodem moet nog + de plaat over de benzinepomp moet nog)
- *Platen achterin bekleden*(zijplaten zijn bekleed)
- 1000w versterker achterin koffer
- bekabeling radio + boxen trekken
- mechanisme voor de verwarming aanpassen(wil namelijk die 2 stangen waarmee je ze kunt instellen niet kunnen zien, dus worden kleine draaiknoppen naast de middenconsole
- leeslampje
- bekabeling inpakken en wegwerken + onnodige draden weghalen, en dat zijn er veel
- 27mc inbouwen
- terratrip bij navigator
- voetsteun navigator
- opstaande hydraulische handrem + regelaar
- Schakeltoren(als al het hierboven genoemde erin zit wil ik dit, aangezien die hartstikke duur zijn en wss toch een droom blijven)

Ik zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn, maar zoals je kunt lezen ben ik zeker ambitieus:P.of het allemaal gaat lukken. in mijn gedachten wel. nu nog veel tijd hebben en geld(zit nu op kamers in Arnhem, Communicatie en Multimedia Design) dus door de weeks genoeg tijd voor research en in het weekend lekker klussen.

Tijd voor foto's:

Kadett bij aanschaf:
Afbeelding
Afbeelding

Deurkaarten eruit + Nieuwe blikken erin + koortje:D. Race style:D
Afbeelding

de dag dat ik m'n laatste examen erop had zitten direct m'n detje opgehaald.. en thuis neer gedrukt. M'n broer is hier bezig met benzinepomp voor de 3e en laatste keer te verwisselen. later bleek de tank niet goed te zijn en daar zit al nieuwe in en dat ding loopt als de brandweer.. een goed voorbeeld voor mij.

Afbeelding

Basisvorm achterin klaar, nogmaals bedankt aan de sponsor(m'n ooms houthandel, komt dus een sticker van op de auto:P)
Afbeelding

Mijn sleutelmaatje vind het allemaal wel goed zo:(is trouwens 1 van de 2 honden:P, Kimi en Mika je kunt wel raden van welke sport wij thuis fan zijn)
Afbeelding

alles bekleed: speakers zijn dus niet zichtbaar, was mijn bedoeling ook.
Afbeelding

Pakketje!!:
Afbeelding

Lovely:
Afbeelding

Rolkooi gespoten:
Afbeelding

Stoelen + Middenconsole passen:
Afbeelding

Toen ik 19 werd heb ik van mijn lieve ouders 2 mooie QSP 4 punt gordels gekregen. en die er dus ook maar direct ingehangen.

Daarna kreeg ik via een opel forum een prive bericht met een wel heel opmerkelijke foto:
Afbeelding

deze foto verklaarde me heel veel, de kleur onder de motorkap, de reden dat ik geen logo's had in de grill etc..

even een paar foto's van de laatste bezigheden, namelijk het bedraden en plaatsen van de middenconsole. interieur is op paar kleine punten dus helemaal af.

De tellers voorzien van nieuwe draden, alles netjes gelabeld en klaar om aangesloten te worden
Afbeelding

In de console geplaatst:
Afbeelding

Tellers beetje scheef gezet zodat ik het vanaf mijn stoel perfect kan zien.
Afbeelding

Hoe het er dan uiteindelijk in zit, compleet met nieuwe versnellingspook / knop en hoes. inmiddels heb ik ook een nieuwe 12V aansluiting gemaakt op de plek van de oude en zijn de 2 deukjes in de metalen console eruit..
Afbeelding

Verder zullen er ongetwijfeld mensen zijn die haat hebben aan mijn muziek inbouw. maar ik was op dat gebied nog een complete leek en leek me interessant om het te doen. ik wil het er nu nog gewoon inlaten. mocht ik later serieus historische rally's gaan rijden gaat het er uiteraard uit..

Tot zover mijn verhaal..

Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Re: 1974 Opel "Jagermeister" C Kadett Coupe [project] -

Bericht door Fedmas » 02 sep 2011, 16:57

Mooi project zo! Die honden hebben mooie namen :), ik was ook fan van Raikkonen, jammer dat ie gestopt is, hehe. De volgende heet Heikki (om de finse trent door te zetten?)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 sep 2011, 17:13

De basis is goed maar niet alles is mijn smaak :wink: En ik ben geen Opel fan maar een geel/witte GT/E met 2.4 zou ik wel als speelgoed willen hebben.

Peric

Bericht door Peric » 02 sep 2011, 17:46

Heb altijd een zwak gehad voor C-coupétjes. Leuk ding!
Dat doek wat je over je speakers gespannen hebt zou wel eens nadelig kunnen werken.
Het doek houdt namelijk hoge tonen tegen.. Voor de sub is het niet erg, maar je speakers aan de zijkant wel.
Succes met verder bouwen.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 02 sep 2011, 20:40

heb ook alijd zwak gehad voor C kadetjes , zit er mooi uit , audio had voor mij niet gehoeven , maar goed ieder zn ding

kennissen van me bouwen ook wel eens van die dingen , 2,4 cih onderblok , en dan 24 kleps omega kop erop waar achterste 2 cyl afgezaagt zijn

helaas zelf nooit goeie basis kunnen vinden en toen met m3 virus besmet , maar toch mooi dat dit ook nog leeft

arjan
ps, mn zoontje heet ook Mika hahahaa , Kimi zit nog de pijpleiding

dvh

Bericht door dvh » 02 sep 2011, 20:48

Afbeelding

Prachtig model !

RVV

Bericht door RVV » 02 sep 2011, 20:57

Leuk topic!

Emiel

Bericht door Emiel » 02 sep 2011, 20:57

Prachtig model.

Waarom maak je van het houten dashboardje niet een mal en doe je het van polyester maken ? stuk lichter!

Estoque

Bericht door Estoque » 02 sep 2011, 21:30

Hout was destijds iets waarmee ik goed uit de voeten kon.. hij is inmiddels uit 1 stuk metaal gemaakt en zit er ook in..

Over de audio, dat heb ik vorig jaar gedaan want ik wou weten hoe het moest en wat mogelijk was.. opzich best leuk en vind het ook wel fijn. maar als het serieus word met rally / trackday kan ik beter een andere kadett kopen. want dan moet ik alles opnieuw bouwen qua kooi etc. deze is gewoon schroef..

@Niels..

Tsja, ik wil gerust met een pet in mijn auto kunnen stappen en geen zorgen willen maken dat ik uitgemaakt word voor turk ofzo.. vind bmw's vet. maar een 325 heeft iedereen al. en deze auto zijn bekend geworden in de autosport doordat je goedkoop erg hard kon gaan. en vanwege de geschiedenis wat hij in de familie heeft.

verder is het verschil met mijne en een GT/e op een paar verstevigingen in het vooronder gelijk. hier zitten gt/e assen onder en heeft een paar versterkingen in de body. en een wit gele gt/e met 2.4 vind ik ruk. want een gt/e moet je origineel hebben. (C1, Geel/zwart = 1.9 en C2, Wit/geel of uni = 2.0)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 sep 2011, 22:47

Je hoeft van mij geen BMW te rijden hoor. Ik hou wel van projecten en zeker van auto's met geschiedenis :D

Een originele GT/E had ik ook nooit voorzien van een 2.4 maar een Coupe met 2.4 had ik wel voorzien van GT/E looks. Waar ik me in dit geval niet in kan vinden is de combi van enerzijds minimaal a la rally en anderzijds de opties als stereo e.d. Puur mijn mening natuurlijk :wink: Als ik dit soort projecten voorbij zie komen dan fantaseer ik toch altijd een beetje wat ik er van had gemaakt en dan ging ik richting rally stijl. Die witte komt wel aardig in de buurt van wat ik zou bouwen, mooi ding is dat :D

Estoque

Bericht door Estoque » 03 sep 2011, 11:11

het is in principe gewoon een weekend auto. dus lekker cruisen etc.. als ik later de intentie krijg om serieus te willen (historische) rally rijden. dan kan ik beter opnieuw beginnen.. dan kan ik ook beter aan een 2.0 16v gaan omdat deze sneller en meer toeren maken. dit is ook een schroefkooi etc. dit is gewoon rally looks, 21 eeuw muziek en veel plezier maken. misschien in de toekomst dat ik het roer wel omgooi.. maar nu eerst rijden.

verder vind ik een gt/e look-a-like maken echt heel zonde, dan steek je er geld in wat je beter in de zoektoch naar een echte gt/e had kunnen gebruiken. in rijssen(ov) rijd een hele nette replica. maar toch mist het iets.

ben liever uniek dan "net niet"

voor alsnog blijft de audio erin, moet ook wel redelijk wat geluid hebben voordat ik over de auto's lawaai heen kom. vind dat moeilijk gaaf klinken zo'n moeilijk lopende motor door de hete nokkenas..

Vdub

Bericht door Vdub » 03 sep 2011, 16:01

Leuke wagen zo.. een vriend van mij heeft ook zon ding, alleen dan wit met een 2L motor erin..

Overigens komt mn tante oorspronkelijk ook uit Langeveen en mn nichtje heeft er dr vriendje(van jouw leeftijd denk ik) ook vandaan..

Estoque

Bericht door Estoque » 04 sep 2011, 10:47

WTF!

eerst weten ze al dat ik het broertje van iemand ben, en daarna al iemand uit mijn dorp van 1500 man:P... lol

Michel P

Bericht door Michel P » 04 sep 2011, 11:22

Gaaf project, lekker dwars met de Opel!

Michel

Estoque

Bericht door Estoque » 04 sep 2011, 12:44

dat is wel het idee... ben nu bezig met een lampenbeugel aan het tekenen/meten.

maar weet iemand of een verstraler iets voor de koplamp van de auto mag zitten???

Luc B

Bericht door Luc B » 04 sep 2011, 13:02

Je lichtbeeld moet kloppen. dus iets vóór de koplampen zetten mag niet.

Vdub

Bericht door Vdub » 04 sep 2011, 19:41

Estoque schreef:dat is wel het idee... ben nu bezig met een lampenbeugel aan het tekenen/meten.

maar weet iemand of een verstraler iets voor de koplamp van de auto mag zitten???
Waarom zou je ze iets voor de koplamp zetten?

Afbeelding

Estoque

Bericht door Estoque » 05 sep 2011, 10:23

Nou, omdat ik geen voorbumper meer heb, en de gaten daarvoor dicht gemaakt zijn. moet ik zelf een lampsteun/balk maken. geen probleem. maar wil niet zo'n groot opzichtig ding.

en die lampen op de kop vind ik heel vet(was mijn oplossing ook min of meer). werd vroeger op alle fabriek's C2's gebruikt..

en mijn 3000FF hella's zijn te groot om met z'n 4en naast elkaar te zetten(22 doorsnede) en de koplampen staan 84cm uit elkaar. dus het moet op de kop..

zal zo even bumpertje tekenen en dan kijken wanneer ik hem in elkaar kan lassen...

Woensdag worden de velgen verbreed..

Plaats reactie