BMW F10/F11: 528i of 530i?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 10 aug 2011, 00:45

Ha, die Fappers;

BMW heeft bij de invoering van de nieuwe geblazen vierpitters in de Vijf-serie gelukkig de goede smaak gehad om toch nog een mooie ongeblazen drieliter zespitter aan te bieden. Nu is die een stukje duurder dan de vierpits 528i en het verschil in prestaties zal ook niet wereldschokkend zijn, maar toch zou ik wanneer ik als particulier koper de keuze had, voor de 530i kiezen. Dan maar wat minder opties. En het liefst met een mooie handbak natuurlijk en mét typeplaatje achterop! Die handbak zou me bij de 528i dan weer worst zijn....
Overigens denk ik dat in de praktijk (en dan niet alleen in de stad & de file gaan rijden natuurlijk) het verschil tussen de opgegeven en de feitelijke verbruikscijfers bij die zespitter wel eens een stuk kleiner kon zijn dan bij de geblazen vierpitter. Wat zouden jullie kiezen? En waarom?

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Sjoerd » 10 aug 2011, 09:53

Natuurlijk zegt je gevoel: 530i

Maar....


Je moet wel rustiger gaan rijden en vooral geen (stoplicht)sprintjes tegen een 528i gaan doen ;-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Knot » 10 aug 2011, 10:41

Gewoon meteen 535i dan... turboblokje is niks mis mee maar dan wel gewoon een 6 in lijn.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door RVV » 10 aug 2011, 12:28

530i zonder enige twijfel.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 10 aug 2011, 12:52

Ha, die Knot;
Knot schreef:Gewoon meteen 535i dan... turboblokje is niks mis mee maar dan wel gewoon een 6 in lijn.
Natuurlijk is een 535i nog een stuk leuker, maar er zijn wel een kleine 9500 redenen te bedenken om toch voor een 530i te kiezen....
Laatst gewijzigd door Hansv (Hans van Velzen) op 11 aug 2011, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door steve smith » 10 aug 2011, 13:01

Los van die 9500eu zou ik ook voor hetzelfde geld liever een atmo 530i hebben. Vind de 535i absoluut geen fijne motor.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Knot » 10 aug 2011, 13:04

Tsja, ik ben ook NA fan maar zo'n turboblok sleurt er wel heel vroeg heel hard aan!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door steve smith » 10 aug 2011, 13:06

Knot schreef:Tsja, ik ben ook NA fan maar zo'n turboblok sleurt er wel heel vroeg heel hard aan!
Een diesel ook. En die remt wel op de motor. En die komt wel ver op een tank, ook bij stevige rijstijl.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door k33z » 10 aug 2011, 13:18

Ik zou zeggen een 530d automaat. Lijkt me de perfecte combinatie voor een reisauto als deze.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Niels » 10 aug 2011, 14:04

Een 5-serie is geen fun auto dus als de vier cilinder turbo een erg fijn blok is zoals ik hier en daar lees dan zou dat voor mij absoluut een optie zijn. Maar goed, ik ben ook een diesel liefhebber en mag graag wat koppel beschikbaar hebben :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Knot » 10 aug 2011, 14:08

Tsja, ik vind de 5 een cruiser... dus een 550i V8 vind ik daar prachtig bij passen. Smaken verschillen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Niels » 10 aug 2011, 14:19

De 5 is idd een dikker cruiser en een dikke V8 past natuurlijk prima maar die valt niet te vergelijken met een 528i of een 530i als het gaat om kosten in aanschaf, gebruik en afschrijving. Bij een cruiser wil ik vooral koppel. Niet terug jengelen als er ingehaald moet worden, geen schreeuwerige toerentallen om vooruit te komen en graag een beetje actieradius.

Kortom een gedownsizede motor met turbo zou wat mij betreft een hele goede optie zijn. Ja je mist de typische R6 sound en ja het is leuk dat BMW die blijft leveren voor de liefhebber maar ik zou niet pertinent voor die motor kiezen. Als de 528i b.v. een stuk zuiniger is en eigenlijk veel meer bruikbaar koppel heeft dan zijn dat wel voordelen waar je niet omheen kunt. Zeker als er nog een R6 in de garage staat voor zon -en feestdagen :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Tristan » 10 aug 2011, 14:23

Niels schreef:De 5 is idd een dikker cruiser en een dikke V8 past natuurlijk prima maar die valt niet te vergelijken met een 528i of een 530i als het gaat om kosten in aanschaf, gebruik en afschrijving. Bij een cruiser wil ik vooral koppel. Niet terug jengelen als er ingehaald moet worden, geen schreeuwerige toerentallen om vooruit te komen en graag een beetje actieradius.

Kortom een gedownsizede motor met turbo zou wat mij betreft een hele goede optie zijn. Ja je mist de typische R6 sound en ja het is leuk dat BMW die blijft leveren voor de liefhebber maar ik zou niet pertinent voor die motor kiezen. Als de 528i b.v. een stuk zuiniger is en eigenlijk veel meer bruikbaar koppel heeft dan zijn dat wel voordelen waar je niet omheen kunt. Zeker als er nog een R6 in de garage staat voor zon -en feestdagen :wink:
+1

Al heb ik geen R6 in de garage staan, maar ook een 4-cil.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door romo » 10 aug 2011, 15:52

Bij een 5er hoort gewoon een 6 cilinder, of ie dan NA of geblazen moet zijn hangt evt van je voorkeur dan wel je portomonee af.........een 5er als luxe zaken sedan met een 4 cilindertje is wel erg magertjes IMHO

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Niels » 10 aug 2011, 16:32

[inkoppertje1] Magertjes "as in" een geblazen R6 ipv een 4.0 V8? [/inkoppertje1]

of

[inkoppertje2] In een M hoort een atmo? [/inkoppertje2]

:wink:

Het is maar wat je mager noemt natuurlijk. Turbo's zorgen voor een aardig displacement. Het is dus puur psychologisch want je kunt ook met vier cilinders een 3.0 bouwen. Waarom zou er een R6 in een 5 moeten als je met een R4+turbo hetzelfde zo niet meer koppel en vermogen hebt? Alleen voor het geluid en dat kan mij bij een cruiser nou niet echt boeien, leuk maar meer ook niet (imho natuurlijk)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door romo » 10 aug 2011, 17:47

Niels schreef:[inkoppertje1] Magertjes "as in" een geblazen R6 ipv een 4.0 V8? [/inkoppertje1]

of

[inkoppertje2] In een M hoort een atmo? [/inkoppertje2]

:wink:

Het is maar wat je mager noemt natuurlijk. Turbo's zorgen voor een aardig displacement. Het is dus puur psychologisch want je kunt ook met vier cilinders een 3.0 bouwen. Waarom zou er een R6 in een 5 moeten als je met een R4+turbo hetzelfde zo niet meer koppel en vermogen hebt? Alleen voor het geluid en dat kan mij bij een cruiser nou niet echt boeien, leuk maar meer ook niet (imho natuurlijk)

hahaha, nee ik bedoel het zoals ik het zeg, een 5 er is inherent aan een 6IL, IMHO that is.......

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door steve smith » 10 aug 2011, 18:45

Voor mij hoorde in een 5-serie ook altijd gekoppeld aan een lijn 6. Tot ik ergens in 2004 of 2005 een 540i kocht. Heb vandaag van Dick een vrijwaring gekregen voor dat kenteken maar een 5-serie met lijn-zes is sindsdien altijd wat karig geweest... Zo'n 6-pitter is leuk voor een 1- of 3-serie, maar in een Funfer hoort gewoon een V8 zoals er in een Siebener gewoon 12 mannen aan de bar moeten zittten. De rest is gelul.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Rupie » 10 aug 2011, 22:15

Kijk, game over. Maar als we eerlijk zijn is Steve ook uitgelult en is er niks mis met een 528i met viercilinder. Jammer maar helaas.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Sjoerd » 11 aug 2011, 17:13

steve smith schreef:En die remt wel op de motor.
Steve, dan moet je hem wel met handbak rijden ;)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door M@rcel » 11 aug 2011, 17:59

Ik zou die 528i wel aandurven.
Kwestie van wennen dat er geen R6 voorin ligt. Jaren geleden een Saab 95 2.3T als dienstauto gehad.
Ik kan een hoop minpunten over die Saab noemen, maar die 2.3T sleurde er flink aan. Geen moment een 95 met 6 cilinder geambieerd.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 12 aug 2011, 00:04

Ha, die M@rcel;

Begrijpelijk, maar een ongeblazen zes-in-lijn in een RWD-sedan maakt dan ook geen deel uit van het erfgoed bij Saab. Bij BMW doet die dat inmiddels alweer zo'n 45 jaar. Ik vind het nog steeds een magische combinatie; dikke BMW sedan, handbak en 'drieliter met injeksie'....

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Sperdy » 12 aug 2011, 11:20

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die M@rcel;

Begrijpelijk, maar een ongeblazen zes-in-lijn in een RWD-sedan maakt dan ook geen deel uit van het erfgoed bij Saab. Bij BMW doet die dat inmiddels alweer zo'n 45 jaar. Ik vind het nog steeds een magische combinatie; dikke BMW sedan, handbak en 'drieliter met injeksie'....
Mijn advies: Uiteraard is het turbo-blok de betere keuze als sentimenteel gedoe niet meespeelt. Dit is een inkoppertje.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door M@rcel » 12 aug 2011, 18:04

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die M@rcel;

Begrijpelijk, maar een ongeblazen zes-in-lijn in een RWD-sedan maakt dan ook geen deel uit van het erfgoed bij Saab. Bij BMW doet die dat inmiddels alweer zo'n 45 jaar. Ik vind het nog steeds een magische combinatie; dikke BMW sedan, handbak en 'drieliter met injeksie'....
Ik begrijp je sentimenten Hans,
Echter, voor mijn huidige M5 had ik een 530i Touring, en voor de 530Xd een A6 2.8 FSI.
Beide dikke n/a 3 liter 6 cilinders in een redelijk zware body. Het voldoet meestal, maar spannend wordt het allemaal echt niet.
Wat me gewoon het meeste tegenstaat is het gebrek aan koppel bij lekker doorrijden op de snelweg. Zeker als je dan ook nog eens wat passagiers aan boord hebt, dan wordt het vanaf 140 km/u gewoon onrustig rijden. Telkens weer die bak die bij het minste geringste een verzet terug schakelt om wat snelheid te kunnen maken.
Heb voor de aanschaf van de 530xd ook nog een paar dagen met de f10 528i/6 gereden, zelfs een 520d is relaxter te rijden op snelheid.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 12 aug 2011, 18:22

Ha, die M@rcel;

Het heeft volgens mij inderdaad veel met referentiekader te maken. Ik had tot voor kort een handgeschakelde E39 530i en vond dat een auto die zowel relaxed als sportief/snel te rijden viel. Dat laatste dan wel alsje bereid was regelmatig in de bak te roeren natuurlijk. Nu, vergeleken met de 750iL, heeft relaxed een heel andere betekenis gekregen. Maar toch vond ik die combinatie gewoon erg goed kloppen. Natuurlijk, het kan altijd nog veel sneller en moeitelozer, maar de combinatie heeft mij altijd heel veel rijplezier bezorgd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten