Zou een velg daar tegen kunnen? Het lijkt mij linke soep...
5x120 omboren naar 4x100
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
5x120 omboren naar 4x100
Op Amerikaanse fora kom ik regelmatig e30jes tegen die op 5x120 velgen zijn gezet, middels een zogenaamde "fill & drill job", zodat ze geen naven en/of veerpoten hoeven te wisselen. Zie onderstaande foto's; op de 2e foto kun je zien dat de velgen nu op 4x100 bevestigd zijn:


Zou een velg daar tegen kunnen? Het lijkt mij linke soep...
Zou een velg daar tegen kunnen? Het lijkt mij linke soep...
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Ik had ooit eens 19' Sportec's gekocht die op een RS4 zaten. Echter wou ik deze op mijn toenmalige Leon monteren maar de ET-waarde was niet goed. Toen een mailtje gestuurd naar Sportec maar die raadde meteen af om iets aan de velgen te doen, omdat de velgen eenmaal gemaakt zijn met bepaalde sterktes (door middel van dikte) en zo de spanningen in de velgen kon veranderen.
Lijkt mij dus als je extra gaten gaat boren in de velgen, de materiaalspanning tussen de gaten van 5x 100 en 4x 100 enorm toe zullen nemen.
Echter, in de US rijden ze toch allemaal als natte kranten dus zolang ze niet hard door een bocht gaan, zal het goed blijven gaan.
Lijkt mij dus als je extra gaten gaat boren in de velgen, de materiaalspanning tussen de gaten van 5x 100 en 4x 100 enorm toe zullen nemen.
Echter, in de US rijden ze toch allemaal als natte kranten dus zolang ze niet hard door een bocht gaan, zal het goed blijven gaan.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Kansloos gedoe. Doe het of goed of de het niet! Heb teveel gekloot met velgen mis zien gaan.... En de rijhoogte van die e30 gaat ook nergens over!
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Dat omboren kan bij die 16" BBS omdat ze een vlak hart hebben. De gaten worden dan dichtgelast, de achterkant weer afgedraaid en dan nieuwe gaten erin geboord...
Dan krijg je dus zoiets:

Dan krijg je dus zoiets:
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Dat is net zo kansloos als cheapass wielbouten gebruiken. Voordat je het weet knappen ze af.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: 5x120 omboren naar 4x100
dat kan nooit goed zijn...
- marlon_ruchtie
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
- Auto: '78 Alfetta
- Locatie: Ede
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Kan het mis hebben, maar de originele gaten naderhand dichtlassen lijkt me ook verre van ideaal. Iets met warmteinbreng en materiaalspanningen enzo.
Ik zou persoonlijk gewoon passende velgen kopen, of een nieuw setje wielnaafjes laten draaien. Kost wat maar dan zit het tenminste wel gewoon fatsoenlijk in elkaar.
Ik zou persoonlijk gewoon passende velgen kopen, of een nieuw setje wielnaafjes laten draaien. Kost wat maar dan zit het tenminste wel gewoon fatsoenlijk in elkaar.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Het schijnt overigens ook gedaan te worden door er bussen in te persen, dan heb je dus niet die warmte van het lassen in je velg:

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Tja, vind het niks. Waarom geen adapter er tussen van 5 gaat naar 4 gaats? Oke, ook verre van ideaal maar dit lijkt me helemaal niks.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Ach voor een trailer queen maakt dat allemaal toch niks uit joh 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Dan moet je wel velgen met een hele hoge ET-waarde hebben om met adapter nog een beetje normaal uit te komen. Van die 5x130 (Porsche) naar 4x100 adapters zijn er vanaf 25mm geloof ik. Die combi heeft dan weer als nadeel dat je een smallere lip aan de buitenkant hebt...Tristan schreef:Tja, vind het niks. Waarom geen adapter er tussen van 5 gaat naar 4 gaats? Oke, ook verre van ideaal maar dit lijkt me helemaal niks.
- richardk
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
- Locatie: 0513
Re: 5x120 omboren naar 4x100
had aan de voorzijde:
e36 m3 remmerij 315mmx28
E36 m3 3.2 naven
E36 m3 monroe schokdempers met verlagingsveren
E30 KONI achterdempers met weitec 60mm veren
M3 E36 3.2 draagarmen
M3 E30 draagarmrubbers excentrisch
E36 m3 toplagers voor gemodificeerd naar e30
E36 z3 2.8 achterasophanging met schijfremmen 272mmx10

zo heb ik t destijds omgebouwd en je hebt gelijk een remmen upgrade.

als je dan toch aan t ombouwen bent gelijk even een e36 stuurhuis eronder
e36 m3 remmerij 315mmx28
E36 m3 3.2 naven
E36 m3 monroe schokdempers met verlagingsveren
E30 KONI achterdempers met weitec 60mm veren
M3 E36 3.2 draagarmen
M3 E30 draagarmrubbers excentrisch
E36 m3 toplagers voor gemodificeerd naar e30
E36 z3 2.8 achterasophanging met schijfremmen 272mmx10
zo heb ik t destijds omgebouwd en je hebt gelijk een remmen upgrade.
als je dan toch aan t ombouwen bent gelijk even een e36 stuurhuis eronder
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Ombouwen met e36 spullen kan, maar is niet ideaal. Tekstje van e30.de:
Vorwort vom 30.06.2009: Aus verschiedensten Gründen kann der Umbau mit E36 Achsteilen nicht mehr empfohlen werden. Einige Jahre gibt es nun schon diese Anleitung, viele haben so umgebaut, ich selber auch an zwei Autos. Es bleiben einige ungelöste Probleme, welche mich zum Entschluß gebracht haben, hier mein ein entsprechendes Vorwort zu schreiben.
Radposition: Eine mittig Position im Radkasten läßt sich ausschliesslich mit gebogenen Querlenkern (Kleinanzeigen) erzielen, die 3.2er Querlenker sind zwar schon etwas weiter gebogen als die normalen Teile, aber das Rad steht dann immer noch leicht hinten. Selber biegen ist gefährlich und ungenau, nicht empfehlenswert.
Lenkeinschlag: Der Lenkeinschlag ist begrenzt, es muss mit Lenkanschlagbegrenzern gearbeitet werden, damit es nicht an den Endanschläge schleift. Nix fürs Driften ...
Achsgeometrie: Nachlauf und Lenkrollradius liegen weit abseits der Serien Werte des E36 oder des E30. Hier kann man zwar sagen es fährt, aber eine perfekte Abstimmung ist was anderes. Fast alle Rennfahrzeuge mit E36 Achsen haben Ihre früheren Zeiten aus den 4 Loch E30 Zeiten nicht mehr erreicht. Ein ordentliches Setup ist kaum möglich, viele haben frustiert aufgegeben und zurückgerüstet.
Hochgeschwindigkeitsverhalten: Bei sehr stark tiefergelegten Fahrzeugen insbesondere mit Achstieferlegung kommt es bei hohen Geschwindigkeiten zu starken Lenkeinflüssen bei Bodenwellen in Kurven. Das kann gefährlich werden, weil man sich mal schnell auf der mittleren Spur wiederfindet und hektisch gegenlenken will. Dieses Verhalten konnte ich an zwei verschiedene an Fahrzeugen feststellen und zahlreiche Emails bestätigen meine Einschätzung. Rückbau an einem der Fahrzeuge auf normale E30 Federbeine und erneuter Test zeigten, dass es eindeutig am E36 Achsumbau lag.
- richardk
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
- Locatie: 0513
Re: 5x120 omboren naar 4x100

Laatst gewijzigd door richardk op 10 jan 2015, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: 5x120 omboren naar 4x100
Interessante input! Ik ben dan wel benieuwd naar de naloopwaarden en gevolgen bij stuuruitslag. Of iets lekker stuurt is zo subjectief als maar kan, maar naloop is een kwestie van meten = weten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjorn1404 en 3 gasten