BMW F10/F11: 528i of 530i?
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
BMW F10/F11: 528i of 530i?
Ha, die Fappers;
BMW heeft bij de invoering van de nieuwe geblazen vierpitters in de Vijf-serie gelukkig de goede smaak gehad om toch nog een mooie ongeblazen drieliter zespitter aan te bieden. Nu is die een stukje duurder dan de vierpits 528i en het verschil in prestaties zal ook niet wereldschokkend zijn, maar toch zou ik wanneer ik als particulier koper de keuze had, voor de 530i kiezen. Dan maar wat minder opties. En het liefst met een mooie handbak natuurlijk en mét typeplaatje achterop! Die handbak zou me bij de 528i dan weer worst zijn....
Overigens denk ik dat in de praktijk (en dan niet alleen in de stad & de file gaan rijden natuurlijk) het verschil tussen de opgegeven en de feitelijke verbruikscijfers bij die zespitter wel eens een stuk kleiner kon zijn dan bij de geblazen vierpitter. Wat zouden jullie kiezen? En waarom?
BMW heeft bij de invoering van de nieuwe geblazen vierpitters in de Vijf-serie gelukkig de goede smaak gehad om toch nog een mooie ongeblazen drieliter zespitter aan te bieden. Nu is die een stukje duurder dan de vierpits 528i en het verschil in prestaties zal ook niet wereldschokkend zijn, maar toch zou ik wanneer ik als particulier koper de keuze had, voor de 530i kiezen. Dan maar wat minder opties. En het liefst met een mooie handbak natuurlijk en mét typeplaatje achterop! Die handbak zou me bij de 528i dan weer worst zijn....
Overigens denk ik dat in de praktijk (en dan niet alleen in de stad & de file gaan rijden natuurlijk) het verschil tussen de opgegeven en de feitelijke verbruikscijfers bij die zespitter wel eens een stuk kleiner kon zijn dan bij de geblazen vierpitter. Wat zouden jullie kiezen? En waarom?
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Natuurlijk zegt je gevoel: 530i
Maar....
Je moet wel rustiger gaan rijden en vooral geen (stoplicht)sprintjes tegen een 528i gaan doen
Maar....
Je moet wel rustiger gaan rijden en vooral geen (stoplicht)sprintjes tegen een 528i gaan doen

- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Gewoon meteen 535i dan... turboblokje is niks mis mee maar dan wel gewoon een 6 in lijn.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
530i zonder enige twijfel.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Ha, die Knot;
Natuurlijk is een 535i nog een stuk leuker, maar er zijn wel een kleine 9500 redenen te bedenken om toch voor een 530i te kiezen....Knot schreef:Gewoon meteen 535i dan... turboblokje is niks mis mee maar dan wel gewoon een 6 in lijn.
Laatst gewijzigd door Hansv (Hans van Velzen) op 11 aug 2011, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Los van die 9500eu zou ik ook voor hetzelfde geld liever een atmo 530i hebben. Vind de 535i absoluut geen fijne motor.
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Tsja, ik ben ook NA fan maar zo'n turboblok sleurt er wel heel vroeg heel hard aan!
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Een diesel ook. En die remt wel op de motor. En die komt wel ver op een tank, ook bij stevige rijstijl.Knot schreef:Tsja, ik ben ook NA fan maar zo'n turboblok sleurt er wel heel vroeg heel hard aan!
-
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Ik zou zeggen een 530d automaat. Lijkt me de perfecte combinatie voor een reisauto als deze.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Een 5-serie is geen fun auto dus als de vier cilinder turbo een erg fijn blok is zoals ik hier en daar lees dan zou dat voor mij absoluut een optie zijn. Maar goed, ik ben ook een diesel liefhebber en mag graag wat koppel beschikbaar hebben 

- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Tsja, ik vind de 5 een cruiser... dus een 550i V8 vind ik daar prachtig bij passen. Smaken verschillen.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
De 5 is idd een dikker cruiser en een dikke V8 past natuurlijk prima maar die valt niet te vergelijken met een 528i of een 530i als het gaat om kosten in aanschaf, gebruik en afschrijving. Bij een cruiser wil ik vooral koppel. Niet terug jengelen als er ingehaald moet worden, geen schreeuwerige toerentallen om vooruit te komen en graag een beetje actieradius.
Kortom een gedownsizede motor met turbo zou wat mij betreft een hele goede optie zijn. Ja je mist de typische R6 sound en ja het is leuk dat BMW die blijft leveren voor de liefhebber maar ik zou niet pertinent voor die motor kiezen. Als de 528i b.v. een stuk zuiniger is en eigenlijk veel meer bruikbaar koppel heeft dan zijn dat wel voordelen waar je niet omheen kunt. Zeker als er nog een R6 in de garage staat voor zon -en feestdagen
Kortom een gedownsizede motor met turbo zou wat mij betreft een hele goede optie zijn. Ja je mist de typische R6 sound en ja het is leuk dat BMW die blijft leveren voor de liefhebber maar ik zou niet pertinent voor die motor kiezen. Als de 528i b.v. een stuk zuiniger is en eigenlijk veel meer bruikbaar koppel heeft dan zijn dat wel voordelen waar je niet omheen kunt. Zeker als er nog een R6 in de garage staat voor zon -en feestdagen

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
+1Niels schreef:De 5 is idd een dikker cruiser en een dikke V8 past natuurlijk prima maar die valt niet te vergelijken met een 528i of een 530i als het gaat om kosten in aanschaf, gebruik en afschrijving. Bij een cruiser wil ik vooral koppel. Niet terug jengelen als er ingehaald moet worden, geen schreeuwerige toerentallen om vooruit te komen en graag een beetje actieradius.
Kortom een gedownsizede motor met turbo zou wat mij betreft een hele goede optie zijn. Ja je mist de typische R6 sound en ja het is leuk dat BMW die blijft leveren voor de liefhebber maar ik zou niet pertinent voor die motor kiezen. Als de 528i b.v. een stuk zuiniger is en eigenlijk veel meer bruikbaar koppel heeft dan zijn dat wel voordelen waar je niet omheen kunt. Zeker als er nog een R6 in de garage staat voor zon -en feestdagen
Al heb ik geen R6 in de garage staan, maar ook een 4-cil.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Bij een 5er hoort gewoon een 6 cilinder, of ie dan NA of geblazen moet zijn hangt evt van je voorkeur dan wel je portomonee af.........een 5er als luxe zaken sedan met een 4 cilindertje is wel erg magertjes IMHO
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
[inkoppertje1] Magertjes "as in" een geblazen R6 ipv een 4.0 V8? [/inkoppertje1]
of
[inkoppertje2] In een M hoort een atmo? [/inkoppertje2]
Het is maar wat je mager noemt natuurlijk. Turbo's zorgen voor een aardig displacement. Het is dus puur psychologisch want je kunt ook met vier cilinders een 3.0 bouwen. Waarom zou er een R6 in een 5 moeten als je met een R4+turbo hetzelfde zo niet meer koppel en vermogen hebt? Alleen voor het geluid en dat kan mij bij een cruiser nou niet echt boeien, leuk maar meer ook niet (imho natuurlijk)
of
[inkoppertje2] In een M hoort een atmo? [/inkoppertje2]

Het is maar wat je mager noemt natuurlijk. Turbo's zorgen voor een aardig displacement. Het is dus puur psychologisch want je kunt ook met vier cilinders een 3.0 bouwen. Waarom zou er een R6 in een 5 moeten als je met een R4+turbo hetzelfde zo niet meer koppel en vermogen hebt? Alleen voor het geluid en dat kan mij bij een cruiser nou niet echt boeien, leuk maar meer ook niet (imho natuurlijk)
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Niels schreef:[inkoppertje1] Magertjes "as in" een geblazen R6 ipv een 4.0 V8? [/inkoppertje1]
of
[inkoppertje2] In een M hoort een atmo? [/inkoppertje2]
![]()
Het is maar wat je mager noemt natuurlijk. Turbo's zorgen voor een aardig displacement. Het is dus puur psychologisch want je kunt ook met vier cilinders een 3.0 bouwen. Waarom zou er een R6 in een 5 moeten als je met een R4+turbo hetzelfde zo niet meer koppel en vermogen hebt? Alleen voor het geluid en dat kan mij bij een cruiser nou niet echt boeien, leuk maar meer ook niet (imho natuurlijk)
hahaha, nee ik bedoel het zoals ik het zeg, een 5 er is inherent aan een 6IL, IMHO that is.......
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Voor mij hoorde in een 5-serie ook altijd gekoppeld aan een lijn 6. Tot ik ergens in 2004 of 2005 een 540i kocht. Heb vandaag van Dick een vrijwaring gekregen voor dat kenteken maar een 5-serie met lijn-zes is sindsdien altijd wat karig geweest... Zo'n 6-pitter is leuk voor een 1- of 3-serie, maar in een Funfer hoort gewoon een V8 zoals er in een Siebener gewoon 12 mannen aan de bar moeten zittten. De rest is gelul.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Kijk, game over. Maar als we eerlijk zijn is Steve ook uitgelult en is er niks mis met een 528i met viercilinder. Jammer maar helaas.
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Steve, dan moet je hem wel met handbak rijdensteve smith schreef:En die remt wel op de motor.

-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Ik zou die 528i wel aandurven.
Kwestie van wennen dat er geen R6 voorin ligt. Jaren geleden een Saab 95 2.3T als dienstauto gehad.
Ik kan een hoop minpunten over die Saab noemen, maar die 2.3T sleurde er flink aan. Geen moment een 95 met 6 cilinder geambieerd.
Kwestie van wennen dat er geen R6 voorin ligt. Jaren geleden een Saab 95 2.3T als dienstauto gehad.
Ik kan een hoop minpunten over die Saab noemen, maar die 2.3T sleurde er flink aan. Geen moment een 95 met 6 cilinder geambieerd.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Ha, die M@rcel;
Begrijpelijk, maar een ongeblazen zes-in-lijn in een RWD-sedan maakt dan ook geen deel uit van het erfgoed bij Saab. Bij BMW doet die dat inmiddels alweer zo'n 45 jaar. Ik vind het nog steeds een magische combinatie; dikke BMW sedan, handbak en 'drieliter met injeksie'....
Begrijpelijk, maar een ongeblazen zes-in-lijn in een RWD-sedan maakt dan ook geen deel uit van het erfgoed bij Saab. Bij BMW doet die dat inmiddels alweer zo'n 45 jaar. Ik vind het nog steeds een magische combinatie; dikke BMW sedan, handbak en 'drieliter met injeksie'....
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Mijn advies: Uiteraard is het turbo-blok de betere keuze als sentimenteel gedoe niet meespeelt. Dit is een inkoppertje.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die M@rcel;
Begrijpelijk, maar een ongeblazen zes-in-lijn in een RWD-sedan maakt dan ook geen deel uit van het erfgoed bij Saab. Bij BMW doet die dat inmiddels alweer zo'n 45 jaar. Ik vind het nog steeds een magische combinatie; dikke BMW sedan, handbak en 'drieliter met injeksie'....
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Ik begrijp je sentimenten Hans,Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die M@rcel;
Begrijpelijk, maar een ongeblazen zes-in-lijn in een RWD-sedan maakt dan ook geen deel uit van het erfgoed bij Saab. Bij BMW doet die dat inmiddels alweer zo'n 45 jaar. Ik vind het nog steeds een magische combinatie; dikke BMW sedan, handbak en 'drieliter met injeksie'....
Echter, voor mijn huidige M5 had ik een 530i Touring, en voor de 530Xd een A6 2.8 FSI.
Beide dikke n/a 3 liter 6 cilinders in een redelijk zware body. Het voldoet meestal, maar spannend wordt het allemaal echt niet.
Wat me gewoon het meeste tegenstaat is het gebrek aan koppel bij lekker doorrijden op de snelweg. Zeker als je dan ook nog eens wat passagiers aan boord hebt, dan wordt het vanaf 140 km/u gewoon onrustig rijden. Telkens weer die bak die bij het minste geringste een verzet terug schakelt om wat snelheid te kunnen maken.
Heb voor de aanschaf van de 530xd ook nog een paar dagen met de f10 528i/6 gereden, zelfs een 520d is relaxter te rijden op snelheid.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: BMW F10/F11: 528i of 530i?
Ha, die M@rcel;
Het heeft volgens mij inderdaad veel met referentiekader te maken. Ik had tot voor kort een handgeschakelde E39 530i en vond dat een auto die zowel relaxed als sportief/snel te rijden viel. Dat laatste dan wel alsje bereid was regelmatig in de bak te roeren natuurlijk. Nu, vergeleken met de 750iL, heeft relaxed een heel andere betekenis gekregen. Maar toch vond ik die combinatie gewoon erg goed kloppen. Natuurlijk, het kan altijd nog veel sneller en moeitelozer, maar de combinatie heeft mij altijd heel veel rijplezier bezorgd.
Het heeft volgens mij inderdaad veel met referentiekader te maken. Ik had tot voor kort een handgeschakelde E39 530i en vond dat een auto die zowel relaxed als sportief/snel te rijden viel. Dat laatste dan wel alsje bereid was regelmatig in de bak te roeren natuurlijk. Nu, vergeleken met de 750iL, heeft relaxed een heel andere betekenis gekregen. Maar toch vond ik die combinatie gewoon erg goed kloppen. Natuurlijk, het kan altijd nog veel sneller en moeitelozer, maar de combinatie heeft mij altijd heel veel rijplezier bezorgd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast