5x120 omboren naar 4x100

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

5x120 omboren naar 4x100

Bericht door FreudeamFahren » 11 aug 2011, 11:20

Op Amerikaanse fora kom ik regelmatig e30jes tegen die op 5x120 velgen zijn gezet, middels een zogenaamde "fill & drill job", zodat ze geen naven en/of veerpoten hoeven te wisselen. Zie onderstaande foto's; op de 2e foto kun je zien dat de velgen nu op 4x100 bevestigd zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Zou een velg daar tegen kunnen? Het lijkt mij linke soep...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door Tristan » 11 aug 2011, 11:28

Ik had ooit eens 19' Sportec's gekocht die op een RS4 zaten. Echter wou ik deze op mijn toenmalige Leon monteren maar de ET-waarde was niet goed. Toen een mailtje gestuurd naar Sportec maar die raadde meteen af om iets aan de velgen te doen, omdat de velgen eenmaal gemaakt zijn met bepaalde sterktes (door middel van dikte) en zo de spanningen in de velgen kon veranderen.

Lijkt mij dus als je extra gaten gaat boren in de velgen, de materiaalspanning tussen de gaten van 5x 100 en 4x 100 enorm toe zullen nemen.

Echter, in de US rijden ze toch allemaal als natte kranten dus zolang ze niet hard door een bocht gaan, zal het goed blijven gaan.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door steve smith » 11 aug 2011, 12:33

Kansloos gedoe. Doe het of goed of de het niet! Heb teveel gekloot met velgen mis zien gaan.... En de rijhoogte van die e30 gaat ook nergens over!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door MartijnGizmo » 11 aug 2011, 14:23

Dat omboren kan bij die 16" BBS omdat ze een vlak hart hebben. De gaten worden dan dichtgelast, de achterkant weer afgedraaid en dan nieuwe gaten erin geboord...

Dan krijg je dus zoiets:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door Niall » 11 aug 2011, 14:27

Dat is net zo kansloos als cheapass wielbouten gebruiken. Voordat je het weet knappen ze af.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door Metchu » 11 aug 2011, 14:29

dat kan nooit goed zijn...

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
Auto: '78 Alfetta
Locatie: Ede

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door marlon_ruchtie » 11 aug 2011, 19:08

Kan het mis hebben, maar de originele gaten naderhand dichtlassen lijkt me ook verre van ideaal. Iets met warmteinbreng en materiaalspanningen enzo.
Ik zou persoonlijk gewoon passende velgen kopen, of een nieuw setje wielnaafjes laten draaien. Kost wat maar dan zit het tenminste wel gewoon fatsoenlijk in elkaar.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2011, 14:21

Het schijnt overigens ook gedaan te worden door er bussen in te persen, dan heb je dus niet die warmte van het lassen in je velg:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door Tristan » 12 aug 2011, 15:47

Tja, vind het niks. Waarom geen adapter er tussen van 5 gaat naar 4 gaats? Oke, ook verre van ideaal maar dit lijkt me helemaal niks.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door Niels » 12 aug 2011, 18:39

Ach voor een trailer queen maakt dat allemaal toch niks uit joh :sealed:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2011, 19:09

Tristan schreef:Tja, vind het niks. Waarom geen adapter er tussen van 5 gaat naar 4 gaats? Oke, ook verre van ideaal maar dit lijkt me helemaal niks.
Dan moet je wel velgen met een hele hoge ET-waarde hebben om met adapter nog een beetje normaal uit te komen. Van die 5x130 (Porsche) naar 4x100 adapters zijn er vanaf 25mm geloof ik. Die combi heeft dan weer als nadeel dat je een smallere lip aan de buitenkant hebt...

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door richardk » 25 aug 2011, 18:26

had aan de voorzijde:
e36 m3 remmerij 315mmx28
E36 m3 3.2 naven

E36 m3 monroe schokdempers met verlagingsveren
E30 KONI achterdempers met weitec 60mm veren
M3 E36 3.2 draagarmen
M3 E30 draagarmrubbers excentrisch
E36 m3 toplagers voor gemodificeerd naar e30
E36 z3 2.8 achterasophanging met schijfremmen 272mmx10


Afbeelding
zo heb ik t destijds omgebouwd en je hebt gelijk een remmen upgrade.

Afbeelding
als je dan toch aan t ombouwen bent gelijk even een e36 stuurhuis eronder

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door FreudeamFahren » 27 aug 2011, 07:01

Ombouwen met e36 spullen kan, maar is niet ideaal. Tekstje van e30.de:
Vorwort vom 30.06.2009: Aus verschiedensten Gründen kann der Umbau mit E36 Achsteilen nicht mehr empfohlen werden. Einige Jahre gibt es nun schon diese Anleitung, viele haben so umgebaut, ich selber auch an zwei Autos. Es bleiben einige ungelöste Probleme, welche mich zum Entschluß gebracht haben, hier mein ein entsprechendes Vorwort zu schreiben.

Radposition: Eine mittig Position im Radkasten läßt sich ausschliesslich mit gebogenen Querlenkern (Kleinanzeigen) erzielen, die 3.2er Querlenker sind zwar schon etwas weiter gebogen als die normalen Teile, aber das Rad steht dann immer noch leicht hinten. Selber biegen ist gefährlich und ungenau, nicht empfehlenswert.

Lenkeinschlag: Der Lenkeinschlag ist begrenzt, es muss mit Lenkanschlagbegrenzern gearbeitet werden, damit es nicht an den Endanschläge schleift. Nix fürs Driften ...

Achsgeometrie: Nachlauf und Lenkrollradius liegen weit abseits der Serien Werte des E36 oder des E30. Hier kann man zwar sagen es fährt, aber eine perfekte Abstimmung ist was anderes. Fast alle Rennfahrzeuge mit E36 Achsen haben Ihre früheren Zeiten aus den 4 Loch E30 Zeiten nicht mehr erreicht. Ein ordentliches Setup ist kaum möglich, viele haben frustiert aufgegeben und zurückgerüstet.

Hochgeschwindigkeitsverhalten: Bei sehr stark tiefergelegten Fahrzeugen insbesondere mit Achstieferlegung kommt es bei hohen Geschwindigkeiten zu starken Lenkeinflüssen bei Bodenwellen in Kurven. Das kann gefährlich werden, weil man sich mal schnell auf der mittleren Spur wiederfindet und hektisch gegenlenken will. Dieses Verhalten konnte ich an zwei verschiedene an Fahrzeugen feststellen und zahlreiche Emails bestätigen meine Einschätzung. Rückbau an einem der Fahrzeuge auf normale E30 Federbeine und erneuter Test zeigten, dass es eindeutig am E36 Achsumbau lag.

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door richardk » 27 aug 2011, 10:27

:tong:
Laatst gewijzigd door richardk op 10 jan 2015, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: 5x120 omboren naar 4x100

Bericht door FreudeamFahren » 30 aug 2011, 07:43

Interessante input! Ik ben dan wel benieuwd naar de naloopwaarden en gevolgen bij stuuruitslag. Of iets lekker stuurt is zo subjectief als maar kan, maar naloop is een kwestie van meten = weten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten