E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Rupie » 31 jul 2011, 11:03

Andere spiegels en niet die brede lip op de achterwielen en dan zijn we er wel grotendeels.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7753
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tim N » 31 jul 2011, 18:31

Achterlichten zijn juist zo lekker period styling, spiegels ook niks aan doen past goed bij de rest van de DTM opzet(evo lip, achterspoilerblad)

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 07 aug 2011, 19:13

Een e36 318i Touring met onder de kap een M62B35, gekoppeld aan een zes bak. Helaas een beetje vreemde beeldverhouding, maar je krijgt toch een aardig beeld van hoe dat loopt. Gaaf!



Interessante info ook in het commentaar op het filmpje:
Das Fahrwerk ist original M3 3.0. Sonst keine Veränderungen. Von Kopflastig ist keine Spur - da das Triebwerk vom M3 3.0 151kg wiegt und der V8 Motor nur 142 kg. Dazu kommt, daß durch das große 540 6-Gang Getriebe der Schwerpunkt insgesamt weiter nach hinten kommt. Der M62 Motor ist als V8 Variante auch noch kürzer als der Reihen-6-Zylinder.

* Wie schneidet er im vergleich zum 3,2l m3 ab ? is da ein großer unterschied?
Das hängt von der verwendeten Hinterachsübersetzung ab. Mit der 3,45er Hinterachsübersetzung kommt der 3,5er V8 dem M3 bis 200 Km/h locker hinterher. Im Sprint von 80 auf 120 km/h im 4. Gang liegt man bei 4,9 sek. - da kann der M3 garnit mithalten. Mit der 3,15er Hinterachse schaffts der 4,4er bis 270 km/h ohne Probleme.
Grundsätzlich kann man aber beide Motoren nicht miteinander vergleichen - das eine ist ein Hochdrehzahlmotor - der V8 ist ein Cruiser-Motor mit Wumps von unten raus

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 07 aug 2011, 20:25

zo kun je er wat moois van maken, en dat met een 3.5 V8, loopt heel wat speelser/leuker dan de 1.8 :blink:
de M62 is ook een hele mooi blokje, de oude types zullen wel iets makkelijker toepasbaar zijn?
denk dat de bv 4.6 en 4.8i wel wat duurder zijn en ingewikkelder qua aansluiten elektronica?

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 09 aug 2011, 22:47

Ha, die GTRene;

Duurder vooral. In principe zou het qua aansluitingen en electronica weinig moeten schelen met de 4.4-versie. Let wel; dan hebben we het natuurlijk over de oude achtpitters. De latere uit de E60 en E65 met Valvetronic zijn waarschijnlijk een hoofdstuk apart, maar een motor uit een X5 4.6iS bijvoorbeeld is volgens mij uitwendig gelijk aan het uitgangspunt. De 4.6 en 4.8 werden overigens door Alpina aan BMW geleverd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 09 aug 2011, 22:57

ow? dat van die 4.6 en 4.8 en de Alpina connectie kende ik niet :D
Alpina doet schijnbaar veel...zelfs in mijn Hartge zit het :kikker:

lijkt me wel heerlijk hoor zo'n 4.8is is dat dezelfde motor als in de MF4 GT wiesmann? 367pk.

trouwens die andere Alpina motor lijkt me ook echt een beest, die 4.4 V8 SC met 500pk
zou alleen niet weten hoe dat rijd of klinkt met een leuke uitlaat.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 09 aug 2011, 23:18

Ha, die GTRene;

Is inderdaad hetzelfde blok. Die versie werd als B10 V8S in de E39 voor 375pk opgegeven en in de Z8 zelfs voor 380. Zal in de praktijk nagenoeg identiek zijn aan de versies die Alpina zelf inbouwde. Verschil komt waarschijnlijk door de uitlaat.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 10 aug 2011, 09:22

Of een M62 nu 3,5 of 4,8 liter heeft maakt voor wat betreft inbouw inderdaad geen barst uit. Maar je kunt je afvragen of een M62 de betere keus is ten opzichte van een M60. Een M60 kun je zonder EWS krijgen: scheelt weer gedoe, al kun je dat in de computer van een M62 er ook uit laten programmeren. Grootste verschil zit hem daarnaast vooral in de duurzaamheid. Een M60 heeft een duplex ketting; de ketting op een M62 is enkelvoudig. Die rekken nog wel eens op (men zegt vanaf 150.000 km, vooral op de 4,4 liter uitvoering). Gebeurt op een M60 eigenlijk nooit. Verdere verschillen zijn niet zo heel schokkend, met een dubbele temperatuursensor in het waterpomphuis, verwarmd thermostaathuis en separaat oliefilterhuis.

René gaat nu natuurlijk roepen dat een M60 maximaal 4 liter is en dus "maar" 286 pk. Maar als de koets licht genoeg is (een e30 voor mij graag, danku), maakt dat niks uit ;-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 10 aug 2011, 09:36

dan was er ook nog iets met de cillinders...
ah kijk dit>>
The M62 block does not use cast iron liners, which are less able to dissipate heat than aluminum. The aluminum alloy used to manufacture the M62 block contains high levels of silicon (called Alusil). The block is etched to expose the silica, creating a bearing surface in the cylinder. This was an improvement over the earlier M60 V8, that used a Nikasil cylinder wall coating, which deteriorated with the use of gasoline containing sulfur in the nickel plated combustion chambers. All M62 engines produced for the US market were built using Alusil only, which is not subject to the corrosion problem associated with Nikasil. Other countries did get the Nikasil M62 engine though.
BMW slowly stopped using Nikasil in the M62, and in 1997, they issued a service bulletin to state that the M62 engine will no longer use Nikasil from March 1997 on. This applied to all markets.
During the first 2 years of production of the M62 (From 1995 to 1997), many engines were built using Nikasil, but most of them had no issues whatsoever because they were delivered in countries were the gas was properly treated and the levels of sulfur found in them were not harmful.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

(staat Alpina ook tussen :D )

en wow...600 NA pk uit de M60/62 serie :shock:

Afbeelding

whats not to like :kikker:
Here is one of our VAC M6X series engines, pre-shipment, equipped with several of our custom parts, and our M6X ITBs. In this state of race tune it generates "well over 600 HP" N/A in reliable and competitive form.
This engine is straight from the shop and represents all of our engines; nothing on this engine was touched up or changed for this photo. We would like this picture to convey the quality and pursuit of perfection we put into each and every engine we build.

Getting reliable power out of the small V8s is an exact science.
We have been helping teams all over the world get reliable performance from BMWs V8s when others can't. Call us today, we can get your the race engine you need to win!

This engine is for race use. Street performance BMW V8s for whatever need are also available, please enquire.

Email Tip:
When contacting us please let us know:
-What the vehicle will be used for,
-The type of engine management you will be running or require,
-Fuel that will be regularly used,
-Power goal.
http://store.vacmotorsports.com/vac---m ... p1448.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

maar zoals je al aangeeft, zo'n M60 is ook al super and uber in zo'n E30, prachtig apparaat heb je dan, gezegend met een heerlijke V8 sound.

kijk de andere lijst ook eens van hun>>

http://store.vacmotorsports.com/8-cylin ... -c146.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

met SC zelfs over 1.000pk bij sommige...(mij veels te veel maar leuk te lezen wat er mogelijk is)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 10 aug 2011, 09:49

op die site staan ook klanten foto's bij VAC

Afbeelding

E30 M3 with VAC's Turbo Build Kit

Afbeelding

E10 (a.k.a. 2002) with S50 Euro swap from the UAE

Afbeelding

S50 powered E30 on BBSs

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 20 aug 2011, 12:05

fraaie E30 M3 met S50 en Rotrex supercharger...517pk :df:
s50b30, omex 710 and rotrex c38-81.
517bhp and 440ft/lb :wave:

waar staat dat omnex 710 voor?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cQyVR1Iv ... re=related[/youtube]

gaat ook wel lekker van z'n plek

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UX5GDmFW ... er&list=UL[/youtube]

speedy25
Berichten: 836
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door speedy25 » 20 aug 2011, 12:13

leuk spul die e30 m3 :df:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door InjectTheVenom » 20 aug 2011, 18:50

http://autoblog.nl.msn.com/archive/2011 ... on-vd-week" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Niels v/d burgh » 21 aug 2011, 17:19

Afbeelding

Afbeelding

Niet eens een V8 deze keer !! maar niet minder lekker.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 21 aug 2011, 17:30

zekers lekker, ziet er zo te zien mooi uit + dikke bom in het vooronder :df:

peter87
Berichten: 99
Lid geworden op: 18 jun 2010, 15:00

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door peter87 » 30 aug 2011, 18:43

S38 klinkt zo onwijs mooi, wat mij betreft mooist klinkende 6cyl van bmw, alleen zo zwaar in een e30.....
zo'n alu v8 lijkt me toch een betere optie omdat ie ook iets verder naar achteren ligt, maar heerlijk blokje zo'n S38, dat zeker!

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Niels v/d burgh » 04 sep 2011, 11:01

Foto verslag van een ombouw

http://www.mijnalbum.nl/Album-ZGTUQHR4- ... Hulst.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 04 sep 2011, 11:46

gaat nog best wat tijd/werk in zitten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 24 sep 2011, 10:08

staan wel weer een paar leuke E30 conversies te koop, bv deze 2 voorbeelden.

deze met 4.0 V8 bv

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Hello! I speak english, if you only speak German, send me e-mail! About the car: It is not an M3, but its faster! :) I'm the first owner in Hungary, I bought it in Germany 2 years ago from the first owner(old person). I have put the engine in it, which is a 4Liter V8 from a 540i Bmw(1995) Everything works perfectly, everything is changed to brand new: sparkplugs-cables, all of the hoses, new radiator, new lambda sondas everywhere, fresh oil, it has a 5 gear gearbox, speer differential, the car had never had any damages or accidents, all original, I'll give you the original 318i engine with everything! I'm only selling it because I dont use it! It never been to any race tracks or drift races, Never! It spends all of the time in my garage, never use it in rain or snow, no rust on it! If you have any question, call me or send me an e-mail. I can send you more pictures! The car is very fast!!! 0-100: 4-5 sec, Vmax: 280 km/h !
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 24 sep 2011, 10:14

en deze, de kleur is een beetje to much maybe...
weer met een 4.0 en 6-bak.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meer een show and shine geval :blink:

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Niels v/d burgh » 24 sep 2011, 13:06

Die zwarte is wel lekker undercouver, maar voor de prijs zou ik die oranje nemen veel completer.
Andere kleur erop, die vreemde uitlaat eronder weg, heeft ook de accu al achterin.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 24 sep 2011, 13:24

klopt daar is zo te zien aardig wat tijd en aandacht aan besteed.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 25 sep 2011, 12:01

Op de foto's van die oranje Pool kun je mooi zien dat wielstanden met een e36 veerpoot nog steeds niet optimaal zijn: het wiel staat te ver naar achter in de wielkast. Hier wat bewegende beelden, te beginnen met zijn electrische (jaja) klapraampjes...



Gevolgd door een rondje stevig optrekken...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z7vo8QZB ... re=related[/youtube]

Gevolgd door wat tamelijk kansloos bandengerook...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rjXrqRf5 ... re=related[/youtube]

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 25 sep 2011, 12:07

De Hongaar is zo verkeerd nog niet, al staat hij nog wel op een standaard onderstel en heeft hij voor 325i remmerij en achter zelfs nog de standaard trommels. Bijkomend nadeel: de motor staat *NIET* op kenteken, dus of je hem ingevoerd krijgt is nog maar de vraag... Meer info, meer foto's en een € 200 lagere vraagprijs vind je *klik* hier.

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 399
Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
Locatie: Achterhoek

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Pim » 25 sep 2011, 23:13

FreudeamFahren schreef:De Hongaar is zo verkeerd nog niet, al staat hij nog wel op een standaard onderstel en heeft hij voor 325i remmerij en achter zelfs nog de standaard trommels. Bijkomend nadeel: de motor staat *NIET* op kenteken, dus of je hem ingevoerd krijgt is nog maar de vraag... Meer info, meer foto's en een € 200 lagere vraagprijs vind je *klik* hier.
Dat kenteken :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bimmer M, erwin20vt, Rob33, Rogerb en 8 gasten